Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 16 jun 2006 18:02

Marnix schreef:
Jantjes schreef:
Marnix schreef:jajaja... dus moet je jezelf maar opsluiten in een reservaat. Je moet ook geen broeken en shirts dragen maar wat anders verzinnen, anders ben je wereldgelijkvormig... doet de wereld immers niet evenzo? Verder houdt deze tekst ook in dat je niet op je voeten mag lopen, wij, christenen, moeten onze handen lopen om iedere schijn van wereldgelijkvormigheid af te wenden. Voorts dienen wij niet gelijk de wereld doet, ons te verplaatsen in gemotoriseerde voertuigen, noch op de in Nederland zoveel gebruikte tweewielers! De wereld zoekt zijn vermaak in vakanties, de zee en het strand, een wandeling door de natuur... laten we ons daar ook verre van houden.

Bah, het valt me op hoevaak deze tekst uit zijn verband wordt gerukt door christenen, om te kunnen onderbouwen waarom dingen slecht zijn die ze zelf niet boeiend vinden... Het is een mooie bijbeltekst, maar helaas wordt deze ontzettend vaak misbruikt door mensen. Lees de tekst nog eens goed... En vraag je af of het Gods wil kan zijn dat we ook mogen genieten van aardse zaken zoals eten, sport, de natuur en ga zo maar door.
Haha nee Marnix je hoeft niet op je handen te gaan lopen of je op te sluiten in een reservaat.
Maar, je mag als Christen niet met de wereld mee doen en dat geeft strijd, zeer zeker. Paulus zei hierover tegen Titus: Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt (Marnix ook!), en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. Deze strijd moet jij ook beginnen tegen die wereld met al hun WK, anders zijn de woorden van Paulus je vreemd.

En wie moeten wij gelijkvormig worden? deze: Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
Dat neemt hier in dit leven een aanvang en niet bij het einde van je leven of de dood.

Tja, je bent dus nogal selectief in wat wel en niet mag... Ik ben christen, ik strijd de goede strijd... en ga om 6 uur fijn die minder belangrijke maar toch leuke strijd tussen Nederland en Ivoorkust kijken. De woorden van Paulus zijn me niet vreemd, jou uitleg ervan wel... omdat jij ff gaat bepalen wat wel en niet goed is. Ach, je geeft zelf al aan dat God in je geweten bekend maakt wat wel en niet mag. Jij mag blijkbaar geen voetbal kijken en ik kan het wel zonder gewetensbezwaren doen. Accepteer dat nou eens in plaats van jou gevoelens op alle christenen te gaan projecteren.

Inderdaad, Paulus zegt ook ergens, ik zal het zo even opzoeken, dat een ieder moet doen hetgeen hij volgens zijn geweten kan doen. En dat is voor iedereen verschillend. Je kan niet zomaar voor een ander bepalen, dat diegene niet naar het WK mag kijken.

Romeinen 12:
12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.

En Romeinen 14:
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
5 De een acht wel den [enen] dag boven den [anderen] dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk]. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt [hem] waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt [hem] niet waar den Heere. Die daar eet, die eet [zulks] den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet [zulks] den Heere niet, en hij dankt God.
7 Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.
8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 18:35

