Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 mei 2006 10:09

Over CGK predikanten gesproken. Op dit moment is op Ned. 1 ds. Hulshof van Leeuwarden te zien in een uitzending van de zendtijd voor kerken. Hulshof is onze voormalige predikant uit Delfzijl.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2006 10:50

moppie schreef:
rafaell schreef:Gisteren in Almelooooooooo ook :D

Wat me opviel was dat de kinderen zo bij de dienst en gemeente betrokken werden :) De kinderen (jaar of 8?) waren 's middags net terug gekomen van kamp, 3 meisjes mochten voor in de kerk 'Vaders liefdesbrief' voorlezen waarna de kampkinderen, allemaal op de galerij, gingen staan en onder begeleiding van een gitaar een ingestudeerd nummer uit de opwekkingsbundel voordroegen aan de gemeente :D Zo maak je aan de kinderen duidelijk dat ze ook bij de gemeente horen, ik had dat gevoel nooit als kind.

De kinderen worden er bij ons erg bijk betrokken

savaaond komen ze met collecte in de kerk en vertellen we ze met zondagsschool gedaan hebben. Laten dan kleurplaten enzo zien.
Verder wordt 1 keer per maand dan het maand leid van de zondagsschool met ze gezongen

Zoiets gaat het bij ons inderdaad ook. Vandaa mochten de kinderen van groep 1 tot 4 bijvoorbeeld allemaal bij het doopvont komen staan... en een lied zingen dat ze geleerd hadden (ben je groot of ben je klein of ergens tussenin, God houdt van jou) en ze mochten van heel dichtbij kijken hoe het kindje gedoopt werd...

Tja, het betrekken van kinderen bij de kerkdienst is gewoon belangrijk... je betrekt de volwassenen toch ook? Je bent samen kerk.. groot of klein of ergens daar tussenin :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 21 mei 2006 20:13

rafaell schreef:Gisteren in Almelooooooooo ook :D

Wat me opviel was dat de kinderen zo bij de dienst en gemeente betrokken werden :) De kinderen (jaar of 8?) waren 's middags net terug gekomen van kamp, 3 meisjes mochten voor in de kerk 'Vaders liefdesbrief' voorlezen waarna de kampkinderen, allemaal op de galerij, gingen staan en onder begeleiding van een gitaar een ingestudeerd nummer uit de opwekkingsbundel voordroegen aan de gemeente :D Zo maak je aan de kinderen duidelijk dat ze ook bij de gemeente horen, ik had dat gevoel nooit als kind.

2 jaar geleden zong ik ook nog mee :)
ik heb het idd ook altijd als goed en fijn ervaren, maar volgens mij is dit wel zo'n beetje ontstaan toen ds. Van de Linde in Almelo kwam staan. Toen is het betrekken van kinderen in de dienst iig meer geworden.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 mei 2006 14:40

ik was gister in een "lichte CGK", daar werden ook de kinderen er bij betrokken.
Voor de preek mochten ze naar de kindernevendienst, na de preek kwamen ze weer terug. Er was dopen, en de kinderen mochten rondom het doopvont zitten. En de dominee stelde vragen aan hen.
Sorry, dat ik het zeg, maar ik vond het echt niks. Erg rommelig, huilende kinderen, enz. Kvond het niet echt ordelijk. (maar ja, zal wel aan mij liggen)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2006 14:44

mw schreef:ik was gister in een "lichte CGK", daar werden ook de kinderen er bij betrokken.
Voor de preek mochten ze naar de kindernevendienst, na de preek kwamen ze weer terug. Er was dopen, en de kinderen mochten rondom het doopvont zitten. En de dominee stelde vragen aan hen.
Sorry, dat ik het zeg, maar ik vond het echt niks. Erg rommelig, huilende kinderen, enz. Kvond het niet echt ordelijk. (maar ja, zal wel aan mij liggen)

Haha daar lopen bij ons ook nog wel eens mensen over te klagen.... vreselijk onrustig en zo..... heerlijk toch, die kinderen die naar de creche toe rennen :D Maar goed, dat zijn uiterlijke zaken :) De vragen die belangrijker zijn is:

