Artikel in Trouw over Refoweb discussie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 18:31

Raido schreef:
Opzich zegt de naam 'Smurffie' niets natuurlijk.
Je avatar ook niet gelukkig 8)

Snap niet dat je boos kan worden omdat ze je quoten in een krant.
Hier op internet kan toch ook iedereen het lezen?
Maar die mensen lezen dan ook direct de context erbij. Volgende week staat er in de Trouw een quote van mij: De ware kerk; waarop Raido antwoord: de Gergem, duh!

Natuurlijk heb ik dat gezegt, maar niet zomaar :P

Avaters worden nooit geplaatst bij mijn weten :wink:

En dat laatste is idd vrij l*llig ja :P

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mei 2006 20:24

*proest* Raido, jij hebt echt humor :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mei 2006 21:56

heeft er nog iemand gebeld vanavond???
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 22:30

Gerdien B. schreef:heeft er nog iemand gebeld vanavond???

Euh, mijn telefoon stond op stil #-o Niets gehoord dus :D

hm, serieus, wat denk je er mee te bereiken? :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mei 2006 22:32

ik wil niets bereiken. Ik ben alleen benieuwd of iemand nog heeft gebeld ;)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 22:38

Gerdien B. schreef:ik wil niets bereiken. Ik ben alleen benieuwd of iemand nog heeft gebeld ;)

Hm, dan ben ik samen met jou benieuwd :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mei 2006 22:41

laten we dan samen trouw wachten op de eerste die zich meld :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 22:43

Gerdien B. schreef:laten we dan samen trouw wachten op de eerste die zich meld :P

Hehe idd :mrgreen:

try

Berichtdoor try » 09 mei 2006 23:39

Aan al degenen, die vinden, dat een dagblad als Trouw niet zomaar citaten van refoweb mag publiceren, zou ik het volgende willen zeggen:

Het lijkt er op, dat door dit standpunt in te nemen, niet goed begrepen wordt welk medium Internet in feite is. Internet is een totaal open informatievoorziening, waar iedereen kan plaatsen en publiceren (!) en waar ook iedereen kennis kan nemen van die publicaties. Het is openbaar, publiek terrein.

Wie dacht, dat refoweb of andere fora kleine, knusse private groepjes zijn, waar in een zekere beslotenheid met geestverwanten kan worden gesproken moet dat oordeel grondig herzien.

Meedoen aan een open en voor ieder zichtbaar forum-topic is niets anders dan publiceren en openbaar maken.

Het behoort dan ook tot de vrije nieuwsgaring, dat een dagblad als Trouw relevante publicaties kan zoeken, vinden en zelf ook publiceren. Het is immers in de openbare ruimte gevonden. Het verschilt daarom niet veel van andere nieuwsfeiten, die door de media worden verslagen. En er wordt dus geen privacy geschonden. Mensen die publiceren op refoweb zijn zelf verantwoordelijk voor het feit dat ze publiceren en voor wat ze publiceren. Het is goed om dat nog eens terdege te beseffen.

try

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mei 2006 07:44

Dat is het probleem ook helemaal niet... het probleem is (valt in herhaling) dat een citaat uit zijn verband gerukt totaal anders kan overkomen bij de ouders van Marina of Gerdien.. Ik heb een stukje terug ook een voorbeeld gegeven.

Ik blaat ook nogal eens wat, bijvoorbeeld over mijn kerkverband daar kun je natuurlijk één regel aankunnen halen als 'mijn kerk houd mij stelselmatig dom' en dan de rest van de posting niet plaatsen; waardoor het en regelrechte aanval is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 mei 2006 08:44

idd Raido, een opmerking van mij was een knipoog naar een andere discussie hier op het forum. Degene die de discussies gevolgt heeft snappen hem, maar mensen die alleen dat citaat uit de Trouw van mij lezen kunnen het verkeerd opvatten.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mei 2006 09:03

Ik krijg er bijna spijt van dat ik jullie erop attent gemaakt heb - wat een onrust heeft dat gewekt... En dat vind ik sneu voor jullie...

Overigens: door de kop erboven haken volgens mij al mensen af. En als ze dan al begonnen zijn met lezen, haken ze nog wel af na enkele regels. Het is min of meer dat mijn oog viel op het woord 'refoweb'...

Niet alleen iets plukken van internet, maar ook deels citeren uit een artikel doet een artikel geen goed. Het is vrijwel altijd uit het verband gerukt...

Nee, ik heb ook niet gebeld - je komt er ook bijna niet door. Maar meer nog omdat ik meedoe aan een lezerspanel, waardoor ik vrij regelmatig mijn mening kan geven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 mei 2006 09:08

voel je niet schuldig Riska. Ik ben blij dat je het gepost hebt!
Nu denk ik wel beter na over hoe ik dingen verwoord. Daarbij... laat de mensen maar komen met vragen, dan leg ik het ze wel uit ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2006 11:56

Tja Try, daarin heb je gelijk, we kunnen moeilijk om artikel 7 van de grondwet heen. Zelfs al zou je in een disclaimer neerzetten dat dingen van het forum niet zomaar gekopieerd mogen worden, dan gebeurt het nog... en daar kan je bezwaar tegen maken maar dat verlies je zonder meer, de vrijheid van nieuwsgaring is redelijk heilig in Nederland :)

Gerdien B. schreef:idd Raido, een opmerking van mij was een knipoog naar een andere discussie hier op het forum. Degene die de discussies gevolgt heeft snappen hem, maar mensen die alleen dat citaat uit de Trouw van mij lezen kunnen het verkeerd opvatten.

Tja, maar wat ze van je citeren klopt op zich wel. Dat dit op allerlei manieren uit te leggen is (je kan het zeggen en helemaal geen problemen met nette kleding hebben... of wel) doet op zich aan de objectiviteit van Trouw niks af... En nogmaals, dat valt gewoon uit te leggen aan mensen die dit wel verkeerd opvatten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 mei 2006 12:21

Ik lees de Trouw altijd erg uitgebreid, dagelijks, ben een fervent krantenlezer, maar dit is me echt niet opgevallen.
En verder is Trouw sceptisch over alles wat naar religie ruikt, en dat weet de lezer ook.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Terug naar “Archief”