Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 jun 2006 19:27

Ik kan me in het bovenstaande goed vinden. (Overigens: als je goed kijkt, zie je hier de structuur van de Dordtse Leerregels in terug...)

Mooi artikel met duidelijke bijbelteksten. De conclusie zou dan ook moeten zijn: Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst oneindig groot. Dat roepen werkt God in ons, absoluut. Maar teruggrijpend op diverse hierboven geciteerde teksten, is dus ons verlangen om de Heere te mogen/willen dienen een teken dat Hij ons uitverkoren heeft.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jun 2006 09:56

Daar ben ik het dan ook totaal mee eens, alleen houdt het verkiezingsdogma binnen een aantal reformatorische kerken ook in dat God van eeuwigheid heeft besloten (actief!) wie er naar de hel zullen gaan, waarmee de mens niets te willen heeft, hoe hard hij ook zal bidden en smeken aan God hij zal niet bekeerd kunnen worden omdat God hem helaas al eeuwig verworpen had, en ja dat is vanuit menselijk oogpunt geredeneerd (net zoals het hele dubbele-predestinatie-dogma). Ik vind niet dat je de verkiezing van gelovigen door God tot burgerschap van de Hemel moet uitleggen op de manier van keuzes van God, maar vanuit zijn alwetendheid.

Raido, stel dat het waar is (ik laat dat even in het midden) dat God sommige mensen heeft gemaakt met het oog op hun eeuwige ondergang, zou Hij daar geen recht toe hebben? Mag de pottenbakker niet van het leem maken wat hij wil?

En wat betreft je stellingname: als je de door jou beschreven redenering volledig beschrijft, dan zal een verworpene nooit kloppen, zoeken en volharden tot het einde toe. Want het is God die het willen en het werken werkt!

Maar ik wil toegeven: er zijn elementen in de leer rond de uitverkiezing die mij voor raadsels en vragen zetten waar ik niet 123 uitkom.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jun 2006 10:12

Raido, stel dat het waar is (ik laat dat even in het midden) dat God sommige mensen heeft gemaakt met het oog op hun eeuwige ondergang, zou Hij daar geen recht toe hebben? Mag de pottenbakker niet van het leem maken wat hij wil?
Dat mag Hij; maar daarmee vervalt dan wel de oproep tot bekering die tot elke mens zou komen; een dominee kan dan niet meer zeggen 'het kan voor elke zondaar'...

W. Verboom schreef:Ik blijf erbij dat de leer van een eeuwige bestemming tot ongeloof zich niet verdraagt met het aanbod van genade in de prediking. Stelt u zich voor: Ik zeg als predikant: „Gemeente, ik bied u Gods genade aan, maar het is niet voor de verworpenen onder u.” Maar dat zal toch geen dominee zo zeggen? Misschien niet letterlijk, wel inhoudelijk.
En ik ga daarin met hem mee..

En wat betreft je stellingname: als je de door jou beschreven redenering volledig beschrijft, dan zal een verworpene nooit kloppen, zoeken en volharden tot het einde toe. Want het is God die het willen en het werken werkt!
Het schijnt in onze kerken veel voor te komen dat de Geest tot mensen komt; de mens gaat zoeken maar niet vind, de Geest wordt uitgeblust (daar waarschuwd Jezus zovaak voor in de Bijbel). Wie God zoekt zal Hem vinden, ik ken zoveel mensen die God zoeken en Hem niet vonden.. Ik geloof dat God mensen verwerpt die Hem verwerpen. Van oorsprong was de 'verwerping' de andere kant van de verkiezing, God verkoos mensen voor de Hemel, de anderen hoorden daar niet bij. Persoonlijk geloof ik dat die mensen blijven liggen in hun staat, en dan automatisch naar de hel gaan omdat ze niet naar de Hemel gaan. Terwijl 'verwerping van eeuwigheid' suggereerd dat God actief besluit wie er naar de hel zullen gaan. Ik zou dan liever spreken over een 'verlorenganing of verlorenligging' in plaats van verwerping; verwerping is actief en ligt bij God. Verlorenganing/Verlorenligging is passief en ligt bij de mens.

En het lijkt mij logisch dat God weet wie er in de hel zullen zijn (degenen die niet in de Hemel zijn); moet hij ze daarom uitgekozen hebben om naar de hel te gaan? Zo ja; dan is de oproep tot bekering een leugen.

Hoe kan God nou iemand maken en al voor het maken beslissen dat de persoon naar de Hel gaat; en tóch in zijn Woord zeggen dat het jou schuld is dat je naar de Hel gaat? Dat Hij niet wil dat er ook maar één iemand verloren gaat? Waarom zou Hij die persoon dan überhaupt nog scheppen en niet rechtstreeks naar het dodenrijk sturen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 19 jun 2006 11:41

Raido schreef:Verwerping van eeuwigheid wat wel in de DL staat gaat regelrecht in tegen dat wat in de Bijbel staat dus het maakt weldegelijk uit

Raido schreef:Er is een verkiezing, ik geloof in een verkiezing maar ik geloof niet in het reformatorische verkiezingsdogma. Dat dogma maakt namelijk van de verwerping een actieve daad van God, al van eeuwigheid besloten.

Raido schreef:Van oorsprong was de 'verwerping' de andere kant van de verkiezing, God verkoos mensen voor de Hemel, de anderen hoorden daar niet bij. Persoonlijk geloof ik dat die mensen blijven liggen in hun staat, en dan automatisch naar de hel gaan omdat ze niet naar de Hemel gaan. Terwijl 'verwerping van eeuwigheid' suggereerd dat God actief besluit wie er naar de hel zullen gaan. Ik zou dan liever spreken over een 'verlorenganing of verlorenligging' in plaats van verwerping; verwerping is actief en ligt bij God. Verlorenganing/Verlorenligging is passief en ligt bij de mens.

Hoi Raido,

Ik citeer even DL 1-15 (de modernere GKV versie, die makkelijker leest) en leg even wat accenten:

Het voorrecht van deze eeuwige en onverdiende genade van onze uitverkiezing wijst de Heilige Schrift ons bovenal aan, wanneer zij verder getuigt, dat niet alle mensen zijn uitverkoren. Sommigen is God namelijk in zijn eeuwige uitverkiezing voorbijgegaan. Dit zijn de mensen over wie God naar zijn volkomen vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft, hen in de gemeenschappelijke ellende te laten, waarin zij zichzelf door hun eigen schuld gestort hebben. God besloot hun het heilbrengend geloof en de genade van de bekering niet te schenken, maar hen op hun eigen wegen en onder zijn rechtvaardig oordeel te laten en hen tenslotte niet alleen om hun ongeloof, maar ook om alle andere zonden te veroordelen en voor eeuwig te straffen, en daarin zijn rechtvaardigheid te tonen. Dit is het besluit van de verwerping, dat God beslist niet maakt tot de bewerker van de zonde - dat is een godslasterlijke gedachte! - maar dat Hem stelt tot de ontzagwekkende, onberispelijke en rechtvaardige Rechter en Wreker ervan.

Let op de uitdrukkingen: voorbijgaan, in hun ellende te laten, onder zijn rechtvaardig oordeel te laten. Het feit dat God aan mensen voorbijging, hen in hun ellende te laten, dát is wat de DL de verwerping noemt, maar dat is dus - gezien de manier van spreken - minder 'actief' dan jij het doet voorkomen.

Of zie je het toch nog anders?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jun 2006 11:45

Dat mag Hij; maar daarmee vervalt dan wel de oproep tot bekering die tot elke mens zou komen; een dominee kan dan niet meer zeggen 'het kan voor elke zondaar'...

Het is een feit dat wie tot God zoekt, Hem ook zal vinden. Alleen komt geen mens van zichzelf tot God. (Zie ps 14)

En verder wil ik mij niet branden aan deze discussie. Niet uit zwakte, maar mijn verstand is te beperkt, en mijn onbegrip te groot om hier goed mee om te gaan. Ik ben bezig met het lezen van Brakel (Redelijke Godsdienst) over de uitverkiezing, maar ook dat roept zoveel vragen op dat ik dat hier niet neer ga zetten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jun 2006 11:58

Let op de uitdrukkingen: voorbijgaan, in hun ellende te laten, onder zijn rechtvaardig oordeel te laten. Het feit dat God aan mensen voorbijging, hen in hun ellende te laten, dát is wat de DL de verwerping noemt, maar dat is dus - gezien de manier van spreken - minder 'actief' dan jij het doet voorkomen.

Of zie je het toch nog anders?
Mijn denkbeelden van nu zijn gevormd naar aanleiding van twee jaar Godsdienst op het Hoorbeeck over de DL en de verkiezing door een GGiN leraar. In de DL komt eigenlijk best naarvoren dat verwerping niet actief is; waarom heet het dan verwerping? Waarom verwerping van eeuwigheid?

Verwerpen.. het woord is actief, verwerpen van eeuwigheid is actief iemand in de hel gooien/reserveren dat botst met 'niet willende dat één iemand verloren zou gaan', want als dat actief zou zijn; is God/zijn Woord niet geloofwaardig meer. Daarom spreek ik ook liever over verloren gaan of verloren liggen..

