Debat Zondag of Sabbat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Debat Zondag of Sabbat

Berichtdoor TKF » 31 mei 2006 18:23

Onlangs heb ik na een IRL voorlichtingsronde over het Jodendom door reformatorische mensen te horen gekregen dat wij het eigenlijk mis hebben.
De zondag hoort eigenlijk op de sabbat, de zaterdag gehouden te worden.
Dit komt door antisemitisme, de jodenhaat. Je kunt het je niet voorstellen, maar in de oudheid en de middeleeuwen waren het vooral de Christenen die de Joden dwarszaten en veel onderdrukt hebben. We zouden ons moeten schamen.
Een van de antisemitistische maatregelen was dat de sabbat afgeschaft werd als 'staatsrustdag' en dat daarvoor de zondag in de plaats kwam. Tot ca. 300 na Christus was de sabbat nog de internationale christelijke rustdag, ook in de oud-christelijke kerk.
In feite doen de reformatorische en andere christelijke kerken het al eeuwen verkeerd. Daarom zal dat niet zomaar veranderd worden. Ik denk zelf dat de kerken wel meer fouten gemaakt hebben, maar dat zullen ze nooit toegeven, anders moeten ze toegeven dat het al eeuwenlang verkeerd gaat.
Een compromis zou je kunnen zeggen, de christenen blij en de heidenen ook blij, eigenlijk een politiek-correcte oplossing.

Inderdaad. Waarmee direct ook toegegeven wordt dat de GPB de politiek boven het geloof stelt. De SGP uit het ons welbekende Nederland is dus concreter dat deze partij die liever politiek speelt dan recht door zee is.
Laatst gewijzigd door TKF op 07 aug 2006 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 31 mei 2006 18:27

Wellicht wil de heer TKF zo vriendelijk zijn ons wat dieper inzicht te verschaffen in de door hem opgedaande wijsheden?

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 31 mei 2006 18:43

U kunt altijd iemand van het CIDI (www.cidi.nl) bellen. ;)

Eerlijk gezegd ben ik achter het e.e.a. gekomen door mondelinge overlevering. Toen het over de zondag/sabbat ging heb ik het gelijk even gevraagd.

Ik heb zojuist even gezocht op het internet en ik kwam daarbij de volgende passage tegen:

De Romeinse Keizer Constatijn besloot uit strategische bestuurlijke-overwegingen om de zondag, de heilige dag van de zonnegodaanbidders, uit te roepen tot de nieuwe sabbatsdag van de Christenen. En hij schafte hiermee de Sabbat van God af. Zonder enige bekering tot het Christendom van de zonnegod aanbidders overigens. (Ook van Constantijn zelf niet, want hij was zijn hele leven een zonnegod-aanbidder; pas aan zijn sterfbed zou hij toch nog gedoopt zijn...).

Ofwel, de zondag is dus niet meer dan een politiek-strategische instelling. In feite zouden we dus allemaal terug naar de zaterdag moeten. (hier zouden we eveneens een hele discussie over kunnen houden elders op het forum :)
- Chuck Palahniuk

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 31 mei 2006 18:55

Nog even ter verdediging van de sabbat op zondag vierders: De zondag blijft (volgens sommige weekindelingen) wel de eerste dag van de week, maar tegelijk ook de achtste dag. De zevende dag is de Oudtestamentische sabbat. De de zondag als achtste dag verwijst naar de grote sabbat die aanbreekt bij de wederkomst van Jezus Christus.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 31 mei 2006 19:09

Sign2god.com is de site waar Josh en Boudewijn mee rond liepen te bazuinen. Zijn inmidels al geband van refoweb. Niet echt een super betrouwbare site lijkt mij. Volgens mij staat daar zelfs nog een stuk over refoweb ergens.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 31 mei 2006 19:51

Rijnmond schreef:Nog even ter verdediging van de sabbat op zondag vierders: De zondag blijft (volgens sommige weekindelingen) wel de eerste dag van de week, maar tegelijk ook de achtste dag. De zevende dag is de Oudtestamentische sabbat. De de zondag als achtste dag verwijst naar de grote sabbat die aanbreekt bij de wederkomst van Jezus Christus.

Volgens sommige weekindelingen wel. De overheidsinstellingen gebruiken bijv. de maandag als eerste dag al sinds de jaren '70.
- Chuck Palahniuk

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 31 mei 2006 20:54

Klopt, ISO 8601 en NEN 2772 zijn erkende systemen die uitgaan van de maandag als eerste dag van de week.

[edit: Floefloe dank voor het splitsen van de discussie]
Laatst gewijzigd door Rijnmond op 31 mei 2006 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 31 mei 2006 21:20

I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mei 2006 23:29

jip_86 schreef:Sign2god.com is de site waar Josh en Boudewijn mee rond liepen te bazuinen. Zijn inmidels al geband van refoweb. Niet echt een super betrouwbare site lijkt mij. Volgens mij staat daar zelfs nog een stuk over refoweb ergens.

Misschien hebben ze in deze wel gelijk.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 mei 2006 23:39

misschien wel, maar ik behoud me het recht voor om eraan te twijfelen :)

het meeste van wat ik van de site weet, is dat het nou niet echt een betrouwbare gids is voor een christen die de Bijbel als waarheid ziet. de site gaat er volgens mij ook vanuit dat Jezus geen God is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mei 2006 23:48

Napoleon schreef:misschien wel, maar ik behoud me het recht voor om eraan te twijfelen :)

Natuurlijk je moet altijd zelf onderzoeken he. :wink:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 jun 2006 06:40

Deze link geeft in ieder geval wat heldere kerkgeschiedenis:

http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm

De bronnen zijn na te trekken, het geeft in ieder geval aan dat de eerste dag al ver voor de derde eeuw een centrale plaats had in de Kerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 08:14

Hé, die link hoor ik te geven!

:mrgreen:
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 08:37

Yael schreef:
jip_86 schreef:Sign2god.com is de site waar Josh en Boudewijn mee rond liepen te bazuinen. Zijn inmidels al geband van refoweb. Niet echt een super betrouwbare site lijkt mij. Volgens mij staat daar zelfs nog een stuk over refoweb ergens.

Misschien hebben ze in deze wel gelijk.
Met een grote waarschijnlijkheid van wel ja. Het is algemeen bekend dat Constatijn zich bekeerde omdat hij meer macht kon krijgen met het christendom, aangezien hij een fervent zonaanbidder was en de Mithras-cultus toch zoveel op het Christendom leek qua geloofsstukken heeft het hem goed geleken om dat Romeinse feestdag de Zondag tot christelijke rustdag uit te roepen..

Ik heb allerlei mooie uitleggen gelezen, dat de wet geestelijke is van het volk Israel voor het geestelijk Israel en dat de sabbat dus ook geestelijk is, nou goed en aardig, maar waarom dan op de zondag? Nou ja, dat is de herdenkingsdag van de opstanding; leuk gevonden toch? Maar het is een dwaling als je zegt dat wij de sabbat op de zaterdag zouden moeten houden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jun 2006 08:53

Raido schreef:Maar het is een dwaling als je zegt dat wij de sabbat op de zaterdag zouden moeten houden..

Hmm, wie zegt dat? Volgens mij is het tijdstip alleen niet zo vast als "van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang", de zaak waar het in het 4e gebod om draait (het rusten van onze werken) ligt wel vast.
Het is alleen zo dat christenen hun rust vinden in Christus en in Zijn opstanding.

N.B. Josh is geband van refoweb. Boudewijn (en z'n verschillende aliasen) niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”