'Waarom slapen' - door MrGerwin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Beheerder
Verkenner
Verkenner

'Waarom slapen' - door MrGerwin

Berichtdoor Beheerder » 07 jun 2006 14:48

Waarom…..Slapen

Waarom slaapt een mens nu eigenlijk, wat is het nut nu van slapen.

Als klein kind slaap je de hele dag door, en wordt je alleen wakker om te eten of hoe kan het ook anders om te janken!

Maar nu ben je wat ouder geworden, en weet je al zelf wanneer je mag slapen. Maar gaat het daar nu niet fout, is het niet zo dat dan dag en nacht worden omgedraaid?

Het is maar weer aangetoond met de msn verslaving dat mensen het laat maken voordat ze naar bed gaan, want hun geliefde of ‘vage’ bekende komt online, en er wordt een of ander zinloos gesprek gevoerd waar men toch niet zonder kan. Met als naar gevolg dat we pas om een uurtje of 3 op bed liggen.

Toch ook wel jammer dat er vele mensen denken dat de zaterdagavond/nacht de ideale gelegenheid is om eens lekker laat naar bed te gaan. Want al ben je dan niet helemaal uitgeslapen, slaap je in de kerk toch lekker verder.

Toch hebben de Nederlanders toch acht uur slaap per nacht nodig, maar wie komt er daar nu aan?De meeste mensen komen niet verder dan zeven uur en twintig minuten

Maar hoe komt het nou dat wij te weinig slaap hebben. Er zitten 24 uur in een dag, en die moeten zo productief mogelijk gebruikt worden. Carrière maken betekent uren maken, en daarvoor natuurlijk studeren. En was studeren alleen maar studeren, dan was er niets aan de hand, maar nee hoor, bij een echte student horen.

Sporten, studentenvereniging en natuurlijk nog de avondborrel met alle studenten. Wat voor tijd blijft er dan nog over voor slapen? Wanneer wil je dan gaan slapen? Wil je wel tijd maken voor slapen? Je wilt toch zoveel mogelijk genieten van je studententijd?

Waarom moet je dan toch zo gehaast zijn, een uitgeruste man presteert veel beter dan een man die te weinig geslapen heeft!

Waarom dan toch proberen zoveel mogelijk te doen, is dat status verwerven of gewoon je niet laten kennen als diegene die niet alles aan kan.

Waarom moet dat allemaal zo, waarom kunnen we gewoon niet toegeven dat we onze slaap nodig hebben om goed te kunnen presteren? Waarom moeten we ons groot voordoen door op vrijdag en zaterdagavond het zo laat te maken, dat het echt stoer is, maar dan wel zondagsmorgens ligt te slapen in de kerk, of met je ogen dicht zitten omdat je dan beter kunt opletten….

Waarom……???

door MrGerwin
Ook een column plaatsen op Refoweb? Mail je zelf geschreven stukje naar column@refoweb.nl. De Beheerder plaatst het dan zo snel mogelijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2006 15:08

ehm vraagje, er staan 2 columns open.... is het ook de bedoeling dat je er op reageert... is die mogelijkheid er tegenwoordig?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2006 11:54

Inhoudelijk goede column, vooral het aanpakken van het fenomeen "slaapgebrek" als gevolg van teveel werken en zo.

De beste oplossing zou zijn: Kortere werkweken.... 9 tot 5, en de pauze gewoon doorbetalen. :)

Alleen het laatste stukje is natuurlijk onzinnig.... allereerst omdat ik het vrijdag- en zaterdagavond ook wel eens laat maak maar niet in de kerk slaap.... als ik door de week met weinig slaap kan, kan ik dat op zondag ook wel... wie echt wil kan best wakker blijven tijdens de ochtenddienst en 's middags ff bijslapen. Aan de andere kant zouden kerken ook wel een beetje rekening mogen houden met het feit dat mensen niet zoveel slapen en de zondag wel een rustdag is. Diensten om 9 uur of half 10 zijn gewoon nogal vroeg, dat kan best wel een uurtje later.... Je merkt wat dat betreft ook wel dat christenen een beetje een nadelige positie hebben... Hoeveel mensen werken niet naast hun school op zaterdag.... heb je nog 1 dag in de week vrij... en moet je nog vroeg uit bed. Tja, zo werk je natuurlijk wel slapende jongeren in de hand.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 jun 2006 15:24

Het moet niet gekker worden, omdat de disco's tegenwoordig tot 3 uur s'nachts open zijn moet de kerk maar wat later beginnen??

En een rustdag is natuurlijk wat anders dan een bijslaapdag. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 jun 2006 15:29

Het is heel simpel; Als je niet tegn weinig slaap kan, moet je gewoon op tijd naar je nest gaan, lijkt me duidelijk :roll: Doe je dat niet, heb je er alleen jezelf mee, óók wat betreft slapen in de kerk, dan doe je het namelijk jezelf aan dat je 'de middelen tot zaligheid' mist, nietwaar? :wink:

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 08 jun 2006 16:26

inderdaad mag er gereageerd worden op de columns tenzij de schrijver aangeeft van niet!
Time flies when you have none!

MrGerwin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MrGerwin » 11 jun 2006 11:08

Tjah, reacties zijn leuk op een column.
Zie ook dat mensen verdeeld zijn over slapen. Zelf kan ik er niet tegen om op zaterdag het nog later te maken dan doordeweeks. Lig er altijd pas na 12en op. Maar toch merk ik het gelijk als ik het nog later maak. Dan heb ik geen concentratie, ben gauw afgeleid. Gauw ergens anders mee bezig, of gewoon slapen....
Dat is mijn intentie geweest, ga eens kijken naar je leefgedrag, besteed je je tijd evenwichtig. Goed verdeeld, zodat er ook tijd is voor God, en dat we die tijd niet verdoen. Verdoen omdat..... (vul zelf maar in...)
Gewoon Bijzonder...

Allemaal Bijzonder

Jij bent Bijzonder

Zal ik dan ook Bijzonder zijn?

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 10 jul 2006 22:45

Schreef je die column nou tegen drie uur 's nachts?

Ik vind slapen belangrijk, maar vooral de kwaliteit en niet de kwantiteit :p. Veel slapen is wel oke volgens mij. (zei David niet: "in mijn slaap onderwijst U mijn nieren?"

MrGerwin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MrGerwin » 14 jul 2006 10:59

Het is geschreven op een vrije dag van mij, maar pas laat in de nacht geplaatst door de beheerder.

Maar kwaliteit is ook zeer belangrijk, beter 7 uur goede nachtrust dan 10 uur liggen op bed....
Gewoon Bijzonder...

Allemaal Bijzonder

Jij bent Bijzonder

Zal ik dan ook Bijzonder zijn?

Terug naar “Archief”