Marnix schreef:Jantjes schreef:Haha nee Marnix je hoeft niet op je handen te gaan lopen of je op te sluiten in een reservaat.Marnix schreef:jajaja... dus moet je jezelf maar opsluiten in een reservaat. Je moet ook geen broeken en shirts dragen maar wat anders verzinnen, anders ben je wereldgelijkvormig... doet de wereld immers niet evenzo? Verder houdt deze tekst ook in dat je niet op je voeten mag lopen, wij, christenen, moeten onze handen lopen om iedere schijn van wereldgelijkvormigheid af te wenden. Voorts dienen wij niet gelijk de wereld doet, ons te verplaatsen in gemotoriseerde voertuigen, noch op de in Nederland zoveel gebruikte tweewielers! De wereld zoekt zijn vermaak in vakanties, de zee en het strand, een wandeling door de natuur... laten we ons daar ook verre van houden.
Bah, het valt me op hoevaak deze tekst uit zijn verband wordt gerukt door christenen, om te kunnen onderbouwen waarom dingen slecht zijn die ze zelf niet boeiend vinden... Het is een mooie bijbeltekst, maar helaas wordt deze ontzettend vaak misbruikt door mensen. Lees de tekst nog eens goed... En vraag je af of het Gods wil kan zijn dat we ook mogen genieten van aardse zaken zoals eten, sport, de natuur en ga zo maar door.
Maar, je mag als Christen niet met de wereld mee doen en dat geeft strijd, zeer zeker. Paulus zei hierover tegen Titus: Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt (Marnix ook!), en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. Deze strijd moet jij ook beginnen tegen die wereld met al hun WK, anders zijn de woorden van Paulus je vreemd.
En wie moeten wij gelijkvormig worden? deze: Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
Dat neemt hier in dit leven een aanvang en niet bij het einde van je leven of de dood.
Tja, je bent dus nogal selectief in wat wel en niet mag... Ik ben christen, ik strijd de goede strijd... en ga om 6 uur fijn die minder belangrijke maar toch leuke strijd tussen Nederland en Ivoorkust kijken. De woorden van Paulus zijn me niet vreemd, jou uitleg ervan wel... omdat jij ff gaat bepalen wat wel en niet goed is. Ach, je geeft zelf al aan dat God in je geweten bekend maakt wat wel en niet mag. Jij mag blijkbaar geen voetbal kijken en ik kan het wel zonder gewetensbezwaren doen. Accepteer dat nou eens in plaats van jou gevoelens op alle christenen te gaan projecteren.
Inderdaad, Paulus zegt ook ergens, ik zal het zo even opzoeken, dat een ieder moet doen hetgeen hij volgens zijn geweten kan doen. En dat is voor iedereen verschillend. Je kan niet zomaar voor een ander bepalen, dat diegene niet naar het WK mag kijken.
Romeinen 12:
12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
En Romeinen 14:
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
5 De een acht wel den [enen] dag boven den [anderen] dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk]. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt [hem] waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt [hem] niet waar den Heere. Die daar eet, die eet [zulks] den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet [zulks] den Heere niet, en hij dankt God.
7 Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.
8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.