Hoe leg ik de Drie-Eenheid uit aan een moslim?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2006 16:37

Smurffie schreef:Verder heb ik ooit ook nog een andere versie gehoord, nl. dat men een aantal maagden toegezegd krijgt na de dood, maar dat is weer ivm de Heilige Oorlog ofzo..

Ja, dat ligt er maar net aan welke imam het zegt en welke paupers hij voor z'n eigen politieke agenda wil strikken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mei 2006 20:05

Smurffie schreef:Kunnen we inmiddels wel concluderen dat Allah niet dezelfde god is als God? :) (Ook een belangrijk feitje, dan hoef ik de Drie-Eenheid uberhaubt niet uit te leggen 8) )
Het grijpt net als het JHWH-godsbeeld terug op Elohim, dus ja het gaat over dezelfde God maar ze hebben een verkeerd beeld. ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 26 mei 2006 20:39

Nee, zonder gekheid, ik begrijp wat je er mee bedoelt Smile

Ik vroeg hem trouwens ook wat er volgens hem gebeurde na de dood. Het was niet helemaal te volgen maar volgens hem zou er een engel zijn die 3 keer op een ''trompet'' zou blazen (Ik zei, je bedoelt een bazuin ws Cool ) ''Ja datte''. bij elke keer zou er iets gebeuren (mensen zouden opstaan etc. (weet niet precies wát en in welke volgorde enzo)) Daarna werden je zonden 'gewogen' op een weegschaal. En dat was uiteraard een spannend moment. Vervolgens moest je ?over een brug lopen? en afhankelijk van je zonden werd de brug breder (veel goede dingen gedaan) of smaller (andersom). als je al uitgaat van dit laatste punt, is dat dan niet tegenstrijdig? Leren wij niet de brede en de smalle weg en is dit precies de omgedraaide wereld?
Wat er daarna gebeurde wist hij niet meer.

Wat ik eigenlijk wil zeggen; als je al kijkt naar de manier van oordelen van God, of van Allah..is dat dan niet heel anders? Hoe kan het dan ooit dezelfde God zijn?

Verder heb ik ooit ook nog een andere versie gehoord, nl. dat men een aantal maagden toegezegd krijgt na de dood, maar dat is weer ivm de Heilige Oorlog ofzo..

Smurffie schreef:
Kunnen we inmiddels wel concluderen dat Allah niet dezelfde god is als God? Smile (Ook een belangrijk feitje, dan hoef ik de Drie-Eenheid uberhaubt niet uit te leggen Cool )
Het grijpt net als het JHWH-godsbeeld terug op Elohim, dus ja het gaat over dezelfde God maar ze hebben een verkeerd beeld. Wink

En tóch kan ik dat echt niet rijmen :roll: Het spijt me zeer :)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 26 mei 2006 21:12

Allah
is het semitische woord voor God.....
De God - Eeuwige van de Torah en Bijbel heet YHWH Elohim
Hij heeft ook nog wel meer namen maar laten we het zimpel houden.

Ook in het Arabische Nieuwe Testament heet God "Allah."

Maar de God -Allah uit de Quran heeft een hele andere boodschap dan de YHWH Elohim uitde Torah Bijbel.
De Allah uit de Quran heeft ook een heel ander karakter,
Het woord Genade---- mist er in .
Hij heet wel de Barmhartige, maar barmhartigheid is ver te zoeken.
De Islam is een religie van angst voor de hel en dwang aktieve of PASSIVE djihad , Je dient zus en zo te geloven en bepaalde dingen te verrichten: 5 zuilen....
eigen keus is geen optie . Muslims die de Islam verlaten om een ander geloof te belijden worden vervolgd.
Islam betekent :Onderwerping, !!!! Niet zelf kiezen voor een relatie met De EEUWIGE .
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 mei 2006 21:19

