De waarom-vraag...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jun 2006 10:33

Ik begreep die posting van Liefie eigenlijk meer zo dat ze -ondanks de ziekte van de vader- dankbaar mogen zijn dat God het zo bestuurd heeft dat haar moeder goed de kost voor het gezin kan verdienen en dat ze daardoor de mogelijkheid hebben om goede voorzieningen (een slaap- en badkamer beneden) voor de vader te treffen, zodat hij bij hen kan blijven wonen. Niet zo materialistisch als Dippie het blijkbaar opvat dus.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 13 jun 2006 10:43

Hé Loes,

Misschien is het volgende geen rechtstreeks antwoord maar heb je er wel iets aan:

Ik moest vorig jaar met Dabar op de camping een avondsluiting houden over de opwekking van Lazarus (Johannes 11) En toen ik dat zat voor te bereiden viel mij iets op. Als Jezus zijn discipelen verteld dat Lazarus is overleden verteld hij er ook bij waarom dat is gebeurd, namelijk zodat zijn discipelen zouden geloven. Als Jezus later bij Martha en Maria komt gooien die allebei het verwijt aan Jezus voeten dat als hij daar was geweest Lazarus niet overleden zou zijn. En bij geen van beide zegt Jezus waarom hij er niet was. En als ik deze geschiedenis lees, dan denk ik dat Martha en Maria misschien wel nooit hebben geweten waarom het is gebeurd en zich misschien nog wel jaren lang afgevraagd hebben waarom ze eerst zoveel verdriet moesten hebben terwijl Jezus het al veel eerder op had kunnen lossen. Zelf kregen ze het antwoord niet, maar het heeft zeker z'n nut gehad. En zo kunnen wij ook vaak op zoek zijn naar het waarom van dingen (en dat mag ook zeker), maar de kans is ook bij ons aanwezig dat het antwoord nooit komt. Een antwoord heb ik dus ook niet voor je, misschien wel een kleine troost: God veroorzaakt het niet, maar gebruikt het wel.

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ikbenloes » 13 jun 2006 11:53

Heey

ik vind wel dat Dippie gelijk heeft over dat waarom zij en ik niet.. Dat heb ik ook heel erg met mijn vader en broer en ik denk dat er vast nog veel meer mensen zijn die dat hebben.. Ik vind dat van dat huis enz.. tja.. het is maar net hoe je het bekijkt.. als God je daar mee kan helpen.. Maar ik vind het wel heel leuk dat er daarom zo veel discussie over ontstaat.. echt leuk is dat! Maar goed.. ik vind het heel moeilijk om me maar geen zorgen te maken over de toekomst.. Ik weet het, God heeft alles in de hand, maar ja.. wat gebeurt er allemaal over vier of vijf weken? Ik weet het niet.. Maar goed.. we moeten alles maar gewoon afwachten en dat geldt voor iedereen..

Groetjes Loes
Doe als een vlinder, rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jun 2006 07:53

Lalage schreef:Volgens mij bedoelt ze gewoon dat ze ervaart dat God in alles voorziet.
Mijn moeder heeft chronische pijn en natuurlijk zou ik liever willen dat ze dat niet had. Maar ik ben dankbaar voor alles wat we wel hebben en ik ben ontzettend blij dat zij mijn moeder is.

ja dat bedoel ik ook ik zou ook voor mijn vader willen dat hij helemaal gezond is.
Maar dat is niet zo en dat word ook NOOIT meer zo en dan kan je wel blijven klagen of wat dan ook maar dat helpt niet.
dan kun je beter het beste er van maken en dat doen we ook.
En GOD heeft er wel voor gezorgd dat mijn moeder een goede opleiding heeft enz en dat wij niks tekort hoeven te komen.

