Eerbied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2006 14:12

PeterD schreef:
elbert schreef:
Marnix schreef:Intieme omgang lijkt soms een beetje tegenover eerbied gezet te worden en daar heb ik juist moeite mee... alsof eerbied zou moeten leiden tot afstandelijkheid.

De Bijbel spreekt in verschillende beelden over de omgang met God: eerbied, ontzag, kindschap, blijdschap, vrolijkheid, vrees, vreugde, schrik, enz. Dat zijn allemaal aspekten die erbij horen. Afstandelijkheid hoort er in elk geval niet bij. Dus ik zou ze niet tegen elkaar uit willen spelen, maar ze bij elkaar willen houden.

Ik denk dat je gelijk hebt betreffende het terugkomen in de Bijbel van de punten die je noemt als eerbied, ontzag, kindschap, blijdschap, etc.
Alleen lees ik telkens in de Bijbel dat er ten alle tijden op een eerbiedige manier wordt omgegaan, een manier waarbij de mens zijn plaats weet tegenover God.
Zoals ik ooit eens hier in een topic heb gelezen (welke weet ik niet meer) de houding tegenover God alsof we onze frustraties aan Hem moeten uiten op een manier als je die uit tegenover een willekeurig mens, die houding is niet de Bijbelse houding.

Als God je iéts laat voelen van de diepe kloof die er van nature tussen God en de mens is, past daar geen hoogheid meer bij van ons! Dan blijft er niets van ons over!

Gevolg is dat je direct verweten wordt dat je daar geen boodschap meer aan hebt, "want er is toch betaald voor die schuld? Die kloof is toch gedicht?" Opmerkingen in deze trand volgen dan...
Lees dan bijvoorbeeld Psalm 51 eens, en probeer je de houding van David eens voor te stellen toen hij deze psalm dichtte. David wist daar zijn plaats, daar is geen hoogheid meer over!

Neem dan een lofpsalm, bijv. Psalm 47. Daar wordt God geprezen, de mensen worden opgewekt God te lofprijzen! Maar toch wordt er met ontzag, hoogheid over God gesproken. Gepaste afstand, gepaste eerbied.

En dat is wat ik zo vaak mis, het is een kwestie van "even Jezus aannemen" en het is voorelkaar, je bent grote maatjes met Jezus, Hij is je vriend en kameraad. Dat is niet de lijn die ik in de Bijbel lees. Dat vind ik ook niet bij de discipelen, zij spreken Jezus ook aan met "Meester".

Ik ontken niet dat eerbied belangrijk is hoor... maar ik mis de balans... je haalt hier Psalmen aan en die benadrukken inderdaad best sterk de eerbied.... Jezus heeft volgens mij juist een extra dimensie gebracht in onze relatie tot God, dankzij Hem zijn wij weer zijn kinderen en Hij onze Vader. Dat moet niet vergeten worden... wat dat betreft is er wel wat veranderd tov het oude testament.... en dat mis ik wel eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mei 2006 14:29

Ps. 103:13: "Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, ontfermt Zich de HEERE over degenen, die Hem vrezen."

Interessante tekst in dit verband :): het kindschap van God staat in rechtstreeks verband met het vrezen (dat is wat anders dan bang zijn) van Hem.
Daarom kies ik er nog steeds voor om de verschillende aspekten bij elkaar te houden.

N.B. in het OT wordt God dus ook al Vader genoemd (zie ook bijv. Jes. 63:16, Jes. 64:8, Jer. 3:4).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2006 15:08

Hmhm, ik ken die teksten... :) Maar je weet zelf ook wel dat er verschillen zijn tussen het oude en nieuwe verbond, wat er gebeurde toen Jezus stierf en wat dat betekent etc... toch?

Nogmaals, ik ontken het belang van eerbied niet maar ik krijg wel eens het idee dat dit vaak ten koste gaat van de bijzondere band die er ook is, de intimiteit. Ik krijg toch als ik dingen lees, ook preken en zo, uit bevindelijke hoek, het idee dat het een soms wel ten koste van het ander gaat... van die heiligheid is men zich absoluut bewust, aan eerbied absoluut geen gebrek.... maar ik vind de manier van over God praten vaak zo afstandelijk... en eerbied is belangrijk maar mag niet tot afstand lijden... God wil juist heel dichtbij zijn, in mensen wonen... en menen mogen dicht bij Hem leven. En wat dat betreft is er wel degelijk een hoop veranderd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2006 16:06

Marnix schreef:TK, mee eens... Jezus moet inderdaad geen "speelmaatje" worden... de vraag is alleen of het niet te snel zo wordt opgevat, en of dat wel terecht is. Kan Jezus zoals jij het noemt voor iemand een"weldoener-Vriend" zijn waarbij de omgang met Hem toch intiemer, persoonlijker is dan je gewend bent?

