aan vrouwelijke gelovigen: 1 Korintiers 11:2-16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 04 mei 2006 17:45

Raido schreef:
Jantjes schreef:Voor jou een vraag en voor de zusters een weet. Oordeelt gij onder uzelven.
ik scheer de bakkerbaarden aan de zijkanten van mijn hoofd niet af.

Bakkebaarden zitten meestal aan de zijkant van je hoofd toch? :wink:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mei 2006 21:02

Zoals volgens mij al eens gezegd is:

In de grondtekst staat dat vrouwen een sluier moeten dragen als ze God aanbidden. Nu weet ik niet de volledige context, maar veel regels hadden in die tijd een veel diepere achtergrond dan je zou vermoeden. Als ik iemand die weet, uiteraard boeiend.

Wat ik zo moeilijk vind, zolang ik de context niet weet weet ik niet echt durf te zgegen hoe je het moet opvatten.

Om het voorbeeld van de bloedworst aan te halen, dat was in die tijd verboden omdat het bloed te gemakkelijk bedierf en er konden bepaalde wormpjes in zitten die je niet met het blote oog kunt zien. God stelde die regel dus in voor de veiligheid. (dat was in de tijd van Mozes)

Ik geef dit voorbeeld zodat je kunt zien dat er achter een heel simpel regeltje een heel verhaal kan zitten. Dus niet om hierop door te gaan.

Wat ik in principe vind, maar niet doe: Zodra je God op wat voor manier eert/looft/whatever, moet je een sluier dragen. (Dit zeg ik als ik alleen die tekst lees)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 mei 2006 09:55

kennissen lezen ook de trouw en echt elke letter ook nog. Nu maar hopen dat het kwartje neit valt dat ik het ben, want vrijdag gaat me ma weeer naar ze toe :S

Trouw vind ik iig nog beter dan telegraaf of algemeen dagblad. Ze hebben geregeld mooie artikelen in staan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mei 2006 11:03

Ik weet dat vrouwen bij veel orthodoxe Joden pruiken dragen. Dus geen hoeden of hoofddoekjes, maar pruiken, zodat je bijna niet weet of het haar nou 'echt' is of nep.

Ik heb ook ooit eens begrepen dat in de tijd van Paulus vrouwen met onbedekte hoofde prostituees waren en dat hij daarom opriep tot het bedekken van het hoofd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mei 2006 13:50

Ik denk persoonlijk om ongelijk te zijn, daarnaast (volgens mij heb ik het in de eerste pagina van dit topic gezegt) was een hoofddoek in die tijd een teken van onderdanigheid aan iets of het behoren tot de lagere klasse (inzoverre er klassen waren).

In onze tijd is dat eigenlijk percies omgekeerd; moeten wij dan die culturele normen toepassen in onze cultuur terwijl onze normen juist omgekeerd zijn?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 08 mei 2006 16:20

Zelf heb ik de volgende uitleg gehoord, mede door een stuk geschiedenis te bestuderen:
Paulus zegt dit hier, omdat in Efeze er een groot aantal prostituees waren. De prostituees hadden in die tijd kort haar. Ter onderscheiding van 'heidenen' moesten de christenen in Efeze het haar lang dragen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 mei 2006 07:45

Ik heb de discussie even opgesplitst. Op het artikeltje in Trouw over dit topic kun je hier reageren. In dit topic gaan we inhoudelijk verder over de betreffende bijbelteksten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 11 mei 2006 12:21

Ik heb een mail maar de redactie van Trouw gestuurd, over de publicatie van 1 Korinthe in hun artikel. Wanneer zij dit beantwoorden, zal ik jullie op de hoogte stellen.

Terug naar “Archief”