Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 16 mei 2006 13:30

Ook al zouden er maar 3 joden zijn, dan geldt die belofte nog steeds. 5 miljoen joden of 3 joden het veranderd de belofte niet.

@Klaas ik kom er later op terug.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 16 mei 2006 14:11

Dit wordt in de theologie ook wel aangeduid als reportage-eschatologie: een spoorboekje dat wordt opgesteld door een hele trits profetieen uit hun verband te halen en vervolgens op een voor de opsteller schijnbaar logische manier achter elkaar te zetten. Zo is Hal Lindsey bekend geworden met zijn eindtijd schema's. Spannende boeken, dat zeker, maar de vraag is of het wel de bedoeling van de Bijbel is om spoorboekjes op te stellen over de eindtijd, zeker als je bedenkt dat "van die dag of die ure" niemand weet. In de tijd dat Jezus op aarde kwam, waren er ook nogal wat eschatologische verwachtingen, die er overigens allemaal naast bleken te zitten. Jezus bleek in elk geval niet de messiaanse vrijheidsstrijder te zijn, die de Romeinen uit het land zou jagen en een aards koninkrijk op zou richten. Wat dat betreft is dat voor ons een waarschuwend teken, dat tot bescheidenheid noopt. Wat we wel kunnen doen, is de Bijbelse gegevens uiterst serieus te nemen, waakzaam te zijn en Jezus' wederkomst te verwachten met verlangen.

OK Elbert ! inderdaad :
niemand weet van de dag noch het uur, maar deze gegevens zijn er voor om ons voor te bereiden.We leven wel in de tekenen van de tijd. Nu meer dan 100 jaar geleden, De hele technologische revolutie, Dat de Hele Wereld inderdaad kan zien en horen wat er life gebeurd !! Dat we ons zorgen moeten maken voor snelle verspreiding van de epedemie van het vogelgriepvirus door het massale intercontinentale luchtverkeer. dat heeft niets met spannende boeken te maken . Ook de atoombom maakt de apocalypse voorspellingen zijn inmiddels zeer geloofwaardig geworden en de dreigementen vanuit de islamitische hoek tegen de grote satan en de kleine satan.....
de uitvinding van het internet, sociale controle , elektronisch bankieren , de hele wereld is een stuk kleiner geworden voor ons dan vroeger het geval was.

maar om datums te prikken over de terugkomst van Yeshua , dat is weer iets anders.

Yeshua geeft ons zelf talloze aanwijzingen over de toekomst..
en ik geloof met mijn hele hart dat alles wat er voorspeld is ook gaat gebeuren, het boek Openbaring sluit aan op wat de profeten over de Laatse tijden hebben voorspeld.

de boeken van Hal Linsdey ken ik niet en als iemand daar spannende boeken wil schrijven ja , dan zijn het altijd nog ideeen van mensen.
maar we hebben het hier over het allomvattend plan van de Eeuwige .

Dat de Kerk daar allang geen aandacht meer voor heeft , zal ook met vervangingsleer te maken hebben denk ik. en daar gaat het uiteindelijk in dit topic over.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2006 14:24

salty schreef:maar we hebben het hier over het allomvattend plan van de Eeuwige .

Dat de Kerk daar allang geen aandacht meer voor heeft , zal ook met vervangingsleer te maken hebben denk ik. en daar gaat het uiteindelijk in dit topic over.

Je kunt de vervangingsleer natuurlijk niet van alles de schuld geven. Mijns inziens komt het gebrek aan aandacht voor de laatste dingen vooral voort uit de lauwheid binnen de kerken en kerkelijke stromingen (tevredenheid met het hier en nu i.p.v. het verlangen naar de volmaking) en niet uit een vervangingsleer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 mei 2006 14:24

Optimatus schreef:Slechts in Christus is de weg naar het Vaderland te vinden, niet in het jodendom.

