Marnix schreef:vriend (de ~ (m.), ~en)
1 iem. aan wie men door genegenheid en persoonlijke voorkeur verbonden is
Tja... waarom zou je "vriend" dan inderdaad geen titel zijn die Hij van ons kan krijgen

De omschrijving die van Dale er aan geeft is echter meer dan wat jij zegt:
vriend (de ~ (m.), ~en)
1 iem. aan wie men door genegenheid en persoonlijke voorkeur verbonden is => compagnon, gabber, gezel, kameraad, kompaan, kornuit, maat, makker, vrind
2 jongen, man met wie iem. een liefdesrelatie onderhoudt => kloris, vrijer
In uitleg 1 worden wat andere namen aan vriend gegeven die ik niet graag zou gebruiken tegenover God.
Verder geeft uitleg 1 al aan dat de benaming VRIEND niet opgaat voor de relatie met God. Er is immers "persoonlijke voorkeur" aan verbonden. Die persoonlijke voorkeur van ons mensen is niet dat wij God zoeken hoor!
Uitleg 2 lijkt me in dit geval totaal niet relevant.
Elbert schreef:De individuele gelovige wordt in het NT eerder aangeduid als kind van God, dan als vriend(in). Dit ter onderscheid van de Gemeente, die als Bruid wordt voorgesteld.
Dit geeft al aan dat er een gezagsverhouding is tussen God en de mens. Dat is wat anders dan een relatie van vriend tot vriend. Nog steeds heb ik het gevoel dat God in Zijn hoogheid, majesteit en grootheid wordt aangetast door hem "slechts" als vriend aan te spreken.
Kijk eens wat een eerbied zelfs die rijke jongeling ten toon spreidde? Viel aan Zijn voeten neer! En die melaatse die uitriep: "Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen!"? Die viel ook in het stof aan de voeten van Jezus neer.
Wij vallen niet graag op de grond neer voor iemand. We willen nog steeds (als in het paradijs) als God zijn. Daarom: vriend. Dat is gelijkwaardiger dan een Vader-kind verhouding. Hoogmoed, dat leeft in ons aller hart. Leer maar buigen en bukken voor de voeten van Jezus.