En in ons rijtjes huis liep mijn vader heel slecht. En moest hij traplopen wat bijna niet ging. Nu hoeft hij nooit meer naar boven of wat dan ook!
hij functioneert ontzettend goed. Dus het huis speelt ook een grote rol hier.
Maar het scheelt ook gewoon dat iedereen eraan gewend is ik was bijna 5 toen mijn vader dit is over komen dus ik ken hem bijna niet anders.
En hij stoeit net zo goed met mijn broertje alleen op een veel andere manier.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 10:22

Zonde en dood zijn door de zondeval in de wereld gekomen, door mensen, niet door God. Ondanks dat geeft Hij uitkomt, soms door mensen te genezen, soms niet door mensen te genezen. Er komt niet voor niets een nieuwe hemel en nieuwe aarde.... waar mensen nooit meer ziek worden en sterven. Omdat we nu in het hier en nu leven vinden we dat moeilijk om te zien en er blij om te zijn... we willen graag in dit leven geen dood en ziekte. Maar misschien onderschatten we de zonde dan ook. Niet alleen wij gaan daardoor dood, zelfs Gods eigen Zoon moest er voor sterven.

Stel je waarom-vragen maar aan God... die sterker is dan ziekte en dood. Ooit zullen we dat ten volste zien, tot die tijd mogen we vertrouwen en hopen, ook als het moeilijk is.

1 Voor de koorleider. Een psalm van David.

2 Hoe lang nog, HEER, zult u mij vergeten,
hoe lang nog verbergt u voor mij uw gelaat?
3 Hoe lang nog wordt mijn ziel gekweld door zorgen
en mijn hart door verdriet overstelpt, dag aan dag?
Hoe lang nog houdt mijn vijand de overhand?

4 Zie mij, antwoord mij, HEER, mijn God!
Verlicht mijn ogen, dat ik niet in doodsslaap wegzink.
5 Laat mijn vijand niet roepen: ‘Ik heb hem verslagen’,
mijn belagers niet juichen omdat ik bezwijk.

6 Ik vertrouw op uw liefde:
mijn hart zal juichen omdat u redding brengt,
ik zal zingen voor de HEER, hij heeft mij geholpen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 14 jun 2006 11:14

Zoals al een aantal keer is gezegd, antwoord zul je misschien nooit krijgen. Je kunt denken: God waarom? Je kunt je er ook bij neerleggen en zeggen: God, wilt u ons helpen om alles te dragen? Want, hoe je het ook went of keert, er zal niets aan veranderen. De onzekere toekomst zal altijd blijven, ik weet niet wat voor ziekten het zijn, maar ik wens jullie gezin veel geloof en sterkte in God toe.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 11:41

Volgens mij is het antwoord niet zo moeilijk.
We vragen altijd: God waarom gebeurt dit en dat... Maar ligt het dan aan God dat die dingen gebeuren?

Waarom krijgt God toch altijd de schuld van ellende, terwijl Hij de wereld zonder zonde en dood schiep?

De vragen zijn mensleijk gezien wel begrijpelijk maar daarmee komen dood en ziekte nog niet van God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jun 2006 12:13

L'être extraterrestre schreef:Zoals al een aantal keer is gezegd, antwoord zul je misschien nooit krijgen. Je kunt denken: God waarom? Je kunt je er ook bij neerleggen en zeggen: God, wilt u ons helpen om alles te dragen? Want, hoe je het ook went of keert, er zal niets aan veranderen. De onzekere toekomst zal altijd blijven, ik weet niet wat voor ziekten het zijn, maar ik wens jullie gezin veel geloof en sterkte in God toe.

daar ben ik het helemaal mee eens!!
mijn schoonmoeder heeft ms dat is erger dan wat mijn vader heeft die is a; 13 jaar stabiel maar mijn schoonmoeder word steeds meer verlamd!
maar gelukkig gaat het nu weer wat beter de laatste tijd

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ikbenloes » 14 jun 2006 14:03

ik heb me er ook bij neer gelegd en ik bid elke dag of Hij ons altijd wil blijven helpen en dat ik Hem heel erg bedank daarvoor.. En ik weet zeker dat dat wel meer mensen doen. Maar ik denk ook dat mensen die helemaal niks hebben en wel geloven ook gewoon eens moeten bidden en danken dat zij het zo goed hebben. Om daar gewoon eens bij stil te staan... dat zou heel goed zijn.. ik vind eigenlijk dat je dat echt moet doen.. God is er niet alleen op zondag, als je naar de kerk gaat, maar ook gewoon doordeweeks en dat moet je heel goed onthouden. Ik vind het wel leuk dat heel veel mensen heel verschillend denken over een WAAROM-vraag.. ik denk in ieder geval (Zeker voor de mensen die ziek zijn of een naaste die ziek is..) dat je later in de Hemel helemaal gezond ben en als je nu ziek bent ook gewoon in de Hemel gezond ben en dat je eeuwig vredig voort kan leven.. dat is ook iets waar ik mijn hoop uit put en ik denk dat dit voor heel veel mensen kan helpen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 14:08

