Getuigen is buigen..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Getuigen is buigen..

Berichtdoor Raido » 20 apr 2006 11:05

Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig. Er is een ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat de getuigenis, welke hij van Mij getuigt, waarachtig is.

Nee geen spectaculair verhaal met dopen van de Geest of Tongentaal. Gewoon een doodnormale getuigenis. Ik ben geboren en getogen in Rijssen en daar ook met Gods Woord opgevoed. Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente, eerst met Ds. Kleppe en nu al weer 5 jaar Ds. Van Dieren.

Ik ben op mijn 11e naar catechisatie en leerde de ‘feitjes’ over onze geloofsleer (de enige ware) van buiten, raad des vredes, predestinatie, vierschaar der consciëntie, tweevoudige dood, drieënigheid van de HEERE en vier verschillende manieren van geloven (wondergeloof, historiëel-geloof, tijdgeloof en waar zaligmakend geloof). Een aantal jaren later en vele ervaringen (vooral negatieve: denk ik de trend van automolestatie, zelfmoord, incest en pesterijen) ben ik mij afgaan zetten van God; expres en doelbewust.

Rond mijn zestiende was ik weer eens zwaar depressief en wilde vertrekken, dat heb ik op het laatste moment toch niet gedaan. Achteraf zie ik daar de hand van God in. Ik heb een relatie gekregen op mijn 17e, ik was toen nog depressief. Halve wegen die relatie was dat gelukkig over, echter mijn vriendin werd toen depressief; dat sloopte mij. Die relatie is stuk gelopen, maar ik heb veel geleerd van die relatie; en ook daar zie ik de hand van God in.

Ondertussen had God mij toch wat meer open gebroken, met het breekijzer van liefde (die ik ontkende). Ik ging meer openstaan voor God c.q. religie en heb God gezocht in meerdere dingen; waaronder (zen)-boeddhisme; waar ik nog steeds dingen uit gebruik. Ik zie God steeds meer; gewoon in mijn dagelijks leven, veel zou je interpretatie kunnen noemen (volgens mij is dat een term van Ol-Moth). Daar bedoel ik mee; dat je bid of er een vogeltje voor je fiets mag vliegen als bewijs van Gods Liefde voor jou, en dat gebeurd. Ik ben zelf terughoudend daarover, niet elke gebed wordt verhoord en niet elk vogeltje vliegt omdat God hem aan een touwtje beweegt. Hij is geen Master of Puppets.

Ik heb vaak het verwijt gekregen dat ik geloof in een passieve God, vergeleken met de gedachten van de Gereformeerde Gemeente die alles wat er gebeurd en directe taak van Hem is, een soort plannende God; waar ik niet echt in geloof. Alles ligt in zijn plan (we’re al a part of the Masterplan) maar niet alles is Zijn planning.

Ik geloof in de continuïteit van een bekering, dat is bij mij iets wat elke dag weer gebeurd, niet alleen in het maken van keuzes. Soms kan ik wel wat jaloers zijn op mensen die ‘binnen’ zijn, Jezus aangenomen hebbende en vergeven zijnde gewoon geloven. De Heidelberger Catechismus is bijvoorbeeld opgebouwd op het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid; wat in veel kerken weer een soort stappenplan naar God is geweest (Ræið, Raido… een weg die ik zocht, je begint ergens en je eindig ergens). Ik ervaar echter steeds meer dat die weg niet bestaat en dat het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid ook ene continuïteit is. Je zondigt elke dag, je krijgt elke dag vergeving en je bent elke dag dankbaar.

Uiterlijkheden doen mij eigenlijk weinig, ik heb woensdag een Oud-Katholieke dienst bezocht, het deed mij wel wat, ik vind het wel mooi, vind de traditie ook erg mooi maar een traditie moet mensen in stand houden; niet andersom. Ik probeer God te laten spreken in mijn doen en laten; wat uiteraard vaak mislukt, The Spirit That Guides Us.

If you open your mind for me
You won't rely on open eyes to see
The walls you built within
Come tumbling down, and a new world will begin
Living twice at once you learn
You're safe from the pain in the dream domain
A soul set free to fly
A round trip journey in your head
Master of illusion, can you realize
Your dream's alive, you can be the guide but...

