slecht slapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ri@nne
Mineur
Mineur

slecht slapen

Berichtdoor Ri@nne » 31 mei 2006 14:15

Ik slaap al een paar maanden heel slecht. Uren wakker liggen voordat ik in slaap val, midden in de nacht ben ik vaak heel lang wakker, soms wel twee uur. (Ik heb wel heel veel slaap nodig) De volgende ochtend ben ik dan doodmoe, en ik presteer niets meer op zo'n dag. Ik wil liever niet naar de dokter om slaappillen en inspanning voordat ik naar bed ga helpt niet. Heeft iemand hier ervaring mee of weeet iemand wat ik hier tegen kan doen?
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 31 mei 2006 14:17

Ah, join the club! :D
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 31 mei 2006 14:36

enkele tips:
- gebruik geen alcohol
- ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op
- ontspan voordat je gaat slapen
- zorg voor een koele slaapkamertemp.
- gebruik bij lawaai oordopjes
- lever geen grote lichamelijke inspanningen vanaf 3 uur voor het naar bed gaan

heb je enig idee overigens hoe het komt?
PaSaP Hoogh!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2006 14:41

Oh... bij mij werkt juist wel alcohol gebruiken goed... ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 31 mei 2006 14:50

Wat doe je in de uren waarin je wakker ligt? Pieker je veel? Heb je stress, spanningen? Droom je veel?

Een vast ritueel voor je naar bed gaat kan ook helpen. Je hoeft niet direct naar de dokter te rennen, maar als je geen verbetering merkt en als je weet waardoor je slecht slaapt en dit reden geeft om wel te gaan, zou ik het doen. Succes!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 31 mei 2006 15:05

Bedankt voor de reacties

linde schreef:heb je enig idee overigens hoe het komt?

Misschien heeft dit er iets mee te maken:
Ik ben niet de meest positieve, en helemaal niet over mezelf. 's avonds krijg ik altijd twijfels over alles wat ik die dag gedaan heb en alles wat er gebeurt is. Alles komt dan levensgroot op me af en ik voel me reuze stom. (bijv. een keer ergens om gelachen, wat eigenlijk niet zo grappig was, een stomme opmerking of een slecht cijfer. Eigenlijk gewoon alles.) Maar dat zou me toch niet uit mijn slaap moeten houden, en zeker niet s'nachts wakker moeten maken?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 31 mei 2006 15:19

Ri@nne schreef:Bedankt voor de reacties

linde schreef:heb je enig idee overigens hoe het komt?

Misschien heeft dit er iets mee te maken:
Ik ben niet de meest positieve, en helemaal niet over mezelf. 's avonds krijg ik altijd twijfels over alles wat ik die dag gedaan heb en alles wat er gebeurt is. Alles komt dan levensgroot op me af en ik voel me reuze stom. (bijv. een keer ergens om gelachen, wat eigenlijk niet zo grappig was, een stomme opmerking of een slecht cijfer. Eigenlijk gewoon alles.) Maar dat zou me toch niet uit mijn slaap moeten houden, en zeker niet s'nachts wakker moeten maken?

Nou, dat laatste zou ik niet te snel denken. Het kan heel goed dat dat twijfelen je uit de slaap houdt! Als je zo'n negatieve lading over jezelf trekt door je gedachten, ben je ook niet rustig genoeg om goed te kunnen slapen. Wat zou kunnen helpen is om je gedachten positief om te vormen. Kijk naar de realiteit: hoe was het echt? Was het echt wel zo stom?
Bedenk ook dat gedrag niet hetzelfde is als je persoon. Doe je een keer iets verkeerds, dan ben jij zelf nog niet verkeerd.

Probeer met iets positiefs in je hoofd in slaap te vallen. Na al het negatieve haal je iets positiefs van de dag naar voren, denk daar over na, voel je blij en positief... en dan slaap je misschien als een roos.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 31 mei 2006 18:34

Je kunt natuurlijk de hele tijd tegen jezelf zeggen als je in je bed ligt: 'Nee ik moet niet piekeren over wat ik stom deed vandaag', maar ik vraag me af of dit helpt, ik weet bijna wel zeker van niet. Schaf anders eens een schrijfblokje aan, waarin je iedere dag 2 dingen opschrijft die je goed gedaan hebt, of complimenten die anderen je gaven of andere fijne of leuke dingen.

