Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 15:25

Gerdien B. schreef:Als ik bij mijn ouders ben zit ik een 1001 regels vast op zondag. Allemaal dingen die ik niet mag. en 10 dingen die ik wel mag. Dat is dan idd opgesloten zitten, want ik ben er zelf niet met al die regels eens.
Daarbij zegt dat weer niet dat ik heel ongelukkig er van word. Ik werd het wel en heb daarom mijn eigen instelling veranderd. De regels zijn niet te wijzigen, dus om er zelf niet stuk aan te gaan moet ik mijn benadering wijzigen. Nu kan ik soms idd genieten van een dag geen stress van telefoon en internet. Maar als ik iets gehoord heb of meegemaakt hebt wat ik graag met mijn vriend wil delen dan kan dat weer niet omdat ik niet mag bellen. Het is moeilijk en het blijft tot het eind schipperen.
Ik denk dat mediteren bij de meeste reformatorische gezinnen het doel is op zondag en dat zal bij de ene iets anders zijn dan bij de andere, maar het moet wel ‘rust’ of onderbreking van het dagelijkse zijn. Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is voor degenen die niet weten wat mediteren inhoud, want het betekend een stop van beëlzebub, het betekend wel strijden met degene (duivel) die wij van naturen lief hebben. Ja, dat valt niet mee om je vriend op die dag vaarwel te zeggen, want dan wordt het veel te stil, dat wil je niet en dat wil niemand niet. Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

Ja, dan zou je die glazen kooi graag ingaan maar dan kan het niet meer omdat de Heer des huizes je niet kent, dan wordt het eeuwig schipperen of manoeuvreren en nooit meer aankomen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jun 2006 15:40

sorry, maar ik vind het echt niet kloppen om strijden om in te gaan, te vergelijken met al die traditionele regeltjes van de zondags rust die nergens op zijn gebasseerd. Dus volgens jou kan ik niet bij God binnen komen als ik niet op zondag mediteer, maar wel ga fietsen buiten?

Daarbij is het niet goed als jij maar 1 dag in de week tijd hebt voor God!
Iig wil ik God elke dag ontmoeten. Elke dag ben ik met God en Zijn Woord bezig. Daar heb ik niet speciaal een dag voor nodig waarbij ik vastgeketent zit.
Daarbij wil ik mijn geloof, het aller belangrijkste van mijn leven, delen met mijn vriend. Dat wordt nu door al die regels tegen gewerkt. Regels die nergens staan in de Bijbel en die door Jezus zelf te niet werden gedaan.
Ga nu niet komen met, ja maar Bijbelstudie is belangrijker dan je vriend.
Ja, God staat altijd nog boven hem. God is mijn levensdoel! Maar ik wil dat onze relatie gefundeerd is op God en dat lukt niet als je amper een kerkdienst met elkaar kunt delen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2006 15:44

Zondagsrust is geen zondagsopsluiting.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 09 jun 2006 16:33

Jantjes schreef:Ik denk dat mediteren bij de meeste reformatorische gezinnen het doel is op zondag en dat zal bij de ene iets anders zijn dan bij de andere, maar het moet wel ‘rust’ of onderbreking van het dagelijkse zijn. Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is voor degenen die niet weten wat mediteren inhoud, want het betekend een stop van beëlzebub, het betekend wel strijden met degene (duivel) die wij van naturen lief hebben. Ja, dat valt niet mee om je vriend op die dag vaarwel te zeggen, want dan wordt het veel te stil, dat wil je niet en dat wil niemand niet. Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

Ja, dan zou je die glazen kooi graag ingaan maar dan kan het niet meer omdat de Heer des huizes je niet kent, dan wordt het eeuwig schipperen of manoeuvreren en nooit meer aankomen.

Ik vind je reactie wel wat eenzijdig. Mediteren hoeft niet altijd een solistische bezigheid te zijn. Daarbij geloof ik niet dat alleen de zondag het moment daarvoor is. 24uurX7dagen zijn het moment waarop dit plaats kan vinden.

