Klaas schreef:Naar mijn idee is een groot deel van de angel van de vervangingsleer daarmee wel verdwenen. Als er sprake is van een voortgaande weg van God met Israël is Israël niet meer een volk als alle andere volken en is er al helemaal geen reden voor Jodenhaat. De discussie over de precieze aard van het verwachte Koninkrijk is m.i. niet de discussie die in het verleden zoveel ellende heeft veroorzaakt. (Of anders gezegd: de discussie over de positie van Israël is een andere dan die over de aard van het Koninkrijk). Het neerkijken op mensen die niet geloven in een strikt letterlijk Joods Koninkrijk is mijn inziens dan ook niet goed te praten.
Idd is dan een groot deel van de angel van de v-theologie daarmee wel verdwenen. Maar, is daar dan tegelijk alles mee gezegd? Ik ben van mening van niet.
Als men bovenstaande aanvaardt, kan dit m.i. niet zonder gevolgen zijn voor ons theologisch (liever gezegd dogmatisch) denken. Er moeten zich dan ongetwijfeld nieuwe vragen in het verlengde hiervan aandienen zoals b.v.:
Waaróm, en met welk doel dan die voortgaande weg, specifiek met Israel?
Waaróm dan het wonder van de Eeuwige van de stichting van de staat Israel in 1948? Of, zoals in de synagoge gebeden wordt aan het begin van het officiële gebed voor de staat Israel: "Onze Vader in de hemel, rotsvaste steun en verlosser van Jisra’el,
zegen de Medienat (= staat) Jisra’el, het ontluikend begin van onze verlossing..."
Dat zijn dan toch legitieme vragen die om onderzoek vragen.
Dat bedoelde ik eigenlijk met enerzijds de v-theologie afwijzen, maar anderzijds de consequenties hiervan niet aanvaarden. Dan kom je toch in een onmogelijke spagaathouding terecht.
In b.v. het citaat van "de oude vriend" van waarnemer. Neem ik die doordenking en consequenties wel waar.
Wat dat betreft blijft er zeer veel te leren over van de Messias-belijdende Joden. Daar zou veel en veel meer naar geluisterd koten worden. Als er al een groep gelovigen is die de Schrift uit kunnen leggen dan zijn zij het wel. Dan kan werkelijk gedeeld worden in de zegen van Israel.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.