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 19 jun 2006 12:40

Raido schreef:Mijn denkbeelden van nu zijn gevormd naar aanleiding van twee jaar Godsdienst op het Hoorbeeck over de DL en de verkiezing door een GGiN leraar. In de DL komt eigenlijk best naarvoren dat verwerping niet actief is; waarom heet het dan verwerping? Waarom verwerping van eeuwigheid?

Verwerpen.. het woord is actief, verwerpen van eeuwigheid is actief iemand in de hel gooien/reserveren dat botst met 'niet willende dat één iemand verloren zou gaan', want als dat actief zou zijn; is God/zijn Woord niet geloofwaardig meer. Daarom spreek ik ook liever over verloren gaan of verloren liggen..

Misschien kan dit artikel van John Piper je verder helpen:

Are There Two Wills in God? Divine Election and God's Desire for All to be Saved

Christinne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christinne » 03 jul 2006 13:46

Predestinatie=voorveroordening/voorbestemming
Uitverkiezen=uitverkoren
Verkiezing is niet per se roeping, wel zijn deze woorden nauw met elkaar verbonden. Je hebt een roeping voor je bekering en na je bekering. De roeping voor je bekering kan algemeen zijn, dat het evangelie een ieder mens zal bereiken, daar zorgt de Heere voor.

Houd deze begrippen uiteen om verwarring te verkomen, om Gods Woord goed te verstaan!

Wie hier problemen mee heeft, lees de bijbelstudie van NBC, google NBC, bijbelstudie, roeping/verkiezing. Een erg interessante bijbelstudie betreffende dit onderwerp! TIP!
We mogen ervan uit gaan dat Jezus een ieder wil bekeren(lees nt). Dus als God ons begiftigd met bekering, zouden we allen bekeren. Hier kunnen wij zien dat we zeker een keuz hebben. Ook lees je in Johannes dat God de gehele schepping liefheeft. We hebben een God van LIEFDE. Hij wil een ieder toevoegen aan Zijn Koninkrijk. Alleen wil jij toegevoegd worden? Wij verwerpen vaak Gods Woord en Zijn Zoon, mede oiv satan.
De uitverkiezing geldt voor allen, want God wil allen verkiezen! In de bijbel staat dat 'allen'. Dus mocht je twijfelen of God jou verkiest... Twijfel niet maa lees in d ebijbel dat Hij een ieder van zijn schepping wil hebben!
Echter, niet een ieder wordt verkozen. God weet al wie de uitverkorenen zijn. Hij leeft in de eeuwigheid en dus met deze voorzienigheid kan Hij al de mensen die voor Hem kiezen vaststellen. Lees Romeinen 8, Wij weten dat God alles tot een goed einde brengt voor wie hem liefhebben, voor hen die hij besloten heeft te roepen. 29 Want wie het zijn, weet God van tevoren, en hij heeft ze voorbestemd om het evenbeeld van zijn Zoon te zijn, zodat die de eerste zou zijn van een groot aantal broeders en zusters. 30 En wie hij heeft voorbestemd, heeft hij ook geroepen, en wie hij geroepen heeft, heeft hij ook gerechtvaardigd, en wie hij heeft gerechtvaardigd, heeft hij ook laten delen in zijn glorie.

Je leest dus dat God werkt met Zijn voorzienigheid, dat gaat ons menselijk petje te boven, want wij zien niet verder dat het heden. Maar God is Alwetend. Hij weet dus al voor Hij jou schiep of jij Zijn Zoon zou aannemen of verwerpen. Hij ziet je hart aan, voor jij geboren was. Hij kan je dus trekke op basis van Zijn voorzienigheid, en je roepen omwille wat Hij al weet wat jij kiest, Alwetend. Raar heh, wat zijn wij mensen dan bekrompen, en wat hebben wij een Grote God die dit kan!

Denk jij dat Jezus voor een bepaald aantal mensen is gestorven? Als hij allen wil bekeren!
Denk jij dat God een aantal mensen uitverkiest, met geloof begiftigd? Hoe kunnen wij dwazen dat denken, als God de liefde is en selectiviteit geeft een karakter van voorkeur! Nee broeders en zusters, Hij wil ons allen, kom tot Hem en bekeert u! Als God de actieve rol had, dan was de hel leeg en de hemel vol! Jij bent actief. Hij heeft ons geroepen met Zijn Heilig Woord, het evangelie. Dit is Zijn Wil, de uitverkiezing in CHristus, neem jij het aan of verwerp je het. Wees niet passief maar actief!
Wacht niet af, want straks is het te laat en mis je de heerlijkheid Gods!
Maar, God geeft toch geloof. Lees de teksten in de bijbel... Ef. Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Waar slaat de gave van God op? Op geloof en genade, of louter genade? Als je kijkt naar het woordje uit, dan zie je dat je niet kan beroepen op geloof, want daar staat het voorzetsel door! Wie zegt dat God hier geloof geeft als het alleen de genade betreft?
Maar er is nog 1 tekst in de Bijbel waar staat dat Christus geloof geeft. Fil 1:29 Want u hebt het voorrecht gekregen, niet alleen in Christus te geloven, maar ook voor hem te lijden.
Dit betreft het voor·recht (het ~)
1 recht, aan een persoon of een lichaam boven anderen toegekend => prerogatief, privilege
2 omstandigheid waardoor men begunstigd is
Dit gaat om leven in Christus. Hier gaat het letterlijk dat je vervolging en gevangenschap riskeert door in Christus te zijn. En dat is een voorrecht! In Christus zijn impliceert een aantal voorrechten. U hebt door in Christus te geloven en door voor Hem te lijden privileges gekregen van God. Daar zijn de heidenenen jaloers op, en daarom kunnen Christenen vaak door hen vervolgs worden. Zij weten zich verloren en weten dat God jou al gered heeft. Dat is ernstig als je je ziel niet veilig weet. Als een christen je daarop attendeert! Voor hen is uw trouw een bewijs dat ze ten onder gaan, maar voor u is het een bewijs dat God u redt! Ja, dat geeft ze wrok, haat, nijd en laat ze ontaarden in vervolgers.

Maar hebben wij dus een keuze? Calvijn zegt ons toch dat wij geen vrije wil hebben. Nou wij hebben een wil hoor, en dus ook iets te kiezen. Laat ons dat niet zien in elke dag weer opnieuw in staat te zijn om beslissingen te nemen, grote en kleine? Is dat niet al een overtuiging dat wij degelijk iets te kiezen hebben.
Ja, maar wij zijn verdorven mensen. God is actief in ons verkiezen, want wij zouden nooit voor God kunnen kiezen. Onze natuur is te zondig, te ellendig en te verdorven. Dat klopt. Sinds de zondeval is ons gezicht niet meer naar de Heer gericht, maar naar de zondige wereld. Wij zullen uit onszelf dus nooit God zoeken. We zoeken dan wellicht afgoden op, maar de Waarachtige God zullen we niet zoeken. Daar zorgt die slang wel voor!
Maar, gelukkig God zocht ons weer op! Israel heeft Hij verkozen om Zijn plan te bewerkstelligen. Laat dit volk een voorbeeld zijn hoe het niet moet! Laat zij ons hebben geleerd, hoe schuldig wij ALLEN zijn! Dit alles heeft God ons laten zien, en door Zijn Evangelie te geven, heeft Hij ons weer opgeroepen. Als Hij niet Zijn Woord had gegeven dan hadden wij inderdaad nooit tot de ware God kunnen komen, en zouden we allen in verdoemenis blijven. Dank aan de Heer dat Hij, de liefdevolle Genadige, ons weer heeft opgezocht, omwille dat Hij Zijn prachtige gevallen schepping liefheeft! Ieder volk had gekozen kunnen worden, ook het Nederlandse volk. Waarom Israel? Ja, God moest toch een volk kiezen voor Zijn plan.
God roept ons aan in Zijn Woord, en ben jij bereid op deze duidelijke roep van God te beantwoorden met ja of zal je het verwerpen. We kunnen wel degelijk hierop ingaan. Sluit jij je hart of zeg je Heer ik geloof, mijn hart is open om erin te komen wonen. Vervul me met Uw Geest.
God geeft liefde, vrede, vertrouwen, genade, vergeving, kracht, geduld, trouw, rust etc. etc. Maar we moeten wel geloven dat Jezus ons dit kan geven, en dat Hij de Verlosser is, zoals het Woord ons vertelt. Geloof jij dit?
Onze wil is NIET GEHEEL vrij. We hebben van de Heer een eigen wil gekregen, maar deze is niet geheel vrij. Als wij kiezen tegen God, zal God ons verharden en verwerpen. Wij verwerpen Hem immers! Als wij Jezus aannemen, zal God over ons ontfermen en ons zalig maken. Dit is de raad van Zijn wil. Wat wij dus ook kiezen, wij kunnen ons niet ontrekken van Gods plan en Zijn wil wat Hij met ons van plan is na de dood. Ook al zijn er veel niet-gelovigen die zich geheel vrij voelen in hun kiezen. Na de dood, zullen zij toch ook voor God verschijnen en zien dat zij in een illusie geloofden. Aan God het laatste oordeel. Dit staat vast en geen mens kan dit plan in Christus veranderen, ook al zou hij willen dat Allah Boeddha wat dan ook het laatste oordeel velde! Niemand kan dus zich ontrekken aan Gods plan, of je voor of tegen Hem kiest. Niemand kan zich onttrekken aan de Heer bij zijn dagelijkse beslissingen. Want kies jij met Hem of zonder Hem, wij allen zullen het bemerken in de zegen, gelovig of niet. Is dus onze wil niet gedetermineerd aan Gods plan? Daarom kunnen wij nog wel kiezen voor of tegen, maar de gevolgen zijn in Gods handen, want Hij heeft de macht en Zijn wil is het hoogste Recht!

