De Da Vinci Code & De Levende God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 mei 2006 19:51

Aragorn schreef:Ha, dat lijkt me dan wel weer een mooi spandoek ja. :D Maar zouden er nu echt (veel) mensen zijn die daadwerkelijk geloven dat de DVC op waarheid berust? :roll: Het plebs is wel dom natuurlijk, maar ondertussen is al vaak genoeg aangetoond dat dit niet klopt toch?

Ik heb voor de grap eens wat zitten neuzen op niet-christelijke forums, er zijn toch aardig wat mensen die domme dingen beweren op grond van de DVC.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 mei 2006 10:19

Maar ik vind het inderdaad ook fout dat de Heere Jezus misbruikt wordt tot meerdere eer en glorie van de verkoopcijfers.

naar aanleiding van de film moet ik zeggen dat ik vind dat Jezus zeker niet "misbruikt" wordt. Hij komt amper in het onderwerp van de film voor, en is slechts een bijfiguur die tussen neus en lippen door vermeld wordt "omdat het in de verte banden heeft met...".

De film gaat niet over Jezus, eerder over Maria Magdalena.

De theorie zit leuk in elkaar, maar zal bij het eerste zetje omvallen als een kaartenhuis.
what the soul hides, blood tells

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 mei 2006 18:33

Serenity schreef:
Annemieke86 schreef:Hmm ik weet het niet. Als Christen mag je toch opkomen voor God? Je moet toch juist laten zien dat je voor God bent? Niets zeggen wil zeggen dat je tegen bent.

dit boek schaadt "God" echt niet.
O nee? Ik denk immers dat God wèl verdriet heeft van dit soort verzinsels. Zijn Zoon Jezus wordt door het slijk gehaald alsof Hij een doodnormaal persoon is. Hij was immers niet getrouwd. Dat was ook niet zijn doel in het leven. Dat moet een Christen toch weten?!
Toen de mensen God gingen lasteren gaf Hij ook straffen. De bekendste is toch wel de zondvloed. Er staat in de Bijbel: "Ik ben een heilig, jaloers God." Hij dulde geen andere goden.

Martha, Maria Magdalena en Lazarus waren goede vrienden. Ze hadden Jezus lief. Dit mag dan wel fictie zijn, maar ik vind niet dat we dit moeten laten alsof het niets is.
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 27 mei 2006 18:39

waarom niet? Denk je nou echt dat Brown dit "bedacht" heeft? Het is een eeuwenoude mythe waarvan al bewezen is dat het niet zo is, of in elk geval dat er geen bewijs voor is.

"Gewoon" een oprakeling van een oude mythe waar niemand in gelooft, behalve "ongeletterden zonder kennis" (waarvan onze maatschappij er vandaag de dag flink wat van heeft rondlopen).

God heeft er verdriet van, ja dat klopt, maar hij lacht om zoveel domheid.

Het is stokoud, een koe die allang dood is en waarvan het preparaat weer uit het archief is gehaald door een schrijver die er brood in zag.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 mei 2006 20:12

O nee? Ik denk immers dat God wèl verdriet heeft van dit soort verzinsels.
We weten überhaupt weinig van de historische persoon van Jezus dan uit de Bijbel en daar zitten grote ruimtes in die voor theoriën openstaan. In het begin van het christendom was het ongeveer 50/50 tussen traditioneel en gnostisch christendom waarbinnen deze denkbeelden breed gedragen werden. Persoonlijk vind ik een Evangelie van Judas, Thomas of Maria Magdalena 'gevaarlijker'.

Zijn Zoon Jezus wordt door het slijk gehaald alsof Hij een doodnormaal persoon is. Hij was immers niet getrouwd.
Er staat nergens dat hij niet getrouwd was dus is het helemaal niet raar als hij dat wel zou zijn geweest. Elke man van 33 was getrouwd in die tijd..

Dat was ook niet zijn doel in het leven. Dat moet een Christen toch weten?!
Wat was zijn doel? Jezus vraagt zelf aan God of 'deze drinkbeker niet aan mij voorbij mocht gaan', maar... sluit het getrouwd zijn van Jezus zijn doel dan uit? Hij was toch volkomen mens?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 mei 2006 13:13

Precies, doet een eventueel getrouwd zijn van Jezus afbreuk aan zijn offer? Voor mij niet tenminste. Als het niet in de Bijbel staat, wil het nog niet zeggen dat het niet zo zou zijn?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 mei 2006 13:16

maar ik betwijfel dat Jezus werkelijk getrouwd was, laat staan dat hij kinderen had :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 mei 2006 13:21

Serenity schreef:maar ik betwijfel dat Jezus werkelijk getrouwd was, laat staan dat hij kinderen had :)

Dit lijkt me idd zeer sterk :shock:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 mei 2006 14:07

getrouwd... ok, wie weet. Weinig tot niets over te vinden in het NT. Ik lees meer over Jezus als een "lonewolf" dan over iemand die getrouwd was en een vaste standplaats+werk had. Tijdens de kruisiging waren er wel "vrouwen" bij hem, maar uit niets blijkt dat Jezus overduidelijk getrouwd was.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2006 14:11

Smurffie schreef:
Serenity schreef:maar ik betwijfel dat Jezus werkelijk getrouwd was, laat staan dat hij kinderen had :)

Maar in die tijd vond men het raar als een Rabbi niet getrouwd was..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 mei 2006 14:20

Raido schreef:
Smurffie schreef:

Hm, het lijkt me iig sterk dat hij kinderen had. Hij zou tot 1 vlees geworden zijn met een zondig mens? :-k

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 mei 2006 14:33

Raido schreef:
Smurffie schreef:

misschien, maar Jezus was niet zomaar een rabbi. Tenminste, uit het NT maak ik op dat hij een rondreizende rabbi was zonder vaste standplaats. En dat heb je over het algemeen wel nodig met een vrouw (en eventuele kinderen).
Rondreizend in de wildernis zonder een vaste plaats om je hoofd neer te leggen, met een handvol volgelingen. Ze waren misschien vaak te gast in Betthanie maar daar heb je dan ook alles mee gezegd.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 08 jun 2006 12:33

Smurffie schreef:Hm, het lijkt me iig sterk dat hij kinderen had. Hij zou tot 1 vlees geworden zijn met een zondig mens? :-k
En daarom kon Hij ook niet getrouwd zijn. Dat wilde ik even verwoorden maar het lukte mij niet. Dank u!! Dank u!! Smurffie 8)
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jun 2006 13:27

Smurffie schreef:
Raido schreef:
Smurffie schreef:

Hm, het lijkt me iig sterk dat hij kinderen had. Hij zou tot 1 vlees geworden zijn met een zondig mens? :-k

Waarom niet? Hij werd ontvangen in een zondig mens, hij at met zondige mensen, hij sliep met zondige mensen.. werd zijn broeders in alles gelijk uitgenomen de zonde. En seks is nog steeds geen zonde. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 jun 2006 13:51

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:
Raido schreef:
Smurffie schreef:

Waarom niet? Hij werd ontvangen in een zondig mens, hij at met zondige mensen, hij sliep met zondige mensen.. werd zijn broeders in alles gelijk uitgenomen de zonde. En seks is nog steeds geen zonde. :)

Seks is idd geen zonde nee. Hm, ik heb er iig geen goed gevoel bij. Tenminste, dat Jezus kinderen zou hebben eventueel, kan ik me gewoonweg niet voorstellen :) 'tot 1 vlees worden' is m.i. wel iets anders als met zondige mensen aan tafel zitten. Waarom kan ik niet precies uitleggen :P

Terug naar “Archief”