Hoe leg ik de Drie-Eenheid uit aan een moslim?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 28 mei 2006 14:37

Waarom denken wij altijd alsvolgt:

Wezen = Persoon

Want pas als je dit kunt loslaten, en begrijpt dat:

Wezen != (is niet gelijk aan) Persoon

dan is er niks vreemd aan 1 Wezen welke onze God is, bestaande uit 3 personen: Vader, Zoon en Heilige Geest

Want echt elke keer in deze discussie zie je hetzelfde,
wij gaan onze God beschrijven zoals wij het nog net kunnen begrijpen,
maar het is toch raar om te denken dat wij met onze beperkte alhoewel vermogende hersens ubarhaupt kunnen begrijpen hoe God bestaat, Hij die tenslotte de ontwerper is van onze hersens ?

Ik heb zelfs eens begrepen dat er in de oceaan een wezen leeft, dat in werkelijkheid bestaat uit 3 dieren die niet zonder elkaar kunnen, elk met geheel eigen biosysteem maar hebben elkaar toch weer nodig en zitten tevens in hetzelfde lichaam. De persoon die mij hierover vertelde moet ik nog es navragen om welk dier het ging, maar als dit dus bestaat is het dus net zo reëel als bijvorobeeld een siamese tweeling, wat tenslote ook 1 wezen is maar wel 2 personen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mei 2006 14:58

Serenity schreef:Het manuscript van Thomas had van mij best in de canon gemogen. Het sluit genoeg aan bij de 4 canon-evangelie-en. Wel ben ik van mening dat een losse flodder als Judas er niet in hoeft, en zelfs kan, want het sluit niet aan bij de rest van de canon, in het geheel niet.

Het Thomas-evangelie hoort er niet in thuis, het is een puur gnostisch geschrift...
Ik verwijs naar hier ergens op het forum over het Judasevangelie. Daarin heb ik een interview gezet met een hoogleraar NT uit Kampen, die haarfijn uitlegt, waarom dat soort geschriften er niet in thuishoort.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 mei 2006 15:04

het Judas-evangelie vind ik onzin, maar het Thomas-evangelie is echt zo slecht nog niet. Je zult, als je het leest, heel veel overeenkomsten zien met uitspraken uit de canon-evangelie-en. En gnostisch of niet, het geeft weer wat Jezus' prediking inhield. Als je dat gnostisch vindt, mag je de helft van Jezus' woorden uit de andere evangelie-en ook schrappen. En wat trouwens te denken van het eerste hoofdstuk van Johannes?

Het hangt er maar net vanaf wat je onder "gnostisch" verstaat.
what the soul hides, blood tells

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 15:37

@ serenity

En heeft ook het christendom niet bekeerd met het zwaard? Karel de Grote? Godsdienstoorlogen? Kruistochten? Natuurlijk, vingerwijzen, maar toch.
.......

Ja daar hebben ze christenen verkeerd aangedaan want door Yeshua wordt je daar niet toe aangeroepen om dat te doen integendeel.
Er wordt gezegd dat Zijn Woord een tweesnijdend scherp zwaard is , Hij zal zelf oordelen. Wij mogen niet oordelen. Wij moeten de Boodschap van het heil van YHWH aan iedereen verkondigen maar het is nietzo dat wij heilige oorlog moeten voeren. ! Dat is het verschil de boodschap is anders. Ook als wij aangevallen zouden worden mogen wij mensen geen handen of voeten afhakken.!
Dat er Veel bloed zal vloeien in de toekomst dat staat inderdaad voorspeld.Maar daar heeft de Eeuwige verdriet van. Maar omdat Hij 100%rechtvaardig is en trouw aanZijn Woord zal het moeten gebeuren.
Het is niet mijn interpretatie ! Het staat er gewoon zo.Net al die betreffende passage gewoon in de Quran staat. Omdat Mohamed na Yeshua kwam had hij toch beter moeten weten.en kan zijn leer onmogelijk Gods wil zijn.
Uiteindelijk zal de Heilige Van Israel zelf voor Zijn volk strijden.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 15:48

@serenity>>>
Waarom vind jij het Judas evangelie onzin???
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=30;

Hier staan dus ook verwijzingen naar het boek Henoch in ....

