Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 mei 2006 08:31

Daar bij "Bewaar het Pand" spreken ze nog de zoogenaamde Tale Kanaäns.

Jes 19:18 Te dien dage zullen er vijf steden in Egypteland zijn, sprekende de spraak van Kanaäns, en zwerende den HEERE der heirscharen; een zal genoemd zijn een stad der verstoring. Enz.

Dat is een taal die niet is aan te leren, maar alleen te verkrijgen.

Ja, dat is een andere taal dan MSN of SMS met de turbowoordjes.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 08:55

Ehm... beetje off-topic? Er is al een onderwerp over de Tale Kanaans. Overigens zijn er bij mijn weten in Egypteland ook geen christelijk gereformeerde kerken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2006 08:56

Over de tale Kanaäns kun je verder praten in dit topic.
Overigens is dr. S. D. Post van mening dat bevindelijke taal aangeleerd kan worden ;).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 09:22

elbert schreef:Over de tale Kanaäns kun je verder praten in dit topic.
Overigens is dr. S. D. Post van mening dat bevindelijke taal aangeleerd kan worden ;).

Cursus Tale Kanaans voor beginners in 10 dagen bij de LOI ? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2006 09:33

Marnix schreef:
elbert schreef:Over de tale Kanaäns kun je verder praten in dit topic.

Cursus Tale Kanaans voor beginners in 10 dagen bij de LOI ? ;)

Nee, wel bij de JBGG. ;)
Maar nu echt ontopic mensen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 18 mei 2006 10:08

Heb me ook altijd afgevraagd wat BWP nu eigenlijk precies inhield... :wink:
Door buitenstaanders wordt altijd snel het etiketje BWP-gemeente opgeplakt, terwijl dat in feite niet bestaat. Natuurlijk zijn er wel bepaalde kenmerken, maar niet zo hokjes-achtig asjeblieft!
(tegelijk is het toch wel het duidelijkst als je zegt of BWP-achtig bent of niet, dat maakt namelijk nogal wel verschil. als je zegt 'ik ben cgk' weet de ander nog niet veel... :wink: )
Wij hebben trouwens ook BWP en De Wekker allebei (maar lees ze eigenlijk geen van beiden :oops: )

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 mei 2006 18:05

Jantjes schreef:Daar bij "Bewaar het Pand" spreken ze nog de zoogenaamde Tale Kanaäns.

dat is niet helemaal waar, ik kan zo een paar dominee's opnoemen in een BWP gemeente preken en 'gewoon Nederlands' praten. dat er dominee's zijn die een wat 'verouderd' taalgebruik hanteren heeft mi meestal te maken met het feit dat die betreffende dominee's wat meer op leeftijd zijn en andere 'leermeesters' hebben gehad op de universiteit.

Door buitenstaanders wordt altijd snel het etiketje BWP-gemeente opgeplakt, terwijl dat in feite niet bestaat.

bestaat wel degelijk
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 mei 2006 18:11

Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 mei 2006 19:19

Het wonderlijke van die ‘Tale Kanaäns’ is dat je die in allen talen terug kan vinden.
Het is meer een verhouding, betrekking of band tot elkaar in de vorm zoals wij liefde kennen.
Wie kan liefde uitleggen? Ja, je kan natuurlijke met allerlei bewoordingen zeggen wat liefde is, ook tegen diegene die je lief vind, maar als hij/zij die liefde van jou niet voelt, zegt het hem/haar niets.

En om topic te blijven deze tale kanaans wordt ook zeer zeker in de Chr.Ger.Kerk (behoudende kant) beleeft. Let wel ik zeg ‘beleeft of ondervonden’, want zo is deze taal, zonder lettertjes!
1Co 2:14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Ro 8:5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
1Co 1:21-23 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven; Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken; Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid; enz.
Hnd 16:14 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 mei 2006 22:35

oh zit dat zo joh? nu snap ik het, het is helemaal duidelijk. :idea: bedankt Jantjes!
ik dacht dat die teksten die je aanhaalde een hele andere betekenis hebben. :roll:

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 19 mei 2006 07:08

columbus schreef:
Door buitenstaanders wordt altijd snel het etiketje BWP-gemeente opgeplakt, terwijl dat in feite niet bestaat.

bestaat wel degelijk

Columbus, hoe kom je bij dat idee? Het artikel waar je naar verwijsd is de eerste google opbrengst op bewaar het pand en begint met de zin:

Bewaar het Pand, het blad van het behoudende deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken, bestaat veertig jaar. We hebben het dus over een blad, waar je al of niet lid van kunt zijn.
Ik ben er lid van, maar het overgrote deel van mijn gemeente niet. Is mijn gemeente nu bewaar het pand??
Ongetwijfeld zijn veel dominees lid van dit blad, al zullen ze niet altijd allemaal achter de gehele inhoud staan.