1. wat vonden de kinderen ervan
2. wat hebben de kinderen eraan gehad / ervan geleerd

(Nooit bij jezelf beginnen maar altijd bij de ander ;))
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 mei 2006 14:47

1. geen idee. Dat werd ook niet gevraagd. Ik weet dat ze er een tekening hebben gemaakt voor de doopouders. Ik weet wel zker dat ze de preek wel hadden gesnapt, want die was niet moeilijk.
2. dit zou ik echt niet weten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2006 14:53

1. Ik vraag het me af, zelfs als het begrijpelijk is is het moeilijk voor kinderen om een half uur stil te zitten en te luisteren, de begrijpelijke dingen er uit te filteren etc ;)

2. Stel nou dat de kinderen er een hoop meer van opsteken en onthouden dan wanneer ze in de kerk zitten... (als ze al meegaan naar de kerk als er géén kindernevendienst is)... dan is het toch een goed initiatief?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2006 16:21

Bij ons hebben de kinderen 's middags een aparte dienst. Aan het einde van de dienst komen ze dan allemaal naar voren en worden er vragen gesteld enzo. Mijn moeder heeft jaren zo'n clubje begeleid en die kinderen vinden het heerlijk hoor :)
En wat ze ervan opsteken? Dat verschilt per kind denk ik. Voor de kinderen lijkt me een speciaal kinderverhaal duidelijker. En voor de andere mensen in de kerk is het wel zo fijn dat er niet na een kwartier al een kind begint te hangen/draaien/zeuren etc.

Toen het een keer over melaatsheid ging zat er een jochie voor me die tegen z'n moeder zei: het ging over de mazelen! Waarop mamma antwoordde: nou, dat zal wel meelaatsheid geweest zijn.
Jochie: 'ach, dat maakt niet uit hoor mamma, God maakte hem weer beter'

Wie begreep het hier beter? :P
pobody's nerfect

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 mei 2006 19:22

Marnix schreef:1. Ik vraag het me af, zelfs als het begrijpelijk is is het moeilijk voor kinderen om een half uur stil te zitten en te luisteren, de begrijpelijke dingen er uit te filteren etc ;)

maar is het dan juist om ze uit de dienst te halen? Ik heb hier echt mijn vraagtekens bij, want vroeg geleerd is oud gedaan. OKe, het ene kind kan het wel en het andere niet. Maar ik ben absoluut geen voorstander van kindernevendiensten. Je kan de kinderen op veel verschillende manieren betrekken bij de dienst. Ook als ouder zijnde.
Geef je kind een boekje en een pen. En laat ze wat opschrijven over de preek. Of geef het kind te opdracht thuis iets te vertellen over preek. De kinderen luisteren dan sneller.
Ook in de preek worden de kinderen steeds meer er bij betrokken, door ze aan te spreken.

2. Stel nou dat de kinderen er een hoop meer van opsteken en onthouden dan wanneer ze in de kerk zitten... (als ze al meegaan naar de kerk als er géén kindernevendienst is)... dan is het toch een goed initiatief?

ik weet het zo net nog niet. Dat ze er meer van leren is een pluspunt natuurlijk.
Maar, als ik als kind, tijdens de dienst "weg" zou moeten, dan zou ik me echt vreselijk achtergesteld voelen. Want dan mocht ik niet bij "het echte zijn". Overigens is de eredienst voor de hele gemeente bedoeld, dus ook voor de kinderen. Ze horen erbij, en dus niet "buiten de preek".
En dan nu niet gelijk zeggen: maar de erediensten zijn onbegrijpelijk en saai voor de kinderen, want in heel veel kerken word tegenwoordig veel meer aandacht besteed aan de kinderen en dan m.n. in de preek.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2006 19:59

maar is het dan juist om ze uit de dienst te halen? Ik heb hier echt mijn vraagtekens bij, want vroeg geleerd is oud gedaan. OKe, het ene kind kan het wel en het andere niet. Maar ik ben absoluut geen voorstander van kindernevendiensten. Je kan de kinderen op veel verschillende manieren betrekken bij de dienst. Ook als ouder zijnde.
Geef je kind een boekje en een pen. En laat ze wat opschrijven over de preek. Of geef het kind te opdracht thuis iets te vertellen over preek. De kinderen luisteren dan sneller.
Ook in de preek worden de kinderen steeds meer er bij betrokken, door ze aan te spreken.

