Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 mei 2006 17:03

Marnix,
Waarom doe jij de geboden niet? dat is een eis! dat is eenvoud!
Christus heeft niet anders gedaan! Daarin moet wij Hem navolgen! Niet ingewikkelder maken. Het is niet zo, gelukkig Christus heeft het voor mij gedaan daarom hoef ik het niet meer te doen! VOLG MIJ heeft hij gezegd. Jij draait het om! God Geest werkt niet eerst!
Nu even deze korte tekst: Ga 4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. Dat is het kinderlijk uitgangpunt, eerste de wet!

Dit staat ter waarschuwing op het kinderlijk voorgaande Psalmversje:

Maar Mijn volk wou niet
Naar Mijn stemme horen;
Israël verliet
Mij en Mijn geboôn;
’t Heeft zich and’re goôn
Naar zijn lust, verkoren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 mei 2006 18:48

Jantjes: als iemand christen wordt, wordt hij dan eerst verlost of leert hij eerst de wet? Ik denk dat zo iemand eerst de wet moet leren om te snappen dat hij verlost moet worden. Maar pas na de bekering kan je je echt aan de wet proberen te houden, omdat Jezus je verlost van zonden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 mei 2006 19:00

Lalage schreef:Jantjes: als iemand christen wordt, wordt hij dan eerst verlost of leert hij eerst de wet? Ik denk dat zo iemand eerst de wet moet leren om te snappen dat hij verlost moet worden. Maar pas na de bekering kan je je echt aan de wet proberen te houden, omdat Jezus je verlost van zonden.
Het klinkt haast Gergems :)

Mensen die niet ziek zijn hebben de Dokter toch niet nodig? Waardoor leer je ziekte? Juist; door de Wet die jij niet kunt houden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 mei 2006 19:32

Ook hier zeg ik amen op: Klopt helemaal. Maar uit onszelf doen we de geboden niet. En wat dat betreft is het niet eerst de wet, dan het evangelie. Wat uit onszelf houden we de wet niet.... Het is Gods liefde voor ons, die er voor zorgt dat we Hem liefhebben

Fil 2:13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Hoe waar is dit. Het is alles steeds weer Zijn genade die ons in Zijn eeuwige Geest van liefde de Weg Christus openbaard.

Hoe zouden we kunnen kiezen zonder Zijn Geest?
Hoe zouden we kunnen kiezen zonder het werk van de Zoon?
Hoe zouden we begrijpen "dat" we mogen (moeten) kiezen, als Hij zijn wet niet reeds in onze harten gelegd had?
Begrijpen is ons te wonderbaar, we kunnen er niet bij

daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.

Gelaten 3:10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen

Het is onnodig te zeggen dat niemand van ons, hoe we ook ons best doen, kunnen wandelen als de wet van ons verlangde. De wet liep stuk op de zwakheid van onze menselijke natuur. Natuurlijk is de wet een richtlijn voor ons leven. Maar nimmer om ons te verlossen. Dat is in Christus volbracht!

Iemand meende te weten: God Geest werkt niet eerst!

Maar onze bijbel zegt iets geheel anders namelijk: Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof?
Ook meende iemand: Het is niet zo, gelukkig Christus heeft het voor mij gedaan daarom hoef ik het niet meer te doen!

Ik lees in onze bijbel iets geheel anders namelijk: wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.
Het is alles God en niet eerst de mens (ook niet naar de wet)
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 mei 2006 09:56

Raido schreef:
Lalage schreef:Jantjes: als iemand christen wordt, wordt hij dan eerst verlost of leert hij eerst de wet? Ik denk dat zo iemand eerst de wet moet leren om te snappen dat hij verlost moet worden. Maar pas na de bekering kan je je echt aan de wet proberen te houden, omdat Jezus je verlost van zonden.
Het klinkt haast Gergems :)

Ooit komt het nog wel goed met mij ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2006 10:38

Jantjes schreef:Marnix,
Waarom doe jij de geboden niet? dat is een eis! dat is eenvoud!
Christus heeft niet anders gedaan! Daarin moet wij Hem navolgen! Niet ingewikkelder maken. Het is niet zo, gelukkig Christus heeft het voor mij gedaan daarom hoef ik het niet meer te doen! VOLG MIJ heeft hij gezegd. Jij draait het om! God Geest werkt niet eerst!
Nu even deze korte tekst: Ga 4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. Dat is het kinderlijk uitgangpunt, eerste de wet!

