Markie schreef:Drie tiende seconde vind ik niet echt heel veel tijd. Zoveel is de ferrari namelijk langzamer met accelereren
Er bestaan ook wel snellere motoren. Maar het is nu eenmaal niet zo verstandig om op een extreem kanon te beginnen als eerste motor.
Van de Suzuki Hayabusa herinner ik mij een 0-100 km/u acceleratietijd van 2,6 seconden. (Zal dan uiteraard wel de aanvankelijke versie zijn, die nog 305 km/u als topsnelheid had.)
Hier twee filmpjes waarin ze een snelle auto met een motor meten.
Een Lamborghini Gallardo tegen een Ducati 999
Een Viper tegen een Suzuki Hayabusa
Markie schreef:Motor is idd sneller, maar hij is bloedsnel. Topsnelheid 315
315, en dat voor een instapper. Niet normaal en onverantwoord.
Ik herinner mij zijn voorganger nog wel, de Ferrari 328 GTB/GTS. Die haalde dacht ik 260 km/u.
Daarna kwam de 348, die 275 km/u kon. De 355 met 295 km/u. En toen de 360, die 300 of 305 km/u haalde.
In de tijd dat ik mij in auto's ging interesseren, zo rond 1987, begon het bij Ferrari nog met 245 km/u als topsnelheid, voor de Mondial. Dat is tenminste nog een redelijke instapper.
Overigens zuipen die Ferrari's wel stevig brandstof, en dat kan ik van mijn motor nou weer niet zeggen.
De praktische waarde van de snelheid die mijn motor heeft, zit vooral daarin, als je op een gat in wilt springen. Je wilt ergens tussen, en een stuk voor je is een gat waar je past. Je zit op een tweebaansstuk wat eenbaans gaat worden. Gegarandeerd dat je dan ook kan wat je wilt. Een accelerende auto naast me is dan geen hindernis, want die kan ik dan altijd wel de baas zo lang het een normale auto is.
Als gevaarlijk ervaar ik het vermogen van mijn motor niet. Je moet er gewoon met beleid mee omgaan. Vaak kan het zelfs veiliger zijn, aangezien je inhaalacties veel sneller en zekerder kan uitvoeren.