Stille tijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Stille tijd

Berichtdoor pol » 20 mei 2006 10:06

Stille tijd hoor je heel vaak. Wie houdt dat en wat doe je dan en hoe lang. Als je wilt vertel er eens wat over

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 10:20

Dan lees ik in mijn Bijbel, bid ik en soms lees ik ook uit een dagboek.
Soms is het ook dat ik alleen maar bid.
Tijd staat niet vast bij mij. Soms kan ik echt een uur stille tijd houden, maar soms is mijn concentratie zo slecht dat ik na 10 minuten al stop.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 20 mei 2006 10:29

Ik herken mij in Gerdien, alleen lees ik liever wat extra uit het woord van God dan uit het woord dat een ander er bij heeft geschreven :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mei 2006 10:51

Als ik naar m'n stage ga, doe ik dat in de trein. Maar ik ben vanochtend weer begonnen met ook thuis stille tijd houden, als ik niet naar m'n stage ga. Ik gebruik dan een boek met vragen bij de bijbel (van Alan Stibbs, echt een aanrader!) Verder bid ik en daar gebruik ik soms een schrift bij, waarin ik ook knipogen van God opschrijf :) zodat ik 't later weer kan lezen. Als ik dan twijfel, lees ik in dat schrift (het zijn inmiddels wel drie schriften) en dan word ik weer blij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Stille tijd

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2006 12:08

pol schreef:Stille tijd hoor je heel vaak. Wie houdt dat en wat doe je dan en hoe lang. Als je wilt vertel er eens wat over

Het is gewoon bewust tijd op je agenda inplannen voor praten met God, luisteren naar Hem... nadenken over dingen die je hebt meegemaakt, wat God daarin van je vraagt of welke kant Hij met je opwil.... wat Hij als doel daarmee heeft... Hoe lang je dat doet, tja dat ligt eraan. het kan een kwartiertje zijn maar het kan ook zijn dat het veel langer is... dat merk je vanzelf. Je kan het dagelijks doen, je kan het ook 2x per week doen of zo... in ieder geval helpt het voor mij wel (ik doe het wel af en toe) om in de drukte van het leven daar tijd voor vrij te maken... doe ik dat niet, dan ben ik misschien druk met allerlei dingen en vergeet ik Bijbel te lezen, te bidden etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 mei 2006 12:27

Marnix schreef:
pol schreef:Stille tijd hoor je heel vaak. Wie houdt dat en wat doe je dan en hoe lang. Als je wilt vertel er eens wat over

Het is gewoon bewust tijd op je agenda inplannen voor praten met God, luisteren naar Hem... nadenken over dingen die je hebt meegemaakt, wat God daarin van je vraagt of welke kant Hij met je opwil.... wat Hij als doel daarmee heeft... Hoe lang je dat doet, tja dat ligt eraan. het kan een kwartiertje zijn maar het kan ook zijn dat het veel langer is... dat merk je vanzelf. Je kan het dagelijks doen, je kan het ook 2x per week doen of zo... in ieder geval helpt het voor mij wel (ik doe het wel af en toe) om in de drukte van het leven daar tijd voor vrij te maken... doe ik dat niet, dan ben ik misschien druk met allerlei dingen en vergeet ik Bijbel te lezen, te bidden etc.

Dat herken ik dus ook: even dit en dan ga ik in de bijbel lezen... de telefoon gaat. Of je denkt eerst nog dat en dan..... huilt er een kind. Of er is nog een berg te doen en 's avonds ben je moe.... de dag is weer voorbij en wanneer heb je gelezen. Onder het eten een stukje. Dan zit je braaf in de bijbel en heb er geen aandacht bij. Dus wie weet er goede tips momenten of iets dergelijks??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2006 12:54

Ik doe het meestal 's avonds, heb ik er de meeste tijd voor... als het mooi weer is ga ik in de tuin zitten. Minder afleiding.... telefoon ff uitzetten. Stille tijd houdt in dat je andere dingen ff laat voor wat ze zijn. Dan neem je de telefoon maar ff niet op.... of zet hem dus gewoon ff uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 mei 2006 12:57

