Maja de Bij schreef:Maar ook als je het ontstaan van de staat Israel als noodzakelijk in de heilsweg van God met deze wereld ziet, heb je nog wel wat uit te leggen.
Bij de stichting van de staat Israel in 1948 heeft bijvoorbeeld veel offerbloed van meerdere kanten (Joden en Arabieren) gevloeid. Was het offerbloed van de Heere Jezus dan niet voldoende om de stichting van de staat Israel te bewerkstelligen?
Een andere vraag is hoe de twee heilswegen die de Heere bewandelt (te weten met joden en christenen: de een krijgt land, de ander de kerk) zich verhoudt tot de joodse belijdenis : de Heere is een (1)
Stel, en ik zeg met nadruk stel, dat de stichting van de staat Israel in 1948 geen wonder van God is, probeer dan eens vanuit menselijk denken te beredeneren dat een ministaatje met een minilegertje, zich moest verdedigen tegen een aantal tot de tanden bewapende buurlanden?
Dat is hetzelfde als beweren dat Nederland op eigen kracht een aanval af zou kunnen slaan als het tegelijk aangevallen wordt door b.v. Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie. En dat lukt ze dan ook nog. Als je dat kunt verklaren vindt ik dat heel knap. Ik kan het in ieder geval niet. De enige verklaring die daarom overblijft is een wonder. Van Wie....? Van een superstrateeg, nee, van de Eeuwige.
Het offerbloed van Jezus is volgens mij bedoeld tot verzoening voor onze zonden. Tenminste, dat lees ik in de bijbel. Nergens lees ik dat dit is voor de "oprichting van de staat Israel", zoals je nogal profaan suggereert.
Ik heb het niet over twee heilswegen. Het heil is alléén uit de Messias. Echter, God gaat met Israel en de Gemeente wel ieder zijn eigen weg om tot dat ene heil, die Messias te komen.
Overigens, de belijdenis: "De Here is één" is een belijdenis die ook Jezus, het Hoofd van de Gemeente, Zelf uitspreekt (Markus 12:29):
En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.