Marnix schreef:Haha, maakt niet uit... beetje scherp zijn mag bestIk weet dat je het goed bedoelt
Inderdaad, als het is zoals jij beschrijft is er niks mis mee.... maar zoals al aangekaart wordt zijn er ook andere redenen waarom mensen in het zwart gaan, en die vind ik wat vreemder. Watn dan heeft de kleur wel degelijk met stemming / sfeer te maken... terwijl je als bekeerd christen volgens mij eerder in het wit zou moeten gaan lopen dan in het zwart. Als je toch iets wil symboliseren en uitdragen...
En toch kan ik hierin ook niet met je meegaan. Jij stelt wit voor, dat is één kant van de medaille. Zwart is de andere kant. Dus ben jij nu net zo "vreemd" bezig als jij die mensen "vreemd" bezig vindt.
Ik denk dat de mensen die in het zwart gekleed naar de kerk gaan uit overtuiging, dit doen om maar zo eenvoudig mogelijk gekleed te gaan. En daarbij een kledingstijl kiezen die qua uiterlijk niet opvallend is, tijdloos is en een jarenlange traditie kent.
En eerlijk gezegd kan ik me wel eens wat bij die mensen voorstellen. Als je je onwaardig voelt tegenover God, als je voelt dat je een nietig klein stofje bent tegenover de grote God, als je voelt dat je een zondig hart hebt, dat ondanks ontvangen genade toch dat eigen "ik" nog steeds in zich omdraagt, nog steeds wil afwijken van het pad van Uw geboon, dan heb je er echt geen behoefte aan om je fleurig te kleden. Dan is er niets fleurigs meer in je over, dan is er voor je eiegen waarneming alleen maar zwartigheid te bespeuren, enkel zonden, enkel afdwalingen. Dan passen geen witte kleren hoor!
En dan mag zo'n bekommerde, die zijn verdoemelijkheid voor God weer inleeft, wel eens bemoedigd worden in de kerk onder het luisteren naar de preek. Dat de Heere wel eens persoonlijk iets wil zeggen tegen hem of haar. Dan kan het jubelen van binnen bij die persoon, dan kan de vreugde van zijn gezicht afstralen, dan kan die persoon na afloop zeggen "God is groot, Zijn naam is op het hoogst verheven!" Maar hij loopt nog steeds in zwarte kleren. Denk je nou echt dat hij daar dan nog op let? Denk je nou echt dat die persoon dan dat zwarte jasje van zich werpt om het witte overhemd dat er onder zit maar te kunnen tonen?
Het gaat om God, Hij is hoog verheven, Hij is groot, Hij draagt witte klederen, en wij, mensen die van het spoor der godsvrucht zijn afgegleen, zijn het niet waard om witte klederen te dragen. Wit is toch reinheid? Voel je je dan zo rein? Heb je het dan zo met jezelf getroffen? Ben jij dan anders dan andere mensen die wel dat eigen ik in zich meedragen en dat hen aftrekt van God?