Dit staat ter waarschuwing op het kinderlijk voorgaande Psalmversje:

Maar Mijn volk wou niet
Naar Mijn stemme horen;
Israël verliet
Mij en Mijn geboôn;
’t Heeft zich and’re goôn
Naar zijn lust, verkoren.

Jantjes, misschien moet je iets beter lezen voordat je reageert. Dan zou jij namelijk niet vragen "Waarom doe je de geboden niet?" Ik ga dan op die vraag ook geen antwoord geven, want in mijn eerdere postings kan je lezen dat ik de wet helemaal niet aan de kant schuif.

Je wordt alleen niet zalig door de wet te houden. Als dat kon, was Christus overbodig. Maar Christus kwam omdat wij de wet niet kunnen houden, daarom deed Hij het voor ons... en daardoor kunnen wij weer bij God komen. Uit onszelf konden we dat niet, niet door de wet te houden. God moest eerst naar ons toekomen en daardoor kunnen we bij Hem komen. En wie zijn kind is houdt zich aan de wet, niet om er iets mee te bereiken, maar omdat het de goede en gezonde regels van God zijn. Daar mogen we ons aan houden... en tegelijkertijd is dat inderdaad ook de eis. Maar God sluit eerst zijn verbond en daar wordt vervolgens die eis aan gekoppeld. (denk ook aan de doop)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2006 11:19

Het verhaal van de rijke jongeling. Het was niet omdat hij rijk was op zich dat het fout was. Jezus vraagt hem Hem te volgen.
Hij kan dat niet. Waarom niet?
Ik heb met eigen ogen ooit in Israël gezien dat anderen worden ingeschakeld omdatgene te doen wat vanwege de Tien Geboden verboden was. Omdat deze jonge man rijk was, kon hij de wet houden - geen vuile handen maken. Hij had dus geen genade nodig.
Door Jezus te volgen - en niet meer anderen voor hem laten werken, zou hij vuile handen moeten maken (want niemand kan de wet echt houden). Dan was hij dus afhankelijk van de genade van onze Heer Jezus Christus...
Kortom: wij moeten proberen de wet te houden ( Jezus zegt: "Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om te vervullen") en daar waar het mislukt, vallen wij in de handen van de Heer, die ons genade schenkt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 mei 2006 20:28

Peter77,
Al de teksten die jij aanhaalt zijn waarheid.
Maar houd wel met één ding rekening.
Paulus (dat zijn de meeste teksten die jij van hem aanhaal) zij dat tegen Joden die Thora getrouw waren en onvoorwaardelijk zich aan deze wetten hielden!
Deze Joden, de zogenaamde Judaisten, wilde absoluut niet in Christus als Verlosser geloven en daarom zegt Paulus zo onvoorwaardelijk, pertinent en beslist dat geloof in Christus het enige behoud is. Paulus zij niet dat het verkeerd was om de Thora na te leven. Hij zij niet laat die Thora maar, schaf hem maar af en geloof alleen in Christus NEE, NEE! de juiste en eenvoudigste volgorden voor iedereen die een gelukkig gelovig leven wil is eerst Navolger van Christus (dus geloven) en dan door genade Christus als Verlosser, dat is een verkregen (gratis) kennis die je toegeworpen krijgt, eerst wet en dan Evangelie!

Tegenwoordig vind je in het godloos christendom het andersom, die roepen maar met luiderstem Christus, Christus, zonder te weten waarvoor. Want Christus moet wel betekenis voor je krijgen, anders is het een loze roep. Wat voor betekenis dan? Wel, dat Hij je verlost van de wet en als je die niet kan is Christus zinloos.
Ja, ja, alle mensen willen graag verlost worden van hun moeite en verdriet hier op aarden en een lekker rijk leventje gaan lijden, veel op vakantie gaan, mooie auto rijden, prachtige huizen wonen, enz. enz. en dan toch zeggen ik ben christen. Een christendom wat met alles wat de wereld doet mee kan doen, kan niet.
Het was al zo bij de uittocht van ‘Zijn Volk’ dat zij een ‘afgezonderd volk’ moesten zijn en niet met de andere volken mee mochten wandelen. Ex 33:16 Want waarbij zou nu bekend worden, dat ik genade gevonden heb in Uw ogen, ik en Uw volk? (vraag van Mozes) Is het niet daarbij, dat Gij met ons gaat? Alzo zullen wij ‘afgezonderd’ worden, ik en Uw volk, van alle volk, dat op den aardbodem is.

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
Gelijk Hij hun helper is geweest in alle zwarigheden, en gelijk zij op Hem hun vertrouwen hebben gesteld, en gelijk hun leer Christus Jezus alleen voor het vaste fundament der zaligheid heeft gehouden; alzo is Hij ook dezelfde altijd geweest en is nog dezelfde, en zal het in eeuwigheid blijven; als zijnde eenzelfde God en eenzelfde middelaar, zo wel in het Oude als in het Nieuwe Testament.

Marnix
Ik zeg hier mee aan Peter77 dus niet dat alleen de wet zalig maakt, zeker niet maar het is wel beiden nodig het is: En En. Achtereenvolgens Christus als Navolger en daarna Christus als Verlosser. God komt niet eerst naar ons toe. Ik begrijp wel dat bevestigenden kinderen van God, zoals de Schrift het noemt ‘Bomen van Eden’ ten opzichten van andere die daar nog niet zijn, het later in hun leven krijgen te zien dat niet zei maar God eerst begonnen is door de werking van Zijn Geest maar, dat moeten zei wel vermelden, anders wordt de Bijbel zeer ingewikkeld voor degenen die hier nog niet aan toe zijn. Hier is de uitverkiezingsleer voor hun persoonlijk waarheid geworden, maar daar moeten wij nooit eerst mee beginnen. Desniettegenstaande moeten wij de Bijbel kinderlijk eenvoudig houden en zeggen overeenkomstig Christus woorden “VOLG MIJ”. Maar ik denk dat wij het op dit punt wel eens zijn.

Riska,
Mee eens.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 08 mei 2006 20:52

Je schreef: Paulus (dat zijn de meeste teksten die jij van hem aanhaal) zij dat tegen Joden die Thora getrouw waren en onvoorwaardelijk zich aan deze wetten hielden!

God zegt: er is niemand die zich aan Mijn wetten houdt, zelfs geen een!

Jij schreef: Hij zij niet laat die Thora maar, schaf hem maar af en geloof alleen in Christus

Dat heeft niemand van ons beweerd

Jij schreef: dat is een verkregen (gratis) kennis die je toegeworpen krijgt, eerst wet en dan Evangelie

De bijbel zegt dat Zijn Geest ons alles zal leren

Jij schreef: Ja, ja, alle mensen willen graag verlost worden van hun moeite en verdriet hier op aarden en een lekker rijk leventje gaan lijden, veel op vakantie gaan, mooie auto rijden, prachtige huizen wonen, enz. enz. en dan toch zeggen ik ben christen

Dit vind ik een karikatuur maken van de christenen en pure inlegkunde die lijkt te ontspruiten aan je eigen gedachtengoed (zo de waard is)

Maar net als op het andere forum zeg ik je hier ook dat er nog verschillende vragen open staan voor jou en ik geef je eerst alle ruimte om deze te beantwoorden. Pas dan zal ik gaarne verder met je praten.

Ga je gang
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2006 21:20

Jantjes schreef:Peter77,
Al de teksten die jij aanhaalt zijn waarheid.
Maar houd wel met één ding rekening.
Paulus (dat zijn de meeste teksten die jij van hem aanhaal) zij dat tegen Joden die Thora getrouw waren en onvoorwaardelijk zich aan deze wetten hielden!
Deze Joden, de zogenaamde Judaisten, wilde absoluut niet in Christus als Verlosser geloven en daarom zegt Paulus zo onvoorwaardelijk, pertinent en beslist dat geloof in Christus het enige behoud is. Paulus zij niet dat het verkeerd was om de Thora na te leven. Hij zij niet laat die Thora maar, schaf hem maar af en geloof alleen in Christus NEE, NEE! de juiste en eenvoudigste volgorden voor iedereen die een gelukkig gelovig leven wil is eerst Navolger van Christus (dus geloven) en dan door genade Christus als Verlosser, dat is een verkregen (gratis) kennis die je toegeworpen krijgt, eerst wet en dan Evangelie!

