werkende moeders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 14 jul 2003 13:15

Het probleem is dat kinderen tegenwoordig worden gezien als statussymbool, men wil kinderen omdat het goed staat. Mijn vriendin werkt in de kinderopvang en er zijn veel ouders die hun kind drie of vier dagen in de week naar de kinderopvang brengen. En als ze een keer een dagje vrij zijn dan wordt het kind ook gebracht omdat de ouders dan lekker een dagje voor zichzelf hebben. Dus eigenlijk hebben ze geen tijd voor, of geen zin in hun kind. De kinders worden om zes uur door de ouders opgehaald, dan gaan ze thuis eten, nog even tv kijken en om 8 uur naar bed. Dat betekend dus dat de ouders ongeveer drie uur per dag met hun kind omgaan. Voor de rest zien ze hun kind niet (behalve in het weekend dan), maar dit betekend dus dat de kinderopvang dienst gaat doen als een soort surrogaatouder. Terwijl het mij belangrijk lijkt - vooral in de eerste jaren- dat je je kind jou eigen normen waarden enzo meegeeft, maar op deze manier krijgt het kind de normen en waarden van de kinderopvang. Dit hoeft niet slecht te zijn, maar misschien toch anders dan wat jezelf in gedachten had. Je geeft de opvoeding van je kind grotendeels uit handen.

Met de tegenwoordige hoge levensstandaard is het gewoon noodzakelijk dat beide ouders fulltime werken, men wil een eigen huis, twee auto's, het liefst twee keer per jaar op vakantie. Dus voor veel ouders is de kinderopvang de enige mogelijkheid, er moet gewerkt worden!

Aan de andere kant liggen de kosten voor kinderopvang vaak zo hoog dat het bij twee of meer kinderen goedkoper is om je baan op te geven en zelf voor je kinderen te zorgen.
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 jul 2003 13:39

En stel dat dat laatste nou het geval is, wie ben jij dan om daar een oordeel over te hebben? (Ik bedoel het niet zo lelijk als het klinkt). Als deze mensen er nu serieus van overtuigd zijn dat dit een goede weg is?
...gehoorzamend aan het gebod: zorg dat het u materieel zo goed mogelijk gaat...? :mrgreen:

Je stelling gaat stilzwijgend uit van een tweetal vooronderstellingen.
ehm.. ik heb niet zozeer een stelling, ik breng het ter overweging in de discussie in.

1) kinderen naar de creche brengen is slecht voor een kind. Wanneer dit in beperkte mate gebeurd is dit volgens mij absoluut niet zo.
het gaat me meer om de motieven die erachter zitten dan het feit op zich.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jul 2003 15:12

ik zou dolgraag thuis willen zijn bij de kinderen (als die er komen) maar het is niet altijd mogelijk dat dat gebeurt....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jul 2003 16:47

tweetietwee schreef:gelukkig heb ik nog helemaal geen verstand van babies, maar ik weet wel dat mij talenten absoluut niet in het huishouden liggen en dat ik van het idee al niet erg gelukkig word. ik hoop dus zo lang mogelijk te kunnen gaan werken! Enne, afat..... babies komen er niet in denk ik bij het werk dat ik hoop te vinden, er is trouwens wel een prachtige creche hier, waar ik altijd heel gelukkige kinderen zie spelen!! (tsja, dat kun je natuurlijk niet helemaal aan de buitenkant beoordelen, maar ok) Heb zelf ervaring met een moeder die al werkt sinds ik geboren ben en daar ben ik heel blij mee!

Haha, hoe herkenbaar! Ik ben een kluns in een heleboel dingen en ik zie mezelf ook nog niet zo gauw goed met kindjes omgaan... maar aan de andere kant lijkt het me wel weer heel tof. Alleen niet full-time! Borkdude is volgens mij heel goed met kindjes, dus hij mag z'n talent er zeker ook op loslaten ;) ;)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jul 2003 16:55

dit is wat ik me in een andere topic ook al afvroeg:

Waarom noemen ze moeders die werken "werkende moeders"?
Ze noemen vaders die werken toch ook geen "werkende vaders"!

joris

Berichtdoor joris » 14 jul 2003 18:36

babys zijn zo leuk!!!!!Doe mij er maar een paar!

zal ik dan toch maar een kinderkrech op evangelische grondslag opzetten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2003 19:59

joris schreef:babys zijn zo leuk!!!!!Doe mij er maar een paar!

tegelijk?

joris

Berichtdoor joris » 14 jul 2003 20:02

Evelien schreef:
joris schreef:babys zijn zo leuk!!!!!Doe mij er maar een paar!

tegelijk?
hmm, als ik ze zelf maken moet dan maar niet. Want hou het toch liever bij 1 vrouw.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 20:03

Surfer:
...gehoorzamend aan het gebod: zorg dat het u materieel zo goed mogelijk gaat...?

Er staat nergens: zorg dat je zo arm mogelijk blijft. ;-)
Ik vind wel dat je je oordeel snel klaar hebt. Als mensen in alle oprechtheid de vrijmoedigheid hebben om hun kinderen naar een creche te brengen sat jij klaar met je oordeel: geldzucht.

Surfer:
ehm.. ik heb niet zozeer een stelling, ik breng het ter overweging in de discussie in.

Dan mag je mijn bijdrage zien als overweging van jouw bijdrage. Normaal gesproken reageer je daar dan weer op ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 17 sep 2003 20:49

Waar blijven de verhalen van de moeders die met veel plezier en voldoening full-time voor hun gezin zorgen?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 sep 2003 21:01

Ga je gang Elsa :wink:
Zelf ben ik een moeder die met veel plezier en voldoening 'zo full-time als mogelijk' voor m'n gezin zorgt en er een 'part-time' baan naast heb. :roll:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joris

Berichtdoor joris » 17 sep 2003 22:20

mijn vrouw mag werken als ze wil, als ik het ook mag als ik wil. Als we kinderen willen dan wil ik daar ook de belangrijkste stukjes van mee maken, dus laat haar maar werken hoor.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 sep 2003 07:01

joris schreef:mijn vrouw mag werken als ze wil, als ik het ook mag als ik wil. Als we kinderen willen dan wil ik daar ook de belangrijkste stukjes van mee maken, dus laat haar maar werken hoor.

Nu nog de vrouw die dat ook wil! :wink: :D

joepie

Berichtdoor joepie » 18 sep 2003 07:23

Ik ben dus een werkende huisvrouw, moeder, manager.
Maar ik denk dat het met mijn karakter en ambities te maken had.
Voor mijn trouwen was ik kraamverzorgster. Veel huishoudelijk werk moet je dan doen en geloof het of niet, maar dat vind ik leuk.
En kinderen zijn mijn lust en mijn leven. Dus voor mij was het heerlijk om gewoon thuis te werken in mijn eigen gezin.
Sommige periodes heb ik wel een poosje s,avonds gewerkt. En toen mijn nongste 14 was heb ik weer een aantal jaren in de kraamverzorging gewerkt. Maar moest daarmee stoppen i.v.m. gezondheid.
Maar eigenlijk heb ik op een gegeven moment ( toen ik geen kinderen meer kon krijgen) oppas kindjes in huis gekregen.
En ik kan me tegenwordig wel voorstellen dat je als echtpaar haast allebei wel moet werken. De huidige economie is er haast op gebaseerd.
En als je gestudeerd hebt kan ik me ook voorstellen dat je dan ook in dat werk wilt werken. En je zal het huishouden maar helemaal niks vinden! Dan werk je dus elke dag ergens waar je het niet prettig vind. (Thuis)
Maar ik zou mijn kind dan nooit in een creche brengen maar eerder bij mensen aan huis. Dus bij oppasouders.
Het is kleinschaliger, en ze groeien dan op in een huiselijke sfeer. En je kunt dan tenminste kijken of ze ook op dezelfde lijn zitten wat het geloof betrefd. Dus of er voor en na het eten gebeden wordt, t.v. kijken, wat er voorgelezen wordt, welk soort muziek er gedraaid wordt enz.
Nog mooier zou zijn als je het met andere ouders kon uitwisselen.
met gesloten beurs zal ik maar zeggen.
Maar als ter nog mensen zijn die hun kind bij een vertrouwde oppas kwijt willen, er is bij mij nog plaats.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 sep 2003 07:23

Ik ben dus een werkende huisvrouw, moeder, manager.
Maar ik denk dat het met mijn karakter en ambities te maken had.
Voor mijn trouwen was ik kraamverzorgster. Veel huishoudelijk werk moet je dan doen en geloof het of niet, maar dat vind ik leuk.
En kinderen zijn mijn lust en mijn leven. Dus voor mij was het heerlijk om gewoon thuis te werken in mijn eigen gezin.
Sommige periodes heb ik wel een poosje s,avonds gewerkt. En toen mijn jongste 14 was heb ik weer een aantal jaren in de kraamverzorging gewerkt. Maar moest daarmee stoppen i.v.m. gezondheid.
Maar eigenlijk heb ik op een gegeven moment ( toen ik geen kinderen meer kon krijgen) oppas kindjes in huis gekregen.
En ik kan me tegenwordig wel voorstellen dat je als echtpaar haast allebei wel moet werken. De huidige economie is er haast op gebaseerd.
En als je gestudeerd hebt kan ik me ook voorstellen dat je dan ook in dat werk wilt werken. En je zal het huishouden maar helemaal niks vinden! Dan werk je dus elke dag ergens waar je het niet prettig vind. (Thuis)
Maar ik zou mijn kind dan nooit in een creche brengen maar eerder bij mensen aan huis. Dus bij oppasouders.
Het is kleinschaliger, en ze groeien dan op in een huiselijke sfeer. En je kunt dan tenminste kijken of ze ook op dezelfde lijn zitten wat het geloof betrefd. Dus of er voor en na het eten gebeden wordt, t.v. kijken, wat er voorgelezen wordt, welk soort muziek er gedraaid wordt enz.
Nog mooier zou zijn als je het met andere ouders kon uitwisselen.
met gesloten beurs zal ik maar zeggen.
Maar als ter nog mensen zijn die hun kind bij een vertrouwde oppas kwijt willen, er is bij mij nog plaats.

Terug naar “Archief”