Moderator: Moderafo's
PeterD schreef:Optimatus schreef:In het Nieuwe Testament wordt een aantal keer gezegd: "Weest niet bevreesd". In het Kerstevangelie door de engelen tegen de herders en door Jezus een aantal maal nadat Hij glorievol is verrezen.
En PeterD doet er goed aan om psalm 27 eens te zingen, het liefst in onberijmde versie: "De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen?"
Wat wil je met je post duidelijk maken?
Raido schreef:Hm maar Mozes bad ook al met zijn handen omhoog (zelfs voor het uitmoorden van een volkstam; in hoeverre is dat niet met bloed aan je handen bidden?).
Marnix schreef:The Weatherman schreef:Wel een instrument gelijkend op een tamboerijn. Wat is jouw doel met dansen en wat is het doel van dansen algemeen? Wat voor achtergrond heeft het dansen in Nederland? Na het beantwoorden van die vragen, gaan we weer verder, anders is de discussie niet zuiver te houden
Dat ligt er aan. Je kan niet zeggen dat het dansen allemaal maar een beetje gemaakte show is. Bij sommigen zal het misschien zo zijn, sommigen zullen dansen omdat ze dansen leuk vinden... maar velen dansen wel degelijk tot Gods eer... uit blijdschap vanwege Zijn liefde bijvoorbeeld... Er is niet 1 reden waarom mensen dansen... dus je vraag is niet concreet te beantwoorden.
Marnix schreef:The Weatherman schreef:Over het eerste: Ik ging uit van een kerkcultuur, omdat ik vond dat het op die manier hoort.
Die tweede vergelijking gaat niet op, aangezien een kerk staat tot de geboorte van een kind als staat de koningin tot een tang. Volgens mij kun je het beeld van de gewone Nederlander niet vergelijken met het beeld van de kerkelijke Nederlander. Bovendien is er al een verschil in het zich in de kerk bevinden als het zich op straat bevinden. Er is namelijk een verschil in heiligheid en eerbied. Dus geen veralgemenisering.
Er is een verschil tussen in de wereld staan en van de wereld zijn. Jezus gaf het goede voorbeeld daarin.
Marnix schreef:The Weatherman schreef:De Bijbel is er vol van dat wij dat uit onszelf niet willen en niet kunnen. Ik geloof niet dat het zo gemakkelijk gaat als sommigen wel denken of sommigen verkondigen. Er staat in Gods Woord dat je je moet bekeren, maar er staat ook in Gods Woord dat we dat niet willen.
Maar Petrus zegt op de Pinksterdag niet tegen de Joden die vragen wat ze moeten doen om behouden te worden: Je kan niks doen. Petrus zegt: Bekeer je... laat je behouden (laat je behouden = je kan niks zelf doen maar je moet het Jezus laten doen). Filippus zegt niet tegen de Moor: Je kan je niet bekeren. De apostelen en ook Jezus riepen mensen op zich te bekeren... en voegden er niet vervolgens aan toe: Oh ja maar je kan het niet zelf.... De oproep bleef staan en velen gaven er ook gehoor aan. Ondanks dat ze het uit zichzelf niet konden.
Optimatus schreef:Ten tijde van het sterven van onze Heer Jezus Christus scheurde er in de tempel een doek. Zou het dan niet zo kunnen zijn dat die kloof overbrugd werd door Jezus? In dat licht begrijp ik overigens de afscheidingen in kerken niet: doophekken, iconenwanden, communiebanken... Die scheiding is ergens niet terecht, dunkt me.
PeterD schreef:De overbrugging van die kloof is mogelijk gemaakt door het lijden en sterven van Christus. Alleen, houdt dat dan direct in dat we familiair met Jezus door het leven kunnen?
columbus schreef:PeterD schreef:De overbrugging van die kloof is mogelijk gemaakt door het lijden en sterven van Christus. Alleen, houdt dat dan direct in dat we familiair met Jezus door het leven kunnen?
als ik gezondigd heb, en ik voel me daardoor schuldig, verdrietig of somber, en ik ga in gebed dan voel ik afstand, dat doet God niet, die is altijd dichtbij. en dan praat ik anders tegen God, noem het schuchter of ietwat verlegen. vergelijk het met een kind die bij papa of mama op het matje moet komen.
daarentegen, als ik gevoed word door het Woord, een kerkdienst, gebedsgroep of wat dan ook, en ik bent blij, mn hart zit vol vreugde en dan kan ik wel uitroepen oh God, machtige God, lieve Vader in de hemel, dank u voor uw nabijheid,u heb me zo goed geholpen vandaag,dankuwel voor deze fijne dag enz...vol vreugde en dankbaarheid, dan 'praat' ik heel anders dan in die sombere stemming. dan voel je meer de vriendschap die God ons geeft door Jezus Christus, de band is dan hechter. bijna familiair
PeterD schreef:columbus schreef:PeterD schreef:De overbrugging van die kloof is mogelijk gemaakt door het lijden en sterven van Christus. Alleen, houdt dat dan direct in dat we familiair met Jezus door het leven kunnen?
als ik gezondigd heb, en ik voel me daardoor schuldig, verdrietig of somber, en ik ga in gebed dan voel ik afstand, dat doet God niet, die is altijd dichtbij. en dan praat ik anders tegen God, noem het schuchter of ietwat verlegen. vergelijk het met een kind die bij papa of mama op het matje moet komen.
daarentegen, als ik gevoed word door het Woord, een kerkdienst, gebedsgroep of wat dan ook, en ik bent blij, mn hart zit vol vreugde en dan kan ik wel uitroepen oh God, machtige God, lieve Vader in de hemel, dank u voor uw nabijheid,u heb me zo goed geholpen vandaag,dankuwel voor deze fijne dag enz...vol vreugde en dankbaarheid, dan 'praat' ik heel anders dan in die sombere stemming. dan voel je meer de vriendschap die God ons geeft door Jezus Christus, de band is dan hechter. bijna familiair
Ik begrijp wat je bedoel. Maar ik hoop toch dat je nog wel voelt dat je niet op gelijke hoogte met God sta in dat laatste geval. Want dat bedoel ik min of meer met "familiair", het praten tegen iemand alsof het je gelijke is. Altijd zal er een afstand zijn tussen God en de mens! Hij zo groot, zo heilig, zo vol majesteit, en wie ben ik daar dan tegenover?
PeterD schreef:columbus schreef:PeterD schreef:De overbrugging van die kloof is mogelijk gemaakt door het lijden en sterven van Christus. Alleen, houdt dat dan direct in dat we familiair met Jezus door het leven kunnen?
Ik begrijp wat je bedoel. Maar ik hoop toch dat je nog wel voelt dat je niet op gelijke hoogte met God sta in dat laatste geval. Want dat bedoel ik min of meer met "familiair", het praten tegen iemand alsof het je gelijke is. Altijd zal er een afstand zijn tussen God en de mens! Hij zo groot, zo heilig, zo vol majesteit, en wie ben ik daar dan tegenover?
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten