Per Nilsson en andere jeugdboeken(schrijvers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 09 mei 2006 09:20

Othello schreef:Kent iemand overigens de boeken van J.B. Schuil? Jan van Beek, de Artapapa's, de AFC'ers, enz... stuk voor stuk prachtboeken voor tieners.

Geweldig! Ik heb ze allemaal verslonden (volgens mij op de Artapapa's na, want die hadden ze niet onze bieb). Fantastische zomervakantieboeken...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 mei 2006 09:52

De Artapappa's móet je nog lezen! Tranen met tuiten heb ik gehuild. Het is namelijk het enige boek van Schuil dat níet goed afloopt...

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 09 mei 2006 11:13

windekind schreef:Kinderboeken.. vroeger was ik weg van Thea Beckman, Evert Hartman, Jan Terlouw, Anke de Vries: prachtig! Ook Tonke Dragt, Gunnel Beckman, Hans Andreus (meester Pompelmoes).

Inderdaad, toen ik bovenstaande schrijvers ontdekte, was ik echt in de wolken!! :D
En laten we ook Roald Dahl niet vergeten (die ik nog graag lees, zijn verhalen voor volwassenen zijn ook fantástisch!!)

Heeft iemand wel eens de boeken over Georgia Nicholson gelezen? (ze kunnen niet, ze zijn zo slecht, maar ook zo grappig als je sacherijnig bent :lol: )
'Tijger, tanga's en tongzoenen', zegt je dat iets? (ja ik weet het, de titel is al erg :oops: )

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 mei 2006 11:38

Vakmatig ken ik Per N. goed. Zijn boeken worden door critici en literatuurdidactici enorm hoog aangeslagen, dat niet zonder reden. Dat ze qua stijl, inhoud, taal e.d. haaks staan op boek van bijv. Duinen e.a. is duidelijk. Die laatste titel die je noemt zegt me ook iets. Wolters-Noordhoff nam dat boek op in de lijster-reeks. Wat vind je van bijv. Peter van Gestel en Floortje Zwigtman?

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 09 mei 2006 14:35

RECI-TATIVO schreef:Vakmatig ken ik Per N. goed.

Wat doe je dan?
Wat vind je van bijv. Peter van Gestel en Floortje Zwigtman?

Van Peter van Gestel (Mariken is idd heel bekend van hem, maar die ken ik zelf niet) heb ik één keer een boek gelezen, maar ik weet de titel niet meer. Ik vond het niet zo. Ik geloof dat er nogal in gevloekt werd, maar dat weet ik niet zeker meer. Ik weet alleen nog dat er kwatrijnen in stonden, dat was wel leuk. :wink:
Floortje Zwigtman (Wolfsroedel is toch een titel van haar?) is ook wel bekend ja, maar daar heb ik ook nooit iets van gelezen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mei 2006 15:23

Tonke Dragt ja, die schreef allemaal van die spannende en opzich vrij complexe ridderverhalen, Tiuri, en de zwarte ridder met het witte schild ofzo? Met haar verhalen heb ik heerlijke avonden doorgebracht, opgekruld in het hoekje van de bank

Van de topschrijvers Thea Beckman, Evert Hartman, Jan Terlouw heb ik ook alle boeken gelezen.
Verder kon ik mij de tranen lachen om de absurde humor in de boeken van Joke van Leeuwen. Maar mn grootse favo blijft toch altijd Pipi lankous (de film was een terleurstelling, klopte niet met mijn fantasiewereld en mijn beeld van de uitstraling van pipi) , ik heb dat boek zelfs pas gekocht als jeugdherinnering.

En wie is ook al weer de schrijver van de serie 'Haas'?

Soms wou ik dat ik nu nog de tijd en de concentratie had om zoveel te lezen als ik toen kon:?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 mei 2006 15:39

Ik ben talendocent. Ik begin over van Gestel omdat hij net als Per N. enorm bejubeld wordt. Zelf ken ik van hem alleen Die Dag aan Zee. Dat boek vond ik literair knap geschreven, maar inhoudelijk viel er flink wat op af te dingen. De sfeer ademde mij teveel hopeloosheid, leegheid en doelloosheid (nihilistische trekken). Wolfsroedel is inderdaad van Zwigtman, vooral haar laatste roman, het begin van - ik dacht - een tweeluik is uiterst positief ontvangen.

Ik vind het leuk dat hier eindelijk eens adolescentenromans besproken worden.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 09 mei 2006 17:34

RECI-TATIVO schreef:Ik vind het leuk dat hier eindelijk eens adolescentenromans besproken worden.

Dan weet ik nog wel een auteur te noemen: Aidan Chambers! (Niets is wat het lijkt, Je moet dansen op mijn graf) Ook al kan ik niet alles goed noemen in zijn boeken, toch leer je ook heel veel van hem!

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 09 mei 2006 17:35

Charlotte schreef:'als ik groot ben, word ik schrijfster
en ik schrijf dan elke dag
over dingen die ik hoorde,
zag en zelf bedacht

over een gevaarlijk monster
in de diepe oceaan
met acht lange zwarte armen
die hij om je HEEN kan slaan'

Dit boekje van Nijntje heb ik nog! :lol: k Heb het vanmiddag weer gelezen. :wink:
En heeeeeeel voorzichtig in de kast gezet.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 mei 2006 19:51

Wist je dat Chambers naast jeugdliteratuurauteur een bekend literatuurdidacticus is? Hij publiceert enorm veel over jeugdliteratuur, literatuuronderwijs en lezen. Het is echt heel grappig om te zien dat jij zo'n beetje alle namen van de jeugdliteratuurcanon van dit moment kunt oplepelen. Dat is iets dat je niet snel verwacht op dit forum. Vanwaar je interesse in adolescentenromans, en specifiek dit soort? Je klinkt namelijk wat ouder dan de doelgroep.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 09 mei 2006 19:57

RECI-TATIVO schreef:Wist je dat Chambers naast jeugdliteratuurauteur een bekend literatuurdidacticus is? Hij publiceert enorm veel over jeugdliteratuur, literatuuronderwijs en lezen. Het is echt heel grappig om te zien dat jij zo'n beetje alle namen van de jeugdliteratuurcanon van dit moment kunt oplepelen. Dat is iets dat je niet snel verwacht op dit forum. Vanwaar je interesse in adolescentenromans, en specifiek dit soort? Je klinkt namelijk wat ouder dan de doelgroep.

Ehm..... nou ik heb jeugdliteratuur verslonden. Ik liep gewoon vaak in de bieb en viste alle juweeltjes eruit! :D Ik lees ook wel eens wat over jeugdliteratuur, maar niet zo erg veel. M'n interesse gaat eigenlijk meer uit naar volwassenliteratuur.
En daarbij: zo oud ben ik nog niet hoor! :wink: Voor welke leeftijd is adolescentieliteratuur volgens jou?
Tja, ik heb gewoon enorm genoten van die boeken. En altijd geprobeerd ze anderen aan te smeren..... wat meestal niet lukte. :(
Echt goede jeugdliteratuur vergeet je ook niet. Ik blijf enthousiast!
Ken je boeken van Chambers?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 mei 2006 20:04

De doelgroep van adolescentenliteratuur/crossover ligt tussen de pakweg - en dan neem ik de grenzen wat ruim, omdat het per auteur en roman verschilt - 15 en 21 jaar. Zeg maar generaliserend de groep die tussen de echte kinderboeken en de 'Grote-Mensen-Literatuur' invalt. Toch zie je vaak de opvatting voorbij komen dat goede adolescentenliteratuur van 15-99 zou lopen. Ik weet wel dat een goede jeugdroman ook een volwassene kan, nee zou moeten boeien.

Chambers ken ik. Haast je naar de Slegte, pas lag er een roman van hem in de ramsj, de titel heb ik even niet paraat. En als je er toch bent, kijk even goed rond, er ligt meer goede jeugdliteratuur daar in de ramsj. Van klassiekers als Pinoccio en Robin Hood tot aan Chambers en von Bredow en... bewerkingen van klassiekers als Romeo en Julia

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 09 mei 2006 20:19

RECI-TATIVO schreef:Chambers ken ik. Haast je naar de Slegte, pas lag er een roman van hem in de ramsj, de titel heb ik even niet paraat.

:shock: ga ik morgen heen! ik ben blij :D

bewerkingen van klassiekers als Romeo en Julia

Heb ik daar een poosje geleden gekocht ja, van Ed Franck. Mooi!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2006 21:37

Over bewerkingen van klassiekers gesproken.. ik heb zelf erg genoten van De grote sagen van de donkere Middeleeuwen door Jaap ter Haar. Oude verhalen als Tristan & Isolde, Het Nibelungenlied, Lohengrin de Zwaardridder en Gudrun opnieuw verteld en van psychologische en dramatische diepgang voorzien. :)

Wbt andere jeugdboeken heb ik ook zo ongeveer alles van Thea Beckman, Jan Terlouw en Evert Hartman gelezen, waarvan me vooral Gegijzeld (EH) en Koning van Katoren (JT) bijgebleven zijn.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 mei 2006 21:53

Tristan & Isolde

Komt daar binnekort geen film van in de bios? Of hij is er al :)
Dacht van wel tenminste :)

Terug naar “Archief”