Je haalt ze toch niet per se 'uit' de dienst? Ze worden juist even apart genomen. En kinderen van 6 die je gaat laten tekenen, daar komt meestal echt geen heuvel met een kruis ofzo uit hoor, hoe leuk het ook bedoeld is.

ik weet het zo net nog niet. Dat ze er meer van leren is een pluspunt natuurlijk.
Maar, als ik als kind, tijdens de dienst "weg" zou moeten, dan zou ik me echt vreselijk achtergesteld voelen. Want dan mocht ik niet bij "het echte zijn". Overigens is de eredienst voor de hele gemeente bedoeld, dus ook voor de kinderen. Ze horen erbij, en dus niet "buiten de preek".
En dan nu niet gelijk zeggen: maar de erediensten zijn onbegrijpelijk en saai voor de kinderen, want in heel veel kerken word tegenwoordig veel meer aandacht besteed aan de kinderen en dan m.n. in de preek.

Dat ze er meer van leren is een enorm pluspunt. Spreek tot hun verbeelding en op hun niveau. Ouderen denken vaak veel te gauw van 'oh, dat snappen ze vast wel'. En wat mij opvalt is dat die kinderen het juist geweldig vinden dat er iets speciaal voor die groep is. Als ze dan voor in de kerk staan straalt het er vanaf.
Natuurlijk horen ze erbij. Maar je maakt mij niet wijs dat een preek voor zowel de kinderen als de ouderen altijd even opbouwend kan zijn.

Bij ons is het trouwens zo geregeld dat het alleen tijdens de middagdienst is en dan om de week per leeftijdsgroep. Middagdiensten zijn vaak toch wat pittigere leerdiensten. Maar, op deze manier geef je kinderen dus de mogelijkheid om sowieso 's ochtends in de dienst aanwezig te zijn en om de week 's middags. Dat is voor die kleintjes vaak al meer dan zat. En vast ook wel jong geleerd is oud gedaan, want dit is tot 8 jaar ofzo geloof ik.

En dat betrekken in de preek? Klinkt altijd mooier dan het is volgens mij. Bij ons wordt er ook wel es zoiets gedaan. Worden er een paar vragen gesteld ofzo, maar daarna *ploep* weer naar het oude niveau. Dat is geen aandacht vasthouden hoor. Nou weet ik ook wel dat een dominee geen Pedagoog is vaak ;) Maar daaom vind ik een kindernevendiesnt wel een uistekend alternatief. Zelf kan ik me ook veel meer specifieke dingen herinneren van de zondagschool dan van de kerkdiensten vroeger.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2006 22:28

Allereerst haal je ze als het goed is uit de preek en niet uit de hele dienst. Verder is het vaak 's middags, dus kunnen ze 's ochtends ook gewoon een kerkdienst meemaken. Als je dan stelt dat jong geleerd oud gedaan is vraag ik me dit af: Wat wil je ze leren? Om trouw 2 keer per week naar de kerk te gaan zonder zich af te vragen waarom? Als dat je doel is dragen kindernevendiensten daar inderdaad niet aan bij.

Volgens mij is het doel echter om kinderen het evangelie te vertellen. Om ze te leren over God, over Gods liefde.... om ze te vertellen van Jezus, wat Hij deed, wat we daarvan kunnen leren.... dat ze niet stomweg naar de kerk moeten.... maar dat ze gaan begrijpen wat de kerk is en waarom we daar elke keer weer heengaan...

Je kan kinderen wel even betrekken bij de dienst... maar na een poosje ga je toch de volwassenen vanalles vertellen die de kinderen totaal niet begrijpen. Jammer om ze dan constant maar "voor de vorm" te laten zitten zodat ze daar een beetje aan wennen :P Terwijl je af en toe die tijd ook kan gebruiken om ze op hun manier dingen uit te leggen en duidelijk te maken.

