Hoe leg ik de Drie-Eenheid uit aan een moslim?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 mei 2006 13:28

Aragorn schreef:Nouja, je zou de Drie-eenheid uit kunnen leggen als: Jezus is de zoon van God de Vader, en de Heilige Geest is een soort (geest)kracht die van God uitgaat. Op die manier zijn het dan verschillende manifestaties van één en dezelfde God.

Dat wil niet zeggen dat de drie-eenheid een feit is, maar dit is volgens mij wel hoe het over het algemeen geleerd wordt.

Amen en daar moet Thomas het maar mee doen :P

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 25 mei 2006 16:00

serenity
De mens ontvangt Gods Geest (ik weiger de term "Heilige Geest" te gebruiken. Het is Gods Geest, zoals die ook over het watervlak zweefde aan het begin van de aarde). Dat is alles.

Sorry hoor ..... :roll:
Als God YHWH heilig is dan is Zijn Geest toch de Heilige Geest ? of zie ik dat verkeerd >
wat zou je dan tegen "RUACH KODSHO"= Zijn Heilige Geest zeggen?

Het is een wezenlijk onderdeel vande Eeuwige Godheid.
Zonder "Ruach Kodsho" is de YHWH elohim niet compleet!

Een mens zonder ruach is ook niet compleet.....

Yeshua kwam als de belichaming van de YHWH elohim als de Boodschapper, Engel van het Verbond, van het Aangezicht van de Eeuwige , die zich door de geschriften heen steeds heeft getoond, als Yeshua is Hij menselijk geworden, Bij Zijn Hemelvaart stapte Hij dus weer in Zijn Goddelijke dimensie en verdween .
Laatst gewijzigd door salty op 25 mei 2006 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 mei 2006 16:11

is "uruch aleim" ook goed?
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mei 2006 16:12

Serenity schreef:is "uruch aleim" ook goed?
Uruk Hai?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 mei 2006 16:14

ja zoiets.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2006 16:43

Hoe leg ik het uit aan een moslim?
Niet...
En dat meen ik serieus. Daar kom je in de verste verte niet uit.
Zegt een kind op school (ik ben vrijwilligster op een "zwarte" school) tegen de Kerstvakantie tegen me: "Juf, jullie God is een baby he?"
De tijd was tekort om er iets van te zeggen.
Ik volsta nu met te zeggen dat bepaalde dagen christelijke feestdagen zijn, zoals voor hun bv. het suikerfeest of het offerfeest islamitische feestdagen zijn.
Nou, dát snappen ze. Maar ik denk dat het vergeefse moeite is en zonde van ieders tijd om de Drie-eenheid uit te leggen.
Als ik naar bepaalde topics kijk vinden we het al moeilijk het aan onszelf uit te leggen... :wink:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 mei 2006 18:40

Riska schreef:Hoe leg ik het uit aan een moslim?
Niet...
En dat meen ik serieus. Daar kom je in de verste verte niet uit.
Zegt een kind op school (ik ben vrijwilligster op een "zwarte" school) tegen de Kerstvakantie tegen me: "Juf, jullie God is een baby he?"
De tijd was tekort om er iets van te zeggen.
Ik volsta nu met te zeggen dat bepaalde dagen christelijke feestdagen zijn, zoals voor hun bv. het suikerfeest of het offerfeest islamitische feestdagen zijn.
Nou, dát snappen ze. Maar ik denk dat het vergeefse moeite is en zonde van ieders tijd om de Drie-eenheid uit te leggen.
Als ik naar bepaalde topics kijk vinden we het al moeilijk het aan onszelf uit te leggen... :wink:

Ik zou er inderdaad niet mee beginnen.
Maar als iemand zich echt in het christendom gaat verdiepen komt hij denk ik vanzelf met die vraag, en dat is dus de juiste tijd om het te gaan uitleggen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 25 mei 2006 22:37

Wie zoekt zal vinden ! Het is de vraag of je werkelijk zoekt om het raadsel te kunnen begrijpen.
Het mysterie van YHWH is met hen die hem vrezen , (dienen,} en aan hen zal Hij Zijn Verbond bekend maken....... hele vrije vertaling van Het Boek
Psalmen 25:14 (Het Boek)
14De vriendschap?????? met God is uitsluitend voor hen, die Hem eerbied bewijzen. Alleen zij zullen de geheimen, verborgen in Zijn beloften????, leren kennen.
Maar ZIe hier de lett vertaling >>>
Psalm 25 : 14The secret of the LORD [is] with them that fear him; and he will shew them his covenant
http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/ ... 16.html#14

Ik kan bijv niets met het idee als "God " zijnde alleen een oude man met sneeuwwit haar ,die ergens in het heelal zit en die alles voor de lol heeft bedacht .