Inderdaad. Het is soms goed de betrekkelijkheid van dit leven in te zien, want dit leven is gewoon betrekkelijk... en maar een schijntje vergeleken met wat gaat komen. Die relativering af en toe maken is denk ik heel gezond en hoopgevend in alle situaties.

We vragen ons nu wel eens af: Waarom is mijn gebed niet verhoord? Ik vroeg om genezing maar die persoon is overleden, ik vroeg om genezing maar die persoon is nog steeds ziek etc. Maar ik ben er van overtuigd dat we op de jongste dag zullen ontdekken dat gebeden om genezing van gelovigen volledig verhoord zijn, ja zelfs zo dat er naast genezing zelfs nooit meer ziekte en dood zal zijn.

Hebreeen 11:

13 Zij allen zijn in geloof gestorven; wat hun beloofd was zagen ze geen werkelijkheid worden, ze hebben slechts een glimp ervan begroet, en ze zeiden van zichzelf dat zij op aarde leefden als vreemdelingen en gasten. 14 Door zo te spreken lieten ze blijken op doorreis te zijn naar een vaderland. 15 En daarmee bedoelden ze niet het vaderland waaruit ze weggetrokken waren, anders waren ze daarheen wel teruggekeerd. 16 Nee, ze keken reikhalzend uit naar een beter vaderland: het hemelse. Daarom schaamt God zich er niet voor hun God genoemd te worden en heeft hij voor hen een stad gereedgemaakt.
(...)
32 Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuël, en over de profeten, 33 die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, 34 aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen. 35 Vrouwen kregen hun doden terug doordat die uit de dood opstonden. Anderen werden gemarteld tot de dood erop volgde en wilden van geen vrijlating weten, omdat ze uitzagen naar een betere opstanding. 36 Weer anderen kregen te maken met bespotting en geseling, zelfs met arrestatie en gevangenschap. 37 Ze werden gestenigd of doormidden gezaagd, of stierven door een moordend zwaard. Ze zwierven rond in schapenvachten of geitenvellen, berooid, vernederd en mishandeld. 38 Ze doolden door verlaten oorden en berggebieden en verscholen zich in grotten en holen onder de grond. Ze waren voor de wereld te goed.

39 Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan 40 omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 jun 2006 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ikbenloes » 14 jun 2006 14:13

Ik denk eigenlijk wel dat God onze gebeden verhoort. Netzoals al eerder genoemd: mijn vader. Hij mag naar een revaliedatie centrum en ik denk dat God zo op die manier probeert te helpen. Netzoals die vader van Liefie. Ze hebben voor hem een kamer op de grond gemaakt, omdat hij niet kon traplopen. Ik denk dat God hem op die manier helpt. Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen, maar je moet geloven dat er Iemand is die je altijd wil en zal helpen.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 jun 2006 12:32

Dan vraag ik me af hoe God mij helpt...

Het doet er niet toe of God helpt ja of nee. Wat Marnix al zei, waarom krijgt God altijd de schuld van alle ellende?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jun 2006 13:21

Dat krijgt Hij niet.... maar waarom vraag je wel aan Hem, omdat Hij alles weet ;)

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 15 jun 2006 13:29

Inderdaad, als ik de waarom vraag stel, dan is dat zeker niet om God de schuld te geven. Ik bedoel maar, als iemand schuld treft dan zeker ik. Hij heeft onze problemen opgelost en dus zal en kan ik hem nooit de schuld geven. Maar de waarom vraag heeft volgens mij veel meer inhoud dan de schuld vraag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2006 13:40

Op zich is de waarom-vraag ook niet onbijbels... als je God maar geen verwijten maakt!

Terug naar “Archief”