Klopt, maar de Jood HaMashiach Jeshua is niet los verkrijgbaar. God heeft ons door, en alleen door het Joodse volk zijn Zoon, de Koning van Israel, hoofd van de Gemeente. Zo heeft God het gewild. Nog geldt voor ons de opdracht uit Ps. 122: Bidt voor de vrede van Jeruzalem.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2006 15:11

De Koning van Israel... maar niet gelijk de koningen die voor Hem waren, dat zei Hij Zelf tegen Pilatus. Daaruit kun je concluderen dat het Christus in elk geval niet om de staat of het geografische Israel ging, maar om een ander Israel.

Paulus geeft aan dat er geen Joden en Grieken (meer) zijn en voorts is Christus gekomen voor alle volkeren en niet alleen voor Israel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 16 mei 2006 15:17

elbert schreef:
salty schreef:maar we hebben het hier over het allomvattend plan van de Eeuwige .

Je kunt de vervangingsleer natuurlijk niet van alles de schuld geven. Mijns inziens komt het gebrek aan aandacht voor de laatste dingen vooral voort uit de lauwheid binnen de kerken en kerkelijke stromingen (tevredenheid met het hier en nu i.p.v. het verlangen naar de volmaking) en niet uit een vervangingsleer.

>>>>>>
Ja maar het heeft wel te maken met het gevoel van Wij zitten goed , Wij hebben het gevonden , Wat er verder met Israel gebeurt is voor ons niet belangrijk, want wij horen daar toch niet bij.
Dan krijg je dus weer meer vervreemding. met alle gevolgen van dien.
Dat kan jij ook wel lauwheid noemen en ook niet een bewust gekozen houding .Voor de Kerk is Jezus ineens als babytje gekomen :Het Licht der wereld, dat niet door Zijn Volk werd gekend,
Voor Israel bestaat Hij dus wel degelijk al vanaf het begin van de wereld en Heeft Hij ook zich in de periode voor Zijn Komst als de Messiah aan Israel geopenbaard als sterke Rechterhand die het Volk uit Egypte heeft geleid als Kolom van Vuur en rook , en Engel van Het Verbond en de Engel van het aangezicht van YHWH diegene die ook in de toekomst Zijn plan zal vervullen met Zijn Volk en Zijn Volk zal verlossen uit alle benauwdheden die nog zeker zullen komen.!!!
Deze twee periodes zijn voor de kerk niet belangrijk meer, door hun lauwe opvatting , omdat je alleeen maar in je persoonlijke zaligheid hoeft te geloven. een vreemde gedachtengang om je zo van alles los te koppelen.
Voor Israel zal het aannemen van Yeshua als Messiah dan uiteindelijk collectief gaan gebeuren , omdat het dan aan hen geopenbaard zal worden en het besef ineens zal komen . maar dan zal het voor velen al te laat zijn helaas.
en ja .....
Jeruzalem zal een heet hangijzer worden in de toekomst !!!!

Maar Elbert vind je het zelf geen uitdaging om te kijken verder dan wat er in de kerk gepreekt wordt>>>
Als je zelf op zoek gaat dan zul je zien hoe alle profetieeen met elkaar verband houden!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2006 15:28

salty schreef:Jeruzalem zal een heet hangijzer worden in de toekomst !!!!

Dat is het nu al.

salty schreef:Maar Elbert vind je het zelf geen uitdaging om te kijken verder dan wat er in de kerk gepreekt wordt>>>
Als je zelf op zoek gaat dan zul je zien hoe alle profetieeen met elkaar verband houden!

Daar heb ik mijn Bijbel voor en hoef ik niet allerlei sites af te struinen met het nieuwste eindtijdschema. Ik heb zo'n beetje alles op dit gebied al gezien en dat heeft bij mij een gezonde scepsis ten aanzien van dit soort schema's doen postvatten. Bovendien werkt een beetje kennis van de kerk- en theologiegeschiedenis ook ontnuchterend. Van allen die in de geschiedenis iets over dit onderwerp gezegd hebben, kun je samenvattend zeggen dat ze het bijna nooit in alle opzichten met elkaar eens waren, of het nou over oud-christelijke kerkvaders gaat of over moderne opvattingen en alles daartussenin.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 mei 2006 15:35

Ben het met de laatste alinea van Elbert meer dan eens ;-)

In de CV Koers stond onlangs een bespreking van Wie is onze God?
Arabische christenen, Israël en de aard van God van B. Reitsma. Heeft iemand dit boek al gelezen (gaat over het onderwerp dat we hier bespreken)? Leek me erg interessant...

Edit: hierbij een link: http://www.boekencentrum.nl/shopdetails ... term=11991
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 16 mei 2006 16:18

Ja natuurlijk Elbert bedoel ik ZELF je Bijbel Lezen en alle profetiieeen vergelijken , ook de kleine profeten , dan zie je toch dat allen op hetzelfde neerkomen???.Als je daar geen heil meer in ziet >>
dan is dat toch vervanging!!?
Het Nieuwe Verbond heet Nieuw omdat het in de plaatrs is gekomen van de Wet van Mozes in Sinai, en daardoor de tempelrituelen niet meer nodig zijn om Tot YHWH te komen.
Maar de Profetieeen zijn niet vervallen dat blijft overeind !!!
Je hoeft niet allerlei sites af te struinen maar als je leest en vergelijkt dan blijft het zo:
Ik geloof in wat er in de H S over geschreven staat , wanneer Yeshua terug komt weet YHWH alleen.

Daniel2:
44 "In the time of those kings, the God of heaven will set up a kingdom that will never be destroyed, nor will it be left to another people. It will crush all those kingdoms and bring them to an end, but it will itself endure FOREVER...
45 This is the meaning of the vision of the rock cut out of a mountain, but not by human hands
—a rock
that broke the iron, the bronze, the clay, the silver and the gold to pieces.
"The great God has shown the king what will take place in the future. The dream is true and the interpretation is trustworthy."

http://www.biblegateway.com/passage/?bo ... version=31

@Klaas alle gelovigen in the Messiah zijn EEn in Hem

dat heeft dan niks te maken met geografische lokatie !
Messianic gelovigen worden uit alle hoeken raar aangekekem
vanuit de joodse hoek als verraders
vanuit de arabische hoek als joden lovers
vanuit de kerk hoek als farizeeen
vanuit de seculiere hoek als vreemde vogels
vanuit communistische hoek als oproerkraaiers
etc
wij moeten over vele obstacles heen omdat wij verder zien dan wat door sterfelijke mensen is opgesteld !
Wij leven door ons geloof alleen !

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 16 mei 2006 16:27

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2006 16:30

Ik vind dit allemaal erg subjectief. Geen tempelrituelen, wel profetieën en dat zonder enige onderbouwing. Je zou dus net zo hard (dat lukt je vast wel) kunnen roepen wel tempelrituelen en geen profetieën.

Ik heb persoonlijk niets tegen rituelen als die het geloof versterken (vandaar mijn groeiende interesse voor de traditio apostolica die mijns bescheiden inziens door de Heilige Geest wordt geleid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mei 2006 17:00

elbert schreef:Van allen die in de geschiedenis iets over dit onderwerp gezegd hebben, kun je samenvattend zeggen dat ze het bijna nooit in alle opzichten met elkaar eens waren, of het nou over oud-christelijke kerkvaders gaat of over moderne opvattingen en alles daartussenin.

Alhoewel dat dan weer niets uitzonderlijks is; daar hadden zelfs de Dordtse vaderen last van toch? :)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 16 mei 2006 17:46

Optimatus schreef:Ik vind dit allemaal erg subjectief. Geen tempelrituelen, wel profetieën en dat zonder enige onderbouwing. Je zou dus net zo hard (dat lukt je vast wel) kunnen roepen wel tempelrituelen en geen profetieën.

.

IK kan het zeker wel onderbouwen!
Als ik in de Belofte van de HS geloof ,
dan blijft er niets over dan Geloof alleen !
Geloof in Yeshua als Messias tot heil van alle mensen, waar bij er geen verschil is bij de Eeuwige tussen Jood of iemand uit de volken die Zijn Heilige Naam aanroept .

Het Nieuwe Verbond dat door Zijn Bloed is verzegeld en waarvan iedereen deel mag uit maken, waardoor we voor altijd zijn bijgeschreven in het Boek van de Levenden van het Lam niet voor een jaar maar voor altijd !

De Heilsbelofte van de wederkomst van de Messiaanse Koning die vanuit Zion zal regeren in genade en waarheid over de hele wereld. en aan wiens Koningschap geen einde zal komen .

Tempelrituelen zonder profetie is nutteloos, de tempelrituelen zijn opgehouden >>>>de profetieeen zijn verzegeld!
Tweeduizend jaar lang zijn de profeten stil ! want alles is reeds voorzegd.
Het wachten is slechts op de wederkomst van de Prince of Peace!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2006 19:31

Maar waarom verwerpt het jodendom dan zijn God in Diens Wezen? De Heilige Drievuldigheid, de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest wordt niet door het jodendom erkend. Het doet Hem daardoor in velerlei opzicht te kort en loochent God in Zijn Wezen. Waarom blijft de oudste zoon dan toch steeds stijfkoppig de andere kant op kijken, namelijk in de richting van de eeuwige duisternis?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 mei 2006 21:20

Optimatus schreef:Maar waarom verwerpt het jodendom dan zijn God in Diens Wezen? De Heilige Drievuldigheid, de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest wordt niet door het jodendom erkend. Het doet Hem daardoor in velerlei opzicht te kort en loochent God in Zijn Wezen. Waarom blijft de oudste zoon dan toch steeds stijfkoppig de andere kant op kijken, namelijk in de richting van de eeuwige duisternis?

Jodendom is een godsdienst, er zijn ook mensen lid van het Jodendom die van geboorte geen Jood zijn. Je zou hen Judaisten kunnen noemen. Seculiere Joden zijn wel onderdeel van het volk maar vaak niet godsdienstig. En je hebt Messiaanse Joden die vallen mi. niet onder het Judaisme, maar ze zijn wel Joods.
Die zijn samen het Joodse volk, Israel, wat God uitverkoren heeft.
De politiek van Israel doet niks af aan het unieke karakter van dit volk. (Zie ook het OT).
De komst van Jezus heeft niet veroorzaakt dat de Joden geen rol meer hebben in de wereldgeschiedenis. Onverschillig hoe je tov. Israels politiek staat.

Nu antwoord op je vraag:
Omdat het Jodendom heeeel sterk de nadruk legt op de 1heid van God.
Ik geloof dat God Vader, Zoon en Heilige Geest is, deze God is 1.
Dit is gewoon geheel Bijbels. Deut.6:4. In het Hebreeuws staat er echad wat gewoon 1 betekend. Elke Israelier kan je vertellen dat de mannelijke vorm van 1 echad is. Dus niet zo verbazend he dat het voor een Jood niet 123 te accepteren is de Drie-eenheid, een term die niet eens voorkomt in de Bijbel. (kheb nu geen tijd nog meer teksten op te zoeken.)
Verder over die stijfkoppigheid, nou daar hebben christenen wel aan meegewerkt he met weet ik veel hoelang vervangingsleer geschiedenis om over de rest van de (kerk)geschiedenis maar te zwijgen.
Denk dat we de hand wel in eigen boezem mogen steken. Hoe blind is men vaak wel niet voor Gods plan met Israel, voor haar positie.
Dan gevingergewijs naar de staat Israel pleit je echt niet vrij.
Ik geloof dat God trouw is ik twijfel niet aan Hem, daarom weet ik ook dat Hij Israel zeker niet verlaten heeft en verlaten zal. Ook mij niet.
Mijn onderschrift is gewoon het telkens terugkerende refrein denk ik. God denkt aan het verbond en verlost Israel. Het OT is het waard bestudeerd te worden, je waardeert dan ook steeds meer het NT. als ik wat warrig ben komt dat omdat ik onwijs moe ben. 8-[

succes allemaal met de discussie verder! zo God wil hoop ik vanaf morgen in Israel te zitten. :D ben benieuwd of die discussie nog loopt begin juni. 8)

Terug naar “[Religie] - Open forum”