Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 mei 2006 16:26

Beweging helpt maar dat is blijkbaar erg moeilijk voor elkaar te krijgen bij die bewoner. Wij gebruikten ook altijd zinkzalf, soms hielp het wel, bij een ander weer niet...

Wij hebben ook een keer zo'n tweede huid pleister (naam even kwijt) gekregen voor iemand, dat werkte ideaal!!! De doorligwond genas helemaal en daarna kreeg hij nog een zalf (volgens mij lanette) en hij heeft het nooit meer gehad op die plek.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 22 mei 2006 15:02

er zijn een aantal reacties geplaatst rondom decubitus. ik moet zeggen dat ik best schrik van een aantal uitspraken en van de behandeling. volgens mij is decubitus toch wel een beetje het ondergeschoven onderwerp geworden in de zorg. Zelf heb ik mijn afstudeeronderzoek gedaan over de kennis van verpleegkundige rondom decubitus. de cijfers hiervan waren ook wel vrij schokkend. toch wordt er in de verpleegkundige bladen vrj regelmatig aandacht besteed aan het onderwerp decubitus. toch de verantwoordelijkheid van de verpleegkundige om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en behandelingen of ligt dat alleen bij de werkgever?
ik wil wel een aantal reacties geven op dingen die genoemd zijn. ik weet niet goed hoe het quoten hier werkt dus ik noem het maar gewoon.
Daphne gaf aan dat een patient een jaar lang ligt vanwege een hernia en dat daar lanette creme gebruikt wordt en een antidecubitus matras. later zegt memem nog dat de zalf wordt gebruikt om goed te masseren en de doorbloeding te verbeteren. om allereerst te reageren op de zalf. inderdaad zit in lanette creme geen werkend bestanddeel dat decubitus zou voorkomen dan wel genezen. het gevaar van masseren bij iemand die decubitus 1 graad heeft of aan het ontwikkelen is dat je juist onderhuids meer schade aanricht door de massage. het cbo geeft dan ook aan dat dit geen goede handeling is ten aanzien van decubitus. als je kijkt naar de factoren die decubitus veroorzaken heeft lanette creme op geen van de drie een positieve uitwerking dus onzinnig. dat neemt niet weg dat het voor andere zaken eventueel wel functioneel kan zijn.
door gerdien werd ook zinkzalf genoemd. na mijn weten heeft zinkzalf alleen een beschermende werking op de bovenste huidlaag. daarom wordt het vrij vaak op wondranden gebruikt om te voorkomen dat de huid te nat wordt en daardoor de wond groter wordt. ook dit is bij de voorkoming van decubitus niet handig. wel wanneer er een wond ontstaan is om de randen dus te beschermen.
het antidecubitusmatras werd genoemd door daphne en liefie. Zo n matras is een mooi hulpmiddel bij de voorkoming en behandling van decubitus. alleen wil hetniet zeggen dat wanneer je een ad matras hebt dat je dan geen wisseligging toe hoeft te passen. wel is het zo dat je minder frequent wisselligging hoeft toe te passen in vergelijking met een normaal matras. ad matras is een van de maatregelen maar wanneer je die als enige zou gebruiken schiet je wel te kort.
dan de opmerking die ik het meest onterecht vind. liefie zegt dat een patient een wond heeft op zijn/haar heup maar dat dat zijn/haar eigen schuld is. daar schrik ik echt van. net ervoor geef je nog aan dat die patient geestelijk niet helemaal normaal is en vervolgens leg je de schuld van de wond bij de patient neer omdat die er steeds op gingliggen. volgens mij is het juist de taak van de verpleegkundige om de patient goed te informeren over de risico s en samen met de patient er voor te zorgen dat decubitus voorkomen wordt. het ontstaan van decubitus is volgens mij dan ook nooit de schuld van de patient zelf. eerder mag gezegt worden dat decubitus een verpleegkundige fout is omdat in vrijwel alle gevallen decubitus voorkomen had kunnen worden wanneer men preventief alert genoeg geweest was. De behandeling die bij je patient toegepast wordt klinkt goed. een alginaat(zeewier) zorgt voor een vochtig wondmilieu wat goed is voor de genezing van de wond. verder neemt de alginaat vooral exudaat op waardoor het gelige deel van de wond als eerst aangepakt wordt. je zegt dat die 7 dagen in de week gedaan wordt. ligt er wel aan hoeveel geproduceert wordt door de wond want een alginaat moet je eigenlijk pas vervangen wanneer hij verzadigt is en dus een soort gel geworden is. cavilonspray werkt mooi als bescherming op de wondranden. is bij deze patient wel eens overwogen om een vac systeem aan te sluiten? (en zijn er meer die goede resultaten hebben gezien met vac systeem?)
het gebruik van cubitan: zelf heb ik van dat merk nog niet eerder gehoord maar het klinkt goed. echter is het zorgen van een goede voeding slechts een deel. daarnaast moet dus nog meer gebeuren maar dat is logisch.
ben benieuwt naar reacties vind het leuk en leerzaam om meer te horen.
excuus voor het ietwat lange deel.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 mei 2006 15:21

Goed betoog en ben het met je eens.....

7 dagen per week alginaat vervangen vind ik vrij shocking, is vac dan geen betere optie ja....!!
Hebben dat pas ook bij een pt gedaan...wonderbaarlijk!!

En decubitus....waarom wordt er niet 1 algemeen erkend protocol gehanteerd???

En Lanette zou ik niet inmasseren maar inwrijven :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 mei 2006 15:32

elke dag een diepe wond verzorgen?
elke keer dat je een wond openlegt aan de buitenlucht, gaat deze weer in conditie 3 dagen achteruit. Schiet dus vrij weinig op als je een diepe wond elke dag verzorgd (bron: een decubitusverpleegkundige)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 mei 2006 17:57

wond verzorging bij die mevr doen wij elke dag omdat mevr daar op staat terwijl hety eigenlijk minimaal 3dagen moet blijven zitten. maar gelukkig ziet de wond er al veel beter uit en is veel kleiner

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 mei 2006 10:07

door gerdien werd ook zinkzalf genoemd. na mijn weten heeft zinkzalf alleen een beschermende werking op de bovenste huidlaag. daarom wordt het vrij vaak op wondranden gebruikt om te voorkomen dat de huid te nat wordt en daardoor de wond groter wordt. ook dit is bij de voorkoming van decubitus niet handig. wel wanneer er een wond ontstaan is om de randen dus te beschermen.

ten eerste... ik ben geen verpleegkundige maar ben wel erg geinteresseert in dit alles. Juist omdat we op de groep er mee te maken hebben.

De bewoner op mijn groep heeft geen open wond, al scheelt het denk niet veel meer voor het zover is. We moeten de zinkzalf ook op de randen van de wond smeren maar wat als er geen wondrand is??
Meneer heeft een speciaal matje/ kussen in zijn stoel. Verder kunnen we er bar weinig op die manier aan doen, want hem uit zijn stoel krijgen lukt je niet echt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 mei 2006 14:58

Gerdien B. schreef:

ten eerste... ik ben geen verpleegkundige maar ben wel erg geinteresseert in dit alles. Juist omdat we op de groep er mee te maken hebben.

De bewoner op mijn groep heeft geen open wond, al scheelt het denk niet veel meer voor het zover is. We moeten de zinkzalf ook op de randen van de wond smeren maar wat als er geen wondrand is??
Meneer heeft een speciaal matje/ kussen in zijn stoel. Verder kunnen we er bar weinig op die manier aan doen, want hem uit zijn stoel krijgen lukt je niet echt.

DAn heb je dus geen wond :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 mei 2006 15:44

Daarom smeert iedereen het maar op de plek wat het meest teer is, maar persoonlijk vind ik het daardoor er niet beter uit gaan zien :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 mei 2006 16:27

ik denk dat je dan beter cavilon kan gebruiken dat geeft een beschermlaagje. maar lanette creme gebruiken wij voor mensen met droge benen. nou ja dat schrijft de dokter voor.
Maar heb er nog nooit van gehoord dat je het op beginnende decubitus plekken gesmeerd word.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 mei 2006 16:43

dan moet je juist niet smeren, omdat je door het smeren/masseren onder de huis meer kapot kan maken
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 mei 2006 07:53

Daarom ook wij deden ook niks bij die Mevr toen er een plek zichtbaar werd alleen blijven zeggen dat ze op de andere zij moest slapen maar dat vertikte mevr. Op een duur was het een gat nog groter dan een tennisbal!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mei 2006 13:54

maar tussen het zien van de plek en het zo groot als een tennisbal zijn zit een groot stuk...
je kan er verschillende dingen op doen om het te beschermen.

nurse21

Berichtdoor nurse21 » 24 mei 2006 15:28

liefie schreef:Daarom ook wij deden ook niks bij die Mevr toen er een plek zichtbaar werd alleen blijven zeggen dat ze op de andere zij moest slapen maar dat vertikte mevr. Op een duur was het een gat nog groter dan een tennisbal!