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 mei 2006 15:50

ik had het over het Evangelie naar Judas Iscariot wat kort geleden is uitgebracht, niet over de brief van Judas (een andere Judas).

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 16:01

OK ! Ik snapte niet waar je heen wilde , maar wat je dus in deze brief ziet wordt er ook naar Henoch verwezen , of niet soms. Dan had het in die tijd toch wel authoriteit ?

Ja over die vet gedruktre woorden> Dit omdat iemand zei dat je de drie inde YHWH Elohim nergens in de geschriften terug kon vinden. Dat ik vetgerukt schrijf , stoor jij je daar zo aan . Ik heb daar helemaal geen moeite met zulke dingen. Je voelt je toch niet aangevallen ? :lol: :wink:

Ook Is het zowiezo heel mooi om Jesjaja te lezen vanaf hoofdst.49 en in 'de Arm ' of 'sterke rechterhand' 'de Heilige van Israel' kun je dan steeds ook de Verlosser terug vinden.

Heb je de Quran wel eens gelezen ?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 mei 2006 16:13

grote stukken, minder dan de bijbel, maar toch wel grote stukken. Persoonlijke mening: enorm saai.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2006 09:02

Gisteren weer wat gelezen in de Jongvaders (McGrath) en daar staat dit in dat YHWH bestaat uit Wijsheid, Woord en Geest, wat ik ook een mooie drie-eenheid vind..

*moest het jullie even vertellen*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mei 2006 11:22

Ik heb verschillende manieren geleerd om de drie-eenheid van God uit te leggen:

Vader: God boven ons (in de hemel)
Jezus: God met ons (toen hij op de aarde was)
Heilige Geest: God in ons

Deze uitleg is best lastig en gaat ook niet altijd op: Jezus is nu niet meer op aarde, God is niet alleen in de hemel maar overal.. enz. Het is ook zo uit te leggen:

Je heb water, dat is 1 ding. Toch heeft het 3 verschijningsvormen; vloeibaar (water), gas (waterdamp) en gestold (ijs). Zo is het ook met God, het is 1 God, met meerdere vormen/personen.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 30 mei 2006 12:09

De drie-eenheid is niet te verklaren omdat dit inzicht een menselijk is. De Drie eenheid is ook aan Moslims niet uit te leggen, omdat Allah helemaal geen essentie heeft in een Christelijke era.

Er is maar één Evangelie en er is maar één Heer én één God de Vader.

Wie met Moslims of Islamieten wil spreken over Christus of God raad ik aan het volgende te overwegen.

Allah is oorspronkelijk Hubal en de god van de Ka`ba en was al ver voor Mohammed. Allah van al-llah de god of al-Laih de enige die aanbeden diente worden bestond al ver voor de Islamitische periode. In dat opzicht zou de Islamiet God de Vader en zijn god op één lijn kunnen plaatsen.

Maar pas op, God de Vader en Allah kunnen dus nooit één en dezelfde god zijn, want Christus leert ons duidelijk dat we......allen tot Zijn volgelingen moeten maken ... indien we dat Dienstwerk ook hebben aangenoemen.

Bovendien zal de Islamiet de Christenen altijd afwijzen. Chrisus worft in de Koran genivilleerd tot Isha, hiermee ontneemt de Koran en dus ook de Islam Christus zijn goddelijke oorsprong en het feit dat Christus opgestaan is uit de dood.

Mohammed is gestorven gelijk elk ander mens, dus centraal bij de Moslims staat een dode god, die zelfs nog voor zijn daden een loon van (notabene) Christus moet ontvangen, door Zijn God en Vader dus. Ook Christus kan dus zonder zijn God en Vader niets doen,; zoals ook wij zonder Christus en Geest en waarheid; niets kunnen.

Wat kunnen de Moslims dan wel, dat boven Christus`als opgestane Heer uit zou kunnen stijgen.

De drie-eenheid is onbijbels en een leer die vanuit de RK kerk is ontdtaan. Ook hier wordt de macht en karchty van Christus als overwinnend mens, door de Heilige Geest zijn autoriteit ontzegt.
Want Jezus kan niet gelijk aan God zijn, omdat Hij de zoon is en zelfs zijn Vader ook Zijn God noemt.

Net zoals Christrus zijn wij afhankelijk van de Heilige Geest én de Waarheid -Christus.

Christus Abraham, Jacob en de andere profeten zijn nooit en te nimmer afgedaald naar Mekka om de steen te kussen en de berg te beklimmen. Dus hiermee is de Moslim én Mohammeds relighie al geheel van zijn kracht onttroont.

In Surah 2:136 en Surah 3:2-3 / 4:135 "n 5:47 etc) worden de profeten alszodanig wél erkend, maar de relatie van de hierboven genoemde profeten met Mohammed of enige eredienst, anders dan die in relatie met de éne Hemelse God, staat nergens vermeldt in de Bijbel.

Net zoals de RK religie is ook de Islam een religie dat gericht is op de zelfverheffing en de zelfgerechtigheid. Door goede werken te doen robeert de Rk gelovige maar ook de Moslim in het paradijs aan te komen. De Moslim heeft een sleutel tot het paradijs, maar de RK kerk heeft ook die zelmfde sleutel. Kijk maar eens naarf de uithangspunten van de RK kerk (Petrus) die echter in werkelijkheid Simon Petrus de Magiër is, welke de ontsluiting van het Hemels Koninkrijk trachtte te kopen (legaat) bij Petrrus de waarlijke volgeling van Christus in Geest en Waarheid. Aanschouw eens de diverse logos van de Rk kerk en jke zult in die van de Paus (het Staatwapen) ook de sleutel terug vinden.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 30 mei 2006 13:33

drie-eenheid is een therm , een definitie , een hulpmiddel die probeert
de "YHWH Elohim " aan ons ,menselijke stervelingen ,beperkt in macht en verstand,uit te leggen.
YHWH Elohim gaat ons verstand ver te boven , en hoe wij ook proberen de Eeuwige uit te leggen , zal ons dit nooit lukken.
Nu kunnen we hierover als kinderen van YHWH wel gaan vechten, maar we moeten ons proberen te vinden in die Ene die ons heeft voorgedaan wat het betekent de ander ,onze naaste lief te hebben , en die uit die Dimensie komt!.Hij die verzoening heeft gemaakt en in wiens Naam Leven is.
Ha AV-BEN- de Steen Vader-Zoon
Yeshua-t -YHWH- de Verlossing vanuit YHWH
Ha Mashiach ! de Messiah !

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 mei 2006 16:30

Ik heb Thomas vandaag weer gesproken :wink:

En weet je, we hebben de Drie-Eenheid gelaten voor wat Het is/ Ze zijn :)
Ik heb hem verteld dat er zelfs binnen het christendom ontzettend veel verschillende meningen zijn.

Toen kwamen we bij de hemelvaart..nóu, dat leverde ook weer vragen op natuurlijk :P Het ging over die 3 dagen dat Jezus in het graf lag. Hij zei; Wie zegt dat Jezus daar al die tijd gelegen heeft? Misschien was hij gelijk opgenomen in de hemel..Daarop zei ik dus, dat dat niet kon, omdat hij aan verschillende mensen verschenen is na die tijd. ''Ja, maar misschien heeft hij maar 1 dag in het graf gelegen en is daarna naar de hemel gegaan en in geestvorm verschenen aan de mensen..'' Ik zei toen dat Hij toch écht drie dagen in het graf gelegen heeft, want Hij zei ''Ik zal de tempel afbreken en in 3 dagen weer opbouwen'' (Achteraf bedacht ik me dat daar wel eens een discussie over was geweest, maar wist niet meer precies hoe dat zat :shock: ) Maar goed, toen hij vroeg hoe ik daar aan kwam, antrwoordde ik; ''Uit de Bijbel'' . ''Oke'' zei hij, ''Dan geloof ik dat, wij geloven ook in de bijbel, maar volgen de Koran''

:)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 mei 2006 16:34

als hij in de koran gelooft, dan zou hij volgens mij niet moeten zeggen dat Jezus maar 1 dag in het graf gelegen heeft, maar dat hij niet eens gekruisigd is, maar een ander die in zijn plaats kwam.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mei 2006 16:37

Misschien een leuke vraag voor Thomas wat in het Islamitisch geloof het Messiasschap van Jezus betekend. :P

Terug naar “Archief”