Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 06 jun 2006 13:35

Ik gaf al even aan wat reformatorische kerken i.m.h.o. zouden kunnen/moeten doen om dit verschijnsel tegen te gaan: een andere liturgie en laagdrempeliger preken.

Wat zijn jullie ideeën daarover? Is het mogelijk radicaal te veranderen, zonder direct het bestaande karakter van bijv. de eredienst ingrijpend te wijzigen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:38

Dat klinkt al wat realistischer, niet?
Dat is inderdaad wel mogelijk, maar ik denk ook dat een gezin die van oorsprong uit de GGiN kwamen na 30 jaar alsnog wel behoren tot de wat zwaardere GG gezinnen en kinderen daar best wat van meekrijgen, ik kan mij voorstellen dat je uit liefde voor je ouders dan GG blijft.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 13:40

Met radicaal weizigen stoot je sowieso mensen af. En dat staat ook erg vreemd en onzeker naar de buitenwereld toe.
Maar in goed overleg en met goede onderbouwing eens wat anders doen dan 'normaal' kan geen kwaad. Kan juist heel verhelderend zijn.
Je hoeft niet per se van psalmen naar alleen maar opwekking te gaan. Maar, af en toe een ander lied in de dienst wat mooi bij een thema past kan ontzettend gaaf zijn. Wanneer mensen dat merken kunnen ze ook wat meer open staan voor dat soort dingen. Liederenkeuze is een heel makkelijk, maar één van de vele voorbeelden waarin je zachtjes aan eens wat kan veranderen.
Maar, blijf vooral met jongeren praten. Zoek uit wat ze willen en verwachten, waar ze tegenaan lopen. Natuurlijk hoeft niet overal aan toegegeven te worden, maar dat schept wel duidelijkheid :)
Andersom moeten jongeren natuurlijk ook naar de mening van ouderen luisteren. Communicatie !

@ Raido: uit liefde voor je ouders in de GG blijven, dat is een discussie apart denk ik...
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 14:03

Het mooie is natuurlijk dat er niet alleen jongeren in de kerk zitten en het grote probleem is gewoon dat de ouderen verknocht zijn aan een bepaalde manier van: zingen, bijbellezen, preken, luisteren, dienst etc en men zal dat vast willen houden.

Ds. H. Poot heeft daar een mooi boek overgeschreven 'Christelijk Heidendom en het Evangelie' waar hij heel mooi beschrijft hoe het zou zijn en hoe het niet zou moeten. Een kerk is niet alleen voor jongeren, maar jongerne zijn wel de ouderen van de volgende generatie, die wel de ouderlingen zouden moeten leveren en dominees etcetra. Opeens radicaal omgaan kan gewoon niet, en doet een kerk meer kwaad dan goed.

Niet-Ritmisch naar Ritmisch? dat wordt vermoedelijk 's Morgens niet-ritmisch en 's avonds Ritmisch, Gezangen? eerst op de jeugdvereniging en later in de kerk zelf, etcetra :) Maar... al dit gefilosofeer, heeft het überhaupt zin? Als je wat wilt veranderen moet je volgens mij minimaal in de kerkenraad zitten, en voordat ik daar verkozen wordt..
Laatst gewijzigd door Raido op 06 jun 2006 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2006 14:06

Raido schreef:Niet-Ritmisch naar Ritmisch? dat wordt vermoedelijk 's Morgens niet-ritmisch en 's avonds Ritmisch

Zo is het bij ons in de gemeente gegaan (proefperiode van meer dan een half jaar met in de ene dienst ritmisch zingen en in de andere niet-ritmisch). Na afloop van die proefperiode waren er nog maar weinig mensen die bezwaar hadden tegen ritmisch zingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 14:07

Zoals ik al zei: een kwestie van wennen vaak.
Wel grappig, ik was pas in een kerk waar ze nog niet zo lang ritmisch zongen. Mensen moesten daar echt nog aan wennen, hielden bij de eerste korte toon te lang aan enzo :) Toch dapper volhouden, het went vanzelf.
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 14:09

Othello schreef:Die boodschap moet blijven klinken. Het gaat er om dat de reformatorische kerken een radicaal andere benadering gaan kiezen. Tradities durven loslaten, taboes doorbreken. Een andere liturgie en een laagdrempeliger manier van preken zou al een wereld van verschil kunnen betekenen.
Oké
Een jaar of 3 terug zijn er zo'n 1500 mensen uit de GKV vertrokken, de 'kerk' bleek niet instaat deze kinderen van God bij zich te houden.....

Dus je zou in de refo kerken kunnen proberen:
Lezen uit de NBV
Zingen uit een nieuwere vertaling v/d Psalm e/o liedbundel.
Op andere noten zingen.
In huidig NL preken en bidden.
Iedereen die ook maar iets in de richting van theologie gestudeerd heeft uit het partij bestuur van de SGP zetten!

Wat zeg jij dan Pieter: die vent is gek?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 14:11

Mag ik vragen welk punt je nou precies wil maken?
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 14:13

Jo'tje schreef:Mag ik vragen welk punt je nou precies wil maken?
Othello schreef:Ik gaf al even aan wat reformatorische kerken i.m.h.o. zouden kunnen/moeten doen om dit verschijnsel tegen te gaan: een andere liturgie en laagdrempeliger preken.

Wat zijn jullie ideeën daarover? Is het mogelijk radicaal te veranderen, zonder direct het bestaande karakter van bijv. de eredienst ingrijpend te wijzigen?
Een soort reactie op deze post.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 06 jun 2006 14:13

André schreef:Dus je zou in de refo kerken kunnen proberen:
Lezen uit de NBV
Zingen uit een nieuwere vertaling v/d Psalm e/o liedbundel.
Op andere noten zingen.
In huidig NL preken en bidden.
Iedereen die ook maar iets in de richting van theologie gestudeerd heeft uit het partij bestuur van de SGP zetten!

Wat zeg jij dan Pieter: die vent is gek?

Je eerste punt zal voor veel mensen een stap te ver zijn; je laatste punt heeft niets met dit onderwerp te maken en kan ik dus niet plaatsen.

Met de overige punten zou ik zonder meer instemmen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2006 14:14

André schreef:Dus je zou in de refo kerken kunnen proberen:
Lezen uit de NBV

Ik denk dat de HSV meer kans heeft.

André schreef:Zingen uit een nieuwere vertaling v/d Psalm e/o liedbundel.

Hmm, dat zie ik nog niet zo zitten.

André schreef:Op andere noten zingen.

Je bedoelt ritmisch zingen? Dat wordt in nogal wat gemeenten ingevoerd momenteel.

André schreef:In huidig NL preken en bidden.

Ook wat dat betreft zijn er verschuivingen gaande (dat hangt trouwens heel erg van de betreffende predikant af).

André schreef:Iedereen die ook maar iets in de richting van theologie gestudeerd heeft uit het partij bestuur van de SGP zetten!

In dat geval mogen er geen PKN-ers, CGK-ers en HHK-ers meer in het bestuur en houd je (O)GG(iN) predikanten over. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 14:14

Een beetje stapsgewijzer (is dat een goed woord?! :P) zou handiger zijn denk ik in dat geval.
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 14:25

Het leuke is nog steeds... hou je daar jongeren mee? Met de HSV, een wat meer Nederlandstalige preek en met een andere psalmberijming? Als je überhaupt dat al door gevoerd zou krijgen, de HHK, CGK en de PKN zijn daar al wat verder in (persoonlijk vind ik de HHK in mijn woonplaats dan ook erg aanlokkelijk; maar stel ik krijg kinderen die vinden het daar alsnog stoffig en ik heb ook met de HHK een verschil qua visie op bijvoorbeeld verbonden, verkiezing, doop, besturing van God in de wereld etc; voor mij geen struikeblokken om geen lid te zijn; ik ben nu ook Gergem-(doop)lid).

Heel eerlijk; de HSV maakt geen kans in de Gergem, lees dat fijne blaadje van de GBS maar eens StandVastig, eerst was dat een fijn blad om te lezen maar nu kan ik er alleen maar om janken, er kunnen werkelijk waar; 6 pagina's gewijd worden aan het weglaten van het woordje bevonden in psalm nogwat omdat de waeren bevinding op die manier uit de Bijbel gehaald zou worden. De doelstelling van de GBS is nu dan ook 'het behoud van de SV', en aangezien de GBS een bolwerk is van (O)GG(i)N dominees..

Dan hoef je nog niet eens te beginnen over gezangen (nee ook niet de gezangenbundel van de JBGG (welke herzien is afgelopen jaar), dat valt onder gedoogbeleid, dat komt nooit in de kerk. Hier in Rijssen hebben we 3 of 4 Gergem koren, hoppa laat ze eens zingen tijdens de dienst, we hebben een orgel van meer dan een miljoen pegels met 6 goede organisten, de hele kerk zit stampvol mensen die best wat willen doen, de dominee mag van mij best een rood met zwarte jurk aan doen, een kruis voorin de kerk; een verbod op donkere steen in de kerk zelf (hup wit schilderen die muren), weg met donkere, depressieve ramen, donkere kerkbanken...

In Gergem-West in Rijssen is het lichter, zijn de muren wit, de kerkbanken van licht hout met blauwe bekleding dat voelt direct al beter, Gergem Nunspeet is ook zo iets (met die Alpha/Omega-lap op de preekstoel) bouw een beamer in het plafond zodat de dominee zonder 20 minuten praten kan schetsen hoe de tabernakel er uit zag; hoe het volk Israel door de woestijn liep; waar Job woonde, hoe de schepping ging...

Maar ach... Raido droomt verder :)

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 14:26

Jo'tje schreef:Een beetje stapsgewijzer (is dat een goed woord?! :P) zou handiger zijn denk ik in dat geval.
Natuurlijk heb je daar gelijk in, maar het ging over kerkverlating en dat mag je gerust een ernstige zaak noemen.
Misschien moet je wel een stap willen maken van 5 jaar die 'normaal' een jaar of 40 in beslag neemt.

Je hebt gevoel voor humor. 8)
In dat geval mogen er geen PKN-ers, CGK-ers en HHK-ers meer in het bestuur en houd je (O)GG(iN) predikanten over.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 14:27

André, uit een kerk stappen en een nieuwe beginnen is ronduit idioot en is geen optie om mensen bij een kerk te laten behoren. Ik ga nog liever terug naar de Rooms-Katholieke Kerk om daar roepende in de woestijn te zijn, en mijn overtuigingen daar te beleiden dan dat ik mij schuldig zou maken aan de zoveelste kerkscheuring.

Terug naar “Archief”