Wie zegt er hier iets over persoonlijke, intieme omgang? Daar wil ik niets over zeggen en mocht ik dat gedaan hebben dan neem ik bij dezen die woorden terug.
Maar waar het om gaat is het volgende: in de relatie Jezus-mens, is Hij de meerdere! In de intimiteit is Hij de meerdere! In het persoonlijk contact is Hij de meerdere. Hij heeft geen vrienden nodig, maar wil Vriend van mensen zijn. Hij heeft geen schouder nodig om op uit te huilen, maar wil ex-vijanden troosten! Hij is er voor ons, wij zijn voor Hem niet nodig. En DAAROM doet het mij verdriet als het respect weg is.

Omdat Hij zuiver uit genade Vriend van zondaren, Vriend van mij, wil zijn, doet het mij pijn als over Hem geschreven wordt als zijnde een gelijke.

Intieme omgang lijkt soms een beetje tegenover eerbied gezet te worden en daar heb ik juist moeite mee... alsof eerbied zou moeten leiden tot afstandelijkheid.

Dat laatste wil ik dus niet beweren. Ik heb eerbeid voor mijn vader, maar toch kunnen we samen praten over dat wat in het diepst van ons leeft. (Juist de laatste weken heb ik dat weer ervaren.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2006 16:31

Mee eens, ik kan me er aardig in vinden... het enige waar we voor moeten uitkijken is dat we dingen niet met onze eigen maten gaan meten. Ik bedoel hierbij dit:

Ik ken mensen die denken dat jongeren totaal geen respect meer voor hun ouders hebben... alle eerbied weg is.... en dat baseren ze op het feit dat die kinderen hun ouders met "je" aanspreken en geen "u" meer zeggen. Toch klopt dat beeld lang niet altijd en kan iemand veel respect en eerbied voor zijn ouders hebben en toch gewoon "je" tegen ze zeggen. Dat gaat er andere mensen niet in....

Ik denk dat je wel onderscheid moet maken tussen mensen die geen eerbied en respect voor God hebben.... en mensen die dat wel hebben maar dingen toch heel anders benoemen en verwoorden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2006 19:05

Marnix schreef:Ik denk dat je wel onderscheid moet maken tussen mensen die geen eerbied en respect voor God hebben.... en mensen die dat wel hebben maar dingen toch heel anders benoemen en verwoorden.

Tegelijkertijd moeten we waken voor de valkuil: "Ja maar, ik bedoel het wel respectvol hoor!"
We kunnen samen vaststellen dat er verschillen zijn in wat men respectvol en eerbiedig vindt en wat niet. Toch is m.i. er ergens een grens. Waar? Daar valt over te discussieren. Of nee, daar valt naar te zoeken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2006 23:17

TheKeimpe schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat je wel onderscheid moet maken tussen mensen die geen eerbied en respect voor God hebben.... en mensen die dat wel hebben maar dingen toch heel anders benoemen en verwoorden.

Tegelijkertijd moeten we waken voor de valkuil: "Ja maar, ik bedoel het wel respectvol hoor!"
We kunnen samen vaststellen dat er verschillen zijn in wat men respectvol en eerbiedig vindt en wat niet. Toch is m.i. er ergens een grens. Waar? Daar valt over te discussieren. Of nee, daar valt naar te zoeken.

Hm maar waar kijk je dan naar? Naar wat God eerbiedig vindt of naar wat mensen eerbiedig vinden. Het eerste is best moeilijk vast te stellen denk ik, hoewel je best het een en ander uit de Bijbel kan leren daarover. Het tweede is veel makkelijker en vaak ook het geval. Die grens wordt vaak niet door het eerste bepaald maar door het tweede, door tradities, en wat daardoor in onze ogen eerbiedig is en wat niet. Ik hoor zoveel dingen die mensen oneerbiedig vinden maar die dat Bijbels gezien helemaal niet zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 mei 2006 09:18

Vandaar mijn laatste opmerking. Discussieren geeft aan dat het door mensen vast te stellen zou zijn. Zoeken doe je naar iets wat vaststaat, maar wat je niet helder hebt.

Ik ga dus voor optie 1 uit jouw keuzemogelijkheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 10:15

Mooizo, dan zitten we op dat punt op 1 lijn ;)

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 18 mei 2006 21:14

Waarschijnlijk zit ik toch meer op de lijn van PeterD. Ik vind het trouwens vreemd dat degenen die zeggen dat PeterD teksten uit hun verband rukt, het zelf ook doen.

