bedekking van het hoofd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 15 sep 2003 19:29

Nien schreef:Het gaat over vrouwen in de gemeente (binnen de diensten dus, en niet daarbuiten), dus: op zondag en in doordeweekse diensten. Meer niet!

Ben je buiten de kerk/gemeente geen vrouw van de gemeente???? :(

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 15 sep 2003 19:55

Hoi Petertje,
JUIST... wel een vrouw VAN de gemeente, maar niet (letterlijk) IN de gemeente. Dat is denk ik een verschil... trouwens ik ga daar niet over he, meestal bepaalt de bijbel/de kerk/de gemeente hoe je er uit mag zien!

Walter
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Walter » 15 sep 2003 20:39

Nien schreef:Hoi Petertje,
JUIST... wel een vrouw VAN de gemeente, maar niet (letterlijk) IN de gemeente. Dat is denk ik een verschil... trouwens ik ga daar niet over he, meestal bepaalt de bijbel/de kerk/de gemeente hoe je er uit mag zien!

Ik denk dat de kerk/de gemeente niet bepaald hoe je er uit mag zien, maar dat ze alleen richtlijnen aangeven. Dat wil dus niet zeggen dat elke vrouw in de trend van bijv College Style moet gaan lopen. Je mag zelf bepalen hoe je er uit wilt zien hoor! :wink:

Trouwens, in de bijbel staat dat een vrouw haar hoofd moet bedekken als ze bid of profeteerd, maar doet ze dat wel in de kerk? Wordt onder bidden ook meebidden gerekend.
Je gelooft niet wat je beleid. Je geloofd datgene waarvoor je bereid bent te sterven. Richard Wurmbrand

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 sep 2003 22:40

De Kanaanieten kenden (net als b.v. de Grieken) een oppergod (in dit geval El) die omringd werd door een hele hofhouding aan lagere goden, die zonen van El (zonen van God dus) genoemd werden. Tel daarbij op het feit, dat men in de omringende volken allerlei seksuele riten kende waardoor men zich Goddelijke kracht probeerde toe te eigenen (het verwekken van reuzenzonen) en je hebt een aardige verklaring voor het verhaal van de Godenzonen in Gen. 6. Blijkbaar gebruikte de schrijver de mythologische wereld van de volken rond Israël om Gods afkeuring over dit soort heidense praktijken duidelijk te maken. De godenzonen duiden dan inderdaad op engelen maar het gaat dan niet om geschiedschrijving, niet om werkelijk gebeurde feiten dus.

Daarmee kom je natuurlijk geen stap verder met de tekst uit 1 Kor. maar ik vond bovenstaande interessant genoeg om in ieder geval even te delen. ;-)

Overigens zou het goed kunnen dat Paulus met die engelen wel degelijk op voorgangers doelt. Ook in de brieven uit het begin van de Openbaring wordt gesproken over 'de engel van de gemeente te...' Het ligt voor de hand hier te denken aan een voorganger en niet aan een soort beschermengel o.i.d.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 sep 2003 22:42

Nien:
Als de man met bedekt hoofd bidt of profeteert dan is dat een schande,

Nien:
Voor de man is lang haar een schande,

1) Wie bepaalt of iets een schande is? Ik vind lang haar voor een man geen schande. En God ook niet volgens mij....

2) Voor langharige vrouwen geldt volgens jou dat hun haar hun bedekking is. Als dat zo is dan geldt dat ook voor de mannen. Biddende mannen met lang haar bidden dus met bedekt hoofd en zijn dus een schande. Het is dan maar te hopen dat Nazareers (als b.v. Simson) nooit gebeden hebben....

Klaas

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 15 sep 2003 23:20

Lang haar, kort haar, hoedje, geen hoedje... ik verwacht niet dat er iemand anders dan een medemens moeilijk over doet... Typisch bijzaakje zou ik zeggen. Je kan beter opletten als je je op je gemak voelt dan als je je schaamt voor een hoedje o.i.d. Dat soort verplichtingen hoeven van mij niet zo...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2003 23:26

Quote van het GODfashion-forum:

ik kreeg een uitleg van iemand en die kwam hier op neer: vroeger moesten de vrouwen die getrouwt waren een hoofdbedeksel op hierdoor onderscheidde ze zich van de hoeren. Daarom was het voorschrift ook zo dat je je hoofd moest bedekken.

daarom denk ik dat dat voor toen gold en dat dat nu dus niet meer hoeft. want nu is het niet meer zo dat een hoer zich van gewone vrouwen onderscheid doordat ze geen hoofdbedeksel opheeft. dat is in ieder geval bij ons in de kerk de reden dat wij geen hoofdbedeksel ophebben.

