Spijkerkleding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 mei 2006 07:17

Ik had een lange zwarte rok aan en een wit linnen dichtgeknoopt jasje erboven. Was heel mooi :)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 mei 2006 07:35

Marnix schreef:daarom heb ik ook in hawaii-blouse belijdenis gedaan :)

Allemaal degelijke stijlvolle mensen en jij daartussen met een hawaii=blouse. Had je nog meer hawaii-dingen aan. Ze hebben daar toch ook nog een of ander krans om?????
En natuurlijk een surfshort, kan niet anders, met witte sportsokken :lol:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2006 09:49

een die sportsokken dan wel opgetrokken tot halverwege de onder benen :mrgreen:

Ik had met belijdenis doen wel degelijke kleren aan. Donkerblauwe rok met jasje en een roze blouse. Vreselijk!! Dat ik dat gedaan heb, maar goed..
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2006 10:02

Dan hoop ik maar dat je geen menen in gewetensnood hebt gebracht.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2006 10:05

in hoeverre moet je rekening met anderen houden?

Ik trek ook uit respect voor de standpunten van mijn ouders thuis een rok aan, maar dat zijn mijn ouders. Ik kan niet met de hele gemeente rekening houden!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 mei 2006 10:07

Nou wat had ik aan: beige lange rok met jas en daaronder bloemetjesbloes! en een grote hoed op mn hoofd.
was toen blijkbaar in.

Maar wat het ergste is: mijn ouders zijn pas verhuisd en mijn moeder had uit nostalgie dat pak bewaard en wat zei ze:
ik heb dat pakje nog, moet jij het nog hebben? Is nog heel mooi hoor, bijna nooit gedragen, anders geef ik het aan een tweedehandszaak want die kunnen het nog best verkopen......
april 1993................het museum wilt het vast nog wel hebben.

kzal eens vragen of ze het al verkocht hebt........ 8)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2006 10:12

Gerdien B. schreef:in hoeverre moet je rekening met anderen houden?

Ik trek ook uit respect voor de standpunten van mijn ouders thuis een rok aan, maar dat zijn mijn ouders. Ik kan niet met de hele gemeente rekening houden!

Hoe ver? Tot in de dood! Paulus liet ook zijn stukje varkensvlees staan als hij wist dat iemand zich erdoor in gewetensnood zou komen (Dat is iets anders dan zeggen: zo is het nooit geweest, dit zijn wij niet gewend, etc.)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2006 10:16

Dan zal dat dus betekeken dat ik in het zwart moet gaan dag en nacht, omdat ik mensen bij ons in de gemeente weet die dat graag zien. Zeker als je mag weten dat je Gods kind bent.

*zit in een oude spijkerbroek met slobber vest achter pc op moment*

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mei 2006 10:26

Ach onze dominee zegt rustig dat je geweten toegeschroeid is als je als vrouw in een broek loopt.. dus tja, volgens mij is gewetensnood ook iets wat door je cultuur gevormd wordt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 mei 2006 10:39

Raido schreef:Ach onze dominee zegt rustig dat je geweten toegeschroeid is als je als vrouw in een broek loopt.. dus tja, volgens mij is gewetensnood ook iets wat door je cultuur gevormd wordt.

???? Als je de vragenrubriek leest, zie je toch andere dingen m.i.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 17 mei 2006 11:04

TheKeimpe schreef:

Hoe ver? Tot in de dood! Paulus liet ook zijn stukje varkensvlees staan als hij wist dat iemand zich erdoor in gewetensnood zou komen (Dat is iets anders dan zeggen: zo is het nooit geweest, dit zijn wij niet gewend, etc.)

En wat dan als ik er van in gewetensnood kom als mensen niet in hawaiiblouse belijdenis doen?

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 17 mei 2006 11:18

rafaell schreef:
TheKeimpe schreef:

En wat dan als ik er van in gewetensnood kom als mensen niet in hawaiiblouse belijdenis doen?

hoe kun je nou met gewetensnood van iedereen rekening houden?

ik kijk niet in andermans geweten, volgens mij staat er in de Bijbel alleen iets over je eigen geweten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2006 11:39

TheKeimpe schreef:

Dan hoop ik maar dat je geen menen in gewetensnood hebt gebracht.

Hoe zou ik daardoor mensen in gewetensnood hebben kunnen brengen dan? Ik zie even niet in hoe dat het geval zou kunnen zijn?!

Het was overigens geen megafelle hawaii-blouse, het was er 1 in lichtgroen... met donkergroene bloemetjes erop... en daaronder had ik een groen-bruine blouse. (overigens was ik niet de enige die niet in pak ofzo verscheen, er waren er wel een hoop... maar ook genoeg die gewoon een gekleurde polo of zo aanhadden :D)

Ik heb van niemand kritiek gekregen op mijn kleding.

hoe kun je nou met gewetensnood van iedereen rekening houden?

ik kijk niet in andermans geweten, volgens mij staat er in de Bijbel alleen iets over je eigen geweten.

Zo: . 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

Aan de andere kant is inderdaad de vraag in hoeverre je met alles mee moet gaan... Mensen die willen dat je zwarte kleding draagt bijvoorbeeld... Misschien ergeren ze zich aan jou lichte kleren.... anderzijds kunnen anderen zich weer aan donkere kleding ergeren... Maar is er dan sprake van gewetensnood? Het voorbeeld over het offervlees gaat over geloofsgeweten... niet over een geweten dat gaat opspelen omdat er bepaalde tradities worden doorbroken of zo...

Op zich wel een lastig punt... maar als er van mij was gevraagd om in pak belijdenis te doen had ik dat wel willen doen. Ik had alleen geen pak dus had ik er wel 1 moeten kopen.... had ik misschien ook wel weer last van mijn geweten gekregen :D Gelukkig was het dus voor niemand een probleem dus waar hebben we het over :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 mei 2006 15:49

Raido schreef:
Wullimpie schreef:
Raido schreef:Mag een domineesvrouw los haar hebben of moet het opgestoken zijn?

*benadrukt hiermee dat hij het dikke onzin vind hoe domineesvrouwen, dominees en domineeskinderen er uit zien*

En scheert voor het gemak alles en iedereen over een kam. :roll:
Het maakt voor niet uit, voor geen enkele domineesvrouw, kind of dominee zelf. Dus ja ik scheer ze allemaal over dezelfde kam. Of is er onderscheid in dominee en dominee?

Het ging mij om deze zin.

*benadrukt hiermee dat hij het dikke onzin vind hoe domineesvrouwen, dominees en domineeskinderen er uit zien*

Schijnbaar mag je niet zeggen dat je vind dat vrouwen een hoed op moeten in kerk, maar wel dat alle domineesgezinnen er vreemd gekleed bij lopen.
Dat is toch een beetje dubbel, los van het feit dat het ene gezin er anders zal bijlopen dan het andere, je kan die dus niet over een kam scheren.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2006 16:13

Hoe zou ik daardoor mensen in gewetensnood hebben kunnen brengen dan? Ik zie even niet in hoe dat het geval zou kunnen zijn?!

Ik ken mensen die hier oprecht :!: moeite mee hebben, om de volgende reden:
Je staat voor God, daar hoort gepaste kleding bij.

@de rest:
Als je weet dat iemand ergens door in gewetensnood komt, dan heb je daar rekening mee te houden. Mochten er tegengestelde gewetens zijn, dan heb je dus een probleem, maar ik kan me daar geen voorstelling van maken.

Let op het verschil: je kunt iets vinden dat het zo hoort (traditie etc.), en je kunt van iets in je geweten overtuigd zijn.
Tegen het eerste hoef je niet te schoppen, maar je hoeft je er ook niet rücksichtlos naar te voegen. Met het tweede moet je m.i. wel degelijk rekening houden.

Terug naar “Archief”