Het kruis...Mattheüs 27:33-56

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Het kruis...Mattheüs 27:33-56

Berichtdoor zda » 09 jun 2006 13:23

De smetteloze Zoon van God hing aan het kruis; Zijn vlees opengereten door geseling; Zijn handen, die zo dikwijls zegenend waren uitgebreid, aan het kruis genageld; Zijn voeten, die zo oververmoeid waren geweest in hun liefdedienst, genageld aan het hout, Zijn Koninklijk hoofd gekroond met een doornenkroon en Zijn bevende lippen gevormd tot een jammerkreet. Alles wat Hij verdragen heeft - de bloeddruppels die langs Zijn gelaat, handen en voeten liepen; het lijden dat Zijn lichaam deed schokken; de onuitsprekelijke zielsangst die Hem vervulde toen Zijn Vader het aangezicht van Hem afwendde - spreekt tot ieder mensenkind en zegt: "Voor u heeft Gods Zoon deze zondenlast gedragen, voor u vernietigde Hij de macht van de dood, en opende de poort van het paradijs. Hij, die de woeste golven stilde en op de golven wandelde, die duivelen deed beven en ziekte op de vlucht dreef, die blinden de ogen openden en doden levend maakte; bood Zich op het kruis aan als een offer, uit liefde voor u. Hij, de Zondendrager, verdroeg de toorn van Gods gerechtigheid en werd ter wille van u, zonde in eigen persoon.

Wat betekent het kruis voor ons persoonlijk?
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jun 2006 15:34

Het kruis? Helemaal niets. Ik kan mij woest ergeren aan dat 'smartlap'-gezang 'Aan een Ruwhouten Kruis', nee ik heb weinig met het kruis, het is een gruwelijk martelwerktuig waar onze Heer aan stierf..

Maar het ging niet om het kruis (het kan namelijk ook een paal zijn) maar om de Heer :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 09 jun 2006 22:50

voor mij is het kruis juist het allerbelangrijkste van mijn geloof. Hij is aan het vloekhout gestorven om voor ons een vloek te zijn. Lees het wonder van het kruis maar eens dan zie je wat er eigenlijk precies allemaal gebeurd is aan het kruis.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jun 2006 09:38

Dat is niet het wonder van het kruis, maar het wonder van Jezus opoffering. Misschien begrijp ik het verkeerd maar de topicstarter brengt het alsof het kruis belangrijk moet zijn, kruis is voor mij een houten moordwerktuig; ik heb niets aan een kruis zonder Jezus.

Daarom vind ik het ook raar om te zeggen dat het kruis zo belangrijk is, voor mij is het offer belangrijk. (Overigens is niet helemaal zeker of het een kruis of een paal was ;))
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 10 jun 2006 11:51

ik zie wat jij bedoeld maar zo zie ik het niet. Het kruis is voor mij wel degelijk heel belangrijk.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 11 jun 2006 13:09

Sorry,

Per ongeluk dubbel gepost!

Sam
Laatst gewijzigd door Divrei Shmuel op 12 jun 2006 05:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 11 jun 2006 13:09

Lees Jesjajahoe 53 om te begrijpen wat Hij toen deed voor ons!
En het meest verschrikkelijke voor Hem dat Hij voor ons moest doormaken was m.i., niet de geseling, de doornenkroon en het gehangen zijn aan het [kruis]hout met de spijkers door de armen, maar dit was het ergste, waardoor Hij m.i. stierf:
Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten (Ps.22:2)
Waarom verliet HASJEM Hem?
uw misdaden (awonnothechem) maken een scheiding tussen u en tussen uw G-d, en uw zonden (chatowthechem) verbergen Het Aangezicht van u, dat Hij niet hoort (Jes.59:2)
Dit was door onze misdaden en zonden!:
verbrijzeld vanwege onze misdaden (awwonnothenoe) . . . omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in de dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden (chet') gedragen heeft (Jes.53:5,12)
Toda rabba! Hoe kunnen wij het ooit ten diepste beseffen, en onze dankbaarheid kan niet groot genoeg zijn!

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

zda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor zda » 11 jun 2006 18:47

Jesaja 53 is een hele mooie, de mooiste vind ik zelf, van het lijden van Jezus. Ik weet niet of iemand de film "The passion of the Christ" heeft gezien, maar daar word de nadruk vooral gelegd op het lichamelijk lijden. Het lichamelijk lijden was wreed, zeker, maar veel meer de pijn die Zijn ziel scheurde waardoor Hij uitriep: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? Jezuz kwam uit de hemel, de plek waar Hij aanbeden en geërd werd door God en talloze engelen, de Geliefde Zoon, die God de Vader en engelen liefhadden. Aan het kruis keerde God Hem de rug toe en Zijn toorn was op Hem. En dan nog die verschrikkelijke zondenlast die op Hem rustte terwille van ons! Wat is de mens dat Hij zoveel moest lijden?! Waarom? Gods liefde voor ons wordt aan het kruis onthuld, maar is toch nog ondoorgrondelijk, een liefde die we niet kunnen bevatten. Het offer van Jezus is bijna 2000 jaar later nog steeds even krachtig, nog steeds trekt Hij zielen tot zich die zich bekeerd hebben. Wonderbaarlijk, hoe het offer van Jezus datgene teweeg heeft gebracht wat wij nodig hadden. Verlossing van zonden, verzoening met God en satan is verslagen. Hij is de enige hoop voor ons, tot wie anders kunnen we heengaan? Hij heeft Zijn leven voor ons gegeven, wat hebben wij aan Hem gegeven? Genade(iets wat we niet verdienen en toch krijgen) heeft Hij ons bewezen. Het is goed om elke dag na te gaan wat Hij heeft gedaan voor ons vind ik persoonlijk. Dankbaar moeten we zijn dat Hij dit heeft willen doen voor ons.
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

Terug naar “Archief”