Getuigen, hemel en hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Getuigen, hemel en hel

Berichtdoor Acire » 30 mei 2006 17:45

De laatste week/weken heb ik op mijn stageplaats regelmatig gesprekken over God en geloven, hemel en hel.
Tijdens gebedskring met vrienden had ik hiervoor gebeden, en gelijk de volgende dag kwam er een keigoed gesprek over. Ik loop stage op een (nietchristelijke) behandel groep autistische jongens. Ze hebben een gemiddelde intelligentie, maar wel autistisch.
Toen we een keer MTV ( :roll: ) aan het kijken waren op de bank kwam een liedje over 'suiside' voorbij, en zo rolde het gesprek verder: zelfmoord... hemelpoort... helpoort... hemel.. God... eeuwig... hel... pijn... Ik vertelde over wat ik geloof over hemel en hel. Dat het in de hemel perfect zal zijn, en in de hel vreselijk. Haat, pijn, geestelijk en lichamelijk.
Vandaag kwam een jongere daar weer op terug, het houd hem blijkbaar bezig. Hij vroeg mij keidirect: Als ik zo doorga, ga ik dan naar de hel?
En daar zat ik dan. Wat zeg je dan?

Ik geloof dat de Bijbel van voor tot achter waar is, dat God heilig, rechtvaardig barmhartig en liefdevol is. Jezus zegt: 'Niemand komt tot de Vader dan door mij'.
Maar ik zit daar tegenover die jongen, supermoeilijke maar tegelijk superleuke gast. Kben echt van hem gaan 'houden' in de afgelopen maanden. En ik vertel hem dat hij naar de hel gaat als hij zo doorgaat. Dat voelde echt verschrikkelijk... wreed ofzo :?
Ik ging gewoon twijfelen aan de waarheid van wat ik zei.
Is dit verleiding van satan, die mij minder radicaal wil maken? Onderschat ik Gods liefde als ik zeg dat hij naar de hel gaat?
Onderschat ik Gods rechtvaardigheid en heiligheid als ik nee zeg?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. Ik hoop dat jullie tips hebben om hier mee om te gaan. Of bemoediging, of Bijbelteksten die mij kunnen helpen een goede houding te bepalen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 mei 2006 17:57

ik erken het zker.

Je hebt gelijk dat hij naar de hel gaat ALS HIJ ZO DOORGAAT.
Het is idd wreed... maar je zou je niet kunnen veroorloven om iets anders te zeggen, want dan lieg je.

Maar je kan hem wijzen op wat hij moet doen. Namelijk naar de Vader gaan. Je kan hem daarover vertellen. Eventueel vertellen hoe je het zelf ervaart. enz.
Zulke gesprekken zoals je nu had, zijn daar heel goed geschikt voor. Want je gesprekpartner staat er dan open voor.

Ik wilde je nog zeggen dat ik het heel fijn en moedig vind om er over te praten!!! Blijf bidden of God je erbij wil helpen!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 mei 2006 18:14

Het is idd goed om daar eerlijk in te zijn en de zaken niet af te zwakken. Maarr...als hij die vraag steld moet het niet alleen bij dat antwoord 'ja' blijven. Ik ben het met Mw eens dat het goed is om ook je eigen ervaringen met God te vertellen. En hem wijzen op Jezus de Verlosser is natuurlijk het allermooiste. :) Ik merk dat te weinig mensen dat doen. Suc6 Acire, ik zal voor jullie bidden!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2006 18:21

Het is idd wreed... maar je zou je niet kunnen veroorloven om iets anders te zeggen, want dan lieg je.
Maar.. hoe weet je dat zo zeker, de Schrift is voor veel verschillende uitleg vatbaar, bijvoorbeeld dat er bekering mogelijk is in het dodenrijk..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 mei 2006 19:46

Raido schreef:
Maar.. hoe weet je dat zo zeker, de Schrift is voor veel verschillende uitleg vatbaar, bijvoorbeeld dat er bekering mogelijk is in het dodenrijk..

als je dood bent kan je niet meer terug, de brede weg brengt je in de hel, de smalle weg brengt je in de hemel.
nergens in de bijbel kom ik verwijzingen tegen dat je vanuit het dodenrijk nog een weg naar de hemel vind.
of je moet onder dodenrijk verstaan het leven op aarde zonder dat we wedergeboren zijn maar dat lijkt me niet.

@Acire, het is een eerlijk antwoord wat je gegeven heb maar zoals hierboven al gereageerd is, wijs de jongen op wat Jezus gedaan heeft, dat hij nu nog in genadetijd leeft. probeer op een eenvoudige manier het evangelie uit te leggen. het zaad is dan gestrooid en je hebt je plicht gedaan.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

bloob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bloob » 30 mei 2006 20:13

Het is NIET wreed om hem de waarheid te zeggen.... hoe het zal gaan àls hij zo doorgaat. Dat getuigt juist van bewogenheid en liefde. Je hebt dan zijn eeuwig behoud op het oog. Het zou van wreedheid getuigen om te zeggen dat het allemaal wel mee zal vallen.

maar idd, moet het niet alleen erbij blijven dat je vertelt wat er gebeurt als hij zo doorgaat. Hij moet ook de weg aangewezen krijgen om eraan te ontkomen. Dat doet de Heere toch ook in Zijn Woord: Hij waarschuwt en tegelijk nodigt Hij. Dat moeten wij ook doen. Ik bewonder je om het antwoord dat je gaf, daar is (gekregen) moed voor nodig.

