reform schreef:Als God de mens zo geschapen heeft dat hij kon gehoorzamen, dan heeft God de mens niet geschapen aan een gebrek aan gehoorzaamheid.
Maar wel met een gebrek aan de wil om te allen tijde te gehoorzamen. De wil die Jezus wel had.
Als God de mens zo geschapen had dat hij niet ongehoorzaam kon zijn, had hij een robot geschapen en dat was in optiek van God niet 'zeer goed'
Daarmee degradeer je Jezus (zo je wilt in zijn twee naturen samen) tot een robot - en dat is wat ik bedoelde met het verwarren op twee niveaus in mijn verhaal over de drogredenering.
God Zelf kan ook geen slechte dingen doen; is Hij daarmee ook een robot?
Klaas schreef:Nee. Gehoorzamen is iets anders dan afwegen of het verstandig is te gehoorzamen.
Klopt, alleen het volgt er wel op. Wie gehoorzaamt doet dat niet om te gehoorzamen, maar omdat hij het goed acht om te gehoorzamen. De vraag of het goed is te gehoorzamen bepaalt dus de (on)gehoorzaamheid van iemand. Iedereen rechtvaardigt zo zijn eigen keuzes. De een heeft er alleen meer inzicht in dan de ander.
Vergelijk het met kinderen: ik verwacht in sommige aspecten gewoon dat mijn kinderen me gehoorzamen. Of ze beseffen dat dat beter voor ze is doet er op dit moment net toe. Ik hoop uiteraard dat ze dat later wel in zullen zien.
In al hun acties die in het kader van (on)gehoorzaamheid staan kunnen ze twee kanten op:
* Denken dat het goed is om je te gehoorzamen, bijvoorbeeld omdat ze je vertrouwen en weten dat je waarschijnlijk meer kijk op de zaken hebt dan hen - of omdat ze straf zullen krijgen als ze niet gehoorzamen.
* Denken dat het goed is om je niet te gehoorzamen omdat ze het zelf beter denken te weten of omdat een ander die ze ook vertrouwen iets anders zegt.
Wederom volgt de (on)gehoorzaamheid uit een afweging.
Gen. 3 heeft slechts zijdelings te maken met jouw verhaal. Als je conclusies op basis van een verhaal wilt trekken moet je eerst luisteren naar het verhaal en achterhalen wat het verhaal over wil brengen.
Dat heb ik wel degelijk gedaan. Alleen ik vind het verhaal zelf niet kloppend als je het oppervlakkig leest, daarom probeer ik de gehanteerde concepten te ontleden en te kijken tot welke inzichten dat leidt. Mijns inziens worden concepten door elkaar gehaald, en dat merk je pas als je ze blootlegt.
In dit geval heeft dat niets te maken met het gebrek aan moreel inzicht (althans niet op de door jou bedoelde manier).
Mijns inziens wel - maar ik geloof dan ook nog steeds dat ongehoorzaamheid aan God voortkomt uit een gebrek aan moreel inzicht.
Tot de zondeval is er geen sprake van een gebrek aan gehoorzaamheid. Er is dus geen ingeschapen gebrek aan gehoorzaamheid. Er is sprake van een potentieel om ongehoorzaam te zijn. Iets wat m.i. essentieel is als het je om echte gehoorzaamheid te doen is.
Oké, prima. Het was dus alleen onvermijdelijk dat dat potentieel voor de zondeval zou zorgen. Verder zou je op deze manier moeten concluderen dat Jezus God geen echte gehoorzaamheid kon bieden, omdat er bij Jezus van dat potentieel geen sprake was.
Naar mijn mening haal ook jij 'de mogelijkheid om kwaad te doen' en 'de mogelijkheid om kwaad te doen' op verschillende niveaus door elkaar. Om duidelijker te maken wat ik bedoel heb ik een paar plaatjes gemaakt; de linkse representeert Adam (of Eva) en de rechtste representeert de mens zoals de mens had moeten zijn (Jezus).

Adam kon zowel goed en kwaad doen en zou dat ook doen, want volgens zijn vrije wil (de donkergroene cirkel) moest hij alles kunnen doen. De mens zoals hij had moeten zijn (Jezus), rechts, kon ook zowel goed als kwaad doen volgens zijn vrije wil (de binnenste, donkergroene (toelatende) cirkel), maar zou dat nooit doen omdat hij
de wil had om niet anders dan het goede te doen (de buitenste cirkel, donkerrood (verbiedend) voor het kwade en donkergroen (toelatend) voor het goede).
'De wil om niets anders dan het goede te doen' (of: de wil om God te gehoorzamen) sluit de vrije wil niet uit, het bepaalt alleen hoe een mens met die vrije wil omgaat. Het ontbrak Adam en Eva aan die wil, en dat maakte dat ze onvermijdelijk in zonde zouden vallen. Adam en Eva zouden in het licht van de zondeval dus pas 'zeer goed' geweest zijn als ze die wil wel hadden gekregen van God.