I- will be watching over you
I- am gonna help to see it through
I- will protect you in the night
I- am smiling next to you....

Dat is mijn gevoel meer, leven in afhankelijkheid van God, leven naar het Woord van God niet alleen in de kerk maar ook in je keuzes, niet alleen voor jou maar ook voor de mensen om je heen. Of ik in de hemel kom? Dat weet ik niet, ik leef mijn leven; met God en dan mag ik dat geloven; de hemel is niet mijn doel, hier en nu.. en leven, getuigen voor Hem.

Wir sind Betler. Hoc est verum!

O God! ik dank U, dat ik ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 apr 2006 11:53

Ellende, verlossing en dankbaarheid lijkt mij geen stappenplan naar God toe. Dat zie ik zo in de Cathechismus niet beschreven.
Het kennen van die drie dingen behoort denk ik meer tot de echte zekerheid, waartoe een mens gaandeweg zal komen. Het is een proces van verdieping.

Met zen-boeddhisme heb ik verder niks, en ik verwacht daarin ook niet God tegen te komen. Apart als jij Hem daar dan wel in vindt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 apr 2006 12:02

Boekenlezer schreef:Met zen-boeddhisme heb ik verder niks, en ik verwacht daarin ook niet God tegen te komen. Apart als jij Hem daar dan wel in vindt.

waar ik nog steeds dingen uit gebruik.
Is wat anders dan boedhist zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Getuigen is buigen..

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 13:12

Raido schreef:
Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig. Er is een ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat de getuigenis, welke hij van Mij getuigt, waarachtig is.

Nee geen spectaculair verhaal met dopen van de Geest of Tongentaal. Gewoon een doodnormale getuigenis. Ik ben geboren en getogen in Rijssen en daar ook met Gods Woord opgevoed. Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente, eerst met Ds. Kleppe en nu al weer 5 jaar Ds. Van Dieren.

Ik ben op mijn 11e naar catechisatie en leerde de ‘feitjes’ over onze geloofsleer (de enige ware) van buiten, raad des vredes, predestinatie, vierschaar der consciëntie, tweevoudige dood, drieënigheid van de HEERE en vier verschillende manieren van geloven (wondergeloof, historiëel-geloof, tijdgeloof en waar zaligmakend geloof). Een aantal jaren later en vele ervaringen (vooral negatieve: denk ik de trend van automolestatie, zelfmoord, incest en pesterijen) ben ik mij afgaan zetten van God; expres en doelbewust.

Rond mijn zestiende was ik weer eens zwaar depressief en wilde vertrekken, dat heb ik op het laatste moment toch niet gedaan. Achteraf zie ik daar de hand van God in. Ik heb een relatie gekregen op mijn 17e, ik was toen nog depressief. Halve wegen die relatie was dat gelukkig over, echter mijn vriendin werd toen depressief; dat sloopte mij. Die relatie is stuk gelopen, maar ik heb veel geleerd van die relatie; en ook daar zie ik de hand van God in.

Ondertussen had God mij toch wat meer open gebroken, met het breekijzer van liefde (die ik ontkende). Ik ging meer openstaan voor God c.q. religie en heb God gezocht in meerdere dingen; waaronder (zen)-boeddhisme; waar ik nog steeds dingen uit gebruik. Ik zie God steeds meer; gewoon in mijn dagelijks leven, veel zou je interpretatie kunnen noemen (volgens mij is dat een term van Ol-Moth). Daar bedoel ik mee; dat je bid of er een vogeltje voor je fiets mag vliegen als bewijs van Gods Liefde voor jou, en dat gebeurd. Ik ben zelf terughoudend daarover, niet elke gebed wordt verhoord en niet elk vogeltje vliegt omdat God hem aan een touwtje beweegt. Hij is geen Master of Puppets.

Ik heb vaak het verwijt gekregen dat ik geloof in een passieve God, vergeleken met de gedachten van de Gereformeerde Gemeente die alles wat er gebeurd en directe taak van Hem is, een soort plannende God; waar ik niet echt in geloof. Alles ligt in zijn plan (we’re al a part of the Masterplan) maar niet alles is Zijn planning.

Ik geloof in de continuïteit van een bekering, dat is bij mij iets wat elke dag weer gebeurd, niet alleen in het maken van keuzes. Soms kan ik wel wat jaloers zijn op mensen die ‘binnen’ zijn, Jezus aangenomen hebbende en vergeven zijnde gewoon geloven. De Heidelberger Catechismus is bijvoorbeeld opgebouwd op het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid; wat in veel kerken weer een soort stappenplan naar God is geweest (Ræið, Raido… een weg die ik zocht, je begint ergens en je eindig ergens). Ik ervaar echter steeds meer dat die weg niet bestaat en dat het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid ook ene continuïteit is. Je zondigt elke dag, je krijgt elke dag vergeving en je bent elke dag dankbaar.

Uiterlijkheden doen mij eigenlijk weinig, ik heb woensdag een Oud-Katholieke dienst bezocht, het deed mij wel wat, ik vind het wel mooi, vind de traditie ook erg mooi maar een traditie moet mensen in stand houden; niet andersom. Ik probeer God te laten spreken in mijn doen en laten; wat uiteraard vaak mislukt, The Spirit That Guides Us.

If you open your mind for me
You won't rely on open eyes to see
The walls you built within
Come tumbling down, and a new world will begin
Living twice at once you learn
You're safe from the pain in the dream domain
A soul set free to fly
A round trip journey in your head
Master of illusion, can you realize
Your dream's alive, you can be the guide but...

I- will be watching over you
I- am gonna help to see it through
I- will protect you in the night
I- am smiling next to you....

Dat is mijn gevoel meer, leven in afhankelijkheid van God, leven naar het Woord van God niet alleen in de kerk maar ook in je keuzes, niet alleen voor jou maar ook voor de mensen om je heen. Of ik in de hemel kom? Dat weet ik niet, ik leef mijn leven; met God en dan mag ik dat geloven; de hemel is niet mijn doel, hier en nu.. en leven, getuigen voor Hem.

Wir sind Betler. Hoc est verum!

O God! ik dank U, dat ik ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.

geprezen zij de HEERE!!!!

ik dacht dat ik al is hier in het forum mijn getuigenis had gepost.
Helaas is het onvindbaar op moment. Zal later nog is zoeken ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 30 mei 2006 17:33

Heel gaaf Raido!

Ik ben er nog steeds zo blij mee dat God jou heeft gevonden, en jij God :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2006 07:41

Acire schreef:Heel gaaf Raido!

Ik ben er nog steeds zo blij mee dat God jou heeft gevonden, en jij God :)
En toch hè... voel ik dat helemaal niet zo als 'Raido heeft God gevonden' :)

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 31 mei 2006 10:18

Mooie getuigenis Raido. Die continue bekering blijft nodig inderdaad. Het idiote is alleen dat je je niet bepaald beter gaat voelen naar mate de tijd vordert. Maar als je terugkijkt en je leven vergelijkt over een wat langere periode, dan merk je pas eigenlijk het verschil. Dat is ook bemoedigend.

God is goed.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2006 10:55

zekharyahu schreef:Mooie getuigenis Raido. Die continue bekering blijft nodig inderdaad. Het idiote is alleen dat je je niet bepaald beter gaat voelen naar mate de tijd vordert. Maar als je terugkijkt en je leven vergelijkt over een wat langere periode, dan merk je pas eigenlijk het verschil. Dat is ook bemoedigend.

God is goed.
Ja... God is onbegrijpelijk ;)

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 02 jun 2006 19:29

Wat mooi om te lezen Raido!!
Die "dagelijkse" bekering is inderdaad nodig. En wat je in je titel van dit onderwerp al zei: Getuigen is buigen. Je in feite heel nededrig voelen dar is ook je bekering van elke dag voor nodig.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 jun 2006 11:10

Wat mij in jou historie opvalt is dat ik ‘De Verlossing’ in Christus niet tegen kom.
Zelfs de naam Jezus of Christus kan ik niet ontdekken.
Je zegt wel veel ‘God’, ‘(zen)-boeddhisme’ en ‘een Oud-Katholieke dienst bezocht’, maar verder niet ‘De Verlosser’ genoemd.
Je zegt: Soms kan ik wel wat jaloers zijn op mensen die ‘binnen’ zijn, Jezus aangenomen hebbende en vergeven zijnde gewoon geloven.

Mijn vraag aan jou is heb jij dit dan nog niet gedaan? Ik bedoel, Jezus aangenomen, want dat moeten wij wel doen! dat zegt tevens niet dat wij daarmee ‘binnen’ zijn.

Let wel, ik heb deze reactie niet als veroordelend of afkeuringwaardig bedoeld, wel beoordelend en dat moed iedereen doen, maar ik mis wat in jou historie, ik mis Jezus De Christus, of lees ik niet goed?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 jun 2006 13:14

Raido schreef:
Boekenlezer schreef:Met zen-boeddhisme heb ik verder niks, en ik verwacht daarin ook niet God tegen te komen. Apart als jij Hem daar dan wel in vindt.

waar ik nog steeds dingen uit gebruik.
Is wat anders dan boedhist zijn.
Leg eens uit, als je wil tenminste...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2006 14:45

Wat mij in jou historie opvalt is dat ik ‘De Verlossing’ in Christus niet tegen kom.
Die kom je wel tegen in de weg van 'Ellende, verlossing en dankbaarheid is geen stappenplan maar een continuïteit'.

Zelfs de naam Jezus of Christus kan ik niet ontdekken.
Waarom zou ik Hem apart benoemen als Hij ook onder de noemer God te vatten is?

Je zegt wel veel ‘God’, ‘(zen)-boeddhisme’ en ‘een Oud-Katholieke dienst bezocht’, maar verder niet ‘De Verlosser’ genoemd. Je zegt: Soms kan ik wel wat jaloers zijn op mensen die ‘binnen’ zijn, Jezus aangenomen hebbende en vergeven zijnde gewoon geloven.
Het zeker weten ken ik niet zo, dat is waar ik jaloers op ben niet op het 'Ik ben binnen' of 'ik heb Jezus aangenomen dus ik ben binnen' idee.

Mijn vraag aan jou is heb jij dit dan nog niet gedaan? Ik bedoel, Jezus aangenomen, want dat moeten wij wel doen! dat zegt tevens niet dat wij daarmee ‘binnen’ zijn.
Zonder de Heelmeester komt er toch niemand tot God? Dus ja.

Let wel, ik heb deze reactie niet als veroordelend of afkeuringwaardig bedoeld, wel beoordelend en dat moed iedereen doen, maar ik mis wat in jou historie, ik mis Jezus De Christus, of lees ik niet goed?
Ik ben niet zo'n Jesus-freak en heb onbewust misschien dan wel die naam weg gelaten. Bij mij ligt de nadruk niet op Jezus; maar op God.

In Zen/Boedhisme heb je een aantal verschillende meditatietechnieken waarbij je jezelf stil maakt en je gedachten reguleerd, uitband of gewoon weg stopt om zo 'het Goddelijke' 'de hogere Ik' of welke term dan ook te vinden/te ervaren. Dit is echter ook erg bruikbaar als je tot God wilt gaan in gebed. Verder nog fundamentele waarheden als: De oorzaak van lijden is verlangen (wie niet verlangd, lijdt niet). Natuurlijk valt hier wat over te zeggen dat lijden ontstaat door zonde en zondige verlangens ;)

en natuurlijk:

Haat eindigt niet door haat.
Haat eindigt door liefde.
Dit is een eeuwige wet

Waarin ik me kan vinden :)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 jun 2006 16:43

Raido schreef:Het zeker weten ken ik niet zo, dat is waar ik jaloers op ben niet op het 'Ik ben binnen' of 'ik heb Jezus aangenomen dus ik ben binnen' idee.
Over welk gedeelte van het verlossende werk van Jezus heb je geen zekerheid

Raido schreef:Ik ben niet zo'n Jesus-freak en heb onbewust misschien dan wel die naam weg gelaten. Bij mij ligt de nadruk niet op Jezus; maar op God.
Maar Jezus werd mens, niet de Vader, Jezus hing aan het kruis, niet de Vader, Jezus ging door de dood heen, niet de Vader, Jezus is onze voorspraak, niet de Vader... Ik snap gewoon niet hoe je dan geen "Jesus-freak" kan zijn... als ik het lees voelt het net of je net zo goed moslim had kunnen zijn.