Maar je bent toch een proffesional die toch hierin duidelijk moet zijn naar een zorgvrager en diens naasten? Vooral omdat je eerder zei dat deze mevr. geestelijk niet helemaal in orde is. Ik denk dat juist daarom voor jou als verzorgende/verpleegkundige een mooie rol is weggelegd!
Je kan bijv. al over gaan op een ANTI- decubitusmatras. Of andere preventieve maatregelen?! Er is in die periode nog veel te doen dan alleen zeggen dat ze op de andere zijde moet gaan liggen!

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 24 mei 2006 18:20

weer enkele reacties van mij:
waarom er niet 1 algemeen erkedn protocol gebruikt wordt. misschien heeft dat toch met de onderlinge strijd te maken tussen instellingen. sowieso is het in de zorg niet heel vanzelfsprekend dat er via 1 protocol overal gewerkt wordt. overigens heeft het cbo wel een mooi rapport liggen rondom decubitus. staat vanalles in over preventie en behandeling dat zou je als een protocol kunnen zien welke elke instelling kan en mag gebruiken. ook is het mogelijk om een hele uitgebreide kennstest te kopen voor je instelling volgens mij via nvvv of avvv.
reactie op mw. je kunt niet zeggen dat je per definitie een diepe wond niet elke dag mag/moet verzorgen. zou graag eens met die verpleegkundige spreken. wanneer je een wond hebt met veel exudaat is het juist goed om die regelmatig schoon te maken en te spoelen dus dan zul je een diepe wond zelfs meerdere malen per dag open moeten halen. mogelijk heeft hij/zij het over een specifieke wond gehad.
op liefie. ookal staat die mevr erop dat de wond elke dag verzorgt wordt is het dan niet de taak van de verpleegkundige haar de noodzaak uit te leggen van het wondbeleid. wellicht hebben jullie dat ook gedaan maar luisterd mevrouw niet mogelijk kun je dan een arts erbij benaderen. in enkele gevallen hebben die toch meer overwicht met name bij oudere mensen.
gerdien b: dat je geen verpleegkundige bent maakt niet uit blijkbaar kom je er ook mee in aanraking en telt dat wat mij betreft net zo hard mee. al zijn er verschillende niveaus in de zorg allemaal hebben we hetzelfde doel volgens mij dus moten we elkaar daarin steunen zoveel kan ieder met zijn har kwaliteiten. waardeer je opmerkingen dus zeker. je zegt dat jullie smeren op de randen van al dan niet de wond. deze zalf heeft meer de bescherming tegen vocht en dergelijke dus niet tegen decubitus opzich. een kussen in een stoel is mooi alleen gaat dat niet werken wanneer die man er de hele dag opzit. je zu bepaalde oefeningen met die man kunnen doen zodat hij van zjn ene bil op zijn andere gaat zitten zodat de druk wisselt en verdeelt wordt.mogelijk is een kaasplak nog een extra optie maar ookdat werkt niet wanneer hij blijft zitten. misschien kan de fysio hier een rol in vervullen? het smeren op die plek is inderdaad niet verstandig zou dan ook direct daarmee stoppen omdat je waarschijnlijk meer schade oderhuids veroorzaakt.
cavilon op beginnende decubitus werkt ook niet. het is inderdaad een beschermlaag je maar neemt geen druk wrijf of schuifkrachten weg welke decubitus veroorzaken. het is wel een mooi goed werkent middel bij wondranden. niets doen bij een risicopatient met betrekking tot decubitus vind ik persoonlijk een verpleegkundige fout.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 24 mei 2006 18:20

dat laatste was overigens geen verwijt. maar ik verwonder me er over dat je zegt dat we gewoon niets gedaan hebben totdat de wond er was (op het deel van liefie)

Terug naar “Archief”