Of een oerknal die verder niets met ons opheeft

Of een wraakachtige boze geest die alleeen maar oog heeft voor pietluttigheden waar zoveel religies zich mee bezig houden .

Je kunt het een beetje vergelijken met het begrip water H2O :shock: :roll: :idea:

Het is overal en geeft leven aan alle organismen op aarde.
Je hebt in damp ,nevel wolken H2 O
je hebt het in vloeibare vorm ,water H2 O
en je hebt het in vaste vorm - bevroren ijs. H2 O
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 mei 2006 07:50

Je hebt in damp ,nevel wolken H2 O
je hebt het in vloeibare vorm ,water H2 O
en je hebt het in vaste vorm - bevroren ijs. H2 O

yep maar je limiteert hiermee YHWH, want alle drie vormen kunnen nooit lang naast elkaar voorkomen.

Ener

Berichtdoor Ener » 26 mei 2006 09:38

Ik lees altijd prachtige theoriëen over de drie-eenheid, geweldig uitgelegd en je zou het bijna gaan geloven. Ik hang maar één theorie aan en dat is de theorie van de bijbel en daar staat het niet in. Het is een rkk verzinsel,concilie van nicea, om de meergoden aanbidders binnen het christendom te krijgen. Immers voor keizer constantijn was het christendom alleen maar een machtsmiddel. En ik begrijp ook niet dat zoveel christenen dit dogma aanhangen. Gewoon uitleggen dat Jezus de Zoon van God is (en dus niet God zelf), en waarom God Hem naar de aarde heeft gestuurd, dan leg je het op de enige bijbelse en begrijpelijke manier uit.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2006 09:45

Ener schreef:Ik lees altijd prachtige theoriëen over de drie-eenheid, geweldig uitgelegd en je zou het bijna gaan geloven. Ik hang maar één theorie aan en dat is de theorie van de bijbel en daar staat het niet in. Het is een rkk verzinsel,concilie van nicea, om de meergoden aanbidders binnen het christendom te krijgen. Immers voor keizer constantijn was het christendom alleen maar een machtsmiddel. En ik begrijp ook niet dat zoveel christenen dit dogma aanhangen. Gewoon uitleggen dat Jezus de Zoon van God is (en dus niet God zelf), en waarom God Hem naar de aarde heeft gestuurd, dan leg je het op de enige bijbelse en begrijpelijke manier uit.

kerkgeschiedenis???? Tertulianus, Cyprianus?

Samengevat: de drie-eenheid werd voor Constantijn en consorten al geleerd, ook ver voor het ontstaan van de RK-kerk.

Drie-eenheid is inderdaad een dogmatische term en moet binnen die context gebruikt worden. Dogmatiek dient hier als onderliggende verklaring voor de Bijbelse feiten. En ja, Jezus is God (of IK BEN) en Hij betrekt veel teksten die in het OT overduidelijk over God gaan op Zichzelf. Om dit te verklaren heeft men de drie-eenheid ingevoerd en dit soort dogmatiek kan ingeleverd worden tegen een betere verklaring, maar laat die betere verklaring dan wel komen (en het helpt niet als bij het bestrijden van een verklaring onzin over de kerkgeschiedenis wordt verkondigd).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Ener

Berichtdoor Ener » 26 mei 2006 10:56

parsifal schreef:En ja, Jezus is God (of IK BEN) en Hij betrekt veel teksten die in het OT overduidelijk over God gaan op Zichzelf.

En die kan ik nu net nergens vinden. Jezus beweert juist constant het tegendeel, Hij is altijd ondergeschikt aan de Vader. En waarom hebben we het dan steeds appart over Jezus en God als het toch 1 entiteit is? Waarom zeggen we dan niet gewoon onze God Jezus Christus? En waarom zeggen de apostelen dat ook nergens? (hooguit zou je Thomas verkeerd kunnen interpreteren) En kom nu niet met de dooddoener. je kunt het niet begrijpen je moet het maar gewoon geloven. Jezus is het Woord en dat betekent niets anders dan uitdrukking. In in dat kader is Hij God, Hij drukt God volledig uit in al zijn faccetten. Maar ik zou zeggen kom maar op met al die teksten, je zou een eeuwen lange discussie oplossen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mei 2006 11:21

Omdat Jezus ook mens was, naar mijn overtuiging moet je gewoon netjes om gaan met deze termen, God heeft drie personen.

