Moderator: Moderafo's
'jullie als rechtgeaarde christenen' klinkt wel wat typisch hoor.. over die smiley; gij zult u geen getekende smileys maken van iets wat in de hemel is.(het valt me nu pas op dat jullie als rechtgeaarde christenen geen engelsmiley hebben)
Je kunt niet in een kerkverband denken, wel in termen. Mag ik zo onbeleefd zijn om de gemiddelde refo te bestempelen als hypocriet? Refo's zijn mensen die vaak zwaar kerken, zich aan alle mogelijke regeltjes houden, en ondertussen andere mensen de kerk uit roddelen. Daar kan ik echt van kotsen, ben je dan christelijk, met al je regels? Je moet die regels niet houden omdat je alleen door die regels in de hemel komt, je moet ze houden omdat jij geloofd dat God dat zo wil, en omdat je God wil dienen met die regels. En liever een regel te veel dan een regel te weinig. Tenzij de regels je gaan beperken in je geloof is er niet zoveel mis mee. Maar wanneer gebeurd dat?
Jantjes schreef:Naar een cyclus zoals de eerste concilie na de Handelingen der Apostelen, dat is niet nieuwe maar al zeeeeeer oud.Smurffie schreef:Goehoed, waar gaat dit heen?![]()
Ja oké, twee richtingenSmurffie schreef:Jantjes schreef:Naar een cyclus zoals de eerste concilie na de Handelingen der Apostelen, dat is niet nieuwe maar al zeeeeeer oud.Smurffie schreef:Goehoed, waar gaat dit heen?![]()
Hm, volgens mij gaan we allemaal richting de hemel of richting de hel. Als we daar even allemaal bij stil staan kunnen we alle vooroordelen en regels aan de kant gooien en staan we allemaal met een bek vol tanden. Dat zou een hoop gem**ter schelen.
Geklap is in alles Bijbelser dan niet-ritmisch gezang onder orgelbegeleiding. Drumstellen en gitaren overigens ook, de trom en luit van nu. Dansen? Wie dansten er ook al weer reidansen? in ondergoed voor de Ark?e kunt niet in een kerkverband denken, wel in termen. Mag ik zo onbeleefd zijn om de gemiddelde evangelische te bestempelen als te vrolijk. Evangelischen zijn mensen die vaak licht kerken, zich aan zo min mogelijk regeltjes houden, en de zwaardere kerken veroordelen om wat er vroeger (toen zijzelf nog niet bestonden) allemaal mis is gegaan. Daar kan ik echt van kotsen, ben je dan christelijk met al je geklap.
Echt wel! Je bent zelf katholiek!Nou ja ik had in gedachten om ook nog zo'n stukje te schrijven over de katholieken maar ik denk dat dat niet nodig is. Het idee is denk ik wel duidelijk zo. WAT EEN VRESELIJK OVERDREVEN UITING VAN DOMHEID.
Dacht je dat? Dat blijkt wel aan het grote aantal avondmaalsgangers in 'de reformatorische kerken'... refo's zijn eerder doodsbang voor God en de gemeenschap dan dat ze écht geloven in de liefde van God en de vrijheid in Christus.Iets anders weet ik hierover echt niet te zeggen. Ja, er is een groep refo's waar het meer om regels als om God gaat. Maar als jij ook maar 1 keer per week je ogen open doet en goed om je heen kijkt, dan zal je zien dat er een veel grotere groep is die uit liefde voor God elke zondag weer naar de kerk gaat, die uit liefde voor God zich aan regels houdt die bij ons misschien wel omstreden zijn.
Klopt, wees dan radicaal en ga weer terug naar de Moederkerk.Ik heb inmiddels ruim 3 jaar geleden belijdenis gedaan in een reformatorische kerk en nog elke week ga ik naar de kerk om mijn geloof te kunnen voeden. Ik loop heus wel eens ergens tegenaan, maar samen in een kerk zitten en samen geloven is een kwestie van samenwerken en niet om alles wat tegen zit naar een andere kerk lopen.
Het woord 'refo' slaat op de mensen in de bevindelijk-gereformeerde kerken en daar valt slechts een miniemstukje van de PKN onder.Dit is echt onzin, ik heb het idee dat veel mensen niet weten hoe breed de refohoek is.
Het ging niet over het naar de kerk gaan, maar om de 'wetjes', qua leer en belijdenisgeschriften vallen heel erg veel kerken onder de noemer reformatorisch; alles na de reformatie is reformatorisch; maar dat is weer een definitie die wij niet gebruiken.Voor de duidelijkheid, ik zit in de PKN Hervormd Gereformeerde Bond, is kijkend naar de leer en de belijdenisgeschriften overduidelijk een reformatorische kerk. En ik geloof dat er bij ons (en ook bij andere kerkverbanden) veel mensen uit liefde voor God en Zijn Woord naar de kerk gaan en niet uit angst.
Als jij inderdaad voor je standpunten staat zou je nu in de Rooms-Katholieke Kerk moeten zitten ja aangezien je zelf oproept tot: 'samen in een kerk zitten en samen geloven is een kwestie van samenwerken en niet om alles wat tegen zit naar een andere kerk lopen.' daar zijn Augustinus en Cyprianus het hardgrondig mee eensEn je laatste opmerking: dan moet ik of terug naar de Roomse kerk of ik zit er al in dus ja wat zullen we er van zeggen.
Dat mag je best zeggen, maar dan wel met dezelfde uitleg als Jezus erbij wáárom wij witgepleisterde graven zouden zijn, het was geen scheldwoord of uitmaken voor maar een vergelijking. Net als men refo's graag uitmaakt voor farizeërs en evangelo's voor Jezusaannemers.ik wijs op een leerfout en jullie daarbij een gewit graf zou noemen, ik weet wel redelijk zeker dat mij dat niet in dank zou worden afgenomen
Ja, mee eens ErikV,ErikV schreef:En dan richting Jantjes:
Ik hoorde pas een mooi verhaal.
Een leraar moest invallen voor een totaal ontregelde klas, omdat de klas dat jaar alleen nog maar invallers had gehad. Er was geen enkele samenwerking mogelijk met die klas en het enige wat werkte was om met keiharde regels te werken. Na een tijdje bleek echter dat de leerlingen zich wel puur aan de regels hielden maar geen idee hadden dat die regels bedoeld waren om de samenwerking te verbeteren.
En zo is het bij ons denk ik ook, we gaan ons best doen om ons aan de regels te houden en als God iets zegt dan zullen wij al snel zeggen: ja maar ik hou met toch aan de regels. Dat is uiteindelijk niet waar het God om gaat, nee ik zeg hier niet dat we de tien geboden (bij ons trouwens overduidelijk regels, omdat onze woorden lang niet zoveel uitdrukkingskracht hebben als toen) maar weg moeten doen, maar ik zeg wel dat we moeten kijken naar hoe Jezus ze samenvatten. Liefde naar God met alles wat je maar hebt en je naaste liefhebben als jezelf. Dan draait het niet meer om regeltjes dan draait het om God. En of een WK je dan nog wat doet? laat iedereen dat lekker zelf uitzoeken.
De Wet is volgens mij totáál wat anders dan regeltjes...Als die regeltjes (wet) en de liefde (Christus) in evenwicht is in zijn toepassing, volgt een verkregen wijsheid naar God, want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood, overeenkomstig 2 Corhintiers 7.
ErikV schreef:U hebt recht Marnix. Het ging mij inderdaad om een koekje van eigen deeg. Ik wilde even laten zien hoe vreselijk dom de opmerkingen waren. Dus Raido als jij graag klappend en dansen in je ondergoed naar de kerk wil, vooral doen (verwacht alleen niet dat ik kom kijken) en je hebt gelijk ik ben katholiek, maar je snapte prima wat ik bedoelde dus niet zo zeuren op dat punt.
Waar mij vooral het punt zat is dat als L'être extraterrestre dit soort dingen schrijft over refo's, die aantoonbaar fout zijn, men serieus gaat discusieren of het waar is, terwijl als ik dit dus schrijf over evangelischen ik zo ongeveer het internet af geworpen wordt. Overigens als mij gezegd wordt dat ik moet doen zoals Jezus het zou doen, dan vraag ik mij toch af of hoe jullie zouden reageren als ik wijs op een leerfout en jullie daarbij een gewit graf zou noemen, ik weet wel redelijk zeker dat mij dat niet in dank zou worden afgenomen![]()
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten