Ik heb sowieso al respect voor Marnix. Ook al zou hij het niet bij het 'rechte eind' (Ga hier niet inhoudelijk op in, ik concludeer niets nl.) hebben, hij is wat mij betrefd overtuigd christen.
(Dit terzijde)
Ontopic maar weer.
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Alles goed en wel, maar Post beweert zo ongeveer dat de Geest je de TK leert. Dat is wat anders dan stellen dat het je fevoriete jas is.
Hand 2,6Serenity schreef:Klaas schreef:Alles goed en wel, maar Post beweert zo ongeveer dat de Geest je de TK leert. Dat is wat anders dan stellen dat het je fevoriete jas is.
de Geest kent alle talen, en of een taal nu rijk en intelligent is, of wat meer primitief en eenvoudig, het evangelie kan in elke taal verteld worden.
Maja de Bij schreef:Klaas schreef:Alles goed en wel, maar Post beweert zo ongeveer dat de Geest je de TK leert. Dat is wat anders dan stellen dat het je fevoriete jas is.
Ik wil geen woordvoerder van dr. Post zijn, maar dit vat je mijns insziens veel te kort door de bocht samen. Zijn pleidooi is juist -zo begrijp ik het tenminste- dat de jeugdleiders die taal aan jongeren leren, zodat de Geest het geleerde kan toepassen in hun leven. Dat lijkt me goed te verdedigen. Net zoals je op catechisatie leert wat vergeving is, terwijl de Geest je dat pas echt leert. Hij zoekt wat dit betreft goed het spanningsveld op tussen verstand en hart. Zijn stelling is nu dat de Heilige Geest beter uit de voeten kan met de TK dan met turboachtige-taal.
Maja de Bij schreef:Zijn pleidooi is juist -zo begrijp ik het tenminste- dat de jeugdleiders die taal aan jongeren leren, zodat de Geest het geleerde kan toepassen in hun leven. Dat lijkt me goed te verdedigen.
Net zoals je op catechisatie leert wat vergeving is, terwijl de Geest je dat pas echt leert. Hij zoekt wat dit betreft goed het spanningsveld op tussen verstand en hart. Zijn stelling is nu dat de Heilige Geest beter uit de voeten kan met de TK dan met turboachtige-taal.
Om te bezien of hij gelijk heeft, zullen we eerst moeten vaststellen wat hij met TK bedoelt, ik ben daar i.i.g. nog niet uit.
Maja de Bij schreef:Als we dan toch met teksten gaan smijten .....
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
1Kor 2:14
Othello schreef:Ik kan me niet voorstellen dat christengemeenten in Papua of China de Tale Kanaans spreken. Het is een typisch Nederlands verschijnsel, dat zich ook nog eens beperkt tot de bevindelijk-gereformeerde kring. Ik zou daarom graag zien dat mensen als Post zouden pleiten voor begrijpelijke schriftuitleg. Gewoon, in bewoordingen die ook voor kinderen en jongeren te bevatten zijn. En dan hoeft er echt geen turbo-taal aan te pas te komen...
Ik heb zo'n vermoeden dat een dergelijke benadering meer vrucht zal afwerpen dan een revival van de Tale Kanaans.
Maja de Bij schreef:Ik denk -en dat is boven al meer gezegd- dat elke gemeente of groep z'n eigen TK of zo je wilt Visserslatijn gaat ontwikkelen. En daar is ook niets mis mee. Want als we geloven dat de natuurlijke mens die dingen die van God komen niet verstaat, zie mijn smijtwerk boven, dan zou het toch wel uiterst opmerkelijk zijn dat de taal van die mens geschikt is om de hemelse boodschap te kunnen bevatten.
Ook de taal moet geheiligd worden, de termen zullen geleerd moeten worden, zo diep is de natuurlijke mens nu eenmaal gevallen. En helaas, de oude taal heeft die heiliging nu eenmaal nadrukkelijker ondergaan door de grote invloed van de statenvertaling op het Nederlands dan veel moderne taal die los van God is ontstaan.
Waar ik het wel mee eens ben is dat de exclusiviteit die dr. Post claimt, niet hard te maken is en dat zijn mystiek idd de mijne niet is.
Klaas schreef:Als ik dat lees dan stelt hij m.i. dat de Geest de TK gebruikt als middel om gemeenschap teweeg te brengen. Dat op zich lijkt me geen probleem. Het probleem zit hen in de suggestie van exclusiviteit. Alsof de TK Gods enige of in ieder geval meest geliefde taalmiddel is om die gemeenschap teweeg te brengen. Dat wordt niet expliciet gesteld, maar volgt logischerwijs uit de oproep om jongeren de TK te leren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 377 gasten