De Islam is een religie van angst voor de hel en dwang aktieve of PASSIVE djihad , Je dient zus en zo te geloven en bepaalde dingen te verrichten: 5 zuilen....
eigen keus is geen optie . Muslims die de Islam verlaten om een ander geloof te belijden worden vervolgd.
Islam betekent :Onderwerping, !!!! Niet zelf kiezen voor een relatie met De EEUWIGE .

het christendom is een religie van angst voor de hel (want een ieder die in hem gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben), en je hebt goede werken, als je die niet doet ben je geen goed christen, heb je Gods Geest niet. sacramenten, naar de kerk gaan, gaven geven, geloven in geschriften etc.
Wat is in feite het verschil met de islam? Ok we "hoeven" niet 1x in ons leven naar Jeruzalem, maar gek genoeg gaan veel christenen toch een keer naar Israel.
Islam betekent inderdaad onderwerping. Je kiest zelf voor die onderwerping in de islam, geloof me, net zoals je dat in het christendom kiest. Je onderwerpt je ook aan God, je doet wat Hij zegt want wat Hij zegt is goed voor je etc etc. De wet, 10 geboden. Afhankelijk zijn van God, alles in Hem zoeken.

Wat is het verschil :)

en waar is bij de christelijke god eigenlijk de barmhartigheid? Het hertenjong is bijvoorbeeld ook al genoemd, en de armoede en ellende in veel landen op de wereld.

Allah is soeverein, en als Allah het wil dan gebeurt het. Maar ook de christelijke god heeft soevereiniteit, en doet wat Hij wil. Zijn plannen zijn ondoorgrondelijk, en Hij kiest en heeft verkozen en gegeven aan wie Hij wil.

Nogmaals: wat is het verschil :)
Laatst gewijzigd door Serenity op 26 mei 2006 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
what the soul hides, blood tells

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 26 mei 2006 21:20

Book Henoch chapter 48

XLVIII. The Fount of Righteousness; the Son of Man--the Stay of the Righteous: Judgement of the Kings and the Mighty.

CHAPTER XLVIII.
1. And in that place I saw the fountain of righteousness
Which was inexhaustible:
And around it were many fountains of wisdom;

And all the thirsty drank of them,
And were filled with wisdom,
And their dwellings were with the righteous and holy and elect.
2. And at that hour that Son of Man was named In the presence of the Lord of Spirits,
And his name before the Head of Days.

3. Yea, before the sun and the signs were created,
Before the stars of the heaven were made,
His name was named before the Lord of Spirits.

4. He shall be a staff to the righteous whereon to stay themselves and not fall,
And he shall be the light of the Gentiles,
And the hope of those who are troubled of heart.

5. All who dwell on earth shall fall down and worship before him,
And will praise and bless and celebrate with song the Lord of Spirits.

6. And for this reason hath he been chosen and hidden before Him,
Before the creation of the world and for evermore.

7. And the wisdom of the Lord of Spirits hath revealed him to the holy and righteous;
For he hath preserved the lot of the righteous,
Because they have hated and despised this world of unrighteousness,
And have hated all its works and ways in the name of the Lord of Spirits: p. 67
For in his name they are saved,
And according to his good pleasure hath it been in regard to their life.

8. In these days downcast in countenance shall the kings of the earth have become,
And the strong who possess the land because of the works of their hands;

For on the day of their anguish and affliction they shall not (be able to) save themselves.
9. And I will give them over into the hands of Mine elect:

As straw in the fire so shall they burn before the face of the holy:
As lead in the water shall they sink before the face of the righteous,
And no trace of them shall any more be found.

10. And on the day of their affliction there shall be rest on the earth,
And before them they shall fall and not rise again:

And there shall be no one to take them with his hands and raise them:
For they have denied the Lord of Spirits and His Anointed.
The name of the Lord of Spirits be blessed.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 26 mei 2006 21:21

Het verschil is de genade
als je de Quran leest dan zul je het verschil denk ik wel zien.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 mei 2006 21:24

de koran leert ook genade, van Allah. Hij schenkt de gelovige genade.