Sterkte met alles en Gods wijsheid, liefde en kracht toegewenst.
Arbeid rustig zonder zorgen, wat niet af komt is voor morgen :)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 30 mei 2006 22:05

Hallo allemaal,

Dank jullie voor de bemoedigende reacties!
De waarheid zeggen lijkt hard, maar dat is maar korte termijn.
Waar ik stiekum bang voor ben, dat ik van collega's terugkrijg: hallo zeg, wat vertel je me nu? Zit je die jongens angst aan te praten? Ik hoop dan dat ik ook tegenover hen kan getuigen.
Wat jullie zeggen, vertel ook hoe hij tot geloof kan komen, dat heb ik ook wel gedaan. Hij vroeg een soort stokbewaardervraag: Wat moet ik doen om in de hemel te komen? Kheb toen uitgelegd dat het niet zozeer doen is, maar geloven in God en in de Heere Jezus. Dat dat liefde is, en geen afvinklijstje. Die jongen wil er echt vanalles over weten, zo ontzettend bijzonder! Op het eind komt hij dan wel weer terug bij z'n eigen punt: ik vind het allemaal maar bullshit. Maar toch, hij denkt erover na. Ik hoop dat de Heilige Geest verder met hem gaat!
Het is voor mij zo'n bewijs dat God gebeden verhoord! Zelfs van een andere groep vroeg een jongen vandaag naar mijn geloof en hebben we daar even over gepraat

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 mei 2006 22:18

wat jij nu nog kan doen, is openstaan voor nieuwe vragen. Probeer duidelijk te maken dat hij altijd met vragen naar je toe mag komen, maar wees ook eerlijk als je het antwoord niet weet.

En verder... bidden!!! Maar dat wist je al :wink: (kbid met je mee, en vast nog wel meer mensen)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 30 mei 2006 22:37

het mag ons nu misschien wel niet in dank worden afgenomen,

maar is het niet veel wreder om de mensen zonder waarschuwing de afgrond in te laten rijden/leven ?

mooi werk he? :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2006 22:41

is het denk ik ook. En dan achter af zeggen... ik wist dat je op de afgrond afging maar ik heb maar niets gezegt want dat is was zo hard voor je :shock: :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2006 07:37

Ik herken het wel, die mensen die zo fijn na je luisteren, toch zeggen dat ze het maar onzin vinden en toch blijven nadenken... ik geloof niet dat dat van hun zelf komt; de Geest is met hen bezig; blijf met hen bezig anders zal de ruimte die gevallen is opgevuld worden met zeven andere onreine geesten ;)

als je dood bent kan je niet meer terug, de brede weg brengt je in de hel, de smalle weg brengt je in de hemel.
nergens in de bijbel kom ik verwijzingen tegen dat je vanuit het dodenrijk nog een weg naar de hemel vind.
Ja dat is onze uitleg; en mijn uitleg maar er zijn genoeg kerken en christenen die anders leren op grond van de Bijbel..

Over waarschuwen; hoe doe je dat met een goede vriend die na het hebben van bepaalde gedachten (zeg maar die gedachten die ik heb; en het topic Nuchterheid van het Geloof) en geconcludeerd heeft dat God voor hem niet bewijsbaar is en Hem ook niet noodzakelijk vind. Hoe ga je daar mee om? Zelf doe ik dat op een wat minder serieuze manier; op de manier van 'hoe is je leven zonder God' waarop hij antwoord: 'goed goed, niet slechter als anders' en hij daarachteraan zegt, op een samenzweerderig toontje 'alleen jammer dat ik nou naar de hel ga hè?')..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 31 mei 2006 09:59

Mooi dat je zo kunt getuigen Acire.
Het antwoord lijkt wreed, maar natuurlijk wel de realiteit. Het leven zonder God ís wreed. Als je dat bedenkt is het vertellen over God en wat Jezus gedaan heeft alleen maar mooier en zinvoller eigenlijk.

Paulus moet het ook wreed gevonden hebben, want hij zegt in 1 Korinthe 5:11: "Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 mei 2006 17:20

Wij mogen getuigen, maar het is Gods Geest die moet overtuigen.

Succes ermee.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 jun 2006 17:16

Ja, klopt! Ik hoop ook dat de Heilige Geest ermee verder gaat.
Die jongen had gister helemaal z'n dag zei ie: 666 :roll: Ik leid uit zulk soort uitspraken af dat de satan ook wel op z'n hielen zit.....

Willemijn_D
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Willemijn_D » 08 jun 2006 11:11

Satan is natuurlijk echt machtig. Hij probeert vooral bij degene die juist bezig zijn met geloof om hen er van af te houden.
Maar God is almachtig. Hij kan en wil iedereen redden, inclusief die jongen.

Goed als je er eerlijk over praat. Het is pas wreed als je niks verteld. Jij weet dan dat hij op weg is naar de hel, maar waarschuwt hem niet.
Life is fragile
handle with prayer

Terug naar “Archief”