Marnix schreef:
Tja, je bent dus nogal selectief in wat wel en niet mag... Ik ben christen, ik strijd de goede strijd... en ga om 6 uur fijn die minder belangrijke maar toch leuke strijd tussen Nederland en Ivoorkust kijken. De woorden van Paulus zijn me niet vreemd, jou uitleg ervan wel... omdat jij ff gaat bepalen wat wel en niet goed is. Ach, je geeft zelf al aan dat God in je geweten bekend maakt wat wel en niet mag. Jij mag blijkbaar geen voetbal kijken en ik kan het wel zonder gewetensbezwaren doen. Accepteer dat nou eens in plaats van jou gevoelens op alle christenen te gaan projecteren.
Als jij mij selectief vind is Paulus dat ook, want ik heb hem alleen maar nagesproken. Als jij vind dat je een goede strijd voert om naar het WK te kunnen kijken heb je het verkeerd, want dat is geen strijd maar je overgeven aan de wereld en koning voetbal. Dat jij mij woorden vreemd vind kan ik hieromtrent dan ook bevatten omdat jij Paulus niet begrijp en aanvoelt. Paulus en ik veroordelen de wereld omdat wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze, overeenkomstig Johannes 5. Ik vergelijken sport op het niveau van thans WK met de wereld overeenkomstig Paulus dat deed, want al die mensen op het veld en hun organisatoren zijn mensen van de wereld, vreselijk goddeloos, heidens, zondig, atheïstisch en verdorven. Daar heb ik niks aan miszegt want als ik links en recht lees wat er allemaal te doen is rondom WK, heeft niets met een Christen te maken maar met, en dan preek ik Paulus maar weer naar toen hij de brief naar Efeze schreef: Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht Efeze 6. Het lijkt mij dat na het lezen van mijn overtuiging jou geweten hierdoor niet spreekt, een Christen kan deze overtuiging niet naast zich neer legen! Ook Marnix niet.

Hierbij zeg ik niet dat je niet dat je met je bekenden niet eens een keertje mag sporten zoals volleyballen of voetballen, hoewel de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens. Nogmaals, sport op het niveau waar nu WK wordt gespeeld is zeer godloos, waar een christen niet naar mag kijken of meedoen.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 16 jun 2006 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 jun 2006 18:56

Hierbij zeg ik niet dat je niet dat je met je bekenden niet eens een keertje mag sporten zoals volleyballen of voetballen, hoewel de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens. Nogmaals, sport op het niveau waar nu WK wordt gespeeld is zeer godloos, waar een christen niet naar mag kijken of meedoen.

Sport is goed voor je lichaam. Ik zie jou wel als iemand die het lichaam als de 'tempel van de HG' ziet en dus moet je er goed voor zorgen..

Ai, dat wordt lastig :shock: Ik heb vandaag de hele dag oranje-koeken verkocht bij de marktbakker :o Er zijn overal acties van, je kunt er niet van buiten, hoe graag je dat ook zou willen. Ik vrees dat je gedurende het WK binnen moet blijven Jantjes :P

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 16 jun 2006 19:07

Jij brengt dit nu alsof het een feit is, dat je niet naar het WK mag kijken. Er zijn echter genoeg christenen, die dit in overeenstemming met hun geweten WEL kunnen kijken. Je kunt anderen niet zeggen dat ze bepaalde 'zonden' (zo zie jij bijvoorbeeld het WK, maak ik uit je antwoord op) moeten nalaten. Zij hebben hier geen problemen mee.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 19:31

Smurffie schreef:
Sport is goed voor je lichaam. Ik zie jou wel als iemand die het lichaam als de 'tempel van de HG' ziet en dus moet je er goed voor zorgen..
Dat is juist.
Ai, dat wordt lastig Ik heb vandaag de hele dag oranje-koeken verkocht bij de marktbakker Er zijn overal acties van, je kunt er niet van buiten, hoe graag je dat ook zou willen. Ik vrees dat je gedurende het WK binnen moet blijven Jantjes
Dat jij oranje-koek verkocht heeft bij de marktbakker in opdracht van je (waarschijnlijk) werkgever hoef je niet binnen te blijven of niet meer naar je werkgever te gaan, maar hierdoor wordt je juist op de feiten gewezen hoe de wereld of de boze geesten in de lucht, o.a. WK, rond gaan als een briesende leeuw zoekende wie hij kan verslinden.

Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen; Waarin zij zich vreemd houden, als gij niet medeloopt.... (WK!!)....tot dezelfde uitgieting der overdadigheid, en u lasteren; Dewelke zullen rekenschap geven Dengene, Die bereid staat om te oordelen de levenden en de doden. Want daartoe is ook den doden het Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest.En het einde aller dingen is nabij; zijt dan nuchteren, en waakt in de gebeden. 1 Petrus 4

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 19:54

Daphne schreef:

Jij brengt dit nu alsof het een feit is, dat je niet naar het WK mag kijken. Er zijn echter genoeg christenen, die dit in overeenstemming met hun geweten WEL kunnen kijken. Je kunt anderen niet zeggen dat ze bepaalde 'zonden' (zo zie jij bijvoorbeeld het WK, maak ik uit je antwoord op) moeten nalaten. Zij hebben hier geen problemen mee.
Ja, Christus had ook zo’n last van die ‘naam christenen’ of ‘liberaal-christenen’ hij zei tegen zijn discipelen: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden. Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.En Petrus, antwoordende, zeide tot Hem: Verklaar ons deze gelijkenis. Maar Jezus zeide: Zijt ook gijlieden alsnog onwetende? Jij ook Daphne ?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 16 jun 2006 20:05

Jantjes schreef:
Daphne schreef:

Ja, Christus had ook zo’n last van die ‘naam christenen’ of ‘liberaal-christenen’ hij zei tegen zijn discipelen: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden. Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.En Petrus, antwoordende, zeide tot Hem: Verklaar ons deze gelijkenis. Maar Jezus zeide: Zijt ook gijlieden alsnog onwetende? Jij ook Daphne ?

In jouw ogen wel waarschijnlijk. Zoals ik al eerder citeerde uit Romeinen 12 en 14 laat God door de hand van Paulus opschrijven, dat een ieder moet oordelen voor ZICHZELF wat hij of zij wel in overeenstemming met zijn geweten kan doen. Dit zeg niet ik, of alleen maar Paulus, maar dit laat Gód opschrijven! Dat is een teken dat Hij het ermee eens is.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 20:46

Daphne schreef:
Jantjes schreef:
Daphne schreef:

In jouw ogen wel waarschijnlijk. Zoals ik al eerder citeerde uit Romeinen 12 en 14 laat God door de hand van Paulus opschrijven, dat een ieder moet oordelen voor ZICHZELF wat hij of zij wel in overeenstemming met zijn geweten kan doen. Dit zeg niet ik, of alleen maar Paulus, maar dit laat Gód opschrijven! Dat is een teken dat Hij het ermee eens is.
Paulus spreekt in Romeinen 14 over spijziging wat je wel/niet zou mogen eten en over de oud testamentische feestdagen wel/niet zou moeten onderhouden. Als ik het interpreteer zeg ik hij Paulus heeft het over een kleinigheid en laten wij daar niet over twisten. Ik vind niet dat je dat kan vergelijken met ‘koning voetbal’ van heden ten dagen waar meer dan de halve wereld achter aan host en duidelijk een afspiegeling is van de boze in al hun doen en laten.
Het spijt mij wel Daphne maar als jij dit niet ziet en daarin geen onderscheid in weet te maken kan jij de naam christen of reformatorisch niet dragen.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 16 jun 2006 21:04

Jantjes schreef:
Daphne schreef:
Jantjes schreef:
Daphne schreef:

Paulus spreekt in Romeinen 14 over spijziging wat je wel/niet zou mogen eten en over de oud testamentische feestdagen wel/niet zou moeten onderhouden. Als ik het interpreteer zeg ik hij Paulus heeft het over een kleinigheid en laten wij daar niet over twisten. Ik vind niet dat je dat kan vergelijken met ‘koning voetbal’ van heden ten dagen waar meer dan de halve wereld achter aan host en duidelijk een afspiegeling is van de boze in al hun doen en laten.
Het spijt mij wel Daphne maar als jij dit niet ziet en daarin geen onderscheid in weet te maken kan jij de naam christen of reformatorisch niet dragen.