AfbeeldingAfbeelding

Afelopen zaterdag was ik met vrienden aan het lopen. We kwamen langs een monument en zij ndaar gaan zitten. Omdat dit een oorlogsmonument is hebben we stilgestaan bij stenen. Vergeving, stille momenten, gebed.

Wat ik mis in je reactie is de gemeenschap. De zondag is er ook voor gemeensschap, net als de andere dagen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 17:10

Gerdien B. schreef:sorry, maar ik vind het echt niet kloppen om strijden om in te gaan, te vergelijken met al die traditionele regeltjes van de zondags rust die nergens op zijn gebasseerd. Dus volgens jou kan ik niet bij God binnen komen als ik niet op zondag mediteer, maar wel ga fietsen buiten?

Daarbij is het niet goed als jij maar 1 dag in de week tijd hebt voor God!
Iig wil ik God elke dag ontmoeten. Elke dag ben ik met God en Zijn Woord bezig. Daar heb ik niet speciaal een dag voor nodig waarbij ik vastgeketent zit.
Daarbij wil ik mijn geloof, het aller belangrijkste van mijn leven, delen met mijn vriend. Dat wordt nu door al die regels tegen gewerkt. Regels die nergens staan in de Bijbel en die door Jezus zelf te niet werden gedaan.
Ga nu niet komen met, ja maar Bijbelstudie is belangrijker dan je vriend.
Ja, God staat altijd nog boven hem. God is mijn levensdoel! Maar ik wil dat onze relatie gefundeerd is op God en dat lukt niet als je amper een kerkdienst met elkaar kunt delen.

Ik weet niet wat God tegen jou persoonlijk zegt, ik weet wel wat God in het algemeen zegt en dat heb ik de tien woordjes genoemd, wat nog niet eens regels zijn.
Het mooie Psalmvers wat ik hieronder citeer geeft weer dat je afgezonderd moet leven of mediteren want: Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft. Ik weet niet hoe voor jou persoonlijk dat moet zijn, en wil daar ook geen bijzondere regels aan verbinden als alleen de genoemde tien woorden.

Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft;
Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft,
Zijn gunstgenoot, van blijden troost en vreê,
Mits hij niet weer op ’t spoor der dwaasheid treê.
Voorwaar, Gods heil is reeds nabij ’t geslacht,
Hetwelk Hem vreest en Zijne hulp verwacht;
Opdat er eer in onzen lande woon’
En zich aldaar op ’t luisterrijkst vertoon’.

Dat is toch mooi, Hij wil zich op het luisterrijks vertonen, als je luistert wat Hij persoonlijk tot jou zegt. Ik kan het direct met jou eens zijn als je zegt dat dit niet tot een dag beperkt blijft. Nee, het doortrekt je hele leven wat de Bijbel vergelijkt met zuurdesem. Ik maak uit jou woorden op dat je niet bij je vriend mag zijn op zondag en dat jullie van verschillende kerkgenootschappen zijn en dat daar vervolgens regels aan verbonden zijn door je ouders?
Als dat zo is, probeer dan de verschillen boven water te krijgen en er met liefde over te spreken en ik weet dat kan moeilijk zijn.
Ik bedoelde met ‘die vriend’niet jou persoonlijk vriend maar ons aller vriend namelijk de duivel die in ons aller hart de koning is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 17:15

Ik vind je reactie wel wat eenzijdig. Mediteren hoeft niet altijd een solistische bezigheid te zijn. Daarbij geloof ik niet dat alleen de zondag het moment daarvoor is. 24uurX7dagen zijn het moment waarop dit plaats kan vinden. Afelopen zaterdag was ik met vrienden aan het lopen. We kwamen langs een monument en zij ndaar gaan zitten. Omdat dit een oorlogsmonument is hebben we stilgestaan bij stenen. Vergeving, stille momenten, gebed. Wat ik mis in je reactie is de gemeenschap. De zondag is er ook voor gemeensschap, net als de andere dagen.

Zeer zeker, van harte mee eens en mooi aanvulling.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2006 17:21

Elke dag is daar in principe voor... maar de zondag in het bijzonder. Echter, dat wil niet zeggen dat dat het enige moet zijn wat je op zondag doet. De zondag is ook een dag om te ontspannen, te genieten... NAAST het met God bezig zijn, hoe je dat ook doet (stille tijd, mediteren, kerkbezoek, vereniging etc.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jun 2006 17:32

Jantjes schreef:Ik weet niet wat God tegen jou persoonlijk zegt, ik weet wel wat God in het algemeen zegt en dat heb ik de tien woordjes genoemd, wat nog niet eens regels zijn.
Het mooie Psalmvers wat ik hieronder citeer geeft weer dat je afgezonderd moet leven of mediteren want: Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft. Ik weet niet hoe voor jou persoonlijk dat moet zijn, en wil daar ook geen bijzondere regels aan verbinden als alleen de genoemde tien woorden.

Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft;
Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft,
Zijn gunstgenoot, van blijden troost en vreê,
Mits hij niet weer op ’t spoor der dwaasheid treê.
Voorwaar, Gods heil is reeds nabij ’t geslacht,
Hetwelk Hem vreest en Zijne hulp verwacht;
Opdat er eer in onzen lande woon’
En zich aldaar op ’t luisterrijkst vertoon’.

Dat is toch mooi, Hij wil zich op het luisterrijks vertonen, als je luistert wat Hij persoonlijk tot jou zegt. Ik kan het direct met jou eens zijn als je zegt dat dit niet tot een dag beperkt blijft. Nee, het doortrekt je hele leven wat de Bijbel vergelijkt met zuurdesem. Ik maak uit jou woorden op dat je niet bij je vriend mag zijn op zondag en dat jullie van verschillende kerkgenootschappen zijn en dat daar vervolgens regels aan verbonden zijn door je ouders?
Als dat zo is, probeer dan de verschillen boven water te krijgen en er met liefde over te spreken en ik weet dat kan moeilijk zijn.
Ik bedoelde met ‘die vriend’niet jou persoonlijk vriend maar ons aller vriend namelijk de duivel die in ons aller hart de koning is.

Geloven is niet alleen maar mediteren.
Geloven is ook handelen naar Gods Woord. Als je alleen maar met mediteren bezig houdt, dan ben je alleen maar met jou eigen geloof en behoudt bezig. Buiten jou huis lopen nog vele mensen die er nog nooit over gehoord hebben dat ze zalig kunnen worden door Jezus. Dat is jou en mijn verantwoording om ze dat te gaan vertellen. Dat lukt je niet als je alleen maar in je huis blijft zitten.
Als wij ons allen gaan afzonderen dan krijgt de duivel helemaal vrij spel. Dat is juist wat hij wil. Hij wil niet dat wij aan onze naasten gaan vertellen dat Jezus machtiger is dan hij, dat we alleen door Jezus zalig kunnen worden, dat de duivel ons naar de hel brengt en Jezus naar de hemel.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 18:18

Geloven is niet alleen maar mediteren.
Geloven is ook handelen naar Gods Woord. Als je alleen maar met mediteren bezig houdt, dan ben je alleen maar met jou eigen geloof en behoudt bezig. Buiten jou huis lopen nog vele mensen die er nog nooit over gehoord hebben dat ze zalig kunnen worden door Jezus. Dat is jou en mijn verantwoording om ze dat te gaan vertellen. Dat lukt je niet als je alleen maar in je huis blijft zitten.
Als wij ons allen gaan afzonderen dan krijgt de duivel helemaal vrij spel. Dat is juist wat hij wil. Hij wil niet dat wij aan onze naasten gaan vertellen dat Jezus machtiger is dan hij, dat we alleen door Jezus zalig kunnen worden, dat de duivel ons naar de hel brengt en Jezus naar de hemel.
Het moed eerst een persoonlijk zaak voor jou en mij worden voordat we buiten de deur gaan. Wij moeten eerst weten hoe God tot jou persoonlijk spreekt anders doen we neteender als de zeven zonen van Sceva uit de Handelingen der Apostelen. Dan proberen wij het een ander te vertellen terwijl we zelf er niet van weten. Maar ik geloof ook zeker als wij persoonlijk weten hoe wij verlost zijn dat ook aan een ander willen vertellen. Maar let wel, als je krijgt in te leven wat voor een onmogelijk zaak dat aan de mensen zijde is om zalig te worden (de ouden zijden wel, dat is een staats verwisseling), hoe onmogelijk het wordt om een ander te overtuigen. Dan is alleen getuigen en door levens wandel te laten zien welk een groot wonder Hij aan jou gedaan heeft.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jun 2006 18:25