En Henoch is niet opgenomen in de canon. Niet geldig en zonder autoriteit. Jammer joh :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 mei 2006 14:21

Salty, gelieve geen engelse teksten :)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 10:30

Nogmaals: wat is het verschil

@serenity!
er is heus wel een degelijk verschil in karakter en de boodshap van Allah en YHWH Elohim

Je moet het maar eens lezen

YHWH heeft zijn overkoepelend plan aan de wereld door Zijn Woord en de Profeten aan de wereld bekend gemaakt....
er loopt een duidelijke lijn door de Heilige Schriften

Bij de Islam mist er die (chronologische) lijn Het is een verzameling van uitspraken en vermaningen. en verbasterde verhalen van de Torah

Als je Islamiet wilt zijn dan moet je je onderwerpen aan de leer van Allah en aan de leer van de profeet. Hoewel de Islamieten weten van Yshua dat Hij Kalamat Allah - Woord van God is, is het onderwerpen aan de leer van de profeet belangrijker.
Als jij weet dat Yeshua deel is van de YHWH en je het leven en de leer van de profeet Mohamed naast de leer en het leven van Yeshua legt, dan moet je wel heel blind zijn als je de verschillen niet kunt zien.

Mohamed komt met het zwaard en de djihad om de religie Isalm te verspreiden
Yeshua draagt ons op om in Hem het Licht der Wereld en de boodschap van de Verlossing te verspreiden.
Hij vraagt van ons om voor degenen die ons voor zijn Naam vervolgen te bidden en onze vijanden lief te hebben.....

In hoofdstuk 5 van de Quran staat er bijv
El Maidah:34

De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde te scheppen in het land, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten , de ene rechts en de andere links worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

Waarom moest er na Yeshua's bodschap van genade nog een andere profeet voor allah komen die het beter wist.
Jullie moeten je geen zand in de ogen laten strooien.
Als je in Yeshua gelooft ben je in de ogen van een moslims een afgodendienaar, een "vijand van de ware leer". Weest waakzaam!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 10:38

@smurffie mijn excuses er komt weer een lap engels! Ik had het niet in het nederlands!

@Serenity . OK !!!! Het boek Henoch stat helaas niet in de Canon . Wij missen dus een deel wnat er wordt wel naar verwezen. In detiujd van Yeshua was het alom bekend !

Het had ook een haar gescheeld of het boek Openbaringen had niet in de Canon gestaan.

Als het boek Henoch er wel in zou staan dan zou het de achtergrond van het christendom beter verduidelijken. Veel dingen daaruit kun je terug -vinden in het boek daniel Jesaja en de psalmen
en ook
hebreeen 11:

5By faith Enoch was taken from this life, so that he did not experience death; he could not be found, because God had taken him away. For before he was taken, he was commended as one who pleased God.

Als toch ENOCH zo speciaal was , waarom weten wij dan verder niets over hem ???Dan mist er toch een deel informatie?
Petrus scheen ook meer kennis gehad te hebben _____>>>

2 petrus 2:
4For if God did not spare angels when they sinned, but sent them to hell, putting them into gloomy dungeons to be held for judgment; ????

5if he did not spare the ancient world when he brought the flood on its ungodly people, but protected Noah, a preacher of righteousness, and seven others;
Canonicity
The book is referred to, and quoted, in Jude, 1:14–15 (KJV):
And Enoch also, the seventh from Adam, prophesied of these [men], saying, Behold, the Lord cometh with ten thousands of his saints, To execute judgment upon all, and to convince all that are ungodly among them of all their ungodly deeds which they have ungodly committed, and of all their hard speeches which ungodly sinners have spoken against him.
Compare this with Enoch 1:9, translated from the Ethiopian:
And behold! He cometh with ten thousands of His holy ones To execute judgement upon all, And to destroy all the ungodly: And to convict all flesh Of all the works of their ungodliness which they have ungodly committed, And of all the hard things which ungodly sinners have spoken against Him.