Maar, als wij in staat zijn en dus niet bij onmachte zijn om de Verlosser te verwerpen of aan te nemen, dan gaat de eer toch naar ons? Dat kan niet, want dan kunnen wij nog een eervol werkje doen! Aan God alle eer! Inderdaad aan God alle eer! Het is Hij die ons genadig is geweest! Ook al nemen wij Zijn zoon aan als onze Verlosser. Ook al geloven wij in Zijn Zoon. Hij is het die ons genadig heeft gehad. Wij hadden dit plan zelf niet kunnen verzinnen of uitwerken. wij hadden God nooit gezocht, wij zijn bij onmachte onszelf uit de verdoemenis te halen. Het is Christus, en Hij alleen.
Als jij gelooft in Hem en Hem aanneemt als jouw Verlosser, dan ga je in op Gods verkiezing. Het is Zijn plan om in Christus zalig te kunnen worden. Dat is niet dat wij het doen door geloof, maar uit genade alleen. Dat is Gods gave. Welke eer krijgen wij dan?
Is het eervol voor Christus te kiezen. Hoe kan dat, als je dan juist je gehele eer moet verliezen. Het kost je eigen ik. Je moet je neerleggen aan Zijn voeten. Is dat niet een vernedering? Als jij aan iemands voeten gaat liggen, voel jij je dan eerbaar. Nee, natuurlijk niet. Zo werkt het ook als wij geloven en kiezen om Hem aan te nemen. Wij sterven en geven ons over aan de Hoogste Macht. Ons eer wordt juist afgebroken, en geven juist de Heer alle eer!
Als wij geloven en kiezen Hem aan te nemen, dan kiest God ons. Dat is een belofte. Hij zal direct in ons komen en met ons zondige hart aan de slag gaan. Hij zal het vernieuwen. Hij zal het vergiffenis schenken en het behoeden voor satan. Hij zal het leiden en bevrijden. Aan wie is dus de eer? Als wij geloven in Hem, is het Jezus die ons vasthoud. hij is het dan die ons keer en keer op opvangt als wij bijna vallen. Hij zorgt ervoor dat wij niet neervallen. Hij geeft ons kracht en vrede. Hij is de liefde in ons. Hem aannemen is niet jezelf de eer geven. Nee. Het is al je eer verliezen en sterven in Hem! Om opnieuw geboren te worden.

God heeft allen rechten ons te verwerpen als wij Hem verwerpen. Dat is onze eigen schuld dat wij niet willen geloven en ons niet willen bekeren. Maar heeft God mensen gemaakt voor eeuwige ondergang en een aantal mensen gemaakt om zalig te worden? Bijbels gegrond is dat geen Bijbelse leer. De bijbel zegt het ons niet op die manier.
Jezus wil dat ALLEN tot bekering komt. Dus Zijn wil is niet dat maar ook één ademend schepsel verloren gaat. Als Hij actief was, en ons als robots had geschapen, zou een ieder bij Hem komen. Echter, de Heer wil geen robots. Als jij verliefd bent op iemand, is het dan waardevol als diegene ingesteld wordt: 'vind mij leuk!'?
Je hebt een keuze om Hem aan te nemen. Als je het moeilijk vind te kiezen vraag God om hulp...
Ook al gaan er mensen te onder, kun je niet zeggen dat God mensen heeft gemaakt om mensen te onder te laten gaan. Je kan daarmee Gods liefdevolle karakter schaden, waarmee de bijbel doordrenkt is! Pas daar mee op! Ook al heeft God alle recht. Het is niet Bijbels, want er staat dat God ons allen wil. Het is onze eigen schuld als we verloren gaan.
Wij hebben gekozen voor de zonde, wij hebben ons laten verleiden door satan. God koos niet voor de zondeval. Wij zijn d ezondaren, maak van onze almachtige God geen Zondaar!!! Hij heeft het toegelaten, want het ging volgens de raad naar Zijn wil. Het moest zo gaan. Hij heeft wel veel verdriet dat mensen verloren gaan. Hij wist echter dat er mensen voor en tegen zouden kiezen. Niet dat Hij het wilde, want Hij wil ons ALLEN zegt Zijn Woord. Het is satan en de mens die Hem verwerpt!

PREDESTINATIE. God heeft een plan met deze wereld, van Zijn Schepping, tot Jezus' wederkomst. Hij heeft de aarde geschapen met een Goddelijk doel en dat is gegaan, gaat en zal gaan zoals God het heeft verordineerd in de eeuwigheid voor de schepping! Niemand kan aan dit plan zich ontrekken. Het is God die geschiedenis maakt. Het is dan heel moeilijk te snappen dat wij nog keuzes hebben, omdat wij niet kunnen begrijpen dat Iemand zo groot is en alles weet en dus met alles rekening kan houden. Tja, dat is de Alwetendheid! God wist al dat jij deze tekst hier ging lezen! Met deze Voorzienigheid kan Hij alles plannen en weten hoe Hij de geschiedenis wil laten verlopen. :?: Onbegrijpelijk heh. Daarom zijn Gods wegen niet te doorgronden.

VERKIEZING. God heeft ons ALLEN verkozen in Jezus. Hij heeft Zijn Zoon de sleutel gegeven om mensen zalig te maken of te verwerpen. Joh 5:27
En de Vader heeft hem het recht gegeven om te oordelen, omdat hij de Mensenzoon is.
Zoals Spurgeon zei dat je Hem kan aannemen of verwerpen voor je sterft. Als je Hem aanneemt wordt jouw wil Gods wil(je verzoent met hoe God het wilt). Als je Hem verwerpt verval je in je eigen ego. God zal je dan ook verharden.(zo wilt God het nl. NIET, je gaat dus op eigen houtje verder)
Ga jij dus in op de uitverkiezing? Neem jij Zijn Zoon aan als je Redder, laat jij je redden door Hem. Dan mag je weten dat God jou verkiest in Hem! Dat is een belofte in de Bijbel. En dit alles uit louter genade, want verdienen kunnen wij dit niet, en verdiend hebben wij het niet. Dank de Heer voor Zijn Genadige Liefde!!
O, ik wilde dat een ieder het credo aflegde aan de Christus, zodat Hij een ieder kan zaligmaken. Waarom zijn zoveel mensen doof, blind en eigenwijs? Het is treurig en verdrietig.

Broeders en Zusters in Christus, gezegend zij u. Wij mogen ons als lid weten van Zijn Lichaam, de kerk! Als wij samenkomen zijn wij de kerk. Kerk betekent Immers samenkomst van gelovigen. Laten wij elkander vermanen en ons geloof opbouwen!
Ook al denken wij in sommige dingen anders, veroordeel elkaar niet. Laten wij niet twisten, maar zien op het kruis, wat ons verbindt! Heb sympathie voor ieder soort Christen. Een ieder heeft een andere taak, een andere roeping en een ander karakter. De ene is de lever, de ander de haarvaatjes, de ander de longen, de ander het hart, samen moeten wij Het Lichaam laten werken!
Zeg niet ik ben Lutheraan, ik ben Calvinist, ik ben Rooms, ik ben Katholiek, is Christus verdeeld? Is Calvijn, Luther, of d epaus voor je gestorven. Het zijn allemaal 'dienaren', waarom zou je dus op een stroming jezelf richten en je baseren, als zij het gewoon verkondigen? allen zijn menselijk, allen hebben hun fouten, allen hebben gelijken en ongelijken! Wie bent u om te oordelen over een ander? Noch de ene leer noch de ander is de Waarheid. De Waarheid ligt in Christus en Zijn Geest kan jou dat laten zien!

Kor. Is Christus verdeeld?
10 Broeders en zusters, ik doe een beroep op u in naam van onze Heer Jezus Christus: wees allen eensgezind en vermijd partijvorming; wees één in denken en gevoelen. 11 Want huisgenoten van Chloë hebben mij verteld, broeders en zusters, dat er onenigheid onder u is. 12 Ik bedoel, de één zegt: Ik ben voor Paulus, ik voor Apollos, ik voor Kefas, en ik voor Christus. 13 Is Christus dan in stukken verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd of bent u in de naam van Paulus gedoopt?
14 Ik ben blij dat ik niemand anders van u gedoopt heb dan Crispus en Gajus. 15 Niemand kan dus zeggen dat u bent gedoopt in mijn naam. 16 O ja, ik heb ook Stefanas en zijn gezin gedoopt – verder niemand, bij mijn weten. 17 Want Christus heeft me er niet op uitgestuurd om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en wel zonder geleerde woorden; want die zouden de kracht van Christus’ kruis uithollen.

Houd dus moeilijke woorden voor je, en houd het geloof simpel! Treurig dat wij in onze geschiedenis zoveel partijvorming kennen! Laten wij die barrierres breken! Een Lichaam functioneert niet als je het in stukken hakt. We moeten ons verbroederen broeders en zusters in Christus!

Mat 7,1
‘Oordeel niet over anderen; dan zal God niet oordelen over u.

2. Luc 6,37
‘Oordeel niet en er zal niet over u geoordeeld worden; veroordeel niet en u zult niet veroordeeld worden; vergeef en u zal worden vergeven.

3. Joh 5,30
Ik kan niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.’

4. Joh 7,24
Oordeel niet naar de uiterlijke schijn, maar oordeel rechtvaardig.’

5. Joh 8,16
En als ik al oordeel, dan is mijn oordeel waar, want ik ben niet alleen, maar we zijn met ons tweeën, ik en hij die mij gezonden heeft, de Vader.

6. Rom 2,1
Maar daarom gaat u die een oordeel uitspreekt over anderen, zelf niet vrijuit, wie u ook bent. Want door over anderen te oordelen, veroordeelt u zichzelf; door te oordelen doet u hetzelfde als zij.

7. Rom 3,28
Want we zijn van oordeel dat God de mens rechtvaardigt omdat hij gelooft, en niet omdat hij de wet onderhoudt.

8. 1 Kor 4,3
Maar mij maakt het niet veel uit, hoe u of een andere menselijke instantie mij beoordeelt. Ik oordeel niet eens over mijzelf.

9. 1 Kor 4,5
Oordeel dus niet voorbarig, wacht tot de Heer komt. Hij zal wat in het duister verborgen is, aan het licht brengen en wat er in de harten van de mensen omgaat, openbaar maken. En dan zal iedereen van God de lof krijgen die hem toekomt.

10. 1 Kor 6,2
Weet u dan niet dat zij die God toebehoren de wereld zullen oordelen? En als bij u het oordeel over de wereld berust, bent u dan onbekwaam voor de meest onbeduidende rechtszaken?

11. 1 Kor 11,31
Als we onszelf aan een oordeel zouden onderwerpen, dan zou de Heer ons niet oordelen.

12. Jak 3,1
Niet iedereen moet leraar willen zijn, mijn broeders en zusters. Besef dat ons, leraren, een strenger oordeel te wachten staat.

Veroordeel elkaar niet
14
1 Aanvaard mensen met een zwakke geloofsovertuiging en voer geen strijd over persoonlijke meningen. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar de ander, die zwak is in het geloof, eet alleen plantaardig voedsel. 3 Wie alles eet, moet niet neerkijken op iemand die dat niet doet, en wie alleen plantaardig voedsel eet, moet niet veroordelen wie alles eet. God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u wel, dat u oordeelt over de knecht van een ander? Of hij staat of valt, is een zaak van zijn eigen heer. En hij zal wel standhouden; daar kan de Heer voor zorgen.
5 Er zijn er die de ene dag belangrijker vinden dan de andere; voor anderen maakt het niets uit. Gun ieder zijn eigen overtuiging. 6 Wie een bepaalde dag in ere houdt, doet het ter ere van de Heer. Wie alles eet, doet dat ter ere van de Heer, want hij dankt God ervoor. Wie alleen plantaardig voedsel eet, doet dat ook ter ere van de Heer, want hij dankt God ook. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf alleen en niemand van ons sterft voor zichzelf alleen. 8 Als we leven, leven we voor de Heer, en als we sterven, sterven we voor de Heer. Of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer levend geworden om te heersen over doden en levenden. 10 U die plantaardig voedsel eet, waarom veroordeelt u uw broeder? En u die alles eet, waarom kijkt u neer op uw broeder? Want we moeten allemaal voor de rechtbank van God verschijnen. 11 Er staat immers geschreven:
Zo waar als ik leef, zegt de Heer,
iedereen zal voor mij
zijn knieën buigen,
en iedereen zal openlijk erkennen
dat ik God ben.
12 Ieder van ons moet dus tegenover God verantwoording afleggen over zichzelf.

Zoek :wink: , en God zal Zich laten vinden!! Gods ZEGEN!! Vragen? Lees de Bijbel en bid elke dag, opdat het groeien mag! Tast met je vragen niet in het duister, maar laat Jezus het licht ontsteken (je vragen beantwoorden).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jul 2006 14:15

Bij de vraag naar de uitverkiezing vanuit gereformeerd perspektief, dient de volgende vraag beantwoord te worden: Wie zorgt ervoor, dat je tot geloof komt: is dat God of is dat de mens?
Is dat God, dan is Hij de verkiezende God.
Is dat de mens, dan is er geen verkiezing, maar een vrije wil van de mens.

@Christinne, te zeggen dat het van ons afhangt of we wedergeboren worden, is volgens mij hetzelfde als zeggen dat het van de doden afhangt om levend te worden. Nee, volgens mij is het God, die van A tot Z ons doet wedergeboren worden. Dat doet Hij door de prediking heen, inclusief ons horen. Maar dat horen wordt gewerkt door de Heilige Geest. Juist dat werk van de Heilige Geest, Die werkt door de prediking en door het Woord, mis ik in jouw hele bijbelstudie. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 14:18

Bij de vraag naar de uitverkiezing vanuit gereformeerd perspektief, dient de volgende vraag beantwoord te worden: Wie zorgt ervoor, dat je tot geloof komt: is dat God of is dat de mens?

Hm ik vraag me af of het zo eenvoudig is. Want ik geloof dat de mens door God tot geloof komt, maar tegelijk geloof ik ook in menselijke verantwoordelijkheid. Daar zit ergens een wisselwerking, waardoor er uitverkiezing is, maar geloven of niet toch niet buiten de mens omgaat, en de mens daarin ook keuzes heeft. De Bijbel spreekt over beiden... dus het is niet A of B. Maar A en B. En dan wordt het een stuk complexer, want hoe, wat waar en wanneer is A en wat is B? Maar ja, we hoeven de uitverkiezing niet volledig te snappen.... Als wij gewoon B doen en beseffen dat dit alles mogelijk is door God, hoeven we ons over A niet druk te maken, we hoeven er alleen maar dankbaar om te zijn!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2006 14:34

Wedergeboorte komt van God, verder weet ik het niet. Ik lees nog steeds Afwachten of Verwachten en wordt doodgegooid met duizend en een verbondsvisies, uitverkorenenvisies en doopvisies. Wat is het heerlijk om protestants te zijn ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jul 2006 14:51

Marnix schreef:

Hm ik vraag me af of het zo eenvoudig is. Want ik geloof dat de mens door God tot geloof komt, maar tegelijk geloof ik ook in menselijke verantwoordelijkheid. Daar zit ergens een wisselwerking, waardoor er uitverkiezing is, maar geloven of niet toch niet buiten de mens omgaat, en de mens daarin ook keuzes heeft. De Bijbel spreekt over beiden... dus het is niet A of B. Maar A en B. En dan wordt het een stuk complexer, want hoe, wat waar en wanneer is A en wat is B? Maar ja, we hoeven de uitverkiezing niet volledig te snappen.... Als wij gewoon B doen en beseffen dat dit alles mogelijk is door God, hoeven we ons over A niet druk te maken, we hoeven er alleen maar dankbaar om te zijn!

Mijn visie komt kort gezegd erop neer, dat God tegen geestelijk doden spreekt (bijv. door een preek in de kerk), en ze levend maakt, zodat ze gaan luisteren. ;)
Dat wij onszelf ondertussen als springlevend beschouwen, doet daar volgens mij niets aan af.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2006 14:56

Dat is ongeveer het algemeen aanvaarde beeld, alleen 'in welken hoedanigheid zullen zulke dingen geschieden'? En dan komen de typische dogma's van onze post-hervormde kerken...

Is er één verbond, zijn er twee verbonden, zijn er drie verbonden? Is de doop een teken? is de doop een zegel? Is de doop een heenwijzing? Is de doop een belofte aan het kind? Is de doop een belofte aan het kind en zijn zaad? Is het verbond de hele kerk? is het verbond de gelovigen en hun zaad? Is het verbond de uitverkorenen? Mag het verbond aangeboden worden aan alle gemeenteleden? Mogen alle gelovigen pleiten op het verbond?

en..
zo..
voort...

:cry:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jul 2006 15:04

Zo moeilijk is het volgens mij niet hoor: "Zo gij Zijn stem dan heden hoort,...". Dus als je hoort wat er tot je gezegd wordt, mag je/moet je geloven.

First things first. Over de hele verbondsleer enz. kun je dan later nog wel eens nadenken. ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 15:17

Precies... Dat geloof ik ook. Er zijn echter ook mensen die zeggen: Als je echt Gods stem hoort, kan je niet anders dan gaan geloven. Voor hen is de tekst die je hier noemt slechts een formaliteit, iets theoretisch wat in de praktijk niet opgaat, als je getrokken wordt kan je je hard niet verharden, doe je dat wel, dan was je dus niet uitverkoren. Met dergelijke denkbeelden heb ik moeite, met deze uit de Hebreeenbrief (en natuurlijk oorspronkelijk uit Psalm 95) niet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”