Angst een slechte raadgever?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Angst een slechte raadgever?

Berichtdoor Sjaan » 02 jun 2006 08:44

Angst is een slechte raadgever, zeggen we wel eens. Maar is dat eigenlijk zo? Zou het niet eerder een ingebouwd (ingeschapen) afweermechanisme zijn dat ons beschermt tegen gevaren? In dat geval is het een wijze raadgever.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 02 jun 2006 09:13

Dat ligt er maar net aan. Je hebt verschillende soorten. Angst is denk ik wel bedoeld als waarschuwingsmechanisme. Als je bang bent voor een dreigend gevaar, kan dat je beschermen.
Maar je hebt ook pathologische angst. Dat is ongegronde angst, waar je eigenlijk alleen maar last van hebt.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 02 jun 2006 14:40

Ik denk dat angst gedeeltlijk een slechte raadgever is. Als jij je helemaal laat leiden door angst is het inderdaad een slechte raadgever. Maar het is ook een goede emotie. Angst is een stukje bescherming voor jezelf. Het kan je behoeden voor gevaarlijke situaties. Als jij bijvoorbeeld bang bent voor vuur dan is dat ook een stukje bescherming voor jezelf. Jij zal niet zo snel een ongeluk met vuur hebben.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 09 jun 2006 21:43

Vonkie schreef:Ik denk dat angst gedeeltlijk een slechte raadgever is. Als jij je helemaal laat leiden door angst is het inderdaad een slechte raadgever. Maar het is ook een goede emotie. Angst is een stukje bescherming voor jezelf. Het kan je behoeden voor gevaarlijke situaties. Als jij bijvoorbeeld bang bent voor vuur dan is dat ook een stukje bescherming voor jezelf. Jij zal niet zo snel een ongeluk met vuur hebben.

Dat ligt er maar net aan, je kunt het ook vanaf de andere kant bezien, om maar het voorbeeld van het vuur te nemen.. doordat iemand daar angst voor heeft, er dus te voorzichtig mee is, kan het ook fout gaan! Het heeft dus verschillende kanten en is in iedere situatie weer anders.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Angst een slechte raadgever?

Berichtdoor Raido » 10 jun 2006 09:48

Sjaan schreef:Angst is een slechte raadgever, zeggen we wel eens. Maar is dat eigenlijk zo? Zou het niet eerder een ingebouwd (ingeschapen) afweermechanisme zijn dat ons beschermt tegen gevaren? In dat geval is het een wijze raadgever.
Soms misschien, maar dat zou ik dan eerder intuititie, angst is naar mijn idee altijd ongegrond. (of is dat nou een fobie :))
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2006 12:52

Rufi schreef:Maar je hebt ook pathologische angst. Dat is ongegronde angst, waar je eigenlijk alleen maar last van hebt

Herkenbaaar :oops:
Niet zo extreem als ws het bedoeld is, maar voldoende om af en toe mijn bed uit te stievelen en ff wat afleiding te zoekne.....hartkloppigen en zweten krijg je ervan.....

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 27 jun 2006 22:51

Als je op deze website leest in artikels: heel de mens 1-5, http://www.stichting-promise.nl/letter% ... woord.html ontdek je veel over het menselijk brein.

Hierdoor ben ik tot de conclusie gekomen dat angst wel degelijk een slechte raadgeefster is. Je gevoelens bedriegen nogal eens... Je opvoedingsmilieu, je ouders, genen, het heeft er allemaal mee te maken hoe jij je voelt in allerlei omstandigheden, en hoe je je gedraagt is vaak afhankelijk van je gevoelens. Hierdoor zijn we vaak niet in staat om gezonde relaties met anderen aan te gaan.

grtz,

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 28 jun 2006 10:49

angst is volgens mij geen goede raadgever....gezien angst voort komt uit eerder opgedane ervaringen.

zo ken ik een vrouw van 22 die niet alleen over straat durft, die niet alleen s'avonds in een auto druft te rijden...puur omdat haar dat mee is gegeven in haar opvoeding. hoe triest ook.

volgens mij is angst een stuk inbeelding of ervaring vaniets wat je niet tot verandering kan brengen, pas als je een positieve ervaring hebt opgedaan.
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jun 2006 10:55

Angst is zeker een slechte raadgever, ik neem liever een rationele beslissing.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jun 2006 11:02

Angst kun je overwinnen, hoewel het super moeilijk is :)
Inmiddels zijn er weinig dingen meer waar ik bang voor ben, dingen waar ik niet vaak mee te maken heb, daar steek in dan geen energie meer in, die enkele keer dat me dat overkomt overleef ik zo ook wel :wink:

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 28 jun 2006 21:43

“ In de wereld lijdt gij verdrukking (thlipsis= de druk, de beklemming.). Maar houdt goede moed, ik (Jezus) heb de wereld overwonnen.”

http://www.stichting-promise.nl/bijbelstudies/270.html

Een artikel van dezelfde stichting over omgaan met angst gebaseerd op Gods Woord.

Greetz,

Terug naar “Archief”