Eerbied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 mei 2006 00:56

Volgens mij kun je het beeld van de gewone Nederlander niet vergelijken met het beeld van de kerkelijke Nederlander.

Dat vind ik nou een kromme redenering. De kerkelijke Nederlander woont IN Nederland. Tussen al die gewone Nederlanders. En iedereen is eigenlijk een gewone Nederlander. Alleen mogen wij het voorrecht hebben TUSSEN al die gewone Nederlanders toch een beetje (heel erg) anders Nederlander te zijn.
Niet ergens apart in een hoekje weggeduwt met je kliekje. Hup, tussen de anderen in. Licht geven in het licht gaat een beetje moeilijk worden he.
Maar ja, licht gaan geven in het donker is natuurlijk hartstikke eng.
Brrr.
Ik denk dat we heel veel 'gewone' Nederlanders juist zouden helpen als we als kerkelijke Nederlanders laten zien dat we óók maar gewone Nederlanders zijn.
pobody's nerfect

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mei 2006 12:17

The Weatherman schreef:Volgens mij kun je het beeld van de gewone Nederlander niet vergelijken met het beeld van de kerkelijke Nederlander.

't Zijn inderdaad wel héél rare jongens, die kerkelijke Nederlanders. :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 26 mei 2006 20:59

Jo'tje schreef:
Volgens mij kun je het beeld van de gewone Nederlander niet vergelijken met het beeld van de kerkelijke Nederlander.

Dat vind ik nou een kromme redenering. De kerkelijke Nederlander woont IN Nederland. Tussen al die gewone Nederlanders. En iedereen is eigenlijk een gewone Nederlander. Alleen mogen wij het voorrecht hebben TUSSEN al die gewone Nederlanders toch een beetje (heel erg) anders Nederlander te zijn.
Niet ergens apart in een hoekje weggeduwt met je kliekje. Hup, tussen de anderen in. Licht geven in het licht gaat een beetje moeilijk worden he.
Maar ja, licht gaan geven in het donker is natuurlijk hartstikke eng.
Brrr.
Ik denk dat we heel veel 'gewone' Nederlanders juist zouden helpen als we als kerkelijke Nederlanders laten zien dat we óók maar gewone Nederlanders zijn.

Gewoon is in dit geval de gemiddelde Nederlander. Als een kerkelijke Nederlander in Nederland woont zegt dat nog niet dat hij een gewone Nederlander is. In deze discussie is de kerkelijke Nederlander zeker wel anders dan de gewone/gemiddelde Nederlander. En zo krom is die redenering niet. Er zitten in ieder geval tot nu toe meer argumenten aan vast dan aan jouw redenering. :P :lol:

Boekenlezer schreef:
The Weatherman schreef:

't Zijn inderdaad wel héél rare jongens, die kerkelijke Nederlanders. :mrgreen:

Everybody is dan raar lijkt me.... :wink: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2006 23:14

PeterD schreef:
Marnix schreef:In ieder geval is het nogal vreemd om te beweren dat zingen op hele noten eerbiedig is...

Maar ja, mensen zijn ook rare wezens :D

Net zo vreemd als het is om te beweren dat met de handjes in de lucht luid scanderend "Jezus is mijn Vriend", eerbiedig is.

En met de handen in de lucht roepen dat Jezus je Koning of je Verlosser is? Of Halleluja zingen met de handen in de lucht? Kan dat wel? Het is vreemd als mensen eigen cultuur tot dé manier gaan verheffen. Wat de inhoud van wat je zingt betreft kan ik dan nog een beetje met je meevoelen, hoewel ik het niet met je eens bent... Maar vraagtekens bij vormen als handen in de lucht luid roepen niet... want dat sommigen dat niet eerbiedig vinden is puur omdat het niet onze cultuur is... Wij hebben onszelf wijsgemaakt dat stilstaan en met een strak gezicht heel langzaam in een oude versie van het nederlands zingen, met orgel erbij, dat dat eerbiedig is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2006 23:20

The Weatherman schreef:Wel een instrument gelijkend op een tamboerijn. Wat is jouw doel met dansen en wat is het doel van dansen algemeen? Wat voor achtergrond heeft het dansen in Nederland? Na het beantwoorden van die vragen, gaan we weer verder, anders is de discussie niet zuiver te houden

Dat ligt er aan. Je kan niet zeggen dat het dansen allemaal maar een beetje gemaakte show is. Bij sommigen zal het misschien zo zijn, sommigen zullen dansen omdat ze dansen leuk vinden... maar velen dansen wel degelijk tot Gods eer... uit blijdschap vanwege Zijn liefde bijvoorbeeld... Er is niet 1 reden waarom mensen dansen... dus je vraag is niet concreet te beantwoorden.

Over het eerste: Ik ging uit van een kerkcultuur, omdat ik vond dat het op die manier hoort.
Die tweede vergelijking gaat niet op, aangezien een kerk staat tot de geboorte van een kind als staat de koningin tot een tang. Volgens mij kun je het beeld van de gewone Nederlander niet vergelijken met het beeld van de kerkelijke Nederlander. Bovendien is er al een verschil in het zich in de kerk bevinden als het zich op straat bevinden. Er is namelijk een verschil in heiligheid en eerbied. Dus geen veralgemenisering.

Er is een verschil tussen in de wereld staan en van de wereld zijn. Jezus gaf het goede voorbeeld daarin.

De Bijbel is er vol van dat wij dat uit onszelf niet willen en niet kunnen. Ik geloof niet dat het zo gemakkelijk gaat als sommigen wel denken of sommigen verkondigen. Er staat in Gods Woord dat je je moet bekeren, maar er staat ook in Gods Woord dat we dat niet willen.

Maar Petrus zegt op de Pinksterdag niet tegen de Joden die vragen wat ze moeten doen om behouden te worden: Je kan niks doen. Petrus zegt: Bekeer je... laat je behouden (laat je behouden = je kan niks zelf doen maar je moet het Jezus laten doen). Filippus zegt niet tegen de Moor: Je kan je niet bekeren. De apostelen en ook Jezus riepen mensen op zich te bekeren... en voegden er niet vervolgens aan toe: Oh ja maar je kan het niet zelf.... De oproep bleef staan en velen gaven er ook gehoor aan. Ondanks dat ze het uit zichzelf niet konden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mei 2006 01:24

In het Nieuwe Testament wordt een aantal keer gezegd: "Weest niet bevreesd". In het Kerstevangelie door de engelen tegen de herders en door Jezus een aantal maal nadat Hij glorievol is verrezen.

En PeterD doet er goed aan om psalm 27 eens te zingen, het liefst in onberijmde versie: "De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen?"
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 mei 2006 07:04

Optimatus schreef:In het Nieuwe Testament wordt een aantal keer gezegd: "Weest niet bevreesd". In het Kerstevangelie door de engelen tegen de herders en door Jezus een aantal maal nadat Hij glorievol is verrezen.

En PeterD doet er goed aan om psalm 27 eens te zingen, het liefst in onberijmde versie: "De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen?"

Wat wil je met je post duidelijk maken?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mei 2006 07:52

PeterD schreef:
Optimatus schreef:In het Nieuwe Testament wordt een aantal keer gezegd: "Weest niet bevreesd". In het Kerstevangelie door de engelen tegen de herders en door Jezus een aantal maal nadat Hij glorievol is verrezen.

Wat wil je met je post duidelijk maken?

Dat is mij ook niet helemaal duidelijk. :? Als het nou psalm 134:2 was, dan had ik het beter begrepen:

Heft uwe handen naar omhoog,
Slaat naar het Heiligdom uw oog,
En knielt eerbiedig voor Hem neer:
Looft, looft nu aller heren HEER'!

Daar heb je beide in 1 psalmvers: handen in de lucht en eerbied. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 mei 2006 08:07

Dat is mij ook niet helemaal duidelijk. :? Als het nou psalm 134:2 was, dan had ik het beter begrepen:

Heft uwe handen naar omhoog,
Slaat naar het Heiligdom uw oog,
En knielt eerbiedig voor Hem neer:
Looft, looft nu aller heren HEER'!

Daar heb je beide in 1 psalmvers: handen in de lucht en eerbied. ;)

Haha lol, wil je dat ik er serieus op in ga?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mei 2006 08:11

Dat was een grapje. :)

Een vrome jood hief zijn handen omhoog tijdens het gebed als teken van de plek vanwaaruit hij het heil verwachtte.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 mei 2006 08:17

elbert schreef:Dat was een grapje. :)

Een vrome jood hief zijn handen omhoog tijdens het gebed als teken van de plek vanwaaruit hij het heil verwachtte.

Ok, dan zitten we in ieder geval wat dit betreft op 1 lijn...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 mei 2006 08:29

elbert schreef:Dat was een grapje. :)

Nou, met je handen omhoog en hoofd omhoog gericht knielen -zoals de berijming voorstelt- is bepaald geen grapje. Probeer het maar eens. Tenzij men een geoefend atleet is, lijkt me een fikse bloedneus wel de minst op te lopen schade. Eerbiedig is zo'n gebeuren zeker niet. :)
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mei 2006 08:33

Maja de Bij schreef:Nou, met je handen omhoog en hoofd omhoog gericht knielen -zoals de berijming voorstelt- is bepaald geen grapje. Probeer het maar eens. Tenzij men een geoefend atleet is, lijkt me een fikse bloedneus wel de minst op te lopen schade. Eerbiedig is zo'n gebeuren zeker niet. :)

Ja, dat is een bijvoegsel geweest van de berijmers van 1773. In de onberijmde versie staat niets over eerbiedig knielen.

Overigens was het opheffen van handen tijdens het gebed ook een gewoonte in de nieuwtestamentische gemeente (1 Tim. 2:8 ).

Calvijn merkt hierbij op, dat het opheffen van handen een teken was van een zuiver geweten.
Hij concludeert dat er dus op zich niets mis mee is, als een gelovige de handen opheft tijdens het gebed, mits deze houding vergezeld is van ware godzaligheid die het hart naar de hemel richt. Degenen die deze innerlijke houding niet hebben bij het opheffen van de handen, worden door Calvijn "apen" genoemd. :o

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2006 08:46

Dat vast in de context van Luthers 'Satan is de aap van God' ;) Overigens, hoe komt Calvijn op het idee dat het bidden met opgeheven handen symbool staat voor het hebben van een zuiver geweten?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mei 2006 09:05

Calvijn verwijst naar Jes. 1:15-16, waar God Zijn volk verwijt dat ze bloed aan de handen hebben (ze worden aangeraden om die handen te wassen).
De "heilige handen" in 1 Tim. 2:8 kunnen nl. ook vertaald worden met "zuivere handen", d.w.z. niet vervuild door de zonde.

Terug naar “Archief”