Ik merk bij mezelf dat als ik stop met mijn bezigheden en dan gelijk de badkamer in ga en direct naar bed, dat ik dat moeilijk in slaap kan komen. Meestal ga ik nog even in mn bijbel lezen of een ander boek/tijdschrift. Een ontspannende douche is ook fijn.

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 31 mei 2006 20:29

Bedankt voor jullie reacties. Jullie zeggen hetzelfde als dat mijn schoolmaatschappelijkwerkster zegt. Ik moet wat positiever over mezelf denken en mezelf niet zo omlaag halen. Jammer genoeg heb ik geen knop die mijn gedachten kan omschakelen, of beter nog, uitzetten. Dat opschrijven ga ik in ieder geval nog eens proberen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2006 22:02

Als het niet alleen door het piekeren komt, heb je misschien een melatoninetekort. Je kunt bij de drogist melatoninepilletjes halen, daar word je dan slaperig van. Het is een stofje wat je lichaam normaal gesproken zelf aanmaakt.

André

Berichtdoor André » 31 mei 2006 22:22

Ri@nne schreef:Ik moet wat positiever over mezelf denken en mezelf niet zo omlaag halen.
Zeer wsl heeft dat ook een oorzaak waarom je dat doet........
Wat overigens wel verklaarbaar is, je zegt ik heb veel slaap nodig, wsl doordat je gedachten s'nachts doormalen en wel zo dat je er zelfs wakker van wordt.
Je loopt hier nu een paar maand mee zeg je, ben je niet redelijk uitgeput?
Er zijn van allerlei hulpjes om minder te piekeren enzo, maar misschien kun je via je schoolwerker, een advies krijgen welke 'weg' je het beste kunt bewandelen.
Ik kan wel vertellen wat er zoal aan mij is geadviseerd maar daar ben jij misschien niet mee geholpen of het is niet de juiste volgorde.
Over het jezelf waarderen zoals je bent en wie je bent dat is wsl niet gemakkelijk op korte termijn te wijzigen maar het lijkt mij wel een goed begin.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2006 07:46

Heej je bent 16 jaar he? Toen ik 16 was heb ik een cursus sociale vaardigheden gedaan. De reden was toen dat ik nogal onzeker was, doordat ik vroeger was gepest. Die cursus heeft me echt geholpen om een reeler zelfbeeld te krijgen en om te leren hoe je complimenten geeft en ontvangt en ruzie maakt en dat soort dingen. Misschien is er bij jou in de buurt ook wel zoiets.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 09:13

Bij mij was mijn slapeloosheid een onderdeel/aanloop voor een depressie van totaal zo'n 3 jaar met up's en down's. Je slaapt niet omdat je piekerd, en door het gepieker slaap je niet, je wordt moe van het depressief zijn en je slaapt niet omdat je depressief bent. Omdat je moe bent, wordt je nog depressiever en slaap je nog minder... een cirkel.

Kortom: kijk uit, ga desnoods naar Eleos of een andere instelling of op school de SoVa training, ik heb daar ook een goede push door gekregen en ben daardoor postiever :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 01 jun 2006 10:41

Ik slaap beter als ik samen met iemand in bed lig, bij een nichtje ofzo...
Als die dan snel in slaap valt, dan val ik ook heel snel in slaap :)

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 01 jun 2006 14:12

Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik wil echt niet in hulpverlenersland komen. Trouwens m'n pa is daar helemaal tegen, want hij zegt: als je daar komt, kom je er bijna niet meer vandaan. Ik mocht eerst eigenlijk ook niet naar de schoolmaatschappelijk werkster, maar de leerlingbegeleider(waar ik daarvoor al gesprekken mee had) heeft hem omgepraat.
Ik heb in de eerste klas al de SoVa training gedaan, ook omdat ik heel onzeker was en op de basisschool altijd gepest.Toen heeft het wel een poos geholpen, Totdat we in de derde profiel moesten kiezen en dat 'mijn' groepje allemaal C&M of E&M ging doen en dus niet meer bij mij in de klas kwam. Voordat we in de vierde kwamen waren er eigenlijk al groepjes, en dan kom ik er echt niet meer tussen, want al die groepjes bestaan al twee of drie jaar. Ik ben nu weer de SoVatraining aan het doen, maar het heeft veel minder effect dan de eerste keer.
Als ik bij iemand in bed slaap slaap ik juist heel slecht, omdat ik altijd draai enzo, en dan heb ik te weinig ruimte.

Terug naar “Archief”