Gelukkig oordeelt God en niet Jantjes.
Niet alleen dat gedeelte wat ik straks uit Romeinen 14 aanhaalde staat in dat hoofdstuk, maar ook dit:

10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2006 21:53

Daphne schreef:
Niet alleen dat gedeelte wat ik straks uit Romeinen 14 aanhaalde staat in dat hoofdstuk, maar ook dit:

10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
Wat je nu aanhaalt is een verleng gedeelte van het vorige en een mislijdende exegese.

Ja, jantjes oordeelt ook en dat moet ieder christen doen ook Daphne. Je niet mee laten slepen door die boze wereld waarvan hun aanvoerder Beëlzebul is.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 16 jun 2006 22:22

Jantjes schreef:Daphne schreef:

Wat je nu aanhaalt is een verleng gedeelte van het vorige en een mislijdende exegese.

Ja, jantjes oordeelt ook en dat moet ieder christen doen ook Daphne. Je niet mee laten slepen door die boze wereld waarvan hun aanvoerder Beëlzebul is.

Dat is in tegenstrijd met wat Christus ons gebiedt: Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!
Trouwens, jij maakt gebruik van Internet. Dat vind jij dus wel kunnen?
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2006 08:31

Jantjes schreef:
Daphne schreef:
Jantjes schreef:
Daphne schreef:

Kleine dingen? Het ging over wat voor de een rein is en voor de ander niet. En kijk eens naar 1 Kor 8, daar gaat het over vlees dat aan heidense afgoden geofferd is. Dat offervlees mag je gewoon eten volgens Paulus... Dus die Oranjekoeken zullen ook niet zo'n probleem zijn. Dat JIJ vindt dat je dat niet kan vergelijken met voetbal en je dat veel groter vindt is opnieuw jou interpretatie... blijkbaar vind JIJ voetbal veel erger.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2006 08:37

Jantjes schreef:Marnix schreef:
Als jij mij selectief vind is Paulus dat ook, want ik heb hem alleen maar nagesproken. Als jij vind dat je een goede strijd voert om naar het WK te kunnen kijken heb je het verkeerd, want dat is geen strijd maar je overgeven aan de wereld en koning voetbal. Dat jij mij woorden vreemd vind kan ik hieromtrent dan ook bevatten omdat jij Paulus niet begrijp en aanvoelt. Paulus en ik veroordelen de wereld omdat wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze, overeenkomstig Johannes 5. Ik vergelijken sport op het niveau van thans WK met de wereld overeenkomstig Paulus dat deed, want al die mensen op het veld en hun organisatoren zijn mensen van de wereld, vreselijk goddeloos, heidens, zondig, atheïstisch en verdorven. Daar heb ik niks aan miszegt want als ik links en recht lees wat er allemaal te doen is rondom WK, heeft niets met een Christen te maken maar met, en dan preek ik Paulus maar weer naar toen hij de brief naar Efeze schreef: Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht Efeze 6. Het lijkt mij dat na het lezen van mijn overtuiging jou geweten hierdoor niet spreekt, een Christen kan deze overtuiging niet naast zich neer legen! Ook Marnix niet.

Jij spreekt Paulus niet na, je geeft zelf een invulling van wat wel en niet zou mogen. Jij denkt Paulus te snappen... maar je snapt gewoon jezelf en legt wat Paulus zegt uit zodat het bij jou denkbeelden past. Je spant Paulus voor je eigen karretje en zegt: Ik begrijp die man tenminste. En als anderen het niet doen zoals JIJ doet zijn die slecht bezig. Een beetje zelfingenomen... en kortzichtig... die twee gaan vaak wel aardig samen.

Als ik voetbal kan kijken met een rein geweten, wie ben jij dan om mij, je medechristen te veroordelen?!

Overigens lees je volgens mij ook vrij selectief WK-nieuw, er gebeuren inderdaad dingen die niet goed zijn, maar als je het nieuws echt een beetje had gevolgd en niet alleen eruit had gehaald wat bij jou verhaaltje past, had je gezien dat er ook een hoop goede dingen gebeuren, dat christenelijke voetballers er hun geloof uitstralen, dat er geevangeliseerd wordt etc.

