slecht slapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 01 jun 2006 14:26

Ri@nne schreef:Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik wil echt niet in hulpverlenersland komen. Trouwens m'n pa is daar helemaal tegen, want hij zegt: als je daar komt, kom je er bijna niet meer vandaan. Ik mocht eerst eigenlijk ook niet naar de schoolmaatschappelijk werkster, maar de leerlingbegeleider(waar ik daarvoor al gesprekken mee had) heeft hem omgepraat.
Ik heb in de eerste klas al de SoVa training gedaan, ook omdat ik heel onzeker was en op de basisschool altijd gepest.Toen heeft het wel een poos geholpen, Totdat we in de derde profiel moesten kiezen en dat 'mijn' groepje allemaal C&M of E&M ging doen en dus niet meer bij mij in de klas kwam. Voordat we in de vierde kwamen waren er eigenlijk al groepjes, en dan kom ik er echt niet meer tussen, want al die groepjes bestaan al twee of drie jaar. Ik ben nu weer de SoVatraining aan het doen, maar het heeft veel minder effect dan de eerste keer.
Als ik bij iemand in bed slaap slaap ik juist heel slecht, omdat ik altijd draai enzo, en dan heb ik te weinig ruimte.

Wat jammer zeg dat je vader zo negatief aankijkt tegen de hulpverleningswereld! Waarom denkt hij dat je er dan bijna nooit meer vandaan komt? Vraag anders gewoon informatie aan, laat je vader het lezen. Het is in ieder geval nooit een schande als je professionele hulp zoekt. Wat is jouw reden dat je geen professionele hulp wil?
Als je zelf erg veel last hebt van negatieve gedachten en je daarvan af wil, waarom zou je dan niet meer hulp voor jezelf nemen? Natuurlijk kan je onzekerheid en je negatieve gedachten ook 'vanzelf' oplossen, maar het kan ook zijn dat je er zonder professionele hulp nog jarenlang tegenaan loopt. Het lijkt mij belangrijk dat je er beter vroeg bij kunt zijn dan dat je jarenlang aanmoddert.

Maar goed, ik begrijp best dat je het een 'eng' idee vind. Je kunt altijd op internet informatie opzoeken over therapieen :D
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 01 jun 2006 14:31

Ik herken wat je zegt..
Lang na liggen denken voor ik ga slapen. De hele dag nog eens nagaan. Zinnen herinneren, die bijv. tegen me gezegd zijn. Daar over nadenken, m'n vraagtekens erbij krijgen. Blijven denken/piekeren.
M'n hersenen maar actief laten zijn, en..over m'n slaap heen.
Uiteindelijk toch zo moe dat ik in slaap val. 's Nachts om het uur of 2 uur wakker, en maar niet weer in slaap kunnen komen.
En 's morgens het gevoel alsof ik niet geslapen heb.
Af en toe heb ik 'goede nachten', ik merk dat ik dan ook anders m'n bed inga. Of ik heb gelezen, geschreven, iig iets actiefs gedaan.
Maar dat helpt niet altijd..!
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 01 jun 2006 15:04

mystery schreef:Wat jammer zeg dat je vader zo negatief aankijkt tegen de hulpverleningswereld! Waarom denkt hij dat je er dan bijna nooit meer vandaan komt? Vraag anders gewoon informatie aan, laat je vader het lezen. Het is in ieder geval nooit een schande als je professionele hulp zoekt. Wat is jouw reden dat je geen professionele hulp wil?
Als je zelf erg veel last hebt van negatieve gedachten en je daarvan af wil, waarom zou je dan niet meer hulp voor jezelf nemen? Natuurlijk kan je onzekerheid en je negatieve gedachten ook 'vanzelf' oplossen, maar het kan ook zijn dat je er zonder professionele hulp nog jarenlang tegenaan loopt. Het lijkt mij belangrijk dat je er beter vroeg bij kunt zijn dan dat je jarenlang aanmoddert.