Ik neem aan dat het dus inderdaad aan de cultuur ligt dat dit in de bijbel staat. Uiteindelijk gaat het God niet om een hoedje of niet. Het gaat Hem om je hart. Hosea 6:t zegt: Want liefde wil ik, geen offers. Zorg dus dat je hart klopt voor Hem!

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 16 sep 2003 12:21

Beste Klaas,

Het (niet afgeknipte, dus korte) haar, is als een deksel. En in Corinthe 11 staat dat het een schande is wanneer de man met gedekt hoofd, bidt en profeteerd. Met andere woorden: niet afgeknipt haar is een schande, want dat dient wél als bedekking en dat mag dus niet! :(

Dat voorbeeld van Simson haal je uit het Oude Testament en daarin is veel cultuur- en tijdgebondenheid. Het Nieuwe Testament is actueler voor de mens van nu, hoewel het Oude Testament niet onbelangrijker is hoor! Je kunt er nl. veel uit leren!

Nienke

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 16 sep 2003 12:25

Hoi zoekende,

Natuurlijk is wel/geen hoedje, wel/geen lang haar een bijzaak!
Het gaat immers om je hart, en niet om wat voor ogen is!
Ik vond en vind het ook maar een pietluttig onderwerp,
maar toen ik in Frankrijk zag hoe ze met deze zaak omgingen in de gemeente, vond ik het opeens de moeite waard om het eens nader te onderzoeken. Lees mijn berichtje nog maar eens, als je mijn eigenaardige visie wilt weten (niet dat het belangrijk is wat IK zeg, maar juist wat de BIJBEL er zo letterlijk over zegt!)

Nienke

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 14:19

Nienke,

Het is een mooi verhaal maar ik geloof er niets van. Het OT zou wel cultuurgebonden zijn en het NT niet? Beetje vreemd en in ieder geval niet bijzonder consequent. Het lange haar van Simson (en andere Nazireeers) was teken van zijn toewijding aan God. Als ik me niet vergis wordt dit zelfs in de wet voorgeschreven. Je kunt dus moeilijk volhouden dat lang haar voor mannen per definitie een schande is.

Paulus stelt hier niet in dat kort haar voor vrouwen een schande is. Hij knoopt hier aan bij iets wat blijkbaar de gangbare mening was. Hij beroept zich daarbij op de natuur: hij vraagt of de natuur ook niet leert dat lang haar voor een man schande is (en andersom voor de vrouw). Ons zegt dat helemaal niets. Hoezo leert de natuur ons dat? De natuur laat het haar van zowel mannen als vrouwen gewoon doorgroeien. Volgens mij is de enige zinnige verklaring voor de gedachte dat lang haar voor mannen een schande was te vinden in de cultuur van die dagen. Paulus' mening t.a.v. lang en kort haar is volgens mij gewoon cultuurgebonden en ik ga dan ook voor een uitleg zoals b.v. die van Marnix. Lijkt me veel zinniger.

Klaas

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 16 sep 2003 14:28

Hoi Klaas,

Zo ieder zijn/haar eigen visie op Schriftuitleg, he!
Mijn hoor je ook niet zeggen dat kort haar voor een vrouw een schande is.
Alleen in de eredienst geldt gewoon: getrouwde vrouwen met kort haar 'moeten' een hoofddeksel dragen tijdens bidden en profeteren.
Buiten de diensten om is dat dus niet van belang.
Dit even ter verduidelijking...
(heb zelf toevallig lang haar, en ben niet getrouwd, dus hoef geen hoedje of sluier te dragen in de kerk... :P)

Nienke

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 14:44

En ik ben dus van mening dat je als vrouw uberhaupt geen hoedje op hoeft.
Maar ik zal je de hersens niet inslaan als je er wel 1 op wil hoor ;-)

Dan zou zo'n hoedje trouwens wel weer van pas komen ;-)

Klaas

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 16 sep 2003 14:49

Hey Klaassie,

wat zeg je dat toch ontzettend leuk! :D
In 't diepst van mn hart ben ik het met je eens,
maar wie ben ik...?!! :oops:
't Gaat om wat de bijbel ons zegt!

Nienke

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 sep 2003 16:58

Een uitspraak van een godsdienst docent: "als je maar geen hoofddeksel op doet om bekeerd te worden"

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 sep 2003 22:33

die visie van de engelen vind ik wel leuk, dat had ik nog nooit gehoord.

Verder doe ik maar gewoon een hoedje op, omdat ik niet weet of het nu wel of niet moet. En er staat nergens dat je geen hoedje op mag. Soms denk ik wel moet het nu alleen in de gemeente, of ook met profeteren, of als je over God spreekt. Hoe ver moet je gaan. Ik doe het maar gewoon in de gemeente verder niet.

Terug naar “Archief”