Tegenwoordig vind je in het godloos christendom het andersom, die roepen maar met luiderstem Christus, Christus, zonder te weten waarvoor. Want Christus moet wel betekenis voor je krijgen, anders is het een loze roep. Wat voor betekenis dan? Wel, dat Hij je verlost van de wet en als je die niet kan is Christus zinloos.
Ja, ja, alle mensen willen graag verlost worden van hun moeite en verdriet hier op aarden en een lekker rijk leventje gaan lijden, veel op vakantie gaan, mooie auto rijden, prachtige huizen wonen, enz. enz. en dan toch zeggen ik ben christen. Een christendom wat met alles wat de wereld doet mee kan doen, kan niet.
Het was al zo bij de uittocht van ‘Zijn Volk’ dat zij een ‘afgezonderd volk’ moesten zijn en niet met de andere volken mee mochten wandelen. Ex 33:16 Want waarbij zou nu bekend worden, dat ik genade gevonden heb in Uw ogen, ik en Uw volk? (vraag van Mozes) Is het niet daarbij, dat Gij met ons gaat? Alzo zullen wij ‘afgezonderd’ worden, ik en Uw volk, van alle volk, dat op den aardbodem is.

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
Gelijk Hij hun helper is geweest in alle zwarigheden, en gelijk zij op Hem hun vertrouwen hebben gesteld, en gelijk hun leer Christus Jezus alleen voor het vaste fundament der zaligheid heeft gehouden; alzo is Hij ook dezelfde altijd geweest en is nog dezelfde, en zal het in eeuwigheid blijven; als zijnde eenzelfde God en eenzelfde middelaar, zo wel in het Oude als in het Nieuwe Testament.

Marnix
Ik zeg hier mee aan Peter77 dus niet dat alleen de wet zalig maakt, zeker niet maar het is wel beiden nodig het is: En En. Achtereenvolgens Christus als Navolger en daarna Christus als Verlosser. God komt niet eerst naar ons toe. Ik begrijp wel dat bevestigenden kinderen van God, zoals de Schrift het noemt ‘Bomen van Eden’ ten opzichten van andere die daar nog niet zijn, het later in hun leven krijgen te zien dat niet zei maar God eerst begonnen is door de werking van Zijn Geest maar, dat moeten zei wel vermelden, anders wordt de Bijbel zeer ingewikkeld voor degenen die hier nog niet aan toe zijn. Hier is de uitverkiezingsleer voor hun persoonlijk waarheid geworden, maar daar moeten wij nooit eerst mee beginnen. Desniettegenstaande moeten wij de Bijbel kinderlijk eenvoudig houden en zeggen overeenkomstig Christus woorden “VOLG MIJ”. Maar ik denk dat wij het op dit punt wel eens zijn.

Riska,
Mee eens.

Dan is God dus al wel naar ons toegekomen... hoe kunnen we Hem anders zien en volgen? Ik ben het met je eens dat we niet met de uitverkiezingsleer moeten beginnen... maar kijken naar onze verantwoordelijkheid. Maar die hebben we omdat God naar ons toekwam en nog steeds. Als wij in de Bijbel lezen dat Hij ons oproept Hem te volgen is Hij immers dus naar ons toegekomen door zijn Woord en staan wij voor de keuze: Hem navolgen... of onze eigen weg gaan. En van die keuze hangt idd veel af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mei 2006 07:59

Jantjes schreef:Ja, ja, alle mensen willen graag verlost worden van hun moeite en verdriet hier op aarden en een lekker rijk leventje gaan lijden, veel op vakantie gaan, mooie auto rijden, prachtige huizen wonen, enz. enz. en dan toch zeggen ik ben christen

Wel eens van hoogmoed gehoord? Het veroodelen en beoordelen van een groep mensen die - hoe is het mogelijk en hoe durven ze het - zich christen noemen?
Lijd jij? Omwille van je geloof dan wel te verstaan, want daar gaat het om bij de woorden van Jezus...? Het zijn maar wat vragen.
Je legt de maatlat langs ieder mens op grond van wat jij meent in de Bijbel te lezen.
Weet je, ik ben dankbaar dat ik een God ken, die 'groter is dan ons hart'... die mij genadig is...

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 09 mei 2006 08:45

De Jantjes scheven: Christus als Navolger en daarna Christus als Verlosser. God komt niet eerst naar ons toe

Wel eens in de bijbel gelezen dat God ons in Christus heeft uitverkoren nog "voor" de grondlegging der wereld.

Het is altijd Gods plan geweest ons te redden door Zijn Zoon.
Zoals jij roept dat Christus de navolger is van de wet, ruikt het naar "plan 2" en dat is Hij nooit geweest. Het is altijd zo geweest dat mensen gered zijn door Zijn verlossend werk. Hetzij vooruit kijkende (oude tes) hetzij terug kijkende (zoals wij) naar het kruishout.

Christus is niet de navolger maar de koploper en het sluitstuk. Het begin en het einde. De Alfa en Omega.

God kwam "juist" in Christus (hetzij verborgen in de bijvoorbeeld de Rots naar de mensen toe.

Ken uw bijbel Jantjes en bovenal de grote genade van onze verlossen Jezus Christus

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mei 2006 11:00

Laten we dan maar flink hoogmoedig zijn Riska.
Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen (Navolger Christus), maar dat een den prijs ontvangt? (Christus als Verlosser). Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen. Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Leg je maatlat daar langs en beoordeel! Wat de Schrift de Bijbel er van zegt! En veroordeel wat niet juist is.

Dat is verwarrend Peter77 dat is de uitverkiezing! Wat jij aanhaalt ‘voor de grondlegging der wereld’. Natuurlijk is dat altijd Gods plan geweest! maar het gaat in deze topic over het ingewikkeld zijn van de Bijbel en dat moeten wij niet doen. Het zuiver schriftuurlijke begin aan onze kinderen en naaste vertellen ‘Het Verbond’! dat is: vertellen, doen en redding. Als dat wonder aan je hart mag plaats vinden (kan jij dat vertellen?) ga je het iets anders inzien dat niet jij maar God begonnen is, dat is juist.

Natuurlijk, ik zal de Bijbel niet kennen.
Maar een christen met borstharen, nee, die heb ik daarin nog nooit gelezen. Wel een strijdende christen die hulp in riep
Twist met mijn twisters, hemelheer;
Ga mijn bestrijdren toch te keer;
Wil spies, rondas en schild gebruiken,
Om hun gevreesd geweld te fnuiken.
Belet hun d' optocht, treed vooruit;
Zo worden z' in hun loop gestuit.
Vertroost mijn ziel in haar geween,
En zeg haar "'k Ben uw heil alleen".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2006 09:34

Hehe... Je haalt hier wel de bijbeltekst over de wedloop aan. Je vergeet alleen een ding. Dat Paulus dit schrijft aan gemeenteleden aan wie Christus eerst als Verlosser is gepredikt, want Paulus bracht hen niets anders dan "Jezus Christus die gekruisigd is".

En Jezus verscheen ook eerst aan Paulus de VERvolger, en toen Hij Paulus daarvan verlost had ging Paulus Hem navolgen. :)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 mei 2006 14:54

Nou Marnix,
Volgens mij schrijft Paulus deze brief aan de ‘gemeenteleiders’ o.a. aan Timotheus in de stad Efeze en dan gaat het over de goede leer en het gedrag. In Timotheus staat ook de tekst ‘strijd de goede strijd des geloofs’, enz. Paulus wijst er met klem op dat ieder de waarheid moet kennen en verdedigen tegen dwaalleer. Tevens moeten christenmensen er voor zorgen dat hun leven overeenstemt met die leer. En inderdaad predikte Timotheus daar de Christus als Verlosser. Maar waarvoor?
Omdat daar in Efeze mensen waren die zich onder andere eindeloos bezig hielden met stambomen. Ook zouden zij graag beroemde uitleggers van de Joodse wetten willen worden, maar hebben er geen idee van wat die wetten eigenlijk betekenen. Die wetten zijn goed als zij worden toegepast op de manier zoals God het bedoeld heeft.

Dus Marnix, daar hoefde geen wet gepredikt te worden, die konden ze door en door, maar werd niet goed toegepast. Vandaar dat Timotheus daar de verlossende kracht door de wet heen Christus predikt. In onze tijd is het net andersom, nu wordt Christus verkondigd zonder wet en dat is totaal onmogelijk.

Ook Paulus was een door en door man van de wet, dat had hij bij Gemaliel geleerd. Hnd 22:3 Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilicie geboren, opgevoed in deze stad, aan de voeten van Gamaliel onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt; enz.
Dus: niet ingewikkeld, eerst wet dan verlost.

Terug naar “Archief”