Maar goed, ik begrijp best dat je het een 'eng' idee vind. Je kunt altijd op internet informatie opzoeken over therapieen :D

M'n pa zit zelf in hulpverlenersland, wel niet in de psychiatrie, maar hij leest er wel veel over, ook vakbladen enzo. Daarom staat hij er zo afwijzend tegenover. Waarom ik niet wil is dat ik niet nog problemen thuis erbij wil hebben
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 01 jun 2006 15:40

Ri@nne schreef:
mystery schreef:Wat jammer zeg dat je vader zo negatief aankijkt tegen de hulpverleningswereld! Waarom denkt hij dat je er dan bijna nooit meer vandaan komt? Vraag anders gewoon informatie aan, laat je vader het lezen. Het is in ieder geval nooit een schande als je professionele hulp zoekt. Wat is jouw reden dat je geen professionele hulp wil?

M'n pa zit zelf in hulpverlenersland, wel niet in de psychiatrie, maar hij leest er wel veel over, ook vakbladen enzo. Daarom staat hij er zo afwijzend tegenover. Waarom ik niet wil is dat ik niet nog problemen thuis erbij wil hebben

Ik begrijp het niet zo. Wat leest hij dan waardoor hij afwijzend is?
Ik snap dat je niet nog problemen thuis erbij wil hebben.. lastig joh! Ik hoop dat de gesprekken goed lopen bij schoolmaatschappelijk werker :D
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2006 18:52

Psychologen en maatschappelijk werkers enzo zijn er juist om problemen op te lossen, niet om ze te maken! Ik denk dat ze er juist op gericht zijn om je er zo snel mogelijk weer vandaan te krijgen... Geef je anders 's op voor het Eleosspreekuur hier op Refoweb. Doen hoor!!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 jun 2006 20:18

Wat vervelend voor je joh!
Ik ben zelf ongeveer 2 jaar depressief geweest en heb in die tijd ook altijd slaapproblemen gehad. Jouw verhaal herkende ik heel goed.
Ik geef je dezelfde tip als Marina: Schrijf elke dag 2 goede dingen van jezelf op. Mij heeft dat heel erg geholpen om op een positieve manier naar mezelf te leren kijken. Ik pieker nog wel eens hoor en dat zal altijd wel zo blijven, maar ik slaap nu in ieder geavl goed.
Wat mij ook erg geholpen heeft (ik durf(de) ook nooit naar een psycholoog) is er met iemand over praten wie je vertrouwt. Ik vond dat heel moeilijk, omdat ik een groot wantrouwen ten opzichte van iedereen had (gepest en in de steek gelaten door mn beste vriendin toen ik op de lagere en middelabre school zat). Toch heb ik op een gegeven moment de knop om durven zetten. Open zijn over je gevoelens is een manier om juist vertrouwen van en ten opzichte van anderen te winnen!
Sterkte ermee!
Afbeelding

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 01 jun 2006 21:28

Ri@anne, je verhaal is heel herkenbaar! Mijn vader zou ook zo reageren; bij hem komt het waarschijnlijk vooral doordat ie niet goed door heeft dat die mensen ook núttig werk doen. En misschien het beeld van vroeger... dat je ze niet allemaal op een rijtje had als je naar een hulpverlener ging... Je problemen moet je zelf oplossen, niet een ander...

Maar een psycholoog is geen psychiater of zielenknijper; hij (of zij) zal niet diep in je verleden gaan graven als je dat zelf niet wilt. Het is geen wazig geneuzel in schimmige achterkamertjes waar je beroerder uitkomt dan je naar binnen ging... Hij richt zich vooral op hoe ergens nu en in de toekomst mee om te gaan; het verleden kun je niet meer veranderen, de toekomst wel.

Ik weet niet of het in jouw situatie handig zou zijn als je vader zelf een keer met zo iemand gaat praten om zich een beeld te vormen?

Zelf kreeg ik er enkele jaren geleden mee te maken: door spanning op mn werk had ik bijna iedere dag hoofdpijn van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Nadat m'n baas er een half jaar op aan had "gedrongen" (wel in positieve zin!) was ik eindelijk zélf zover dat ik naar een psycholoog wilde; en met resultaat. Hoewel geen 100% 'herstel', ik heb er wel veel geleerd! En het werk is er leuker door geworden...