Maar dan nog keurt dit niet alle regeltjes en wetjes goed.
In tegendeel zelfs. Al dat moeten wat nergens op gebasseerd is trekt mij eerder van God af dan dat het mij dichter bij God brengt.
Uit eindelijk gaat dit topic om de regeltjes e.d. in de refowereld. In hoeverre brengen die regeltjes ons dichter bij God? In hoeverre zijn ze uit een levend geloof in God te voorschijn gekomen? In hoeverre is er aan God gevraagd hoe Hij over al deze regels denkt?

Ik ben bang dat God hier in niets is gevraagd. Dat alles buiten Hem om is gedaan. Dit vermoeden heb ik , omdat je dat nooit terug vind in de antwoorden van mensen als je er naar vraagt.
Het enige antwoord wat ik heb gehoord is: uit gewoonte, omdat we dat zo gewent zijn.
Juist sleur kan is verder van God af doen laten glijden. Juist als we in contact blijven met mensen en dingen waar we het niet mee eens zijn blijven we nadenken over waarom we het neit doen, blijven we God vragen wat Hij wil dat wij doen!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 jun 2006 20:56

Je moet natuurlijk wel rekening houden dat in de afgelopen eeuwen zaken zijn ontstaan waar je onmogelijk omheen kunt wat nu geschiedenis is. Dat is er niet makkelijker op geworden. Toch als je het geheel overzie kun je lijnen vinden waar het een en ander vandaan komt. Deze lijnen zou ik heel kort willen houden en zeggen zoals ik hier eerder verwezen hebt naar: http://home.planet.nl/~velde755/uitverkiezing/t13.htm jou antwoord nog van Optimatus heb ik vernomen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2006 21:51

Nog? Wat moet ik nog?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jun 2006 22:01

Wat wil je nu horen jantjes?
Of ik zeker mag weten dat mijn naam in Gods handpalmen staan?
Dit topic gaat over regeltjes met de vraag of die je van God af kunnen houden ipv dat ze je naar God toe brengen. Dan is mijn antwoord:JA!
Mensen kunnen soms te veel aan regeltjes hangen en te veel daarnaar kijken ipv dat ze op Jezus zien!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jun 2006 08:29

Nog? Wat moet ik nog?

Wat wil je nu horen jantjes?
Of ik zeker mag weten dat mijn naam in Gods handpalmen staan?
Dit topic gaat over regeltjes met de vraag of die je van God af kunnen houden ipv dat ze je naar God toe brengen. Dan is mijn antwoord:JA!
Mensen kunnen soms te veel aan regeltjes hangen en te veel daarnaar kijken ipv dat ze op Jezus zien!

Er moet niks Optimatus,
Maar als je zegt dat er teveel regels zijn, net zoals Gerdien B zegt, dat die regels je van God kunnen afhouden, kan ik daar inkomen.

Gerdien B
Of jij zeker mag zijn dat je in Gods handpalmen staat, is een persoonlijk zaak, waar een ander toch altijd kritiek op zal hebben, want de duivel zit niet stil.

Mijn vraag aan jullie beiden was en is, wat vinden jullie van deze internetsite:
http://home.planet.nl/~velde755/uitverkiezing/t13.htm
Deze man wil ook terug, maar niet naar de Reformatie, reformatorische, evangelische of welke revival uit de geschiedenis dan ook, maar naar de vurige Thoragetrouwheid in Handelingen.

Zoals ik zei kan ik mij grotendeels hierin vinden, ook wat betreft de grote verwarring nu in de kerken van vandaag, met al haar regelgeving.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jun 2006 08:30

was dubbel geplaatst

Terug naar “Archief”