Though many scholars consider the books of 1 Enoch to be pseudepigraphal, various groups, including the Ethiopian Orthodox Church and the Essenes, regard parts or all of 1 Enoch to be inspired Scripture.

The currently known texts of this work are usually dated to Maccabean times (ca. 160s BC).

The Greek language text was known to, and quoted by nearly all, Church Fathers. A number of the Church Fathers thought it to be an inspired work, particularly Justin Martyr, Irenaeus, Origen, Clement of Alexandria and Tertullian, based on its quotation in Jude. However, some later Fathers denied the canonicity of the book and some even considered the letter of Jude uncanonical because it refers to an "apocryphal" work (Cf. Gerome, Catal. Script. Eccles. 4.).The Jewish Sanhedrin at Yavneh c. 90 AD removed this book from its Scriptures. Partly due to this, the book was discredited after the (Christian) Council of Laodicea in 364. The Greek text was subsequently lost.

.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 10:40

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 10:45

voor smurffie de vertyaling van de henoch passage;

Hoofdstuk 48
1 En op die plaats zag ik de bron der rechtvaardigheid, die onuitputtelijk was. En er omheen waren vele bronnen van wijsheid. En alle dorstigen dronken ervan en werden met wijsheid vervuld. En hun omgang was met de rechtvaardige, de heilige en de uitverkorene. 2 En in dat uur werd er aan de Zoon des Mensen een naam toegekend in de aanwezigheid van de Heer der Geesten; zijn naam voor het aanschijn van de Hoofd van Dagen.
Ja, voordat de zon en de tekenen werden geschapen,
voordat de sterren van de hemel gemaakt werden,
werd hem een naam toegekend voor de Heer der Geesten.

Hij zal een staf zijn voor de rechtvaardigen, waarop zij kunnen leunen om niet te vallen.
En hij zal het licht der natiën zijn,
en de hoop voor hen die verontrust zijn in hun hart.

En die op aarde verblijven zullen neerbuigen en voor hem aanbidden,
en zullen met zang de Heer der Geesten prijzen en zegenen en vieren.

En om deze reden werd hij verkozen en vanwege Hem verborgen,
voordat de wereld geschapen werd, voordat de tijd er was.

En door de wijsheid van de Heer der Geesten is hij geopenbaard aan de heilige en rechtvaardige;
Want Hij heeft hun deel voor de rechtvaardigen bewaard,
omdat zij deze wereld van onrechtvaardigheid hebben gehaat en veracht,
en al haar werken en wegen hebben gehaat, in de naam van de Heer der Geesten.
Want in zijn naam worden zij gered,
en naar zijn welbehagen zal alles zich ten aanzien van hun leven voltrekken.

In die dagen zal de vermelding van de koningen der aarde omlaag gehaald worden,
tesamen met de geweldenaren die het land bezitten vanwege de sterkte van hun hand.
Want op de dag van hun smart en kwelling zullen zij niet in staat zijn zich te redden.
En ik zal hen in handen geven van mijn uitverkorene,
als stro in het vuur zullen zij branden voor het aangezicht van de heilige,
als lood in het water zullen zij zinken voor het aangezicht van de rechtvaardige,
en er zal nooit meer enig spoor van hen gevonden worden.

En op de dag van hun ellende zal er rust voor de aarde zijn,
en zij zullen hen zien vallen en niet wederom zien opstaan.
Want zij hebben de Heer der Geesten en zijn Gezalfde verworpen.
Moge de naam van de Heer der Geesten gezegend worden.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 mei 2006 11:12

7Ik zal vertellen over de ontfermende liefde van God. Ik zal Hem loven voor alles wat Hij heeft gedaan; ik zal mij verheugen over Zijn goedheid tegenover Israël, die Hij haar betoonde uit Zijn genade en liefde.

