Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 16 jun 2006 14:43

Aragorn schreef:Ik zie ook de bewering dat er 'genoeg andere forums zijn om dat soort zaken te bespreken' iets te vaak naar mijn zin langskomen. We kunnen het ergens anders inderdaad over muziek en seks hebben, maar ook over politiek, het nieuws, relaties, psychologie en wetenschap. Zo kun je op termijn het hele forum wel opdoeken natuurlijk.

Lol, dan kunnen we de kerk ook wel opdoeken, want daar kun je geen bier drinken en voetbal kijken.

Refoweb moet meerwaarde bieden, dan heb je ook bestaansrecht.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2006 14:51

Hm die meerwaarde zit hem inderdaad juist in de diversiteit, en de acceptatie daarvan. En natuurlijk zitten daar ook weer grenzen aan, maar het lijkt me niet dat de achterban die bepaalt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 16 jun 2006 14:54

Marnix schreef:Hm die meerwaarde zit hem inderdaad juist in de diversiteit, en de acceptatie daarvan. En natuurlijk zitten daar ook weer grenzen aan, maar het lijkt me niet dat de achterban die bepaalt :)

Ik denk inderdaad dat die meerwaarde ook wel de de diversiteit zit, maar ook in het feit dat Refoweb alleen dingen aanbiedt die niet al te omstreden zijn in eigen kring.

In het RD staat geen informatie over sport, zeer gematigd over concerten, en toch heeft die krant bestaansrecht. Ik bedoel maar te zeggen dat het dus voor RW ook niet af hoeft te hangen van sport en muziek.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2006 15:14

Neej, maar blijkbaar is er in refokringen wel interesse voor dat soort zaken.. daarom is het goed dat ze hier wel besproken kunnen worden, waar dat bijv. in het RD niet zo is. Die is overigens ook niet zo op jongeren gericht als Refoweb. Scheelt ook een hoop.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 16 jun 2006 15:26

Marnix schreef:Neej, maar blijkbaar is er in refokringen wel interesse voor dat soort zaken.. daarom is het goed dat ze hier wel besproken kunnen worden,

Nope. Dat er in Refokring interesse voor is wil nog niet zeggen dat het vanuit reformatorisch oogpunt gewenst is. Kennelijk wordt in refokringen ook weleens (...) een loopje genomen met bepaalde opvattingen. En daar doe ik verder zelf net zo hard aan mee als ieder ander ;)

Marnix schreef: waar dat bijv. in het RD niet zo is. Die is overigens ook niet zo op jongeren gericht als Refoweb. Scheelt ook een hoop.

Maar het RD biedt bewust geen sport aan omdat het niet strookt met het Refo-zijn. Dat heeft niet te maken met het feit of het RD op ouderen of jongeren mikt.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 16 jun 2006 15:55

Allemensen, 6-0!

Jongens, binnenkort wordt hier helemaal niet meer over het WK en Oranje gepraat. Mark my words... 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2006 15:59

Marnix schreef:Hm die meerwaarde zit hem inderdaad juist in de diversiteit, en de acceptatie daarvan. En natuurlijk zitten daar ook weer grenzen aan, maar het lijkt me niet dat de achterban die bepaalt :)

Sowieso vind ik dat 'de achterban' waar we het steeds over hebben zich hier maar weinig laat zien. De meeste 'echte refo's' hier beperken zich kennelijk tot de (slow)chat, in de serieuze discussietopics en bijvoorbeeld KCM zijn ze op een paar uitzonderingen na nergens te bekennen. Wel zijn er genoeg christelijke jongeren die van voetbal en seculiere muziek houden, en aangezien Refoweb zichzelf christelijk-reformatorisch noemt zou daar (uiteraard binnen bepaalde grenzen) toch ruimte voor moeten zijn?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 16 jun 2006 16:19

Het is inderdaad jammer dat veel refo's alleen in slowchat berichten plaatsen. Dan is het toch niet gek dat de discussies bij religie enzo vaak niet meer als reformatorisch te herkennen zijn?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 jun 2006 17:02

windekind schreef:Het is inderdaad jammer dat veel refo's alleen in slowchat berichten plaatsen. Dan is het toch niet gek dat de discussies bij religie enzo vaak niet meer als reformatorisch te herkennen zijn?

EEnsch....maar ook in de religie topics raak ik wel eens uitgepraat...je ziet veel herhaling....
Maar blijft interessant om te lezen :!:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 jun 2006 19:49

Othello schreef:Jongens, binnenkort wordt hier helemaal niet meer over het WK en Oranje gepraat. Mark my words... 8)

Dat zou nog eens recht een wonder genoemd kunnen worden hoor. Och, en dan de wielrendiscussies ook, ook al zo'n schrikkelijke vorm van afgoderij. Dat die ook nog maar eens gesloten mochten worden.

Zal er echt gebroken worden met deze knopen der ongerechtigheid? Het gif der sportverdwazing heeft zijn weg al gevonden in de aderen der moderatoren, dus ik betwijfel het...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2006 08:39

Carpento schreef:
Marnix schreef:Neej, maar blijkbaar is er in refokringen wel interesse voor dat soort zaken.. daarom is het goed dat ze hier wel besproken kunnen worden,

Nope. Dat er in Refokring interesse voor is wil nog niet zeggen dat het vanuit reformatorisch oogpunt gewenst is. Kennelijk wordt in refokringen ook weleens (...) een loopje genomen met bepaalde opvattingen. En daar doe ik verder zelf net zo hard aan mee als ieder ander ;)

Marnix schreef: waar dat bijv. in het RD niet zo is. Die is overigens ook niet zo op jongeren gericht als Refoweb. Scheelt ook een hoop.

Maar het RD biedt bewust geen sport aan omdat het niet strookt met het Refo-zijn. Dat heeft niet te maken met het feit of het RD op ouderen of jongeren mikt.

Tja... terwijl ik genoeg refo's ken die gewoon sporten... en daar gaat het ook prima samen. De stelling dat sport en refo zijn niet samengaat klopt dan ook totaal niet :)

Het is een wat bekrompen, conservatieve en al redelijk achterhaalde visie op sport... Waar veel refo's het totaal niet mee eens zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2006 09:04

Marnix schreef:Mea Culpa, Mea maxima Culpa.

Vuile paap! :mrgreen:

Ik kan me zeer goed voorstellen dat DJ Hell en Refoweb niet bijelkaar passen overigens. De naam DJ Hell (dus niet Refoweb) vind ik nou niet bepaald geweldig.

Zolang ik maar zo af en toe een mismeetinkje mag afkondigen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 jun 2006 12:46

Optimatus schreef:
Marnix schreef:Mea Culpa, Mea maxima Culpa.

Vuile paap! :mrgreen:

Ik kan me zeer goed voorstellen dat DJ Hell en Refoweb niet bijelkaar passen overigens. De naam DJ Hell (dus niet Refoweb) vind ik nou niet bepaald geweldig.

Zolang ik maar zo af en toe een mismeetinkje mag afkondigen...

Er is ook niets mis met een meeting 8)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 jun 2006 13:13

Aragorn schreef:Wel zijn er genoeg christelijke jongeren die van voetbal en seculiere muziek houden, en aangezien Refoweb zichzelf christelijk-reformatorisch noemt zou daar (uiteraard binnen bepaalde grenzen) toch ruimte voor moeten zijn?

Ha ha dat zou je denken. Het artikeltje van ds. Heikamp waar Collateral naar verwijst is sprekend. Hij ziet ook dat er in de refokringen wel stiekum naar sport gekeken wordt, maar -zo houdt hij de lezer voor- :
Is dan de kerk en de godsdienst voor u, voor jullie, niets anders dan beschimmeld brood? Arm Nederland, arme kerkelijke gemeenten, waar de mensen hun offers brengen op het altaar van de sportverdwazing.

Kortom, dit gedrag wordt ernstig afgekeurd. Daarmee is een aardige spagaat getekend waarin ook Refoweb zich bevindt: het geven van ruimte tot gesprek -toch het doel van Refoweb- is ook geven van ruimte aan de zonde -wat Refoweb beslist niet zal willen -.
Refo zijn betekent nu eenmaal dat er afstand tot de schepping wordt gehouden, vanwege de vloek in het paradijs. Genieten is verdacht, bijna zondig. Kijk maar eens hoe er in Refokringen over seks gedacht wordt.
Dit in tegenstelling tot de vrijzinnigheid waarbij alle kaarten op het hier en nu (vrede en gerechtigheid in de wereld van nu) worden gezet.
Wat mij betreft, ligt de waarheid hier ongeveer in het midden. Misschien wel een beetje rechts van het midden. :wink:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jun 2006 13:29

Maja de Bij schreef:Refo zijn betekent nu eenmaal dat er afstand tot de schepping wordt gehouden, vanwege de vloek in het paradijs. Genieten is verdacht, bijna zondig. Kijk maar eens hoe er in Refokringen over seks gedacht wordt.

Tsja, misschien een mooie missie voor Refoweb om wat dat betreft lansen te breken? :)

Als je hardcore refo wilt zijn heb je ook niet zoveel redenen om een forum te beginnen; de waarheid wordt immers in de kerk al geleerd en redeneren is de rede eren! Het OSW-forum is natuurlijk niet voor niets gesloten.. die koers wil Refoweb gelukkig niet gaan, maar sommige beleidsmatige acties van de laatste tijd komen wat onbezonnen en reactionair op me over. Het zou meer in de lijn die we van RW gewend zijn liggen om bijvoorbeeld bepaalde concerten te verwijderen en het eea te matigen dan om het gelijk te beperken tot 'christelijke muziek'.

Terug naar “Archief”