's Avonds voor dat ik ga slapen, en soms ook gewoon als ik er even behoefte aan heb.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2006 13:31

Ik heb het voor het slapen gaan bidden een beetje afgezworen... Vaak ben ik dan behoorlijk moe.... vandaar dat ik tegenwoordig vaak al iets eerder in de avond in de tuin of achter mijn bureau of op de bank bid en lees. Werkt voor mij een stuk beter.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 20 mei 2006 15:07

pol schreef:Dat herken ik dus ook: even dit en dan ga ik in de bijbel lezen... de telefoon gaat. Of je denkt eerst nog dat en dan..... huilt er een kind. Of er is nog een berg te doen en 's avonds ben je moe.... de dag is weer voorbij en wanneer heb je gelezen. Onder het eten een stukje. Dan zit je braaf in de bijbel en heb er geen aandacht bij. Dus wie weet er goede tips momenten of iets dergelijks??

Er is niet zoiets als een goed moment. Als je gaat zitten wachten tot het rustig genoeg is, zal het altijd te druk zijn. Vergeet niet dat de duivel het fantastisch vindt om ons hierbij af te leiden. Hij wil niet dat we tijd aan God besteden. En dus moet je gewoon gaan zitten en zeggen: Nou ga ik tijd nemen. Laat de boel de boel en ga er gewoon voor. Zet je telefoon uit.
Begin met een kort gebed, waarin je God vraagt om deze tijd te zegenen en je te helpen om Zijn woord te begrijpen en ervan te leren. Vraag ook of Hij je wil helpen om je te concentreren en geef er niet aan toe als je steeds dingen verzint die nog gedaan moeten worden. Dit kwartiertje (of hoeveel tijd je er ook voor neemt) is voor God.
Als je kijkt naar wie Hij is, dan is een kwartiertje op een dag maar zo'n klein piezeltje. Geef het Hem, als een offer van je tijd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2006 16:30

Mee eens, maar van tevoren tijd inplannen is ook wel goed... anders ben je soms met vanalles bezig en vergeet je gewoon ervoor te gaan zitten :)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 mei 2006 16:41

Lalage schreef:Als ik naar m'n stage ga, doe ik dat in de trein. Maar ik ben vanochtend weer begonnen met ook thuis stille tijd houden, als ik niet naar m'n stage ga. Ik gebruik dan een boek met vragen bij de bijbel (van Alan Stibbs, echt een aanrader!) Verder bid ik en daar gebruik ik soms een schrift bij, waarin ik ook knipogen van God opschrijf :) zodat ik 't later weer kan lezen. Als ik dan twijfel, lees ik in dat schrift (het zijn inmiddels wel drie schriften) en dan word ik weer blij.

Wat bedoel jij met knipogen van God?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 mei 2006 18:24

maar als je aan agenda's sowieso al een hekel hebt, ga je ook stille tijd niet inplannen ;) heet het dan nog wels tille tijd Marnix?
maar goed dan neem je erinderdaad meer impulsief de tijd voor, dat kan een langer moment na het eten zijn, maar ook als je smiddags na werk of school thuis komt.

zelf vind ik 's middag wel het fijnst, en op zondag bij mooi weer ga ik er zelfs met de motor een stukje op uit, neem bijbeltje mee, en zoek een stil plekje op om daar te lezen en te bidden en natuurlijk genieten van de rust :)

afwisselend wat lbijbelezen, bidden, en je favo-muziek (van een soort dat je dichter bij God brengt) is sowieso een fijne manier van tijdsbesteding.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 mei 2006 18:44

Het voornemen vanaf maandag:

Na het middageten, als de kleintjes op bed liggen, ga ik in het vervolg stille tijd houden. Begin met gebed en bijbellezen en wat dan daarna?
Als ik nou probeer het een kwartier vol te houden moet dat toch wel lukken?

Nou moeten jullie niet reageren in de trant van: de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens want dan kan ik het net zo goed niet doen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 18:46

nee hoor, een goed begin is het halve werk. Juist met goede voornemens bemoet je beginnen. Anders begin je nergens en dan kom je er ook niet ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”