Klaas schreef:Dan ga je de werkelijk moeilijke vraag uit de weg.
Hoe verhoudt zich nou Gods Naam tot de Sjoah? Ik ben er bij. O, ja? Waar dan? Ik mag die vraag niet stellen? Voor mij schreeuwt de vraag toch om een antwoord...
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Klaas schreef:Dan ga je de werkelijk moeilijke vraag uit de weg.
Nee, juist omgekeerd. Omdat God nog betrokken is bij Israel kon Auschwitz plaatsvinden. Ik neig er soms na om zelfs te zeggen : moest Auschwitz plaatsvinden
Het is de weg van de knecht des Heeren, die in en aan het kwaad ten onder gaat en niet anders kan roepen dan: Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?.....
Yael schreef:Ik zei alleen: "dus eigenlijk zeg je...." waarmee ik de mening van Yael even samenvatte en een m.i. opmerkelijke gedachtengang aanstipte.
Hier ageerde ik tegen.
Hmm dus voorkomen dat Israel wordt uitgeroeid is lijdelijk?
Ok laten we dan gelijk heel de Bijbel nemen en ons niet beperken tot het OT.
Ja wat moet ik zeggen over God en Auschwitz? Ik weet het antwoord ook niet. 'k Heb alleen geen hard feelings (meer) tov. God zoals al eerder heb aangegeven.
Maja schreef:Hoe verhoudt zich nou Gods Naam tot de Sjoah? Ik ben er bij. O, ja? Waar dan? Ik mag die vraag niet stellen? Voor mij schreeuwt de vraag toch om een antwoord...
Maja de Bij schreef:Klaas schreef:Dan ga je de werkelijk moeilijke vraag uit de weg.
Hoe verhoudt zich nou Gods Naam tot de Sjoah? Ik ben er bij. O, ja? Waar dan? Ik mag die vraag niet stellen? Voor mij schreeuwt de vraag toch om een antwoord...
Klaas schreef:Ik neem aan dat je mij quote om bij mijn uitspraak aan te sluiten en niet om deze vraag specifiek aan mij te stellen?
Dalethvav schreef:Zwijgen in ontzag is het enige dat mij hier rest, wetend dat God, in Yeshua HaMashiach met Ysrael en de goyim tot Zijn doel komt.
Maja de bij schreef:Maar als we beter kunnen zwijgen over Gods doel met Israel dan kunnen we helemaal beter zwijgen over Gods plan met het land van Israel.
Zwijgen vind ik eigenlijk ook niet goed, daar zijn de vragen me veel te heftig voor. Kan er sprake zijn van een hoger doel na Auschwitz?
Oorspronkelijk was de verschuiving naar de zondag een puur anti-judaïstisch (vervangings)fenomeen. Pas later is er een theologische draai aan gegeven.
De boom met als wortel de v-theologie, heeft vele takken. haalt men de wortel weg, dan moeten de hieruit gegroeide takken vanzelf wel doodgaan. Maar, de takken zijn niet dood, zoals bij b.v. Douma, Reitsma e.a. steeds weer blijkt. Is de wortel dan eigenlijk wel dood?
Zeker, om even bij je voorbeelden te blijven, ik ben zelf nog steeds lid van de PKN waar de praktijk van de kinderdoop gangbaar is, terwijl ik er wel veel vragen bij heb. De gevolgen van racisme, als ik zo je laatste voorbeeld gemakshalve mag noemen, zijn in de loop van de eeuwen desastreus gebleken. Ditzelfde nu, zie je bij de vervangingsleer. De gevolgen zijn, tot op de dag van vandaag, zo desastreus.Klaas schreef:Ik neem aan dat je dat verschil wel aanvoelt, nietwaar?
Als ik jou nu hoor spreken dan is het aanhangen van de vervangingsleer niet slechts een theologisch verschil van mening maar een kwalijke zaak.
Kijk hoe de wereldraad van kerken zich opstelt t.a.v. Israel, kijk eens even naar de artikelen van "Raad voor Kerk en Israel, kijk eens even op de site van International Forum for Justice and Peace, en klik dan even op forum om tot de ontdekking te komen dat dhr Dries van Agt (cda) er ronduit en voluit, nu, vandaag, zijn medewerking aan geeft.Als ik echter naar de huidige stand van zaken kijk dan zeg ik dat er geen sprake is van een kwalijke zaak maar dat er slecht verschil van inzicht is. Uit dat verschil van inzicht vloeien uiteindelijk geen negatieve consequenties.
Om concreet te antwoorden: Het gaat me niet om een verschil van inzicht, maar ik vindt het een kwalijke zaak, in die zin dat de v-theologie past in het tweede voorbeeld dat je noemde.Wat ik nu graag van jou zou willen weten of mijn indruk t.a.v. jouw mening over de vervangingsleer juist is. M.a.w.: vind jij het aanhangen van de vervangingsleer (zoals die dan nu nog geleerd zou worden) een kwalijke zaak of ben je toch van mening dat het gaat om verschil van inzicht?
Wat ik steeds probeer aan te tonen is dat er nog steeds sprake is van kwalijke gevolgen.Wat ik nl betoog is dat er geen sprake meer is van kwalijke zaken en dat de dingen waar jij op wijst verschillen van inzicht zijn.
Dat denk ik nu juist van wel.Ik denk niet dat je de vervangingstheologie als wortel van zo'n boom kunt beschouwen. Daarmee doe je geen recht aan de historische ontwikkeling van de theologie.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten