Moderator: Moderafo's
Nogmaals, ik persoonlijk zie geen probleem in het vrijwillig hechten aan Sjabbath door hen die in Jesjoea geloven uit de volken. Ik heb er meer een probleem mee als zij dit gaan doen op grond van de Torah, geboden aan Jiesrael en allen die zich te midden van hen willen vestigen. Het wordt echter buiten die context niet van hen geeist.Ik zeg niets nieuws! De Sjabbat wordt in dat opzicht belicht door Jesaja 56: 6,7 en Marcus 2:27.
"Alzo zegt de HASJEM: Bewaar het recht, en doet gerechtigheid; want Mijn redding (J'SJOE'ATHIE) is nabij om te komen, en Mijn gerechtigheid (we-TSIEDKATHIE) om geopenbaard te worden"
En geen onbesnedene van hart en vlees de Tempel mag betreden (Ez.44:9):Waak op, waak op, trek uw sterkte aan, o Tsion! trek uw sierlijke klederen aan, o J’roesjalajjiem, u heilige stad? want in u zal voortaan geen onbesnedene noch onreine meer komen (Jes.52:1).
Alzo zegt de Heere HASJEM: Geen vreemde, onbesneden van hart, en onbesneden van vlees, zal in Mijn Heiligdom ingaan, van enig vreemde, die in het midden van de zonen Jiesraels is.
En het zal geschieden, dat van de ene nieuwe maan tot de andere, en van de ene sjabbath tot de andere, alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HASJEM. Jes.66:23
God de Vader herhaalde het feit dat Hij de Sjabbat als geschenk aan alle mensen heeft gegeven
De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak op zijn heiliging kan alleen verdedigd worden als men zich op katholieke beginselen beroept. Vanaf het begin tot aan het einde van de Heilige Schrift bestaat er geen enkele tekst, die de verplaatsing van de wekelijkse algemene aanbidding van de laatste dag van de week naar de eerste kan rechtvaardigen. Catholic Press, Sydney, Australië, augustus 1900
En een andere engel, een derde, volgde hen, zeggende met luider stem: Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, die zal ook drinken van de wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in de beker van zijn toorn; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam. En de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het merkteken van zijn naam ontvangt. (Openbaring 14:9-11)een volledige uitleg hiervan staat in het boek Het grote conflict - Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren. (Vers 12)
zda schreef:Hoewel kerk en staat zich zullen verenigen om allen, "de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven," te dwingen het merkteken van het beest(de zondag) aan te nemen, zal Gods volk dit weigeren.
Dus zo'n algemeen roepen van, wij moeten alle geboden houden, lijkt mij niet juist.
Is reeds terecht (hoewel ik het niet met al zijn standpunten eens ben) gereageerd door drs. P. Gaemers:JPtje schreef:Laatst las ik iets over een rede uitgesproken op de dies natale van de Universiteit Leiden door hoogleraar NT Henk Jan de Jonge.
Hij verklaart de keuze voor de zondag als feestdag als gevolg van dat het christendom als een beweging in het jodendom ontstaan is. De eerste christenen waren ook joden. Ze namen deel aan de avondmaaltijd met hun familie op de sabbat, en kwamen op zondag na het werk bijeen met medechristenen voor een gemeenschappelijke maaltijd met geestverwanten.
De hele rede kun je hier nalezen: http://www.nieuws.leidenuniv.nl/content_docs/20060208-diesoratie_de_jonge.pdf
Brood was vroeger in Israel het hoofdbestanddeel van een maaltijd. Tevens getuigde het van gemeenschapszin en liefde en gastvrijheid dit te delen. De vroege gemeente brak dan ook dagelijks brood aan de huizen. Let wel, wijn wordt dan niet genoemd. In de Joodse gemeenschap is motsi maken (brood met elkaar breken) nog steeds gemeengoed. De gemeente is na vele omvormingen deze gewoonte (het brood breken en het dagelijks samenkomen) verloren. "En op de eersten [dag] van de week, toen de leerlingen bijeengekomen waren om brood te breken," (Hand.20:7), wijst hier dus niet op een vast staande gewoonte om op de 1e dag der week te vergaderen, noch op een gewoonte dat op de 7e te doen, maar op de gewoonte om bijeen te komen om brood te breken; die dag dat Paulos kwam de eerste dag van de week zijnde (inderdaad ws. na de uitgaande sjabbath).En dagelijks eendrachtig in de Tempel volhardende en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid van de harten (Hand.2:46)
Vele jaren later lezen we het nog steeds als opdracht aan de in Jesjoea gelovende Joden:En zij hielden niet op, elke dag, in de Tempel en bij de huizen, te leren, en Jesjoe de Gezalfde te verkondigen (Hand.5:42).
En in het begin 2e eeuw vinden wij hiet nog getuigenis aan wanneer Barnabas in zijn brief verordineert:Maar vermaant elkaar elke dag, zolang als het heden genoemd wordt, ... (Hebr.3:13)
. De gemeenschapsmaaltijden waren dus een praktische vorm van familie zijn, er werd tijdens dat eten veel geleerd. Dit is al een oude Joodse traditie om het brood, dat in de Schrift als hoofdbestandsdeel van een maaltijd wordt gezien, te breken/scheuren, te verdelen en gezamenlijk te nuttigen "het moutse (motsi) maken"...., en zoek elke dag de omgang met de heiligen ... (Barn.19:10)
zda schreef:Het dragen van het merkteken op het voorhoofd of de hand is niet iets letterlijk dat is geschreven of gedrukt op ons. Het merkteken is de zondag zelf, dus door het houden van de zondag draag je het merkteken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten