Ledental GG in 2005 licht gestegen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jun 2006 15:29

De Gereformeerde Gemeenten zijn in 2005 licht gegroeid, met 475 leden, tot 103.272. De groei in het ledental neemt wel af. Het groeipercentage bedraagt nu ruim 0,4 procent; in 2000 bedroeg dat percentage nog 0,7.

Duizenden christelijke boeken online te koop

Dat valt op te maken uit het vrijdag verschenen Kerkelijk Jaarboek 2005 van de Gereformeerde Gemeenten. Ds. M. Golverdingen, lid van het deputaatschap vertegenwoordiging en voorlichting, noemt in zijn jaaroverzicht de groei met 475 leden opvallend, omdat er tegelijkertijd sprake is van een groot aantal overgangen naar andere kerken. Hij verklaart de groei door het zogenoemde geboorteoverschot. "De vraag is echter wel hoe lang deze groei zich binnen onze gemeenten nog zal voortzetten. We zien hoe de groei de laatste jaren afneemt. Het moment dat ook onze gemeenten gaan delen in de getalsmatige neergang die op het ogenblik kenmerkend is voor de meeste kerken van gereformeerd belijden, is naar menselijk inzicht niet ver af meer."

Er traden 826 personen toe tot het kerkverband. In totaal 1947 personen onttrokken zich aan de Gereformeerde Gemeenten. Van hen werden er 356 onkerkelijk. "Als deze ontwikkeling zo doorgaat, zal het vertrekoverschot binnen korte tijd het geboorteoverschot overvleugelen."

Uit de Protestantse Kerk in Nederland kwamen er 143 over, uit de Hersteld Hervormde Kerk 127. Naar de PKN gingen er 684 over, naar de HHK 421. Van de Oud Gereformeerde Gemeenten kwamen 274 leden over, van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland 137, van de Christelijke Gereformeerde Kerken 75. Naar de Oud Gereformeerde Gemeenten gingen 55 leden over, naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland 43, naar de Christelijke Gereformeerde Kerken 210.

Het aantal gemeenten, 156, bleef in 2005 gelijk. Het aantal predikanten nam met 1 toe tot 54.

De zusterkerken in Noord-Amerika, de Netherlands Reformed Congregations, groeiden met 171 leden. De NRC bestaan uit 27 gemeenten, die gediend worden door elf predikanten.

In zijn jaaroverzicht schrijft ds. Golverdingen onder meer over de wrijvingen tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk: Niet de Protestantse Kerk in Nederland, maar de Hersteld Hervormde Kerk is én historisch én wat het belijden betreft, de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, schrijft de predikant uit Boskoop. Daarom volgen we, zegt hij, de ontwikkelingen van de Hersteld Hervormde Kerk met meer dan gewone belangstelling. Ds. Golverdingen zegt dat de kerken van de Afscheiding zich ook altijd hebben gezien als een wettige voortzetting van de Hervormde Kerk. "Zij hebben hun hartelijke bereidheid uitgesproken om met die kerk weer gemeenschap te oefenen zodra er sprake zou zijn van een terugkeer tot de ware dienst des Heeren." Vooralsnog, zo schrijft ds. Golverdingen, bevindt de Hersteld Hervormde Kerk zich in "de crisis der jeugd."

In zijn jaaroverzicht schrijft de predikant dat religie weer een algemeen aanvaard gespreksonderwerp is in de maatschappij. "Een grove afwijzing van God en godsdienst heeft plaatsgemaakt voor een vaag, vrijblijvend religieus besef. Religie mag weer!" Tijdens het Kamerdebat over Intelligent Design bleek volgens hem echter dat "belangstelling niet gepaard gaat met een toename van de verdraagzaamheid ten aanzien van hen die zonder meer het scheppingsverhaal aanvaarden."

Bron: Reformatorisch Dagblad

Hoe zal het verder gaan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jun 2006 15:41

Waar bemoeit die Ds. Goverdingen zich mee? Het gekijf tussen PKN en HHK is niet een zaak waar buitenstaanders zich mee moeten bemoeien. Leuk dat hij zijn mening geeft, maar zijn mening inzake de PKN/HHK lijkt mij even irrelevant als die van mijn kat of kardinaal Simonis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 04 jun 2006 17:34

Nou, zijn mening over de HHK is in zichzelf wel relevant, omdat hij daarin heel voorzichtig openingen voor een kerkfusie ventileert. Al zie ik dat er zelf nog zo een-twee-drie niet van komen. Helaas.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 04 jun 2006 17:39

Optimatus schreef:Waar bemoeit die Ds. Goverdingen zich mee? Het gekijf tussen PKN en HHK is niet een zaak waar buitenstaanders zich mee moeten bemoeien. Leuk dat hij zijn mening geeft, maar zijn mening inzake de PKN/HHK lijkt mij even irrelevant als die van mijn kat of kardinaal Simonis.

Nou nou, niet zo wantrouwig :wink:

Ds Golverdingen is gewoon betrokken bij wat er in de 'buur' kerken speelt. Niks mis mee :!:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jun 2006 19:17

Othello schreef:Nou, zijn mening over de HHK is in zichzelf wel relevant, omdat hij daarin heel voorzichtig openingen voor een kerkfusie ventileert. Al zie ik dat er zelf nog zo een-twee-drie niet van komen. Helaas.

Ik vind het zelf altijd enorm irritant dat als ik met iemand loop te bakkeleien (komt zelden voor maar soms dus wel), buitenstaanders zich er ook nog eens mee gaan bemoeien. Meestal zorgt dat voor verdere polarisatie met escalatie als gevolg.

Nog immer ben ik niet blij met het feit dat de HH en de PK elkaar niet meer als broeders en zusters in één kerk accepteren. Ik krijg er intussen ook nog eens schoon genoeg van dat de ene partij alle schuld op de andere schuift en omgekeerd.

Als de PKN door blijft gaan op de manier zoals zij tekeer gaat (met de CBZ en zo), vraag ik me af of ik echt nog wel in de PKN wil blijven zitten. Laat ik het zo zeggen: als de Hervormde Gemeente van Berkenwoude dezelfde wijze van handelen had als de PKN op landelijk niveau laat zien, volgde ik nu al de opleiding tot lector in de OKK.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 jun 2006 09:03

enigzins van belang is het wel, aangezien de afgescheiden kerken (waaronder de GG) ooit de "Acta van afscheiding en wederkeer" (of zoiets) hebben aangenomen, en als dan het doel van de wederkeer zich nog eens splitst, is het toch van belang dat je weet waar je heen wilt wederkeren. wel heb ik zo mijn vragen bij het betoog van ds. Golverdingen, onder meer op grond waarvan men destijds de Gereformeerde Kerken nooit als voortzetting gezien hebben, en nu de HHK wel, en waarom de afgescheiden kerken, als ze zichzelf als voortzetting van de Hervormde Kerk zien, ooit een acta van wederkeer hebben aangenomen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jun 2006 12:58

Het overgrote deel van de NHK is meegegaan met de PKN. De PKN hanteert een andere belijdenis dan de toenmalige NHK, maar de Kerk is meer dan een formulier van enigheid alleen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jun 2006 15:20

Napoleon schreef:en waarom de afgescheiden kerken, als ze zichzelf als voortzetting van de Hervormde Kerk zien, ooit een acta van wederkeer hebben aangenomen.

Dat klopt inderdaad niet echt nee. :)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 06 jun 2006 18:49

Lijkt me dat dit snel gaat veranderen als ik dit lees.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 06 jun 2006 20:00

lalage vraagt: hoe gaat het verder. Nou volgens mij gaat in de de gergem alles net zo als in de andere kerken, alleen dan later. Dus de achteruit gang van nu in de andere kerken komt daar binnenkort ook, ik denk nog maar een paar jaar of het is zover.

@ optimatus: daar heeft ds Golverdingen wel degelijk gelijk in. Tijdens het hele sow proces is dit voor veel HHK-ers een belangrijk item geweest, dat zij door terug te keren naar de waarheid/ of daar juist te blijven er de mogelijkheid kwam om voor de afgescheiden kerken weer terug te keren. Jammer dat hij schrijft dat het niet kan vanwege 'kinderziektes??' Wat zou daarmee bedoeld worden? Moet de HHk eerst 50 jaar bestaan , met als gevolg een duidelijk afgemeten en opgebouwde kerkmuur?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2006 22:09

ik denk dat de gergem nog al is flink terug kan gaan lopen in de toekomst.
kijkende naar onze eigen gemeente:
- vele kunnen in de omgeving geen betaalbaar huis krijgen dus trekken weg.
- veel ouderen zijn er bij ons lid aangezien er veel verzorgings- en bejaardetehuizen staan
- laatste tijd zijn er aardig wat mensen overgestapt naar de PKN
- er deden dit jaar maar 11 jongeren belijdenis. Dat met een gemeente van een klein 1000 mensen.

Zo gaat je gemeente ook niet snel weer groeien als het zo door zet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 22:23

De grootste aanwas komt toch echt van binnenuit en Gergemmers.. dat is een nijver volkje wat dat betreft.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 23:17

tweetietwee schreef:lalage vraagt: hoe gaat het verder. Nou volgens mij gaat in de de gergem alles net zo als in de andere kerken, alleen dan later. Dus de achteruit gang van nu in de andere kerken komt daar binnenkort ook, ik denk nog maar een paar jaar of het is zover.

@ optimatus: daar heeft ds Golverdingen wel degelijk gelijk in. Tijdens het hele sow proces is dit voor veel HHK-ers een belangrijk item geweest, dat zij door terug te keren naar de waarheid/ of daar juist te blijven er de mogelijkheid kwam om voor de afgescheiden kerken weer terug te keren. Jammer dat hij schrijft dat het niet kan vanwege 'kinderziektes??' Wat zou daarmee bedoeld worden? Moet de HHk eerst 50 jaar bestaan , met als gevolg een duidelijk afgemeten en opgebouwde kerkmuur?

De NHK heeft in meerderheid besloten samen met de GKN en de ELKN de PKN te gaan vormen. Een kleine minderheid heeft besloten hier niet aan mee te doen. Het lijkt mij dan toch echt dat de meerderheid die nu in de PKN zit de voortzetting van wat ooit de NHK was, vormt. Als die Goverdingen zich nu eens met zijn eigen kerkgenootschap zou gaan bemoeien, zou dat heel mooi zijn, want daar is nog genoeg dood geloof dat nodig levend moet worden.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 07 jun 2006 10:38

Raido schreef:De grootste aanwas komt toch echt van binnenuit en Gergemmers.. dat is een nijver volkje wat dat betreft.

Achja die Gergemmers telen maar aan :) 8)

@Optimatus - Volgens mij valt dat nog een beetje mee, dat met die kleine minderheid besloten heb niet mee tegaan. Die kleine minderheid wordt nu steeds groter.
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jun 2006 10:51

Kerken moeten niet zo naar andere kerken wijzen, wat daar allemaal wel niet fout aan is. Laat ze hand in eigen boezem steken, want in hun eigen kerk zijn er ook dingen die niet kloppen, alleen vergeten ze daar maar wat te vaak naar te kijken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”