Raido schreef:Met een grote waarschijnlijkheid van wel ja. Het is algemeen bekend dat Constatijn zich bekeerde omdat hij meer macht kon krijgen met het christendom, aangezien hij een fervent zonaanbidder was en de Mithras-cultus toch zoveel op het Christendom leek qua geloofsstukken heeft het hem goed geleken om dat Romeinse feestdag de Zondag tot christelijke rustdag uit te roepen..
Ik heb allerlei mooie uitleggen gelezen, dat de wet geestelijke is van het volk Israel voor het geestelijk Israel en dat de sabbat dus ook geestelijk is, nou goed en aardig, maar waarom dan op de zondag? Nou ja, dat is de herdenkingsdag van de opstanding; leuk gevonden toch? Maar het is een dwaling als je zegt dat wij de sabbat op de zaterdag zouden moeten houden..
Dat algemeen bekend gaat er bij mij niet in. Constantijn heeft het altijd gedaan. Ik geloof best dat hij nog een halve heiden was, maar latere projecties op zijn motieven zijn voor mij wat speculatief. In dit vraagstuk is de invloed van Constantijn sowieso niet erg belangrijk omdat zoals de link al aangaf de zondag de bijzondere plaats in de Kerk al in de eerste twee eeuwen had.