Raido schreef:
In Zen/Boedhisme heb je een aantal verschillende meditatietechnieken waarbij je jezelf stil maakt en je gedachten reguleerd, uitband of gewoon weg stopt om zo 'het Goddelijke' 'de hogere Ik' of welke term dan ook te vinden/te ervaren. Dit is echter ook erg bruikbaar als je tot God wilt gaan in gebed. Verder nog fundamentele waarheden als: De oorzaak van lijden is verlangen (wie niet verlangd, lijdt niet). Natuurlijk valt hier wat over te zeggen dat lijden ontstaat door zonde en zondige verlangens ;)

en natuurlijk:

Haat eindigt niet door haat.
Haat eindigt door liefde.
Dit is een eeuwige wet

Waarin ik me kan vinden :)
Verlangen lijkt mij toch heel bijbels. Hoe ga je dan om met het verlangen naar omgang met God, het verlangen je Heer te dienen, het verlangen rein te leven, e.d.? Ook bang dat het tegen zal vallen en op lijden uit zal draaien?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2006 19:01

Geen, alleen komt er geen papiertje uit de Hemel vallen waarop staat 'Raido, je zonden zijn vergeven' zeker weten doe je dus nooit, slechts uit geloof. En ik ken genoeg mensen die het wel 100% zeker weten, die het schijnbaar op een brief je hebben gekregen of een stemmetje hebben gehoord 'alzo zegt de Heere HEERE'... ik niet. (ik verwacht dat overigens ook niet van God).

Maar Jezus werd mens, niet de Vader, Jezus hing aan het kruis, niet de Vader, Jezus ging door de dood heen, niet de Vader, Jezus is onze voorspraak, niet de Vader...
Ik had het niet over de Vader maar over God en Jezus werd geen mens, God de Zoon (Het Woord) werd mens en die droeg de naam 'Jezus'. Jezus is later met ziel en lichaam opgenomen ;)

Ik snap gewoon niet hoe je dan geen "Jesus-freak" kan zijn... als ik het lees voelt het net of je net zo goed moslim had kunnen zijn.
Ik doelde op het Jezus-hier en Jezus-daar gedoe wat je soms hebt. Dat heb ik niet. Ik weet dat Jezus stief, ik geloof dat. Geleid door de Geest over de weg die Jezus kwam ik tot de Vader, en ik geloof dat Hij mijn zonden vergaf omdat dat Zijn belofte is..

Verlangen lijkt mij toch heel bijbels. Hoe ga je dan om met het verlangen naar omgang met God, het verlangen je Heer te dienen, het verlangen rein te leven, e.d.?
Die meeste verlangens die je nu noemt zijn die die verlangens wat het boedhisme bedoeld. Het maakt onderscheid in drie dingen: verlangen naar bestaan (was ik maar zoals ...) , verlangen naar niet bestaan (was maar niet zoals ik nu was..) en zintuigelijk verlangen (verlangen naar sensueel genot). Als je op die manier bijvoorbeeld verlangt naar seks en je krijgt dat niet dan lijd je daar onder. Het gaat dus om het focussen op bepaalde dingen met een hoge verlangensfactor waardoor als je het niet hebt, je lijd. Daarom is het dus beter om niet op die manier te verlangen.

Ook bang dat het tegen zal vallen en op lijden uit zal draaien?
Jij hebt toch ook dat je verlangt naar de Hemel en daardoor heel erg ziet dat het leven hier zo intens rot is? Ik wel, daarom focus ik niet extreem op de Hemel... dan lijd je minder van het leven hier op aarde :)

Ik heb geen Jezussyndroom blijkbaar, Jezus is ononbeerlijk voor mijn relatie met God net als de Vader en de Geest. Zonder Vader geen Zoon, zonder Zoon geen Geest, zonder Geest geen Vader en viceversa. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 07 jun 2006 20:56

@tlantis schreef:
Raido schreef:Het zeker weten ken ik niet zo, dat is waar ik jaloers op ben niet op het 'Ik ben binnen' of 'ik heb Jezus aangenomen dus ik ben binnen' idee.

ff een vraag tussendoor:
Zekerheid is toch niet iets wat je van jezelf hebt? Als dat wel zo is, hoe komt het dan dat sommige mensen wensen meer zekerheid te hebben, maar zo vaak twijfelen? (lees: wat doe ik fout? :wink: )

Terug naar “Archief”