TKF schreef:Daaruit bleek dat Keizer Constantijn de zondag invoerde als rustdag voor de Christenen om de Joden te jennen. De reden was eigenlijk antisemitisme.
Dat is dan geschiedvervalsing van hetzelfde niveau als de Da Vinci Code...
Moderator: Moderafo's
TKF schreef:Daaruit bleek dat Keizer Constantijn de zondag invoerde als rustdag voor de Christenen om de Joden te jennen. De reden was eigenlijk antisemitisme.
parsifal schreef:
De Bronnen zijn openbaar, kijk ze eens na zou ik zeggen. Ik ga niet een essay hier schrijven als dat al gebeurd is en net doen of ik alle bronnen bij elkaar hebt gezocht. Dat lijkt me geen verkeerde houding voor een aio trouwens.
Juist, en aangezien de Mithras (Zonnegod) cultus zoveel leek op de Jezus-cultus was het makkelijk te vervangen; alleen die dag... tsja maar daar was Nicea voorRijnmond schreef:Overigens zijn de daden van Constantijn niet christelijk werk te bestempelen, hij liet zich pas op zijn sterfbed dopen en was feitelijk zijn hele leven aanbidder van de zon(negod).
Sabra schreef:parsifal schreef:
De Bronnen zijn openbaar, kijk ze eens na zou ik zeggen. Ik ga niet een essay hier schrijven als dat al gebeurd is en net doen of ik alle bronnen bij elkaar hebt gezocht. Dat lijkt me geen verkeerde houding voor een aio trouwens.
Het feit dat iemand iets stelt en dit onderbouwt met een aantal bronnen, is dat voor jou genoeg om aan te nemen dat de stellingname juist is?
Origenes wordt bijv. aangehaald, nu is het zo dat zijn verzoeningsleer weer niet door de gereformeerde gezindte wordt onderschreven, maar zijn visie op de zondag wel. Dat roept toch vragen op lijkt mij.
Sabra schreef:Origenes wordt bijv. aangehaald, nu is het zo dat zijn verzoeningsleer weer niet door de gereformeerde gezindte wordt onderschreven, maar zijn visie op de zondag wel. Dat roept toch vragen op lijkt mij.
Beste,Christen4844 schreef:TKF schreef:U kunt altijd iemand van het CIDI (www.cidi.nl) bellen. ;)
Eventjes over het CIDI zelf: het is geen Christelijke organisatie. Deze organisatie ziet overal antisemitisme, naar mijn mening ook op plekken waar het eigenlijk helemaal niet is. Laatst nog met die retorische preek van Mos.
Ik weet dat veel Christenen over het CIDI goede gevoelens hebben,
maar ook de hetze tegen Passion of the Christ hebben ze destijds aangewakkerd.
En over de discussie zelf: De zevende dag is de rustdag, en ik kom hier niks over antisemitisme tegen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag .
cire schreef:Hoe weten we eigenlijk wat de eerste, tweede... laatste dag is?
Vieren we rustdag op zondag omdat het de eerste dag van de week is, of is zondag de eerste dag van de week omdat het de rustdag is?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten