Per Nilsson en andere jeugdboeken(schrijvers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2006 21:55

Klopt ja, is er volgens mij ook al. Die moet ik eigenlijk ook wel zien, aangezien ik het verhaal ook in een stuk of 4 versies gelezen heb. :D Ik hield/hou altijd wel van dat soort dramatische ridderromantiek.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 22:05

Hmz, ja ik heb voorstukjes gezien en die zagen er wel goed uit. Volgens mij ving ik op dat het een film is van de makers van Gladiator. Zegt opzich niets, maar Gladiator is wel een redelijk goede film, of wordt iig meestal als erg goed bestempeld. Ik verwacht er best wel wat van dus :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2006 22:10

Tja, het blijft altijd afwachten met dat soort films. Zo vond ik Gladiator idd goed, terwijl Troy weer een aanfluiting was die voor mij niet echt recht deed aan het verhaal.

De trailer ziet er opzich niet verkeerd uit, maar dat zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit van de film zelf. Evanescence in de soundtrack zou ik niet verwacht hebben overigens. :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 22:24

Hmz..Troy..wat vond ik daar ook al weer van :-k Ow ja, ik zag hem in de Pathe. Hij duurde té lang, want in de Pathe heb je nooit (rook)pauzes. 8)

En de soundtrack van wattes? :P

*Gaat de trailer opzoeken en bekijken* :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2006 22:32

Soundtrack van Tristan&Isolde, bij de trailer hoor je aan het eind het nummer Going Under van Evanescence, geloof ik. :)

En toen gingen we het weer over boeken hebben. :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 22:40

Ik heb gekeken. Best te doen volgens mij :)
soudtrack zegt me verder niets eigenlijk..

En idd, boeken! wist je dat er van de film Tristan en Isolde ook een boek was? 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2006 22:51

Nou, heel veel boeken dus, waarvan die van Jaap ter Haar tot nu toe door mij als beste bevonden is. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 22:56

Ik heb het boek nog nooit gelezen. Misschien wel een optie om dat eerst te doen, voor ik de film ga kijken :)

Verder staat er een aardige rij jeugdboeken in mn kast, of nou ja..kinderboeken eigenlijk. Volgens mij ben ik al snel overgestapt op de boeken van mijn moeder van bijv. Francina Rivers e.d.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2006 23:04

Mwah, opzich hoef je het boek van tevoren niet gelezen te hebben. Vaak zijn er van die verhalen ook weer minstens vijf verschillende versies, dus daar heb je dan niet zo heel veel aan.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 10 mei 2006 10:48

De Romeo-en-Julia-bewerking vind ik erg goed, mooi vormgegeven boekje ook. Spijtig dat er toch nog zoveel vloeken zijn gebruikt om de taal actueel te krijgen, dat is m.i. erg onnodig en voegt weinig toe aan het toch al dramatische karakter van de handeling en de taal.

Van Ter Haar ken ik alleen Arthur. Dat viel me erg tegen, ik vond het oppervlakkig, teveel naar het christelijke geïnterpreteerd soms en bij tijden erg saai.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2006 10:56

RECI-TATIVO schreef:Van Ter Haar ken ik alleen Arthur. Dat viel me erg tegen, ik vond het oppervlakkig, teveel naar het christelijke geïnterpreteerd soms en bij tijden erg saai.

Ah, voorzover ik het me kan herinneren waren de verhalen die ik heb gelezen niet echt christelijker geïnterpreteerd dan ze oorpsronkelijk waren. Ik weet niet of ik Arthur ook gelezen heb van hem eigenlijk.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 10 mei 2006 13:07

Waar ik op doel is het volgende. In de tijd waarin de Arthur-verhalen zich afspelen was er qua religie sprake van een tussenvorm tussen het oude geloof (keltisch, natuurreligie e.d.) en het nieuwe geloof (christelijk). Zoals op meer plaatsen waren de predikers bereid tot flinke concessies om de boodschap voor de barbaren acceptabel te maken. Lees: nadruk op het heldendom van Christus en diens triomferen over de dood; het verdoezelen van het als Lam ter slachting geleid worden. In elk geval was het oude geloof nog springlevend. In het boek van Ter Haar hebben de ridders een mate van christelijkheid over zich die mij te rooskleurig lijkt, anders gezegd, hij benadrukt teveel die ene kant van de medaille. De wens lijkt vader van de gedachte van Ter Haar. Het christelijke element lijkt mij niet primitief genoeg weergegeven, maar dat is natuurlijk deels ook de vrijheid die hij als bewerker van die oude sproken heeft.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2006 13:21

Ja, dat begreep ik ook al wel uit wat je zei. :) Wellicht geldt dit voor Tristan & Isolde ook wel een beetje, maar het Nibelungenlied leent zich daar natuurlijk een stuk minder voor.

Maar het verhaal van Arthur is natuurlijk sowieso niet geheel historisch en staat dus open voor interpretatie. Ik bedoel, of het nu verchristelijkt of geromantiseerd is, in beide gevallen wijkt het af van de historische werkelijkheid. Maargoed, Merlijn blijft natuurlijk een tovenaar en geen priester. :)

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 10 mei 2006 21:32

RECI-TATIVO schreef:De Romeo-en-Julia-bewerking vind ik erg goed, mooi vormgegeven boekje ook.

Ik vind 'm ook erg mooi. Ik kan uren naar de voorkant staren! :wink:

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 10 mei 2006 21:37

Bakvis :mrgreen: ! Meer ontopic, de voorkant, een fotoshot uit de verfilming. Ik vond die verfilming dus zo ontzettend niet geslaagd. Het is cliché om te roepen, maar boeken lenen zich nauwelijks voor verfilmingen en vaak verhoudt de verfilming zich tot het boek als een visstick tot een dynamo.

Terug naar “Archief”