1. God de Vader
2. God de Zoon
3. God de Geest

Je hoort nogal eens dat de Zoon en Jezus dezelfde zijn, wat mij niet juist lijkt. Jezus is namelijk pas onstaan toen de Vader door de Geest Maria bevruchte en Jezus in plaats van een menselijke een Goddelijke ziel kreeg; de Zoon. Voor mij is het:

JHWH = God, Vader = God, Zoon = God en Geest = God, we hebben altijd met de Eeuwige van doen, ongeacht in welke Vorm, Persoon of hoe je het wilt noemen. Drie-enigheid is dan ook slechts een menselijk systeem om JHWH in te passen, eigenlijk kan dat gewoon niet, je doet de grootheid van JHWH te kort.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 mei 2006 11:35

Raido,
Jij zegt wij proberen JHWH in te passen, dat geloof ik ook en dat is altijd gebrekkig en ik vraag me af of het ook geoorloofd is.
Ik vind het jammer dat wij het mysterie van God hebben geprobeerd in een formule onder te brengen.
Ik denk dat dit komt omdat de vroege vaders zijn beïnvloed door het Griekse denken en voor ons is dat moeilijk om daar afstand van te nemen.
Bijvoorbeeld jij noemt God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest.
Ik lees bijvoorbeeld nergens in de Schrift over 'God de Zoon' wel over de Zoon van God, dat is denk toch wel meer dan een gradueel verschil.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2006 11:48

Uit een ander topic:

Oke toch mijn mening: Ik geloof niet dat de mensen die als eerste de drie-eenheid onder woorden hebben gebracht geen verstandige mensen waren of dat ze van slechte wil waren.

De Bijbel spreekt inderdaad niet expliciet over de drie-eenheid. Ik zie de term en het begrip drie-eenheid dan ook vooral als een theologisch-filosofische constructie, waar de gegevens uit de Bijbel in te passen zijn. Het is meer lijk de omschrijving van natuurwetten in de natuurkunde. We weten niet zo goed wat de preciese achtergrond van bijvoorbeeld de zwaartekracht is, maar de wetten van Newton (en Einstein) beschrijven wonderbaarlijk goed wat we waarnemen en daarom nemen we ze aan en denken we van hieruit verder.

In een veel eerder topic schreef ik al het volgende:

Allereerst over de drie-eenheid. Hierin wordt zowel een drieheid als een eenheid beleden. De drieheid geeft aan dat er geen = kan staan tussen Vader, Zoon en Geest. De eenheid geeft aan dat de binding zo groot is dat alle drie God genoemd kunnen worden, één God wel te verstaan. Het gaat verder dan dat vader, moeder en zoon één gezin vormen, maar toch is dat iets om een beetje een idee te krijgen. Veel kritiek op de drie-eenheid gaat er vanuit dat wij niet iets van een drieheid geloven.

Er is 1 God, toch geloven wij dat ook Jezus naast de Vader God is. Kijk naar de keren dat de Heere "Ik ben" op Zichzelf betrekt. Geen wonder dat de Farizeeën Hem wilden stenigen. Het meest duidelijk wordt dit in Johannes 8:58, waar de Heere niet zegt "Eer Abraham was, was Ik" maar "Eer Abraham was "ben Ik"" Ook op de vraag van de hogepriester in Mark 14:61 antwoord Christus met het "Ik ben". Merk op dat hier in het Grieks iets vreemds gebeurd. door ook "Ik" te gebruiken wordt echt verwezen naar God's Naam, het is meer dan een antwoord op de vraag.

Verder betrekt de Heere teksten die in het Oude Testament op God slaan "als over de goede herder", "Schepper zijn" op Zichzelf.

Voor een uitgebreide verwijzing naar teksten zie ook:
http://ic.net/~erasmus/RAZ98.HTM
(al zitten hier teksten bij die niets bewijzen).
goede referenties qua boeken zijn m.i.:
Jezus Kurios van Prof vd Beek
Hij kwam bij ons heel gewoon van Leon Morris.

Vaya con Dios,

Parsifal

Voor de hele discussie zie: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... id&start=0
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”