Je kan als christen best het WK kijken, als je er op een goede manier mee omgaat en niet aan de sportverdwazing meedoet. En als je niet elkaar veroordeelt over het wel of niet kijken...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2006 08:54

Jantjes schreef:Als jij mij selectief vind is Paulus dat ook, want ik heb hem alleen maar nagesproken. Als jij vind dat je een goede strijd voert om naar het WK te kunnen kijken heb je het verkeerd, want dat is geen strijd maar je overgeven aan de wereld en koning voetbal.

Dat is nonsens. Het kijken naar een spelletje waarbij gedurende twee keer vijfenveertig minuten twee keer tweeëntwintig mensen (wisselspelers niet meegerekend) achter een bal aanrennen en waar aan het eind de Duitsers altijd winnen, heeft NIETS te maken met een overgave aan de wereld, maar ALLES met het genieten van de talenten van allen. Tevens kweekt het nog een klein beetje saamhorigheid in ons land, dat door kerkscheuringen en overindividualisme tot op het bot verdeeld is.

Ik geniet van het WK en ik laat mijn godsdienstoefeningen niet verwateren voor het WK.

Jantjes schreef:Hierbij zeg ik niet dat je niet dat je met je bekenden niet eens een keertje mag sporten zoals volleyballen of voetballen, hoewel de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens. Nogmaals, sport op het niveau waar nu WK wordt gespeeld is zeer godloos, waar een christen niet naar mag kijken of meedoen.

Dit is in mijn (nobele) opinie in goed Duits Quatsch. Voetballers hebben talent voor voetballen. Los daarvan, veel voetballers zijn gelovig (vaak ook bijgelovig), neem iemand als Christian Gyan. Een matige voetballer, maar wel gelovig, wellicht zelfs op een positievere wijze dan jij, Jantjes. Het zwaaien met het vingertje van "dit mag niet en dat mag niet" acht ik buitengewoon onchristelijk.

Het is maar net hoe je ermee omgaat. Als jij, Jantjes, naar het WK kijkt en je daarmee overgeeft aan de wereld, dan ligt dat aan jou en niet aan het WK. Ik heb eerder al aangegeven dat ik me niet overgeef aan de wereld doordat ik Nederland - Ivoorkust kijk. Sterker nog, het bracht me zelfs nog met een Ivoriaan in contact en we hadden een goed gesprek, ook over God.

Dat zou jij, Jantjes, nooit gedaan hebben. Althans, niet op deze wijze.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jun 2006 10:23

Jantjes, ik sluit mij aan bij Marnix!
Jij denkt Paulus na te spreken , maar ik lees nergens zulke dingen van Paulus als die jij beweerd.
Je moet niet jou regels op ons willen projecteren. Daarmee jaag je anderen alleen maar meer tegen je in het harnas.

Als jij voetbal kijken niet kan combineren met geloof, kijk dan niet.
Bedenk ook dat niet iedereen die voetbal kijkt van top tot teen oranje is, huis vol heeft hangen met vlaggen en totaal uit zijn/haar dak gaat met een voetbal punt.
Het is een spel, net als tennis, hockey en wat voor sport dan ook.
Als iemand dat goed kan, ja dan wil ik daar best naar kijken en van genieten.

Trek voor jezelf een grens in je geloofs leven wat je wel of niet kunt doen, maar ga dat neit bepalen voor een ander. Iedereen heeft de grenzen op een andere plek liggen. Dat moet je accepteren en respecteren. Er over in discussie gaan is goed. Daardoor blijf je nadenken over waarom je dingen wel of niet doet, maar ga niet veroordelen.

Bedenk ook dat jij je nu aan jou oordelen moet houden, want we zullen geoordeeld worden naar de maatstaven waarmee wij anderen veroordeeld hebben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”