En die ene opmerking over lekker onderbouwde visie... Volgens mij verweet daar de pot de ketel dat hij zwart zag.

God is almachtig en alleen daarom al zou je Hem al meer eerbied moeten bewijzen dan sommigen hier doen. Wij kunnen God niet vergelijken met een 'vriend'. Dit woord is te arm.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 mei 2006 08:12

The Weatherman schreef:God is almachtig en alleen daarom al zou je Hem al meer eerbied moeten bewijzen dan sommigen hier doen. Wij kunnen God niet vergelijken met een 'vriend'. Dit woord is te arm.

Dat God almachtig is en dat je Hem daarom eerbied zou moeten bewijzen, is waar. Maar ook de Bijbel gebruikt ook het woord Vriend om te laten zien hoe God met Zijn kinderen omgaat: Hij spreekt met Mozes, zoals een man met een vriend spreekt (Ex. 33:11) en Abraham wordt een vriend van God genoemd (Jak. 2:23). We moeten eerbied tegenover God en vriendschap met God niet tegen elkaar uitspelen, maar beide laten staan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 19 mei 2006 08:55

Elbert,

Heb je voor mij ook een voorbeeld dat mensen in de Bijbel God een vriend noemen? Ik zie telkens voorbeelden dat God het tegen de mens zegt maar andersom heb ik ze in dit topic nog niet gelezen...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 mei 2006 09:25

Dat ligt een beetje complex denk ik. :) We moeten daarbij onderscheid maken tussen een collectief benoemen van God als Vriend en individueel.

In elk geval wordt Jezus wel een Vriend van tollenaren en zondaren genoemd (Matth. 11:19), maar dat wordt door Jezus zo gezegd en bovendien is het collectief gesteld.
Verder zijn er voorzover ik weet geen teksten die zeggen dat individuele mensen God hun Vriend noemen (correct me if I'm wrong). Andersom benoemt God individuele mensen wel zo (Mozes, Abraham). En als Hij het zegt, mogen ze dat wederkerig in het geloof beantwoorden, toch?
Collectief (Israel, Gemeente) noemen gelovigen God zeker hun Vriend, daar zijn wel expliciete teksten van in de Bijbel. Want zij is de Bruid van God en als zodanig is Hij haar Vriend.

Zo zegt de Bruid in Hooglied 5:16:
"16 Zijn gehemelte is enkel zoetigheid, en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste; ja, zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem!

Het hele Hooglied is een allegorische voorstelling van de relatie tussen Christus en Zijn Bruid, Israel. Evenzo wordt de Gemeente in het N.T. zo benoemd: 2 Kor. 11:2, Ef. 5:23, Openb. 19:7-9 en ook de verdere hoofdstukken van Openbaringen.

De individuele gelovige wordt in het NT eerder aangeduid als kind van God, dan als vriend(in). Dit ter onderscheid van de Gemeente, die als Bruid wordt voorgesteld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2006 09:40

Nee... Ik denk dat je Jezus gerust ook als vriend mag zien... dat is niet oneerbiedig, mits je niet vergeet dat het niet een gelijke van je is zoals andere vrienden. Dat is juist het mooie, Jezus is zo ontzettend veel meer.... en toch wil Hij niet alleen je Koning en Meester zijn, dat is Hij zeker... maar Hij wil ook je vriend zijn, je broer... God is ontzettend groot... en tegelijk is Hij je Vader. Juist als het besef van die dingen aanwezig is kom je denk ik bij de gezonde balans uit, waarbij er eerbied voor God is die echter geen afstand schept. Niet alleen: God is groot en heilig... ook niet alleen: God is heel dichtbij, een vriend.... Maar: God is groot en heilig en tegelijkertijd ook heel dichtbij. Juist die combinatie van factoren maakt het zo mooi.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 19 mei 2006 09:50

elbert schreef:Dat ligt een beetje complex denk ik. :) We moeten daarbij onderscheid maken tussen een collectief benoemen van God als Vriend en individueel.

In elk geval wordt Jezus wel een Vriend van tollenaren en zondaren genoemd (Matth. 11:19), maar dat wordt door Jezus zo gezegd en bovendien is het collectief gesteld.

Dat is dus inderdaad geen voorbeeld zoals je zelf al aangeeft.
Jezus was hier ook in zijn menselijke natuur, voor mijn gevoel is dat toch net iets anders als hoe sommige mensen hier op refoweb om (denken te) gaan met de Goddelijke natuur van God.

De teksten die je geplaatst heb kan ik nu even niet op ingaan omdat de tijd me ontbreekt. Ik zal er later op terug proberen te komen ;)

Terug naar “Archief”