Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 15 mei 2006 12:47

liefie schreef:ik heb voor het eerst een katheter ingebracht (verblijfs).
bij een mevr die een hersentumor heeft en waar het slecht mee gaat. ze is heel mager geworden maar ze leek wel 9 maanden zwanger!!.
HAP gebeld bleek de blaas heel erg vol te zitten. ik dus gevraagd of ik hem in mocht brengen. en dat mocht!!!

het was ook wel heel erg nodig er kwam 3.5 liter urine uit!!!!
echt niet normaal dus ik heb er weer een aantekening bij. vond echt heel leuk om te doen en helemaal niet eng!!

welke handelingen mogen jullie allemaal doen??

3.5 liter??? sorry hoor, leuk voor jou, maar dat is een mip waard! daar kan iemand heeel erg naar van worden kan ik je verzekeren!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 15 mei 2006 13:41

Even kort vraagje tussen door als niet-zorger.

Wat kun je daar dan van krijgen? Als je zo snel dat leeg laat lopen? En wat is een mip?

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 15 mei 2006 13:45

Tobbe schreef:Even kort vraagje tussen door als niet-zorger.

Wat kun je daar dan van krijgen? Als je zo snel dat leeg laat lopen? En wat is een mip?

nee, het leeg lopen is alleen maar heel fijn........
stel jezelf voor met 3.5 liter in je blaas en je kunt niet naar het toilet en je kunt het eigenlijk helemaal niet laten lopen...........!

van een volle blaas kun je wel vanalles krijgen: acute verwardheid, heel erge buikpijn, stuwing in de nieren en infectie etc etc.

een mip is eeen melding van een incident omtrent patientenzorg. Dan meld je dus dat er iets mis is gegaan en dan wordt er besproken wat daar mee moet (hopelijk positief: zo van: wat kunnen we doen om dit niet meer te laten gebeuren.......)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 mei 2006 14:18

als je het te snel er uit loopt, klapt de blaas in een zeg maar. Eerst zit hij overvol, en dan word ie erg snel geleegd en dat is niet goed.
Daarom heb ik geleerd, als er meer dan een halve liter retentie is, even na die halve liter een kocher erop zetten en na een tijdje weer wat af laten lopen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 15 mei 2006 14:21

mw schreef:als je het te snel er uit loopt, klapt de blaas in een zeg maar. Eerst zit hij overvol, en dan word ie erg snel geleegd en dat is niet goed.
Daarom heb ik geleerd, als er meer dan een halve liter retentie is, even na die halve liter een kocher erop zetten en na een tijdje weer wat af laten lopen.

dat klinkt wel heel netjes! ik leeg persoonlijk (zonder verblijfskath) ook wel eens meer dan een halve liter!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 mei 2006 16:07

Ik ben zelf geen verpleegkundige, daarom mag ik maar bar weinig handelingen verichten. Ik mag medicatie delen e.d. stesolid toedienen tijdens een insult bij een bewoner, maar verder gaat het niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 mei 2006 16:30

Haha en ik ben totaal geen verpleegkundige, verzorgende of wat dan ook, en ik leeg ook catheterzakken ;) Maarja, das iets heel anders dan inbrengen enzo, maar toch, het mag heel niet, maarja, als niemand tijd heeft, moet ik soms wel.

Maar per 18 juli zit mijn werk in de ouderenzorg erop. Waarsschijnlijk dat ik volgend jaar dan ben in de jeugdpsychiatrie loop, maar das geen catheterzakken legen enzo meer ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 15 mei 2006 20:00

mw schreef:als je het te snel er uit loopt, klapt de blaas in een zeg maar. Eerst zit hij overvol, en dan word ie erg snel geleegd en dat is niet goed.

en laat ik nu net vanmiddag op college gehoord hebben dat dat achterhaald is :) vergelijk het met jezelf als jij naar de wc gaat dan doe je ook niet eerst de helft...die blaas moet gewoon leeg! Het is volgens de arts waarvan ik college kreeg ook het onnodig vermoeien van de client, telkens een halve liter...stel dat er dus 3 liter in zit...dan ben je enorm lang bezig om die blaas leeg te krijgen...

overigens...misschien wel grappig om te weten, artsen praten onder elkaar over het record urine wat ze meegemaakt hebben die van mijn docent lag op 2,9 liter :wink:
PaSaP Hoogh!!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 mei 2006 21:03

linde schreef:

en laat ik nu net vanmiddag op college gehoord hebben dat dat achterhaald is :) vergelijk het met jezelf als jij naar de wc gaat dan doe je ook niet eerst de helft...die blaas moet gewoon leeg! Het is volgens de arts waarvan ik college kreeg ook het onnodig vermoeien van de client, telkens een halve liter...stel dat er dus 3 liter in zit...dan ben je enorm lang bezig om die blaas leeg te krijgen...

overigens...misschien wel grappig om te weten, artsen praten onder elkaar over het record urine wat ze meegemaakt hebben die van mijn docent lag op 2,9 liter :wink:

Maarre als je het echt zo snel zo veel urine laat uitlopen kun je onderuit gaan... tenminste dat hebben ze bij mij op de opleiding verteld :P

De handelingen die ik mag verrichten: Nu alle verpleegtechnische handelingen... nouja, allemaal... maar ik ben wel bevoegd want alle toetsen zijn voldoende!!!! (We mogen gaan oefenen met bloedprikken bij het lab!)

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 15 mei 2006 21:03

Wel mooi dat je zo n college krijgt van een arts alleen is de vraag of dat hij daarin gelijk heeft. ALs je in de literatuur kijkt zie je wel dat er wel degelijk gevaren aan zitten aan het direct ledige van de blaas wanneer deze bizar gevult was. Ik vraag me alleen wel af hoe lang de verpleegkudige hebben zitten pitten voor de blaas zo vol zit. Hier moet wat tijd over heen gegaan zijn. slecht verpleegkundig handelen. de opmerking dat een mip op zn plaats zou zijn vind ik dan ook volledig terecht. echter vraag ik me af of dat die ingevuld zal worden. Dan zit er nog een verschil in de verwerking van dit soort meldingen.

dus alle helpende, verzorgende en verplegende weest gewaarschuwd voor volle blazen van een paar liter :roll:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 mei 2006 07:58

er is een mip ingevuld! maar eerst werd altijd geleerd dat iemand een shok kan krijgen als je hem in een keer laat leeg lopen. Dat blijkt toch onzin te zijn dus ze lieten het er in een keer uit lopen.
Maar het was natuurlijk weer precies in het weekend. (zoals altijd) terwijl ik een woensdag al had aangegeven het gaat niet goed met die mevr. Maar ze had geen koorts dus de dokter kwam niet. Zulke dingen kan ik echt kwaad om worden. Want sommige mensen hebben met 37.4 al koorts. Maar ja thuis zorg he :?
maar ik mag zelf maagsonde inbrengen
eenmalig katheteriseren(man/vrouw)
verblijfskatheter inbrengen(man/vrouw)
insuline spuiten enz
intramusculair spuiten
stoma verzorgen
wondbehanding enz
medicijnen uitzetten en delen
rest nog niet gehad van de opleiding

maar het word echt steeds leuker met al deze handelingen!

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 16 mei 2006 10:15

wel lang dan dat iemand met zo n bolle buik rondheeft gelopen. klinkt bijna alsof er enkel naar de temperatuur van een patient wordt gekeken en wanneer daar een verandering in is dat dan pas een arts geconsulteerd wordt. Temperatuur geeft zeker veel aan over de zaken die in het lichaam gebeuren maar om dat nu als enige maatstaaf te nemen. Je maakt wel een goed punt dat koorts per persoon wel verchillend kan zijn. het is daarom goed om een soort van normaal waarde voor iedere patient te hebben. Bij de anamnese in het ziekenhuis wordt vaak een normaal waarde voor bloeddruk, hartslag en temperatuur gevraagt en gemeten. Je kunt je afvragen in hoeverre dat het op dat moment een normaal waarde is maar je hebt in ieder geval een begin waarde.
toch vind ik het apart om te horen dat er verschillende mensen zijn die aangeven dat het "explosief" ledigen van de blaas "niet"gevaarlijk is. ik heb een patient meegemaakt waarbij de blaas op deze wijze geledigd werd en deze vrouw stierf binnen de 2 uur daarna. de familie heeft daar werk van gemaakt en er is toen vrij uitgebreid na de doodsoorzaak gekeken. oorzaak bleek toch direct verband te hebben met de te volle blaas waardoor de nieren slecht konden functioneren en het direct ledigen was daarin de druppel die de emmer heeft doen overlopen. de arts en verantwoordelijk verpleegkundige op dat moment hebben beide een berisping gekregen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 mei 2006 10:22

verpleeg24 schreef:wel lang dan dat iemand met zo n bolle buik rondheeft gelopen. klinkt bijna alsof er enkel naar de temperatuur van een patient wordt gekeken en wanneer daar een verandering in is dat dan pas een arts geconsulteerd wordt. Temperatuur geeft zeker veel aan over de zaken die in het lichaam gebeuren maar om dat nu als enige maatstaaf te nemen. Je maakt wel een goed punt dat koorts per persoon wel verchillend kan zijn. het is daarom goed om een soort van normaal waarde voor iedere patient te hebben. Bij de anamnese in het ziekenhuis wordt vaak een normaal waarde voor bloeddruk, hartslag en temperatuur gevraagt en gemeten. Je kunt je afvragen in hoeverre dat het op dat moment een normaal waarde is maar je hebt in ieder geval een begin waarde.
toch vind ik het apart om te horen dat er verschillende mensen zijn die aangeven dat het "explosief" ledigen van de blaas "niet"gevaarlijk is. ik heb een patient meegemaakt waarbij de blaas op deze wijze geledigd werd en deze vrouw stierf binnen de 2 uur daarna. de familie heeft daar werk van gemaakt en er is toen vrij uitgebreid na de doodsoorzaak gekeken. oorzaak bleek toch direct verband te hebben met de te volle blaas waardoor de nieren slecht konden functioneren en het direct ledigen was daarin de druppel die de emmer heeft doen overlopen. de arts en verantwoordelijk verpleegkundige op dat moment hebben beide een berisping gekregen.

ja kijk ik werk in de thuiszorg. Wil iemand geen dokter dan gebeurd dat niet. Dat is soms echt heel vervelend maar daar kiezen de mensen zelf voor! Ik heb daar soms best veel moeite mee. Nu word dus op school geleerd dat het geen kwaad kan zo verandert het elke keer weer. Maar om even terug te komen op die mevr. die gaf ook helemaal geen pijn aan hoe hard je er ook op duwde!.
mevr heeft een hersentumor en ze dachten eerst dat het ook in der buik zat maar bleek dus gewoon der blaas te zijn. want nu is het helemaal weg.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2006 10:25

sorry, maar ik heb het helemaal niet op artsen en al helemaal niet in de weekenden!
Ze hebben ons nu al zovaak kunsten geflikt waardoor bewoners met blijvende schade rond blijven lopen... $%@& Kan ik echt ongelovelijk kwaad om worden.

tja... waarschijnlijk wordt er gedacht: zijn toch maar verstandelijk gehandicapten. Kan je weinig mee... :roll: :x :| :cry:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 16 mei 2006 16:12

juist als je het niet op artsen hebt is het toch goed om ze er keer op keer bij te halen en te wijzen op hun fouten zeker wanneer ze overduidelijk zijn. een andere optie zou zijn om zelf medicijnen te gaan studeren zodat je zelf de taken van de arts kunt overnemen en er volledig op je eigen manier mee om kunt en mag gaan. helaas kun je nou eenmaal niet om artsen heen en al zijn het niet altijd de meest sociaal vaardige mensen er wordt van hen wel geacht dat zij de personen met de juiste kennis zijn. wel is het zo dat de artsen de patient niet zo lang zien als de verpleging. aan de verpleging dus de belangrijke taak om goed verslag te doen van hun observaties naar de arts toe en naar elkaar in de rapportage. ook daarin lijkt het al regelmatig mis te gaan of niet?

Terug naar “Archief”