8Hij zei: "Zij zijn toch van Mij; mijn eigen kinderen zullen mijn vertrouwen niet opnieuw beschamen." en Hij werd hun redder. 9In al hun onderdrukking werd Hij onderdrukt en Hij redde hen door de Engel Die altijd bij Hem is. In Zijn liefde en medelijden verloste Hij hen, tilde hen op en droeg hen door de jaren heen.

10Maar zij rebelleerden tegen Hem en deden Zijn Heilige Geest verdriet. Daarom werd Hij hun vijand en vocht Hij persoonlijk tegen hen.

Dit staat in Jesaja 63! daar heb je de drie bij elkaar

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 mei 2006 14:28

@Salty: natuurlijk is er verschil, maar niet wat betreft jij aanhaalde. Wat je nu aanhaalt is wel heel leuk allemaal, met Isa (Jezus) enzo, maar dat is slechts jouw mening. In de Islam is Isa wel een belangrijke profeet, maar Mohammed is belangrijker. Logisch dat je dan Mohammed meer moet volgen dan Isa. En wat betreft Allah/Mohammed, ook in het jodendom/christendom moet je YHWH en zijn profeten volgen of niet soms.

Yeshua predikt liefde, maar ook verdeling en ook het zwaard, zij het op een iets andere manier. En zelfs de Islam predikt niet alsmaar met het zwaard. Dat doet men denken, dan de Islam bol staat van bekering met het zwaard. Dat is niet zo. Liefde wordt ook in de Islam opgedragen. Er wordt echter gesproken van een Jihad als moslims vervolgd worden (lees: aangevallen). DAT is wat de Islam leert. Maar zoals ook in het christendom heeft ook de Islam zwarte bladzijden, en extremisten die zichzelf opblazen. En heeft ook het christendom niet bekeerd met het zwaard? Karel de Grote? Godsdienstoorlogen? Kruistochten? Natuurlijk, vingerwijzen, maar toch.

(oh ja en Salty: je kan de belangrijke woorden ook wel "gewoon" vetgedrukt weergeven, het hoeft niet zo groot, tenminste niet voor mij. Vetgedrukt springt al genoeg in het oog)

wat betreft die apocriefe boeken: Openbaringen staat nogsteeds niet in de canon, Openbaring wel ;)
Maar het maakt niet uit of het er "bijna niet" in had gestaan. Het staat er nu WEL in, dus "als"-syndromen zijn zinloos. Hetzelfde geldt trouwens ook voor evangelie-en als Mattheus, die was ook bijna weggelaten omdat het te "joods" zou zijn.
Hoe het ook zij, er zijn genoeg manuscripten die best in de bijbel opgenomen hadden kunnen worden. De beide manuscripten genaamd Makkabee-en zijn geschiedkundig waardevol genoeg: de profetie-en van Daniel worden er zo ongeveer tot op de letter in vervuld. En zo zijn er nog veel meer manuscripten. Talloze evangelie-en, en de apostelen hebben veel meer brieven geschreven dan die nu in het NT opgenomen zijn. We luisteren naar hun woorden in hun brieven omdat ze in het NT opgenomen zijn. We doen alsof dat belangrijk is, maar ze hebben veel meer brieven geschreven, en die laten we links liggen. Natuurlijk, deze zijn teruggevonden en opgenomen in de canon, maar ze zijn echt niet de enige brieven. Wat zou er in die andere brieven staan? Nog meer richtlijnen en leefregels voor bepaalde gemeenten? We zoeken er niet naar, maar staren ons blind op de canon, vergetend wat hun context is en dat er nog meer brieven zijn geschreven.
Het manuscript van Thomas had van mij best in de canon gemogen. Het sluit genoeg aan bij de 4 canon-evangelie-en. Wel ben ik van mening dat een losse flodder als Judas er niet in hoeft, en zelfs kan, want het sluit niet aan bij de rest van de canon, in het geheel niet.

Terug naar “Archief”