In het kader van deze discussie is het volgende artikel van John Piper wel interessant:
Samenvatting van Gods souvereiniteit in ons behoud
De 'Vijf punten" van het Calvinisme (TULIP)
Uiteindelijk ligt de beslissing over ons behoud niet in handen van de mens. Zijn keuzes zijn cruciaal, maar ze zijn niet de uiteindelijke beslissende macht om hem tot heerlijkheid te brengen; Gods souvereine genade is dat wel.
1. God verkiest, kiest uit, voor de grondlegging van de wereld wie Hij zal redden en wie Hij voorbijgaat en in ongeloof en zonde en rebellie laat liggen. Hij doet dat on-voorwaardelijk, niet op basis van voorzien geloof dat mensen voortbrengen door een verondersteld vermogen van een eigen keuze (= vrije wil).
Handelingen 13:48 HSV, "Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven."
Romeinen 11:7 SV, "Wat dan? Hetgeen Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden."
Johannes 6:37 HSV, "Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen."
Johannes 6:44 HSV, "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem opwekken op de laatste dag."
Johannes 6:65 HSV, "En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van Mijn Vader gegeven is."
Johannes 17:6 HSV, "Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren van U en U hebt hen Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard."
2. Verzoening is van toepassing op de uitverkorenen op een unieke, bijzondere manier, hoewel de dood van Christus voldoende is om de zonden van de hele wereld te verzoenen. De dood van Christus heeft effectief het behoud van al Gods mensen tot stand gebracht.
Efeze 5:25 HSV, "Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,"
Hebreeën 10:14 HSV, "Want met één offer heeft Hij tot in eeuwigheid volmaakt hen die geheiligd worden."
Johannes 10:15 HSV, "... Ik geef Mijn leven voor de schapen."
Romeinen 8:32 SV, "Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?"
3. Vanwege de zondeval zijn mensen niet in staat (onbekwaam) tot enig goed, tenzij we opnieuw geboren worden door de Heilige Geest. We zijn hulpeloos en dood in de zonde. We hebben een geestesgesteldheid die zich niet aan God kan onderwerpen zonder dat Hij ons daartoe in staat stelt.
Romeinen 8:7-9 SV, "Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe."
Efeze 2:1,5 HSV, "... u die dood was door de misdaden en de zonden", "... toen wij dood waren door de misdaden ..."
4. Gods roep tot behoud is effectief, en, hierom kan zijn genade uiteindelijk niet verhindert worden door menselijk verzet. Gods wederbarende roeping kan alle menselijk verzet overwinnen.
Handelingen 16:14 HSV, "... En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd."
Johannes 6:65 HSV, "En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van Mijn Vader gegeven is."
1 Corintiërs 1:23-24 SV, "Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid; Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods."
5. Wie God roept en opnieuw geboren doet worden, bewaart Hij ook, zodat ze niet volledig en definitief wegvallen van het geloof en de genade.
Romeinen 8:30 SV, "En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt."
Johannes 10:27-29 HSV, "Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die hen Mij gegeven heeft, is meer dan allen; en niemand kan hen rukken uit de hand van Mijn Vader."
1 Corintiërs 1:8 SV, "Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus."
Filippenzen 1:6 HSV, "Ik vertrouw erop dat Hij, Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus."
1 Thessalonicenzen 5:23-24 HSV, "En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen en mogen uw geest, ziel en lichaam in hun geheel onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus. Hij Die u roept, is getrouw. Hij zal het ook doen."
Conclusie
Romeinen 11:36, SV "Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen."
Ik kan me in het bovenstaande goed vinden. (Overigens: als je goed kijkt, zie je hier de structuur van de Dordtse Leerregels in terug...)
Noot: ik heb dit artikel zelf vertaald, waardoor het hier en daar wat houterig overkomt. Hier een link naar het originele artikel: