Motorrijders topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jun 2006 18:31

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jun 2006 22:39

...en dan weer terug van de Refowebmeeting. Dan is het 's avonds laat, en dan wil ik snel thuis zijn. Dus ik heb de verleiding niet weerstaan om af en toe even een beetje stevig door te pezen.
Het was trouwens de eerste keer dat ik met die motor in donker reed.
Nee, teruggetuned is 'ie bepaald niet door de dealer. Hij gaat nog steeds moeiteloos hard.
Het grappigste voorval was nog bij de rechte weg, waaraan de afslag ligt die ik moet nemen om bij mijn flat-buurt te komen. Ik dacht: even lekker doortrekken, dat stukkie. En laat dat schakelen dan maar even zitten, het toerenbereik is groot zat. Hij kan tot 13.000 als het moet. Maar dat ding bouwt zó'n snelheid op, dat is werkelijk niet normaal. Daar kom je achter als je op de snelheidsmeter kijkt - ik vertel niet hoe hoog, weet ik ook niet zo precies, maar het was een hoogst illegale snelheid waartoe hij klom - en als je moet remmen. En ja, voor die bocht moet je dus remmen. En je kunt nog slecht zien in donker ook. Dus toen ik die snelheid had, dacht ik: 'het lijkt me verstandig om eens aan remmen te denken, voor ik de bocht voorbijschiet.' En ja hoor, daar was die afslag ineens bliksemsnel. Ik dook maar niet gelijk de bocht in, aangezien ik nog volop aan het remmen was. Maar de motor stond nog wel snel genoeg stil om de bocht in te kunnen rijden na een stop.
Hij stond trouwens nog helemaal niet in zijn 1, toen ik de bocht indraaide. Zal wel 2 geweest zijn. Maar hij slikte het gelukkig wel. O ja, hij sloeg eerst wel een keertje af. Dat heb je als je vanuit 2 probeert weg te rijden. Dat kan op zich makkelijk, maar moet je wel genoeg gas geven.
Tsjongejonge, dan merk je wel wat voor beestachtige dingen je met 100 pk op je achterwiel uit kan halen... :shock:
En toen stond mijn richtingwijzer nog aan. Bij een motor moet je die met een druk op de knop uitschakelen. Normaal gesproken kijk ik dan even waar die knop zit. Maar in donker kon ik hem niet zien. Ik wist alleen ongeveer waar ik moest wezen met mijn duim. Ik drukte waar ik dacht waar hij moest zitten, maar dat bleek niet helemaal raak te zijn. Er vlak onder zit namelijk de claxon. Daar drukte ik per ongeluk op, en wel twee keer. Reed ik dus toeterend door mijn buurt waar ik woon! :?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 03 jun 2006 12:26

Hehe en Omega had nog wel zo gezegd NIET toeteren :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jun 2006 06:35

En juist die avond toeterde ik voor het eerst. Nog nooit de claxon aangeraakt, maar uitgerekend díe avond...
Ofwel: lekker tegendraads. :mrgreen:

Vandaag kan ik mijn hart ook weer lekker ophalen: naar het noorden van Nederland, op bezoek bij familie. Dus dan maak ik weer flink wat kilometers.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2006 18:04

Vandaag was er dan inderdaad een wat minder oplettende automobilist in de file, die naar links wilde, terwijl ik eraan kwam. Al viel het ook nog wel een beetje mee, want toen hij mij wel zag, stopte hij gelijk met zijn uitvoegactie. Was dat niet het geval geweest, dan was er trouwens nog niks aan de hand geweest. Ik had het ruim op tijd door en ruimte zat om uit te wijken. Ik was goed scherp. Ik week ook uit, maar het bleek niet eens meer zo hoognodig te zijn.
Het bewijst wel, dat je inderdaad wel goed moet opletten in de file, ook al gaan heel veel mensen netjes voor je aan de kant.

Nog een ervaring die me goed smaakte. Ik was op een provinciale weg. Een auto wilde van de weg af, een afslag in, en moest daarvoor de weg oversteken. Van de andere kant kwam er echter een ononderbroken rij auto's, dus dat kon nog wel even duren. Er stonden nog 3 auto's achter hem/haar. Daarachter stond ik. Waarom zou ik blijven wachten? Ik kon er inderdaad langs, al was er niet veel asfalt naast die auto's. Er was wel een zandweg naar rechts, waarvan ik een stukje mee kon pakken. Dus ik ging er langs. En dan er natuurlijk lekker als een speer vandoor. Een heel stuk verderop kijk ik in mijn spiegels, en zie een lange lege baan achter me. Dàt zijn nou van die momenten dat je je erg gelukkig voelt als motorrijder! :D

En mijn lesje van gisteren heb ik ook wel geleerd, merk ik. Die bochten bij de snelweg, waar je van die borden ziet met 60 km/u als adviessnelheid, nam ik vandaag rustig met 90 km/u. Het zou nog véél harder, en véél schuiner kunnen. Mijn motor kan nog veel meer, dat weet ik. Maar ik bouw mijn rijstijl graag rustig op. Dat is wel zo veilig. Ik voel er absoluut geen enkele behoefte toe om onderuit te gaan en tegen de vangrail te kwakken.
Daarin heb ik genoeg ervaring met fiets en brommer, als het om schuingaan in de bocht gaat. En die ervaring neem ik mee op de motor. Die ervaring is: als je gek gaat doen voor de sensatie, gaat het een keer mis. Maar je kan ook veilig erg schuin gaan. Gewoon goed je verstand erbij houden, en weten wat je doet. Op die wijze ben ik nog nooit onderuit gegaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jun 2006 17:10

Als we het eens over mooie motorfietsen hebben, dan is de Ducati Desmosedici RR een erg mooie.
Hier wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft een V4-motorblok van 989 cc dat ruim 200 pk levert.
Ik verwachtte het eigenlijk al een beetje, alleen wist ik nog niet op welke mate ik moest rekenen: hij is duur. ('Dat wordt waarschijnlijk geen motor die ik wel eventjes koop.') Ja, hij is èrg duur. Gisteren las ik de prijs: € 65.000,- (incl. BTW en BPM). :shock:
Er schijnt ook een versie te komen met wat minder duur materiaal erop die ongeveer de helft moet gaan kosten.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 jun 2006 19:15

Oeh, wel erg mooi idd. :yum:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 jun 2006 19:20

nonno schreef:Vandaag mn eerste echte motorrijles gehad.. (2e eigenlijk, 1e was alleen maar uitleg, zooooveel verstand had ik er niet van ;)).
T was echt heel gaaf! Geluk met het weer, tussen de buien door, en het ging best goed vond ik voor de 1e keer.. Die kerel vond het ook, dus das wel leuk!
jajaja maandag weer :P

NONNO! waarom wist ik hier nix van?

André

Berichtdoor André » 16 jun 2006 19:23

Hij is misschien mooi om op te rijden, maar ik vind het teveel kuip en te weinig motor.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 jun 2006 19:25

André schreef:Hij is misschien mooi om op te rijden, maar ik vind het teveel kuip en te weinig motor.

Just my thoughts :) Ik heb geen verstand van motors, maar zoveel mogelijk zwart en glimmend metaal vind ik toch wel het mooist 8) Niet teveel 'blik'.

André

Berichtdoor André » 16 jun 2006 19:34

Smurffie schreef:
André schreef:Hij is misschien mooi om op te rijden, maar ik vind het teveel kuip en te weinig motor.

Just my thoughts :) Ik heb geen verstand van motors, maar zoveel mogelijk zwart en glimmend metaal vind ik toch wel het mooist 8) Niet teveel 'blik'.
Nu wil het geval dat een Ducati zonder kuip wel weer héél apart is.
Lees: mooier m.i.
Ik schijn wel inzicht te hebben in de techniek der motor, maar smaken verschillen nu eenmaal. :P

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jun 2006 21:25

Tja, ik zal er zelf ook niet de eigenaar van worden. Want dan ga ik toch kijken naar zaken als: betrouwbaarheid, economisch rijden, en dat soort dingen.
Met mijn Yamaha Thundercat liggen de benzinekosten i.i.g. aanzienlijk lager dan wanneer ik met de trein naar het werk zou gaan. In woon-werkverkeer haal ik 1 op 20 wel. Ik denk dat 'ie zo'n 5 liter brandstof op een dag verstookt (5x1,43=€ 7,15), terwijl de trein mij € 13,30 kost, plus nog € 1,10 stallingskosten voor mijn fiets = € 14,40 per dag.
Maar het uiterlijk van die Ducati zou mij zeker niet weerhouden!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jun 2006 21:15

'k Ben vandaag eens in Duitsland geweest, een toertocht gemaakt. Was erg leuk.
Over de Duitse A3, even in Bocholt gekeken, toen over de A3, de hoofdweg 58, de A31, en dan via de E30 weer terug naar Nederland.
In Duitsland rijdt het gewoon beter, heb ik gemerkt. Bredere provinciale wegen waar je 100 km/u mag. Het voelt allemaal wat vrijer dan het bekrompen Nederland. En prachtige uitzichten onderweg! Echt, dat Duitse landschap, dat is gewoon gewèldig! d:)b
Groeten van motorrijders gaat er precies hetzelfde als in Nederland, dus op dat punt geen verschil. Het oprijden van opritten voor snelwegen gaat wat anders dan in Nederland: degene met de ruimste bocht heeft voorrang. Daar moet je wel even op bedacht zijn, al is het trouwens ook wel aan de markering op de weg te zien.
O ja, ook nog even de topsnelheid van mijn motor uitgeprobeerd. Viel me eigenlijk een beetje tegen. Bij 233 km/u op de teller hield 'ie het wel voor gezien. Misschien reed ik met tegenwind?

Vandaag zo'n 404 km gereden. Ik had wel veel vliegjes op mijn vizier!
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 17 jun 2006 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jun 2006 21:17

Boekenlezer schreef:Bij 233 km/u op de teller hield 'ie het wel voor gezien. Misschien reed ik met tegenwind?

En dat vind jij niet hard genoeg? :shock:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jun 2006 21:24

marina87 schreef:
Boekenlezer schreef:Bij 233 km/u op de teller hield 'ie het wel voor gezien. Misschien reed ik met tegenwind?

En dat vind jij niet hard genoeg? :shock:

Snelheid is relatief. Het is net wat je gewend bent. 't Is wel mijn nieuwe record. Maar ik had nu eenmaal net even wat meer verwacht van mijn motor. Maar wie weet wat 'ie kan bij een lekkere wind in de rug. De topsnelheid is niet altijd precies hetzelfde.

Er haalde mij op de Duitse A31 een Chrevolet Corvette in, maar die reed wel behoorlijk over de 200 km/u. Ik dacht: 'Die haal ik wel weer in als ik flink gas geef.' Maar nee, dat zat er niet in. Je kan je er behoorlijk op verkijken hoe hoog de snelheid van anderen kan liggen, heb ik gemerkt!
Ik stelde het mij zo voor als iemand 250 km/u rijdt: hij verschijnt aan de horizon, en is in een flits bij je. Maar nee, het gedraagt zicht allemaal veel minder spookachtig, en veel overzichtelijker. Ergens wel logisch ook, want anders was het waarschijnlijk allang verboden vanwege de risico's.

Terug naar “Algemene Zaken”