Als je dat niet wil moet je kinderen ook niet in de eredienst achterstellen... dan moeten er net zoveel kinderliedjes worden gezongen als volwassenliedjes en moet er ook net zoveel tijd in de preek worden besteed aan kinderen en niet 2 minuten aan hen en de rest aan de volwassenen :) Dat is vaak wel de realiteit... ga maar eens een preek luisteren en kijk welk gedeelte er op kinderen gericht is.

Bovendien vinden kinderen het helemaal niet erg als ze 's middags weg mogen... ze vinden het juist fijn dat er voor hen ook wat geregeld is... volgens mij ga je nu je eigen gevoel over kindernevendiensten projecten op kinderen en van daaruit invullen wat ze er misschien wel van vinden :)

Voordeel is ook dat je in de middagdienst dan niet allerlei dingen voor kinderen hoeft in te bouwen... omdat er voor de kinderen al wat geregeld is. En ze maken gewoon de morgendienst mee, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken dat ze niet wennen aan de kerk :)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 23 mei 2006 18:51

mw schreef:ik was gister in een "lichte CGK", daar werden ook de kinderen er bij betrokken.

ik moet bij dit soort uitspraken altijd denken aan: mat 19: 13-15, marcus 10: 13-16 en lucas 18: 15-17
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2006 15:30

rosekapje schreef:

ik moet bij dit soort uitspraken altijd denken aan: mat 19: 13-15, marcus 10: 13-16 en lucas 18: 15-17

hmm, tonen deze teksten niet juist aan dat kinderen tijdens de preek de kerk niet uitmogen naar de nevendienst? Als we er tenminste vanuit gaan dat in de preek Christus zijn gemeente bezoekt en toespreekt.
Trouwens, als het koninkrijk der hemelen juist voor de kinderen is, dan hoeven de kinderen toch ook niet zoveel aandacht in de preek te krijgen? Een predikant kan zich beter richten op de oudere aanwezigen, voor wie geloven vaak veel minder vanzelfsprekend is. Met name de groep 35-55 jaar is in veel kerken ondervertegenwoordigd. Nodig die dus eens uit naar voren tijdens een doopdienst, denk ik wel eens.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2006 16:31

Maja de Bij schreef:
rosekapje schreef:

hmm, tonen deze teksten niet juist aan dat kinderen tijdens de preek de kerk niet uitmogen naar de nevendienst? Als we er tenminste vanuit gaan dat in de preek Christus zijn gemeente bezoekt en toespreekt.
Trouwens, als het koninkrijk der hemelen juist voor de kinderen is, dan hoeven de kinderen toch ook niet zoveel aandacht in de preek te krijgen? Een predikant kan zich beter richten op de oudere aanwezigen, voor wie geloven vaak veel minder vanzelfsprekend is. Met name de groep 35-55 jaar is in veel kerken ondervertegenwoordigd. Nodig die dus eens uit naar voren tijdens een doopdienst, denk ik wel eens.

Bah... sorry maar dit vind ik echt een ontzettend kortzichtige reactie... Kinderen horen er toch wel bij dus hoeven ze geen aandacht in de preek te krijgen, hoeven ze er niks van te snappen? Dat de rest ook voldoende aandacht moet krijgen lijkt me trouwens geen issue. Maar ik zou zeggen, stel je predikant es voor dat die groep bij de doop naar voren mag komen, ik heb er niks op tegen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 18:08

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
rosekapje schreef:

Bah... sorry maar dit vind ik echt een ontzettend kortzichtige reactie... Kinderen horen er toch wel bij dus hoeven ze geen aandacht in de preek te krijgen, hoeven ze er niks van te snappen? Dat de rest ook voldoende aandacht moet krijgen lijkt me trouwens geen issue. Maar ik zou zeggen, stel je predikant es voor dat die groep bij de doop naar voren mag komen, ik heb er niks op tegen.

Hoe ging dat in het Ouden Verbond, met die kinderen, ook afzonderlijk in een nevendienst?

Terug naar “Archief”