Dus laten we hier op het forum ajb zulke gegroeide onjuiste stickers vermijden!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2006 09:22

Jantjes schreef:Het wonderlijke van die ‘Tale Kanaäns’ is dat je die in allen talen terug kan vinden.
Het is meer een verhouding, betrekking of band tot elkaar in de vorm zoals wij liefde kennen.
Wie kan liefde uitleggen? Ja, je kan natuurlijke met allerlei bewoordingen zeggen wat liefde is, ook tegen diegene die je lief vind, maar als hij/zij die liefde van jou niet voelt, zegt het hem/haar niets.

Die liefde wel of niet voelen heeft niets met taal die je gebruikt te maken. Ik snap je pleidooi voor de Tale Kanaans dus niet, ik snap niet waarom je hier liefde aan gaat koppelen. Er zijn toch zat kerken en zat christenen die die liefde wel voelen maar niet de Tale Kanaans gebruiken zoals die in BWP-gemeenten soms nog gebruikt wordt, spreken.

En om topic te blijven deze tale kanaans wordt ook zeer zeker in de Chr.Ger.Kerk (behoudende kant) beleeft. Let wel ik zeg ‘beleeft of ondervonden’, want zo is deze taal, zonder lettertjes!
1Co 2:14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Ro 8:5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
1Co 1:21-23 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven; Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken; Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid; enz.
Hnd 16:14 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

Deze tekst gaat om inhoud van de taal die van de Geest is. Die inhoud is het evangelie, die voor voor Joden een ergernis is en voor Grieken een dwaasheid. Dit evangelie wordt niet alleen in de behoudende CGK's en andere behoudender kerken gepreekt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 mei 2006 10:08

Ik denk inderdaad dat je met die ‘Tale Kanaans’ voorzichtig moet doen, ik heb hem dus gekoppeld en vergeleken met de Geest in Liefde. Omdat wij zelf de geesten moeten onderzoeken of zei in waarheid zijn en dan zijn er in principe maar twee. Maar, omdat de natuurlijke mens, ook in o.a. de christelijk gereformeerde kerk aanwezig, deze niet kunnen onderscheiden is het hun een onnozelheid, want deze Geestelijke taal is niet alleen Evangelie maar wel ‘Wet en Evangelie’ in verhouding en evenwicht dus. Als dit niet in evenwicht is ontstaat er een scheefgegroeid christendom. Daarom zijn er in de geschiedenis christenen geweest dit zich reformatorische gingen noemen en gingen kerken scheiden/scheuren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2006 11:07

Goed... daar heb we al een topic over.... het lijkt me niet verstandig die hier nog eens dunnetjes over te doen... dus ik ga er verder niet op in :)

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 20 mei 2006 23:58

rafaell schreef:Gisteren in Almelooooooooo ook :D

Wat me opviel was dat de kinderen zo bij de dienst en gemeente betrokken werden :) De kinderen (jaar of 8?) waren 's middags net terug gekomen van kamp, 3 meisjes mochten voor in de kerk 'Vaders liefdesbrief' voorlezen waarna de kampkinderen, allemaal op de galerij, gingen staan en onder begeleiding van een gitaar een ingestudeerd nummer uit de opwekkingsbundel voordroegen aan de gemeente :D Zo maak je aan de kinderen duidelijk dat ze ook bij de gemeente horen, ik had dat gevoel nooit als kind.

De kinderen worden er bij ons erg bijk betrokken

savaaond komen ze met collecte in de kerk en vertellen we ze met zondagsschool gedaan hebben. Laten dan kleurplaten enzo zien.
Verder wordt 1 keer per maand dan het maand leid van de zondagsschool met ze gezongen

Terug naar “Archief”