Overigens heeft mijn vader van dit alles weinig gemerkt, denk ik. Ik had de sessies voor werktijd, dus niemand maalde erom. Ik weet niet of jij die keuze hebt...?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 01 jun 2006 21:42

Loezje schreef:Maar een psycholoog is geen psychiater of zielenknijper; hij (of zij) zal niet diep in je verleden gaan graven als je dat zelf niet wilt.
Doen psychiaters dat wel dan volgens jou?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 01 jun 2006 22:20

windekind schreef:
Loezje schreef:Maar een psycholoog is geen psychiater of zielenknijper; hij (of zij) zal niet diep in je verleden gaan graven als je dat zelf niet wilt.
Doen psychiaters dat wel dan volgens jou?

Sommige wel ja; ik weet niet of ze het allemaal doen. De insteek is natuurlijk ook wat anders. Psychiatrie (v. Gr. psuchè = ziel, geest, iatreia = genezing) richt zich in essentie op ziekten van de geest, wel degelijk iets anders dan het werkgebied van de psychiatrie (v. Gr. psuchè = ziel, geest en logos = filosofie), dat meer 'aan de oppervlakte' blijft.

Een psycholoog zal bv geen psychoanalyse doen, een psychiater mag dit wel; dat bedoel ik met 'diep in je verleden graven'. Uiteraard zul je ook pas bij een psychiater terecht komen als daar medische noodzaak voor is; een psychiater is wat eenvoudiger te benaderen.

Overigens geef ik toe dat er wel psychologen zijn die pretenderen hetzelfde te doen/kunnen als een psychiater, maar persoonlijk sta ik daar afwijzend tegenover. Ik laat me ook niet opereren door een dierenarts, ook al heeft die man de nodige kennis van snijden en hechten.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2006 01:44

Ik vraag me af of psychologen per definitie minder diep gaan. Als zij degenen zijn die zich bezighouden met de 'logos', betekent dat dat zij de theorie ontwikkelen, onderzoek doen, etc. Psychiaters zijn dan degenen die die theorie toepassen op patienten, maar daarvoor moeten de psychologen eerst die diepten verklaard en onderzocht hebben.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 02 jun 2006 10:49

Natuurlijk bestaat er een duidelijk verschil tussen psychiaters en psychologen. Maar met de term 'zielenknijper' doe je de psychiatrie zeker geen recht, en jij suggereerde dat een psychiater in je verleden gaat graven tegen je uitdrukkelijke wens.
Je kunt beter wat voorzichtiger zijn in je uitspraken denk ik.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 02 jun 2006 10:57

Over slecht slapen: ik heb me sinds ik op kamers woon ook maar gewoon een ander ritme aangewend door af en toe overdag op bed te gaan liggen. Negen van de tien keer slaap ik dan ook niet, maar die ene keer dat het lukt heb ik wel lekker veel ingehaald.
En ik heb al met alles geëxperimenteerd (slaap al m'n hele leven slecht), je went er ook aan en bent extra blij als je eens een nacht wat beter slaapt. Maar het is enorm vermoeiend ja.

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 02 jun 2006 14:20

Lalage schreef:Psychologen en maatschappelijk werkers enzo zijn er juist om problemen op te lossen, niet om ze te maken! Ik denk dat ze er juist op gericht zijn om je er zo snel mogelijk weer vandaan te krijgen... Geef je anders 's op voor het Eleosspreekuur hier op Refoweb. Doen hoor!!

Waar kan dat dan?
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 02 jun 2006 14:30

Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 02 jun 2006 15:02

windekind schreef:Natuurlijk bestaat er een duidelijk verschil tussen psychiaters en psychologen. Maar met de term 'zielenknijper' doe je de psychiatrie zeker geen recht, en jij suggereerde dat een psychiater in je verleden gaat graven tegen je uitdrukkelijke wens.
Je kunt beter wat voorzichtiger zijn in je uitspraken denk ik.

Idd, ben ik het helemaal mee eens. Een psychiater zal trouwens ook nooit zomaar tegen je uitdrukkelijke wens in handelen. En een psycholoog kan heel diep graven!
Afbeelding

Terug naar “Archief”